Diskutera – Hur bra är Red Dead Redemption 2?

Umi
Medlem

Än så länge gillar jag det fast det massiva fps dropet i städer

Medlem

Hittar det inte på Steam...

Medlem

Det känns än så länge som ett fantastiskt spel, men den fruktansvärt klumpiga kontrollen förstör nästan all inlevelse för mig. Jag går konstant in i saker, råkar hoppa up på ett tak när jag bara ville gå över en liten kant, snurrar runt i 360 grader när jag vill gå rakt fram mm... Loot-systemet förstår jag mig inte riktigt heller på. Tycker det är svårt att plocka upp det man vill, och det är svårt att få en överblick om det finns flera saker på samma plats att loota/interagera med. Kan råka slänga upp en död kropp på axeln (med långsam animation som inte går att avbryta...), när jag egentligen ville plocka upp en burk bönor. Sånt gör en irriterad och förstör inlevelsen.

Det känns också som att de har behövt mappa typ fem olika kommandon till varje knapp på handkontrollen, då det ju uppenbarligen inte finns tillräckligt med knappar för att utföra alla de olika typer av handlingar som finns i spelet. Särskilt jobbigt när man behöver hålla inne och trycka på flera knappar samtidigt för att uppnå en viss sak, får nästan alltid försöka två gånger innan Arthur gör vad jag vill. Är ett antal timmar in, och trycker fortfarande på fel knapp konstant. Ursäkta för denna lilla rant, men dessa typer av kontrollproblem är så frekventa och allvarliga att jag ofta blir mer irriterad än hänförd när jag spelar vad som i övrigt känns som ett makalöst spel. Vill dock minnas att Witcher 3 (fortfarande världens bästa spel, RDR2 inkluderat) hade liknande problem i början, men att de sedan släppte en uppdatering med förbättrade rörelsemönster mm. Förhoppningsvis gör Rockstar något liknande med RDR2.

Medlem

@Gregerory
@Godric
Tack för svar.

Vissa "klagar" om kontrollerna.
Är det nån skillnad från första red dead redemption?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Umi:

Än så länge gillar jag det fast det massiva fps dropet i städer

Vad spelar du på?


signatur

Jump in.

Medlem

Som jag skrev i förra tråden tycker jag atmosfären och känslan är på topp!
Men kontrollerna är hemska (långsamma och klumpiga) och combaten är trist och dåligt gjord.

För mig är combaten viktig i ett västern spel. Har sett att vissa inte verkar bry sig så mycket om combaten men western är ju pang-pang Hade det varit ett spel som Detroit become human kan jag förstå att man inte bryr sig om combat.

3/5 än så länge men kommer fortsätta spela.

Umi
Medlem
Inaktiv

Bara 20% in än men kan med handen på hjärtat säga att detta är det bästa spelet sen Witcher 3.

Enda "problemet" jag stött på är när jag hamnade i slagsmål med en äldre herre och kunde inte försvara mig. Och det kan jag se förbi.

Om jag hade fått önska något så är det dialogval, i synnerhet då man ej kan styra hur man beter sig mot folk (exempel så är jag rätt ond och hade velat bete mig mot bättre mot vissa som är sociopater i gruppen).

I övrigt den mest levande världen jag spelat i. Röstskådespeleriet är fenomenalt. Grymt spel!

Medlem

Trodde det skulle finnas romanser och att salongsdamerna skulle gå att ta upp på rummet.

Med en halv miljon rader dialog i spelet var jag inte ens det minsta orolig för att dialogerna skulle kännas fattiga. Men när jag hälsar på folk så är det i stort samma hela tiden och väldigt korthugget. Att försöka flirta känns sjukt stelt. Allt som går är att ta ett "lyxbad" med noll naket och ja, dialog som upprepar sig väldigt fort.

Att gå från GTAV med strippklubbar, prostituerade och möjlighet att åka hem till tjejer och få sms efteråt till RDR2, där allt är sopat under mattan var ett antiklimax för mig. Arthur är dömd att vara helt ensam i en värld som är som skapt för relationer, romantik osv... Trodde inte Rockstar skulle handikappa ens möjligheter så här. Nu är salongsbesöken mest en tease.

Jag är mycket besviken även om resten av världen inte verkar bry sig. Min sandlåda förlorade spaden, leken är död, bara våldet kvar.

