En titt på Metacritics topp tio genom alla tider – nu med Red Dead 2

Robot
En titt på Metacritics topp tio genom alla tider – nu med Red Dead 2

I skrivande stund till och med två gånger Red Dead 2.

#metacritic, #red-dead-redemption-2


Medlem

20 år sen ocarina Of time, va i hela...


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Inaktiv

Lite besviken på den listan, visst det är subjektivt och det förstår jag men lite för mycket R* för min smak. Visst är GTA bra men inte så bra, men som sagt min smak.

Tycker inte GTA 4 förtjänar att vara där

Medlem

Lite för tidigt för en artikel om metacritic på RDR2 kanske?

Tråddemonen
Testpilot

De moderna spelen verkar slå tillbaka mot klassikerna. Lär bara bli bättre med tiden.

Medlem

Undrar hur mycket hype påverkar betyget? Om jag som inte ens känner något intresse för rdr2 skulle hylla spelet eller bara säga att det är ganska okej. Typ som med botw som är ett knädjupt spel som är godkänt inte mer.

Medlem

Don’t believe in the hype eller som Scooter skulle ha sagt hyper hyper

Avstängd

Den där listan är ju ett skämt. Ingen bryr sig om Metacritic ?

Medlem

SC till Dreamcast var verkligen ett bra spel. Saknar mina gamla Dreamcast, även modet fanns typ fem spel till den då de begav sig.

Medlem

Jag tycker bland annat att worth a buy, Jim Sterling och ggmanlives är mer pålitligt än betyget på metacritic.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Redaktör

Metacritics metascore ska ju inte användas som ett betyg, utan mer som en antydan om kritikernas samlade uppfattning. Så funkar siten bra, lite som bra Wikipedia-sidor - en informationssamlare med länkar till källor för den som vill fördjupa sig.

Metascore är bra som indikator, men man ska vara medveten om att det finns problem med snittsiffran metascore. För det första att 100-skalan ger sken av exakthet, när det i själva verket handlar om en stor mängd betyg i olika skalor som översatts till 100-skalan. Dessa översättningar blir alltid skeva - 3 av 5 är inte samma sak som 60 av 100. För det andra viktar Metacritic själva de olika siternas betydelse, utan att redovisa hur. För det tredje funkar inte skalan ens enligt Metacritics egna önskemål. De skriver "Ideally, if reviews are completely divided between good and bad, the METASCORE should be close to 50." Men spel som snittar 50 är snarare sågade, balansen ligger snarare uppemot 70-75. I praktiken har man 70 steg för "Skitspel", 10-15 för "Bra" och ett 15-tal för hyllningar.

Mer info om ovanstående i deras FAQ.


signatur
1
Skriv svar