Hur lång tid ger ni spel innan ni ger upp?

Medlem

Nae men det beror på om man bara testar på ett spel så brukar jag titta online om folk tycker det är värt det eller inte, brukar titta på lite olika källor för det, men annars så finns det vissa gamla spel som jag lagt ner mer än 20h och har inte avslutat ännu, detta beror mer på att något annat har fångat mitt intresse sen så kan det ta 1-2 år innan jag kommer tillbaka till det.
Men om jag bara testar på ett spel för någon rekommenderat det så ger jag det 1-3 timmar innan jag ger upp, om jag inte total hatar det från första minuten då lägger jag bara av.

Medlem

Finns ett flertal spel där jag spenderat mer än "prövotiden" för att därefter av en eller annan anledning lämna spelet... och sedan återkommer man inte.

Annars är det väl i regel inte ens en timme man lägger på ett spel innan man kastar det, om man inte fastnar för det.

Vissa spel är man ju tvungen att lägga mer tid i på grund av deras "cutscenes" som är omöjliga att hoppa över... sådana spel hatar jag verkligen. Turligt nog kan man ju nyttja den tiden till annat, som t.ex. fixa kaffe, gå på toa eller liknande.

Medlem

Om ett spel är väldigt prisat och har högt betyg så försöker jag ge det lite längre tid än vanligt. Senast var Horizon Zero Dawn. Tyckte inte riktigt om det från början och det blev aldrig bättre desto längre jag kom, så efter närmre 10+ timmar gav jag upp.

Medlem

Lägger väl ca 1-2 timmar. Fastnar jag inte så går jag vidare till en annan titel. Har flera sådana spel där den rätta magin inte framkom men som jag har som mål att någon gång bara måste klara ut. Sådana titlar är t.ex: Hellblad: Senua's Sacrifice, Mass Effect 1 och 2, Mad Max, FallOut: New Vegas. Spel som ska vara bra enligt så många. Måste ta mig igenom de någon gång. En Bucket List.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Indiespel: 20-30min.
AAA-spel: 1h. Det tar ofta längre tid innan de sätter igång.

Indie-spel brukar jag bara ge ett par minuter, större spel, någon timme. Vissa spel börjar jag spela, avinstallerar och återkommer ibland flera år senare. "I am lööking at jö, Accaccinz Kreed" ...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

På VIC20-tiden: 10-20 timmar.

Idag: 3-5 min.

//LD

Medlem

Tror jag orkade 20 minuter av Dead Space, fick det gratis via origin så det var bara att avinstallera. Jag har aldrig köpt ett spel som jag hatat, i värsta fall tröttnar jag efter ca 20-30 timmar och då faller jag tillbaka till nån gammal favorit.

Backloggens befriare

Jag lider ju av att jag "måste" klara spelen, allihopa!
Nä, men jag brukar spela på om jag inte ogillar dem, då stänger jag ner. Svårare är det inte, men jag kan spela rätt länge även om jag inte får någon direkt "känsla" för spelet.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Lord Darkness:

På VIC20-tiden: 10-20 timmar.

Idag: 3-5 min.

//LD

3-5 minuter, då hinner du ju knappt förbi de obligatoriska, ej förbi-klickbara loggorna som spelen envisas med att visa upp.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Om något är skit märker man det direkt. Behövs knappt en timme. Om något är alldeles fantastiskt kan det ibland ta ett tag innan man inser det, kanske 2-3 timmar.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Lite olika på spel men jag kom inte ens igenom tutorial på Overwatch innan jag tröttnade och har inte rört spelet sedan dess.

Medlem

Väldigt olika och beror på vad det är för typ av spel.

Som Witcher 3 spelade jag 1 timme, lade det på hyllan i 6mån, återkom sedan och gav det 1 timme till vilket slutade med 150h, och har fortfarande 10%av huvudspelet kvar samt alla expansioner.

