Är Fortnite farligt för barn? Se FZ-Gustav debattera med Katrin Zytomierska på Aftonbladet

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Trodde tex att ovan nämnda Ori skkulle vara supermysigt att köra ihop, men han blev skrämd och lite ledsen över att "den stora kompisen dog". Då är det bara att stänga av och förklara.

Spoiler alert:

Den stora kompisen (Naru) kommer tillbaka, hon återupplivas. Dock ändå först vid slutet av spelet.

Då blir man glad

Däremot kanske Ori är för svårt för en 7-åring? det rampar upp ganska rejält i svårighetsgrad och jag satt väldigt frustrerad över min oduglighet att klara de svåraste passagerna. Alternativt är jag helt enkelt sämre än dagens 7-åringar på spel.

MEG
Medlem

Jag tror att det beror på ungen, de flesta barn klarar nog av det men det finns säkert någon unge därute med problem som kanske inte ska spela det.
Återigen är det upp till föräldrarna.
Dessutom tror jag de flesta som växte upp innan datorn och tv-spelen lekte krig med vapen som såg hyfsat realistiska, tycker inte att det är så stor skillnad.


signatur

Death is only the beginning

KoP
Medlem

Jag trodde Fortnite var för barn? ╮(′~‵〞)╭

Medlem
Skrivet av hunden:

Spoiler alert:

Den stora kompisen (Naru) kommer tillbaka, hon återupplivas. Dock ändå först vid slutet av spelet.

Då blir man glad

Däremot kanske Ori är för svårt för en 7-åring? det rampar upp ganska rejält i svårighetsgrad och jag satt väldigt frustrerad över min oduglighet att klara de svåraste passagerna. Alternativt är jag helt enkelt sämre än dagens 7-åringar på spel.

Jag och min 7 åring började med minecraft, men efter att ha sett mig spela lite Ori and the blind forrest, så ville hon också så vi började på nytt i spelet. Just introt gjorde henne ledsen (även mig lite grann), det gjorde så att jag fick börja spela och visa hur man gjorde. Sen ville hon också försöka och på dom ställen de blev för svårt så fick jag ta över igen för att ta oss vidare. Sen i slutet blev hon jätteglad över hur allt var i spelet.

Jag tror att så länge man faktiskt är med och spelar med sina barn och förklarar så fort dom får frågor eller känslor om handling eller vad som sker i spelet, så går det oftast bra.

Vi spelar även lite fortnite tillsammans och där använder jag ord som att "sparka ut någon", för dom dör ju inte, dom teleporteras ut till lobbyn igen. Kommer dock inte slå på voice-chat i det förrän hon är större.

Medlem

Gillar hur hon tar sig för att förolämpa oss alla och gamers överallt genom att säga att vi alla är sjuka I huvudet med skadade hjärnor.

Medlem

Klart det är farligt med sina MT och skit, i övrigt....

Medlem

Om någon har en kontaktväg till henne så borde någon skicka denna video till henne:

https://gotland.solidtango.com/video/problematiskt-spelande-2...

Väldigt intressant föreläsning gällande spel och barn.

Medlem

@magma: Det roliga är ju att, som du säger, om du inte har några barn, så "vet man inget om barnuppfostran" det i sig är ju också inget av vikt. Jag har heller inga barn (är 25) men har hjälpt till att uppfostra min systers båda kids i 10 år. Bara för att man inte har några egna så betyder det inte att man saknar pedagogik och förståelse. Däremot om man på sin höjd i livet spelat supermario när man var 8, som det verkar som att debatörkärringen ovan verkar ha gjort, så ska man snällt hålla käften eller åtminstone pröva att spela eller vara med sina barn när dom spelar spel innan man har den minsta röst att säga till om något.

Medlem

Jag kommer ihåg när VHS gjorde sitt intåg i Sverige och debatten är i det närmaste identisk.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@Gustav Höglund känd från TV


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Öhhh, min brorson spelar Fortnite. Men det enda han vill göra är att mysa till det och spela fotboll.

Våldsamt värre detta.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

jag tror att det är bättre o spela än att bara sitta o glo på tv iaf.
när man spelar så lär man sig saker genom att göra och kan man ta den tanken till sig och tillämpa samma principer i andra sammanhang så betyder det att man kan också lära sig ta itu med andra svåra grejer i livet som man behöver lära sig.

det svåra är bara att balansera mängden spelande med andra intressen och måsten i livet.
för jag tror att dom flesta som spelat t.ex WoW eller annat vet hur man har suttit o spelat halva natten och tvingat sig upp på morgonen för att ta sig till skolan helt utmattad och kanske inte kunnat prestera till den nivån dom egentligen kan ha gjort om dom vart utvilade.

ett enkelt talesätt som ja påminner mig själv med ganska ofta är "Allt i lagom mängd är ok" eller någon form av samma budskap, ja ni fattar.

Medlem

Seriöst... varför får hon sitta och "tycka" om något på det viset? Har hon någon kunskap i ämnet? refererar hon till någon riktig forskning på ämnet eller är det bara något hon suttit och "tyckt" sig fram till?

