Spelminnen ni får gåshud av?

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Det måste vara när jag testade Postal2 och fick chansen att pissa på folk, då var det ståpäls deluxe! 😎

Now the flowers will grow!


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

QTE sekvensen när man spöar Dou Niu i Shenmue 2

Medlem

I Eve-online när vår region var under attack av 5 andra allianser. Vår flotta på 200 skepp sitter på en gate och fleet-commandern säger "Ok gyus, on the other side of this gate there are 400 guys waiting for us. Good Luck! Jump!"

På det följer ett episkt slag där vår sida vinner slaget. Eve har gett många liknande upplevelser men detta var en som stack ut.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Mafia 3. Underskattat spel, i mitt tycke 10ggr bättre än GTA5. Inte lika finputsat och mindre att göra; men stämningen, settingen, musiken är wow.

Fick gåshud när handlingen kör igång på riktigt till tonerna av "Paint it black". När man får veta vilka det är som ska avlägsnas från jordelivet pga vad de gör.

Håller med, grymt bra story. Och slutet?!? Vilken twist!!

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Första stegen utanför tutorialen i Lord of the rings online var sjukt mäktigt på sin tid (iaf för en lotr-nörd som mig )

Jag kan inte annat än att hålla med. Jag minns fortfarande de första questerna med min hunter i Ered Luin. En sak som man minns starkast (av den första tiden) är när man stod i Gondamon och täljde sina första egna pilbågar. Musiken, miljön, sorlet från NPC/andra spelare och ljudet från craftingen - "det var tider det". Fånig som man är tar man ibland en nostalgi-runda när man loggar in, besöker platser i spelet som man haft kul på och/eller intressanta quests. Eller så njuter man bara av atmosfären, läser lite i chatten om vad som händer för tillfället och sedan loggar ut med en suck... Nu kanske en del tänker "wow, det måst jag testa" men dom kommer nog bli besvikna. Är man van vid t ex ESO med både nyare motor, grafik osv så kommer LotR:O se väldigt gammalt ut... det är helt enkelt nostalgin som trycker på.

Annars så är flera av de gamla strategispelen på topplistan. Även om dom kanske inte gav gåshud så är "Fight win prevail" och "Industrial" soundtracks från Command & Conquer, "Hell marsch" från Red Alert eller Terran-tracks från StarCraft låtar som väcker minnen. Många speltimmar med dom i bakgrunden.

Dungeon Siege var helt fantastiskt när det kom, speltekniskt och miljö samt musik. Max Payne var banbrytande när det kom, intro-/menymusiken guld.

Jag har säkert missat något, finns så många bra spel genom åren. Då man var med när datorerna kom och branschen tog fart på allvar så minns man väl de tidigaste spelen med störst värme och intresse, det fanns helt enkelt inte så mycket sådant liknande då.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Detta var helt otroligt första gången

Medlem

Kul och se så mycket Mass Effect i tråden.

Avstängd
Skrivet av magma:

Ögonblicket då man kliver ut från Vortex rikers och in i dusk horison, en helt främmande planet.
Soundtracket säger jag bara.... https://www.youtube.com/watch?v=Ig1ZuwTjFwE

Detta!

Medlem

Minns tyvärr inte alla, men Unreal introt kommer jag ihåg.
Första gången jag spelade betatestet i wow Classic var mäktigt också.

Medlem

Red Dead Redemption, när Far Away-låten börjar spela.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Fragtjuv

Minns att jag tyckte att det här var galet coolt. Jag var så ung att jag inte såg hur jäkla lökigt det är men visst ger det fortfarande gåshud.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Bästa tråden på länge, fan vad awesome ni är!


signatur

P.L.U.R

Medlem

Hösten -94. Jag och min bror går ned till videobutiken för att hyra en rulle till helgen.

Får då se att man kan hyra Ataris 64-bitars monster Jaguar som man läst om i blaskor som CvG.

Vi bestämmer oss för att glömma filmplanerna och i stället ta chansen att få uppleva framtiden.

Brorsan valde två spel och jag ett. Han plockade "Val d'Isère Skiing and Snowboarding" och "Dragon: The Bruce Lee Story"... Hyfsade spel som var roliga i någon timme, men mera än så testades dom inte under helgen p.g.a. det tredje spelet. Det som jag valde.

Jag talar om "Alien vs Predator" Jaguarens enda riktiga monstertitel, ett spel som om det hade släppts till en framgångsrikare konsol hade huserat på tv-spelens topplistor.

Detta är vad vi upplevde 1994, en tid då vi själva bara hade tillgång till Mega Drive, Snes och Amiga.

Grafiken! Ljuden! Stämningen!
Ringde upp hela kompisgänget och skrek att dom skulle springa hem till mig och sedan satt vi hela helgen fastnaglade framför denna hyperrealistiska portal till ett alternativt universum.

Det slutade med att vi bokade Atarin tre helger på raken och bad kassören lägga undan just "vårat" spel så att våra save filer skulle finnas kvar. Till slut hade vi klarat alla tre kampanjer (Man kan spela som Marine, Alien eller Rovdjuret).

Så imponerad har jag aldrig blivit tidigare (Sonic på Megan och Shining The Holy Ark på Saturn är tvåa och trea, men långt efter).

