Tuffa tider för virtual reality, enligt Paradox-chefen

eld
Medlem
Skrivet av kebbe:

"Har du inte slängt lika mycket pengar i sjön som mig får du inte kritisera formatet!"

Ingenting i min kritik riktades mot någonting som kräver erfarenhet av att äga ett headset. Formatet är dött, lev med att folk kritiserar dåliga beslut du gjort med dina pengar.

Fast VR har ju dött flera gånger och kommit tillbaka bättre, finns ingen anledning till varför det ska sluta nu.

Medlem
Skrivet av eld:

Fast VR har ju dött flera gånger och kommit tillbaka bättre, finns ingen anledning till varför det ska sluta nu.

Så länge som det inte finns en vettig 1-1 översättning från verkligheten till VR så kommer det forsätta dö i omgångar. Spelar du ett bilspel där du ser ratten men inte har kontroll över dina egna händer och fingrar så försvinner funktionen. Vives kontroller räcker inte, plus att du inte har någon feedback när du faktiskt plockar upp något, det finns ingen kinetiskreaktion på vad du gör så försstörs känslan. När det kommer och fungerar bra till ett bra pris då kanske VR får liv igen men tror att även då så kommer det vara en tillfällig fluga, i slutändan vill inte majoriteten spela spel med ett ett headset på sig.

Medlem

En fluga som Xbox Kinect.

Avstängd

@Dudinkalv: Då är ju anledningen till att du inte redan har ett att de är för dyra för dig, inte att de är i ett tidigt stadium och är outvecklade...

Medlem

Verkar som att många som kommenterar inte testat något "riktigt" VR anpassat spel ännu. Pröva Lone Echo eller Robo-Recall så tror jag att ni också skulle inse potentialen.

Ja, tekniken är fortfarande relativt dyr för gemene man, men det enda som behövs för att VR i princip ska konkurerra ut alla andra platformar är bättre upplösning/FOV och lägre pris, sen är det en bonus om man kan streamlina kablar/ergonomi osv.

Och att det saknas spel är inte riktigt ett argument längre, det finns en hel del, och många som inte är direkt gjorda för VR som anpassats för det.

Nej, ni lär antagligen inte få se competitive VR gaming de närmsta åren, men för de som mer söker en upplevelse tror jag framtiden är ljus.

Medlem

Spenderade 10k för Viven när den släpptes, och drar fram den i snitt en gång per vecka fortfarande. Med det sagt så hade upplevelsen blivit så sjukt mycket bättre om dom ökat FoV från 110 grader till typ 200 och höjt upplösningen.

Vikten på headsetet och att det är trådbundet stör inte mig särskilt mycket.

Att spela med skärm, mus och tangentbord är inte jämförbart med VR och motion controllers. Inte för att det ena är så mycket bättre, utan för att det är två helt olika typer av upplevelser.

On topic: Den som tror att VR är en fluga eller "på dödsbädden" är väldigt fel ute.

Medlem

Problemet är ju egentligen att man inte kan få tillräckligt bra spelupplevelser, iaf är det så för mig. Jag tror att VR som spelform bara passar ett spel där man aldrig rör sig särskilt mycket omkring, utan mer på en plats - alternativt att man sitter i/på ett fordon eller så. Det begränsar spel väldigt mycket.

Medlem
Skrivet av Manslut:

@Dudinkalv: Då är ju anledningen till att du inte redan har ett att de är för dyra för dig, inte att de är i ett tidigt stadium och är outvecklade...

Varför måste du försöka tala om för mig om jag tycker att det är det ena eller det andra? Det är båda, jag avväger kostnad vs. vad man får, handlar inte om vad jag har råd till eller inte.

Medlem

Det roliga är ju att det mesta av det folk påstår sig sakna i dagens vr, redan finns men ingen bryr sig eller orkar kolla upp det.

Vive går att få helt trådlös med full handtracking och med fysiskt motstånd i dina handrörelser.

Spelutbudet till den kombon, begränsad.
Användningsområdet inom industri/medicin/utbildning är dock stort.

Men det kommer dröja länge, om någonsin, innan gemene man köper in sig då det kommer krävas en stor summa pengar att hoppa på tåget. Men mkt handlar om inställning. Folk köper ju nyaste iphone/Samsung galaxy varannat år och och ingen verkar fundera på vad det kostar tydligen.