Just cause 3 blev typ 30 minuter innan jag ansåg att jag "gav upp spelet", men sedan blev det att leka runt i några timmar och testa allt som gick att göra och repetera några gånger, sedan blev det hyllan. Totalt 10h speltid kanske.

Klassikern My summer car, där gav jag upp efter att skåpbilen låg i diket långt ut i bushen, tålamodet med bilen i garaget var slut och snubben med baslådan körde på mig. ca 3 timmar gav jag det nog. Kanske tar upp det nån gång i vinter i sällskap av ett gäng öl...

Medlem

Spelar nästan aldrig spel såvida jag inte har köpt dem. Och då blir det ju längre tid bara för att man inte ska känna att det är helt bortkastat, vilket det sällan är eftersom det är så avvägda köp.

Medlem
Skrivet av Thorne:

Det beror på spelets typ. Är det ett fps så ger jag den mindre tid än ett rpg eller ett strategispel. Den kortaste tid i förhållande till förväntningar jag gett ett spel är cirka 30 minuter och spelet var "Alan Wake." Fucking ghosts...

Aww Alan wake som är ett av mina favoritspel! Spelar både AW och AW:AN firtfarande regelbundet. Vad tyckte du inte om?


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem

Betalar man 600 kr för ett spel så kör jag igenom det oavsett tid.
Har spelet bra historia så fastnar man ändå.

Medlem

En bra sweetspot för mig är 2h.
På steam har man just 2h på sig att spela och fortfarande kunna få full återbetalning om man inte gillade spelet.

Använder det rätt ofta och känner mig väldigt nöjd med de val jag gjort, refunds eller inte.

Medlem

Det kan variera beroende på genre och typ för min del. Live-service har på sistone blivit det jag starkt föredrar men det innebär även att jag inte har mer tid för fler spel än ett eller två. Det tar oftast bara någon timme att veta om jag fortsätta men det har skett att jag spelar det hela dagen sedan om jag känner att jag finner det svårt att vilja starta spelet igen nästa dag så har jag mitt svar där.

Witcher 1 och 2 tog mig över 4 försök per spel att uppskatta. 3an har jag lagt ner och det kanske får ett till försök i framtiden, men även då spenderade jag cirka 12-16 timmar innan jag insåg att jag inte var inbiten eller kände alls för att starta spelet.

Monster Hunter World, eller monster hunter i helhet är lite annorlunda för mig. Har jag varit borta en lång period har jag inte mycket känsla för det men jag tvingar mig att fortsätta och ju mer jag spelar ju mer fastnar jag för det. Det har en väldigt unik spelstil och känsla för min del, något jag upptäckte av ren slump och som jag vet att jag vill åt.

Medlem

Efter 5 minuters faktiskt speltid känner jag om jag kommer att kunna spela spelet eller inte. Känner jag att det är skit så spelar jag inte vidare!

Medlem

Jag vill inte ha någon allt för stor backlogg så allt jag köpt ska klaras ut Då menar jag tills storyn är avklarad.


signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Medlem

om det är svårt att komma igång med men envist ska spelas, så brukar jag spara det och hypa upp, sen tar man 2 bira och startar då är man inne i det rätt snabbt

mindre blir underdos, mer blir överdos. men 1-2, det är speldoping rakt av!


signatur

//monster

Testpilot

För mig är det väldigt olika beroende på spelet. Spelen är ju olika.

Normalt är det så att känner hur bra spelet är bara på nån timme max men då bara då det gäller UI och kontroller samt inställningsmöjligheter.
Sen har man ju den aspekten då spelet i sig har dåligt innehåll eller man kommer till nåt ställe där man inte orkar nöta vidare.

Som också nämnts måste man ju själv vara sugen på spelet och ha lust att spela den typen av spel som man nu spelar , annars tappar man ju snabbt lusten och lägger ner spelandet.

Korta versionen: inom 1 timme
Långa versionen: Beror på spelet i stort.