Klagar inte på spelet i sig. Bara mina egna förväntningar som grusades och ingen behöver "försvara" spelet med hur uppfriskande det är slippa naket, romans, relationer osv. Om någon håller med däremot, citera gärna. Är jag verkligen ensam med de här tankarna, då nätet verkar ignorera detta helt?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Umi:

Ah ok.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Soulless:

"Burk", nä nu.....Ni konsolspelare tror ni ska ha allt här i världen och nu försöker ni lägga beslag på våra etablerade PC-termer D:<

Ja. Så är det!
Gamnacke, är väl fenomenet som uppstår när man har alldeles för många kuddar i divanen?

Medlem
Skrivet av Molotov:

@Gregerory
@Godric
Tack för svar.

Vissa "klagar" om kontrollerna.
Är det nån skillnad från första red dead redemption?

Ja det är svårare med kontrollerna till rdr2. Tror dock att det är en tidsfråga. Jag har lyckats trycka fel flera ggr och det har resulterat till min karaktärs död olyckligtvis. Basic-Tips: Lära sig att hölstra vapnen när dom inte behövs, är viktigare än vad man tror.

Medlem

I början och när man är i sitt läger/inne i hus (samma i gta5) så går Arthur långsamt, det är mer eller mindre det ända jag stör mig på, förstår att det ska se "bra" ut, men jogga lite kunde han la gjort tycker man.
Sen förstår jag inte varför folk klagar över kontrollerna, förståeligt om ni spelat i 4-5 timmar, för det är MYCKET information på en gång, men efter ett tag så borde det inte vara något problem, är det fortfarande så efter en viss tid, måste jag säga att det inte är spelets fel.

KoP
Medlem

Helt makalöst. Har knappt spelat mainquesten utan bara ridit runt och insupit atmosfären. Jagat på öppna prärier, tältat när solen gått ned och grillat kött över lägerelden för att sedan sova och vakna till en ny dag fylld med utforskande och upptäckande.

Detaljrikedomen i spelet är absurd!

Älskar tempot i spelet. Animationerna på både hästen och Arthur är fantastiskt bra, man känner ordentlig tyngdkänsla som gör att man lever sig in i spelet på ett bra sätt (största anledningen att jag aldrig direkt fastnade för Witcher 3).

Detaljrikedomen i spelet är löjligt bra och spelet ser helt fantastiskt ut och då spelar jag endast på en vanlig PS4a. Kan bara tänka mig hur det ser ut på en One X med 4k oled-tv och en höpresterande PC om det kommer en sån version.

Medlem

Jag måste nog skriva under på att det är det bästa jag någonsin spelat.
Visst, tomb raider när det begav sig, zelda64, silent hill, skyrim eller stalker var alla spel av sin tid.
Med 2018 i åtanke är det här ett majestätiskt mästerverk i denna nutid.
Sett till multiplayer blir det spännande att se vad som döljer sig. Katastrof som gta online? Eller en framtida storhet i klass med bf2 eller anarchy online, med dagens mått?
För multiplayer regerar dayz i dagsläget, trots sina år på nacken och slö utveckling. Men sedan 0.63 och xbox releasen har det tagit fart. Base building och lite fordon så är det i hamn

Måste dock erkänna att call of the wild fortfarande inte finns bland erfarenheterna, klår det kanske rdr2?

Medlem
Skrivet av Umi:

Än så länge gillar jag det fast det massiva fps dropet i städer

Sånt här står konsolspelare ut med i princip alla spel, vilket för mig är obegripligt. Men och andra sidan spelar dom RDR2 just nu, och inte jag. Doh!

Medlem

Jag gillar inte det här med uppgraderingarna i lägret, "samla X antal X-skinn/pälsar" får mig Farcry/AC vibbar och jag är sjukt trött sånt. Annars är jag rätt nöjd med spelet änsålänge antar jag.

Medlem

Har bara spelat några få timmar, och visst det är bra, men så här långt är jag mer imponerad (och road) av AC Odyssey som också är ett förbaskat bra och snyggt spel, med rappa kontroller dessutom...

Medlem
Skrivet av Star Lord:

Trodde det skulle finnas romanser och att salongsdamerna skulle gå att ta upp på rummet.

Med en halv miljon rader dialog i spelet var jag inte ens det minsta orolig för att dialogerna skulle kännas fattiga. Men när jag hälsar på folk så är det i stort samma hela tiden och väldigt korthugget. Att försöka flirta känns sjukt stelt. Allt som går är att ta ett "lyxbad" med noll naket och ja, dialog som upprepar sig väldigt fort.

Att gå från GTAV med strippklubbar, prostituerade och möjlighet att åka hem till tjejer och få sms efteråt till RDR2, där allt är sopat under mattan var ett antiklimax för mig. Arthur är dömd att vara helt ensam i en värld som är som skapt för relationer, romantik osv... Trodde inte Rockstar skulle handikappa ens möjligheter så här. Nu är salongsbesöken mest en tease.