Medlem

Det är väl inte så konstigt att den inte slår när det inte finns några spel och det kostar as, det är dessutom en riktig gimmick fortfarande. Flygspel och bilspel är en annan sak, det kan till och med jag tänkta mig.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd

@Dudinkalv: Eftersom du är så pass priskänslig är det uppenbart att det är mycket pengar för dig, även om du "har råd".
Min smärtgräns hade varit vid 20 000-30 000kr nånstans där hade det varit svårmotiverat. Vid allt därunder hade hade jag köpt precis lika glad i hågen som vid det faktiska lanseringspriset.
Jag får en känsla av att om du skulle köpa grafikkort skulle du stannat vid ett 1070 och inte valt ett 1080Ti på grund av samma priskänslighet.

Medlem

Saknas ett par killer apps.
Jag saknar även personligen ett grafikkort av nog styrka. Ett 960 förslår inte.
Skulle behöva pynta 10,000:- i nuläget, och vill inte spela nått av spelen som finns. Kanske när nya Mechwarrior kommer? Synd bara att det inte lär vara mainstream nog för att själv lyfta VR.

Vad tror ni om Star Citizen? Går det lura i VR? Isf är det bra? Annars, tror ni det är framtiden?

KoP
Medlem

Som man trodde. Var med vid den första VR vågen när det banade åt helvete. Vibbarna känns igen. Behovet av VR finns inte riktigt där, en skärm duger fortfarande gott och väl för 99% utav alla människor.

Medlem

@Manslut: Jag kanske skulle gjort det mem tveksamt, har själv bra 4590k och ett 970 så ligger väl runt minimumkraven och ett uppgradering som är värt något kräver att allt byts ut. Så i stort sett krävs först en ny dator innan för att få ett godkännt flyt i vr. Och just nu straxt innan en nya intel saker är det inte tod att uppgradera.

Medlem

Köpte ett 1080 för 5k och ett HTC Vive för 6,5k nyligen. Helt fantastisk upplevelse! Men förstår att det är svårt att få det sålt till en bred massa när det är så mycket pengar. Kräver en hängiven entusiast för att lägga så mycket pengar, och då är det ändå väldigt bra priser (i förhållande till vad de varit) på de produkter jag köpt.

Utsago: När priserna börjar krypa ned allt mer så kommer fler ta till sig tekniken.

Medlem

Kan de bara få upp upplösningen så skiter jag i om det kostar mitt förstfödda barn, ge mig! Men i dagsläget är den lite låg. Det och mer AAA spel/film som är gjorda för VR där man föredrar att spela med VR istället för att spela på en datorskärm så är vi där.

Medlem
Skrivet av Manslut:

@Dudinkalv: Eftersom du är så pass priskänslig är det uppenbart att det är mycket pengar för dig, även om du "har råd".
Min smärtgräns hade varit vid 20 000-30 000kr nånstans där hade det varit svårmotiverat. Vid allt därunder hade hade jag köpt precis lika glad i hågen som vid det faktiska lanseringspriset.
Jag får en känsla av att om du skulle köpa grafikkort skulle du stannat vid ett 1070 och inte valt ett 1080Ti på grund av samma priskänslighet.

Jag förstår inte varför du har fått för dig att det är ok att leka översittare och diskutera ekonomin för personer du inte ens känner, du verkar väldigt småsint måste jag säga.

Jag säger det bara en gång till, och fortsätter du att tolka på ditt eget sätt istället för att läsa vad jag skriver kan du dra.

Jag avväger vad man får gentemot vad man betalar för, det handlar inte om hur vida det är mycket pengar för mig eller inte. Jag tycker att om du hade lagt 20-30k på ett VR-headset i det skick de är i idag så hade jag tyckt att du var rent av korkad, så vi är väl bara olika.

Jag skiter i vilken känsla du har, men jag är faktiskt inne på att uppgradera till ett 1080 eller 1080Ti inom kort, eftersom jag där känner att jag får bang for the buck.

Sluta döma folk på sättet du gör, för det får dig bara att framstå som ett pretentiöst rövhål.