Många år senare så har jag nu spelet i samlingen och det är ett av mina "rädda ifall det brinner" objekt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

@joelthor100: Tack vare den är jag tvungen att komplettera! Kom ihåg när jag och brorsan såg trailern för Rogue Squadron för Gamecube för många år sedan, och våra hakor slog ner i marken. Sen när vi väl sparat ihop pengar till Gamecube och spelet, så var det gåshud nästan hela spelet igenom.

Medlem

Har typ bara två såna känslor i spelvärlden.

1: När Eli i Half-Life 2 dog.

2: World of Warcraft - Battle for Azeroth trailern när Sylvanas rytter till "For the Horde"
https://youtu.be/jSJr3dXZfcg?t=119


signatur

AYY LMAO

Releasehästryttare
Medlem

100% gåshud för mig, speciellt delen i slutet där det hintas om nya äventyr.
Jag förknippar det indirekt med expansionerna och verktygen som släpptes med spelet för att göra egna moduler.

Ofta tittar man tillbaka på saker man lagt mycket tid på och tänker hur onödigt det var. När jag tittar tillbaka på NWN och NWN2 och hur mycket tid jag lagt där, skapandes eller spelandes så är det bara varma minnen.

Medlem

Förmodligen en av dom som väcker mest minnen!

Medlem
Skrivet av unoR:

Bra om du skriver spoiler först, nu vet vi att hon dör i spelet😂😂

Medlem
Skrivet av Turbodog:

Är det bara jag som tycker Zero Dawn är uselt?

Helt ensam är du nog inte, men en majoritet tycks tycka om det (var väl bara Zelda (som jag tyckte var uselt) som höll det från Goty-tronen?). För egen del tyckte jag att röstskådespelet var riktigt bra. Å andra sidan kom jag direkt från Mass Effect: Andromeda, så sannolikt skulle dialogen i en stumfilm ha framstått som välspelad...

Om du inte gillar det så lämna tillbaka det. Men mitt tips är att ge det några timmar. Jag föll stenhårt för såväl Alloy som story och värld. Fram och tillbaka är det en riktigt mörk och härlig historia.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Nu har jag blivit medlem bara för att berätta att största rysaren (pälsrys och välbehag) för min del är utan tvivel Far Cry 2 (inte spelat ettan). Spelets absolut största behållning för mig var atmosfären och det enligt mig enastående vackra landskap de lyckades få till.

Mer än en gång fick jag lägga mig i sängen och "timelapsa" bara för att se afrika.

Man kanske ska påpeka att grafikens magi var med den tidens mått mätt. Idag är den kanske inte lika mäktig.

https://www.youtube.com/watch?v=lau0EWWJyUw

Inaktiv
Skrivet av Nomman:

Helt ensam är du nog inte, men en majoritet tycks tycka om det (var väl bara Zelda (som jag tyckte var uselt) som höll det från Goty-tronen?). För egen del tyckte jag att röstskådespelet var riktigt bra. Å andra sidan kom jag direkt från Mass Effect: Andromeda, så sannolikt skulle dialogen i en stumfilm ha framstått som välspelad...

Om du inte gillar det så lämna tillbaka det. Men mitt tips är att ge det några timmar. Jag föll stenhårt för såväl Alloy som story och värld. Fram och tillbaka är det en riktigt mörk och härlig historia.

Jag kom direkt från Marvels Spiderman och precis därefter Uncharted 4 (har precis gett mig in i PS4 världen, lagom till RDR2) och båda dom spelen har världens mjukaste ansiktsanimationer och superb voice acting, så kanske blev lite väl stor kontrast där.

Beslutade mig för att behålla Zero Dawn och kämpa vidare. Än så länge tar det fortfarande emot (har kört ca 25%) men hoppas jag vänjer mig och det blir bättre.

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag kan inte annat än att hålla med. Jag minns fortfarande de första questerna med min hunter i Ered Luin. En sak som man minns starkast (av den första tiden) är när man stod i Gondamon och täljde sina första egna pilbågar. Musiken, miljön, sorlet från NPC/andra spelare och ljudet från craftingen - "det var tider det". Fånig som man är tar man ibland en nostalgi-runda när man loggar in, besöker platser i spelet som man haft kul på och/eller intressanta quests. Eller så njuter man bara av atmosfären, läser lite i chatten om vad som händer för tillfället och sedan loggar ut med en suck... Nu kanske en del tänker "wow, det måst jag testa" men dom kommer nog bli besvikna. Är man van vid t ex ESO med både nyare motor, grafik osv så kommer LotR:O se väldigt gammalt ut... det är helt enkelt nostalgin som trycker på.

Annars så är flera av de gamla strategispelen på topplistan. Även om dom kanske inte gav gåshud så är "Fight win prevail" och "Industrial" soundtracks från Command & Conquer, "Hell marsch" från Red Alert eller Terran-tracks från StarCraft låtar som väcker minnen. Många speltimmar med dom i bakgrunden.

Dungeon Siege var helt fantastiskt när det kom, speltekniskt och miljö samt musik. Max Payne var banbrytande när det kom, intro-/menymusiken guld.

Jag har säkert missat något, finns så många bra spel genom åren. Då man var med när datorerna kom och branschen tog fart på allvar så minns man väl de tidigaste spelen med störst värme och intresse, det fanns helt enkelt inte så mycket sådant liknande då.

Stämmer in i kören. Jäklar va LotRO va trevligt på sin tid, många goda minnen där. Evendim är fortfarande en personlig favorit, och jag är nästan lite besviken på mig själv att jag la av innan Mordor-expansionen kom nu.

Skriv svar