Man kanske kan "tycka" att ens egna barn skall göra något annat än spela fortnite, som tex citera poesi eller lära sig latin... men att själva spelet skulle göra folk dumma har jag inte sett någon forskning om.

PROBLEMET för en förälder som henne är ju att ALLA andra barn får spela fortnite så då blir det svårt att säga nej till sitt eget barn...

Medlem

"Jag kommer nog inte kunna göra det för min 8-åring... han skulle skämmas ihjäl, men jag vill!""

Fantastisk ursäkt.

Medlem

Då kommer jag gå på mitt lokala torg och demonstrera mot att spärra in henne tanke på hennes utspel om hon ska luffa runt på Östermalm.

Medlem

Alltså Gurra! vilken kung!

bästa jag sett på länge, 5 toasters!

Medlem

Som Gustav säger i klippet, det är väl något av det mest harmlösa man kan spela, i multiplayer-väg iaf.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Fuck Fortknight.

Medlem

Det måste vän finbss ett längre klipp? Den där 1m och 30 sec kan väl inte ha varit hela debatten.

Medlem

Samma visa varje gång, samma ignorans. Om nu inte våld ska förekomma i spel, är det då logiskt med våldsamma filmer?

Avstängd

Såg att den där kvinnan även hade skrivit att bara svaga kvinnor får missfall och blir utbrända. Hon lever på sånt här, dvs att dra uppmärksamhet till sig. Brukar vara så med B-kändisar.


signatur

PS5 och inget annat.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Clockworks:

Det måste vän finbss ett längre klipp? Den där 1m och 30 sec kan väl inte ha varit hela debatten.

Inslaget höll på i drygt 10 minuter, men jag tror inte att de sparar och lägger upp hela livesändningen tyvärr!

Fuck Fortnite!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Fckn troll move on

Medlem
Skrivet av Devan:

Fz redaktionen, de som har barn av er, låter ni dem spela fortnigt alt läskigare saker som doom - five nights at freddys.

Var går gränsen som ni tillåter?

Kapar frågan och besvarar den ur mitt perspektiv.

När min dotter var sju år pratades det som Friday the 13th-spelet i skolan och hon bliv nyfiken. Eftersom hon hade tröttnat på sina vanliga spel köpte jag två kopior av det, till henne och mig. De första hem minuterna tyckte hon var jätteläskiga - därefter skrattade hon bara. Sedan dess har vi spelet säkert ~50 timmar tillsammans (kul att mörda pappa!), och hon ytterligare något trettiotal online. De enda bieffekterna jag har märkt är att hennes engelska har blivit mycket bättre. Numera kan hon fråga efter bensin, bilnycklar och båtpropellrar nästan helt utan brytning. Och be om att inte bli mördad, dessutom.

Five nights at Freddys har vi också spelat tillsammans (och hon själv, sedan jag tröttnade).

Vad jag försöker få sagt är att jag inte tror att skräckspel/våldsspel är farliga alls. Vare sig för barn eller vuxna. Framförallt inte om jag som förälder är med och visar att allt är på lek och skoj. Tror överlag bara det är skadligt att försöka skydda barn från intryck.

(Sedan kanske jag inte skulle låta en 3-åring spela Alien Isolation, så well, där går min gräns?)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Inslaget höll på i drygt 10 minuter, men jag tror inte att de sparar och lägger upp hela livesändningen tyvärr!

Fuck Fortnite!

Fan vad dåligt. Du skulle fått filma själv också.

Tog hon illa upp efteråt för din "som din" kommentar?

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Clockworks:

Fan vad dåligt. Du skulle fått filma själv också.

Tog hon illa upp efteråt för din "som din" kommentar?

Tror inte det, vi delade taxi efteråt och pratade vidare om djävulsspelet.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Typiskt ämne att sitta och lyfta upp för att "Clickbait:a" till sin egna blogg eller vad hon har. Märkligt annars att hon ger sig på just det mest populära och spelade spelet och inget annat. Flikar dessutom in att hjärnor hos gamers skulle vara mindre utvecklade vilket forskningen påvisar raka motsatsen. Vilken begåvad människa! Dags för...trollollolooo!

Medlem

Föräldrar är farligt för barn. Avveckla!

Medlem

LTtP. Men är det någon som lyssnar på henne? Det här är kvinnan som seriöst tror på att LCHF är bra för nyfödda och barn.

Medlem

Om datorspel hade varit farligt för barn så hade jag varit avlivad för länge sedan.
Tillsammans med resten av jordens befolkning som ängat sig åt dessa styggelser som att läsa, lyssna på musik, umgåtts med andra människor kring tärningar D&D böcker osv.
Det räcker med att höra hennes namn så vet man att nu kommer det något ur munnen lika värt som en bajskorv.
Kan inte media bara inse trötthetsfaktorn och glömma bort henne så slipper resten av människorna höra hennes skit.

Skriv svar