Medlem
Skrivet av Manslut:

@Dudinkalv: Eftersom du är så pass priskänslig är det uppenbart att det är mycket pengar för dig, även om du "har råd".
Min smärtgräns hade varit vid 20 000-30 000kr nånstans där hade det varit svårmotiverat. Vid allt därunder hade hade jag köpt precis lika glad i hågen som vid det faktiska lanseringspriset.
Jag får en känsla av att om du skulle köpa grafikkort skulle du stannat vid ett 1070 och inte valt ett 1080Ti på grund av samma priskänslighet.

Det är ganska bra att vara priskänslig alltså. Speciellt i detta fall, sitta där om 1 år med en sak som bara har 5 spel som kan kallas "ok"?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

@kebbe: eller så lever ni båda som ni vill. Du kan fortsätta leva i dåtid/nutid och vi andra (likt de flesta i branchen) inser att detta är ett steg i utvecklingen (jämför med 2G, 3G, 4G osv) och att det kommer att bli vårt primära sätt att arbeta med datorer framöver. Ja förutom du då som kommer sitta och dra i en gammal mus med gamnacke.

Medlem

@KoP: behover är så enormt mycket större än spel. Men det förstår inte gemene man.

Medlem

Jag fick ett VR headset, PSVR med allt till, och jag lirade en del, blev skitpeppad ett tag. Jag har även gått på en demo på HTC Vive som definitivt hade bättre tracking enligt mig, men jag kör PS4 och har ingen monsterburk så Vive känns orimligt för mig med tanke på kostnaden.

Men jag tröttnade och hade ingen bra skärm för de andra spelen heller.
Bytte upp till stor skärm med 4K kort efter jag hade PSVR och det slutade med att Horizon kom ut jag bytte in PSVR mot en PS4 Pro och Horizon och inte riktigt saknat det så mycket som det ser ut nu. Jag väntar på att få tillbaka suget igen om något händer på VR fronten.

Kanske ska vi se på VR som vi brukar se på Ratt och pedaler, Headtracking, flygkontroller, etc.
Det finns ju billiga VR upplevelser på android t ex, och dyrare iom Vive. Samma med ratt och pedaler väl?
Så ser mina förhoppninar på VR fronten ut efter t o m ha provat på.

Avstängd
Skrivet av KoP:

Som man trodde. Var med vid den första VR vågen när det banade åt helvete. Vibbarna känns igen. Behovet av VR finns inte riktigt där, en skärm duger fortfarande gott och väl för 99% utav alla människor.

Tidigare har teknologin varit för dålig, idag är det är priset som är för högt för folk i allmänhet.

Medlem

Nja. Har en Vive och har blivit helt hänförd av ett flertal spel/program. Däribland Budget Cuts demo, Orch Star, Superhot, Tiltbrush och Fallout 4 (det är lite halvbra men ändå häftigt). Att dom första 2 dessutom är svenska spel är riktigt coolt.

Det är riktigt häftigt och hela familjen tycker det är coolt.

Avstängd
Skrivet av Norrin:

Nja. Har en Vive och har blivit helt hänförd av ett flertal spel/program. Däribland Budget Cuts demo, Orch Star, Superhot, Tiltbrush och Fallout 4 (det är lite halvbra men ändå häftigt). Att dom första 2 dessutom är svenska spel är riktigt coolt.

Det är riktigt häftigt och hela familjen tycker det är coolt.

Jag håller med dig helt och hållet. De som snackar om att VR inte är nåt att ha på grund av avsaknad av spel är uteslutande folk som inte äger ett vr-headset. Dagens VR är vansinnigt jävla häftigt, och de som inte ännu skaffat det vet inte vad de går miste om.

Medlem
Skrivet av Manslut:

Jag håller med dig helt och hållet. De som snackar om att VR inte är nåt att ha på grund av avsaknad av spel är uteslutande folk som inte äger ett vr-headset. Dagens VR är vansinnigt jävla häftigt, och de som inte ännu skaffat det vet inte vad de går miste om.

haha, nej, det är inte SÅ häftigt alltså...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

@Manslut: Låter mer som att du har lägre krav än andra. Inget fel i det men sluta tro att du vet bättre än andra bara för att dom inte delar dina åsikter.

Tycker inte heller VR är någon wow upplevelse, det är på god väg men känns som det är en bit bort.

12
Skriv svar