Medlem

Jag försöker ju verkligen bara köpa spel jag vet att jag kommer tycka om.
Annars tror jag lite det är de spenderade pengarna som styr hur mycket tid jag tvingar mig själv att lägga.
Har jag lagt 600:- på ett spel då ska jag jäklar i mig tycka om det om det så ska ta mig hela spelet.
Det finns undantag och ibland styr annat över tiden jag kan lägga på ett spel.

Jag är ett oerhört stort Zelda-fan och Breath of the Wild hade jag väldigt svårt att ta till mig.
Det var så mycket jag hade svårt för i början av BotW, såsom att dungeons var väldigt crappy och shrines bara var för små och frustrerande för att det skulle vara kul.
Likaså item-systemet med vapen som går sönder var oerhört svårt för mig att anpassa mig till. Den stora öppna ytan förstörde även då jag är en achiever och vill utforska allt och samla alla items som finns i spelet (vilket är svårt i ett spel som BotW där kistor respawnas osv).

Skulle vilja påstå att det tog 25-30 timmar innan jag började tycka om BotW och nu tillochmed har gått över till att tycka att det är det bästa Zelda-spelet som gjorts, där det fick knuffa ner Ocarina of Time från förstaplatsen.
Men i detta fallet så var det endast min passion till Zelda som fick mig att fortsätta trycka ner spelet i halsen på mig själv.

Medlem

Har spelat Octopath Traveler i ca 20h men jag gillar verkligen inte spelet. Har faktiskt gett upp nu. Brukar annars försöka ta mig igenom storyn om det inte är ett helt förskräckligt spel. Då blir det nog max 1h.

Spel som annars inte är speciellt roliga att spela själv kan ju vara rätt trevliga att köra tillsammans, om det så är co-op eller pvp. Typ random BR-spel. Har noll sug efter att köra sånt själv, men med 2 eller fler vänner blir det kul.

Medlem

Många ggr har storyn varit grymt intressant men gameplay har gjort det så tråkigt att man fortsätter men ger till slut upp.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Alltför snabbt. Det är oftast inlärningskurvan som gör att jag tröttnar. Därför som jag har så många ospelade spel.

Medlem

Jag ser ingen mening i att fortsätta när man inte kommer vidare efter att man är en av de första att dö.
Som tex i COD: BlOpsIIII - Blackout.
Varför då sitta endast som Spectator resten av spelomgången, och inte kunna fortsätta spela?
Det är ju bara så frustrerande! Vad ska man då göra?
Förstår inte poängen och hur detta kan vara så populärt!?


signatur

autograph

Medlem

Det beror på, generellt så brukar jag inte köpa spel om jag inte har en ide om att de kommer att passa mig. Någon gång ibland så köper jag ett spel jag är osäker på men får det återbetalat av steam om det inte har fastnat för mig inom två timmar.

Medlem

Ju äldre man blir, ju viktigare blir det mer prioriteringar rörande spelande. Nyss passerade 30, så känner jag att spel har väldigt lite utrymme för att inte leverera önskvärt material. Spel för mig får oftast en trailer på sig, som första test, klarar den det så ger jag det max en timma. Sista missen jag gjorde var att förhandsboka Shadows of Mordors megafläskutgåva online, och det visade sig att jag verkligen ogillade spelmekaniken. Efter det har jag varit mer skeptisk och försökt känna in mer innan jag köper spel. Å ena sidan missar man mycket bra, men tiden är såpass dyrbar att jag hellre ger det till 'definitiva' vinnarspel.

Medlem

Sånt är relativt. Jag gillar RPG och vet att Elder Scrolls-serien ligger högt på mångas topplistor men jag känner ingen tilldragningsfaktor alls trots att jag fick Skyrim gratis på Steam. Sen finns det spel jag slukas in i direkt utan att ens ha brytt mig om spelet innan. DotA 2 var ett sånt spel och "en match bara" förvandlades till 5000+ timmar


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

123
Skriv svar