Jag är mycket besviken även om resten av världen inte verkar bry sig. Min sandlåda förlorade spaden, leken är död, bara våldet kvar.

Klagar inte på spelet i sig. Bara mina egna förväntningar som grusades och ingen behöver "försvara" spelet med hur uppfriskande det är slippa naket, romans, relationer osv. Om någon håller med däremot, citera gärna. Är jag verkligen ensam med de här tankarna, då nätet verkar ignorera detta helt?

Du är inte ensam. Det är precis sånt här jag vill veta. Känns lite trist med ett cowboy-spel utan vuxet innehåll 😐. Var på väg att köpa spelet men nu avvaktar jag tillsvidare.

Tråddemonen
Testpilot

Spelet är verkligen något unikt i sig, med hur den öppna världen ständigt håller liv. Det som är en aning knepigt i spelet är att mycket utav tutorials blir väldigt oklart för spelaren och man får ta reda på en hel del på egen hand. Det kan antingen ses som något positivt då spelaren blir tvungen att utforska sig fram, men det kan också bli en negativ del för spelaren, då man kan i många timmar leta eller testa sig fram.

Ett exempel är att jag hade legendary skin som jag trodde att jag var tvungen att bära på för att crafta saker, men så var det inte och då har man burit runt på skinnet i 8 timmar.

Medlem

När vi endå diskuterar spelet så kan vi väl hjälpas åt med hur gör jag? Eller vad det är till?
Det jag undrar är då. Måste jag spara på alla dessa recept som tar hur mycket plats som helst eller räcker det att fått den en gång och sen kasta? Som det är nu så vågar man inte göra sig av med nått i undran om det behövs för framtida så kallat action. Knappt så jag vågat äta kötet eller druckit nått då det kanske behövs till annat? Många som undrar om just crafting då det känns invecklat och jag är inte ensam och tycka de. Så nån själ som utforskat detta och hur det funkar kanske vill svara? Menar det tog mig flera timmar innan jag bara fattade att man kunde bromsa med hästen på R1(ps4) och att man blockade med fyrkant i slagsmål. Åkte jämt på däng innan dess😂

Medlem

Kan varmt rekommendera att pilla lite i settings för att komma till rätta med kontrollerna.
Tyckte också de var sega. Men man kan ändra på hur man toggle/hold X respektive A för att springa, och hur känslig den knappen ska vara i "tap", samt hur kameran ska centreras vid ridning, och sens på olika håll. etc

Gjorde jävligt mkt för mig. Resten är en vanegrej.

Medlem

Hade hoppats på lite mer åt GTA V hållet, men blev åt Farcry istället. Känns lite för avancerat för min smak med alla olika mätare och 100 olika saker du behöver loota / plocka upp och samla. Föredragit en förenkling där man kan fokusera på att bara utforska och lira utan att behöva ha sådant i bakgrunden som stör

Medlem

De har nog prioriterat realism litegranna före att det ska vara kul.

Medlem
Skrivet av epson55:

De har nog prioriterat realism litegranna före att det ska vara kul.

Realism förutom att polisen alltid vet när man mördar folk + oändligt med poliser som respawnar om och om igen. I GTA förstår jag det, eftersom det är gigantiska städer + GPS & walkies. Men under den här tidsåldern?

Hade gärna spelat outlaw, men spelet är verkligen inte gjort för att man ska vara en riktigt ond outlaw.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Kontrollerna är oerhört klumpiga vilket är synd, annars gillar jag spelet än så länge.

3.5/5 hittils.

Medlem

Kontrollerna är helt horribla.

Medlem

JAg upppskattar tempot, första gången på länge man kan rida runt i 1+ timme och bara leta efter ett bra rådjur att ha ihjäl, eller sitta 20 minuter i en pokermatch som man sedan förlorar till ingen nytta.
Det är något jag uppskattar väldigt, att det känns ok med "meningslöst" tidförbruk.
Jag tycker det är härligt att vakna upp en tidig morgon i campet och ta en kaffe, dra några oneliners med folk runt omkring, och sedan dra ut på skattjakt eller uppdrag.
Det är en väldigt härlig tempojustering mot mitt dagliga Overwatch-nötande.
TLDR, väldigt nöjd ca 10h in.

Medlem

Nått känns bara fel för mig, känns som en simulator med usla kontroller för det mesta.
Spelet är definitivt inte 5/5 eller 10/10 som det fått på de flesta siter. I stort sett ingen tar upp de omoderna kontrollerna och det klumpiga menysystemet vilket är otroligt märkligt.

Skriv svar