Brian Fargo: "Jag vet vilka som gör Baldur's Gate 3"

Robot
Avstängd

"BG" kan vara Battlegrounds också.


signatur

PS5 och inget annat.

Releasehästryttare

Skulle bli högst förvånad om det är Larian, de kör ju sitt eget race.
Bioware kanske, de behöver ju nått som drar in kulor nu när Anthem kommer floppa.

Medlem

Det torde väl vara de som har licens på D&D från Wizards of the Coast, och torde inte en sån deal bli känd innan ett spel börjar utvecklas? Om det inte är D&D så är jag måttligt intresserad. Iofs har jag inte spelat nåt sen 3.5-reglerna/NWN2, det var småskumt jämfört med tidigare men ändå kul, kanske känns som nånting helt annat nu för tiden?

Tänk om de håller på att göra ett BG3 med gamla regler (om man nu "får" det) <3 Ett gigantiskt, gigantiskt spel där de lagt krut på allting utom grafikavanceradhet.

Medlem
Skön läsning

Var ju ett hardcore fan av Baldur's Gate serien. En 3'a nu 100år senare hade varit ofantligt kul.

Medlem

@Witchfinder:

Invecklagt det där då OM jag inte har fel äger Atari SA (frankrike HQ) Atari inc och Hasbro interactive äger Wotc (wizards of the coast).
SÅ Hasbro interactive äger rättigheterna till D&D men Atari SA har rättigheter på göra / sälja.

Tror det hela har att göra med nån deal när Atari sa hej då

Medlem

Jag skulle gissa på Beamdog ( https://www.beamdog.com/ ) och jag skulle nog bli ganska besviken om det är nått annat företag, beamdog har sagt att dom jobbar på "nya project" men har inte sagt vad det är och dom håller också på att anställa mer folk ( https://www.beamdog.com/jobs )
ett av jobben har denna beskrivning:

"Programmer
Beamdog is looking for an experienced programmer to help us build the future. Your skill and expertise as a programmer will help us build a powerful, next-generation role playing platform that enables thousands of fans to create their own amazing Dungeons & Dragons adventures. "

"role playing platform" låter lite skummt dock, låter lite mer som Neverwinter Nights och deras toolset som var väldigt bra för att låta spelarna skapa sina egna äventyr, men både Neverwinter Nights och Baldurs Gate utspelar sej i samma universum ( Forgotten Realms ) så jag skulle inte bli förvånad om det är Baldurs Gate 3 + toolset som dom jobbar på

Medlem

Wow, det vore ju fantastiskt om detta blev av. Baldur's Gate 1 och 2 är mycket av min barndom och är bland den största anledningen jag verkligen gillar rollspel (både på dator och table top RPG).

Härligt om det är sant. Jag tror jag har haft antingen BG eller BG2 eller bägge två installerat på min hårddisk i princip vartenda år sen originalet släpptes. (har fnv. alla Enhanced Editions installerade på steam).

Beamdog, Obsidian samt Owlcat (Pathfinder: Kingmaker), är några av de hetaste namnen bland spekulationerna om vem som jobbar på det.

Medlem

Hade jag fått önska så skulle det vara Obsidian Entertainment som utvecklar. Men har svårt att tro det. Pillars of eternity <3

Hur ska de fortsätta storyn I BG? Gorion's Ward är i princip en gud i slutet av ToB.

Medlem
Skrivet av bullet tooth tony:

Hur ska de fortsätta storyn I BG? Gorion's Ward är i princip en gud i slutet av ToB.

Det blir nog en ny protagonist i så fall.

Skrivet av bullet tooth tony:

Hur ska de fortsätta storyn I BG? Gorion's Ward är i princip en gud i slutet av ToB.

Tvivlar på att de kör med samma huvudkaraktär, eller ens samma "companions" igen. Möjligtvis, med något enstaka undantag. Förmodligen blir det en helt ny huvudfigur och kanske har storyn vissa kopplingar till "Gorion's Ward's" äventyr. Lär nog bli en ny centralstad för äventyret också: Baldur's Gate->Athkatla->Waterdeep?

Medlem
Skrivet av bullet tooth tony:

Hur ska de fortsätta storyn I BG? Gorion's Ward är i princip en gud i slutet av ToB.

I de klassiska BG-spelen var protagonisten en Bhaalspawn, men han var en av många. Jag skulle kunna tänka mig ett spel som utspelar sig samtidigt som BG1, där huvudkaraktären är en annan av Bhaals avkommor.

Medlem

Baldurs Gate 2 med ToB är (i min mening) det bästa spelet någonsin, så att se ens rykterna av en trea är ohyggligt läskigt och upphetsande på en gång.

Medlem
Skrivet av Bennii:

I de klassiska BG-spelen var protagonisten en Bhaalspawn, men han var en av många. Jag skulle kunna tänka mig ett spel som utspelar sig samtidigt som BG1, där huvudkaraktären är en annan av Bhaals avkommor.

Tvivlar på det då Bhaalspawns hanterades så som the chosen ones hanterades i filmerna Highlander. "There can only be one". Så för att scenariot i Baldurs Gate 2 skall vara möjligt så måste alla baahlspawns vara döda förutom de som är med i just BG2 då dessa absorberat deras offers divine essence. I slutet på BG 2 så finns det mycket riktigt bara en kvar. Imoen, som också är en Bhaalspawn, överlever slutet eftersom hon väljer att frivilligt ge upp sin Divine essence till Gorions ward på slutet.

Ingen annan karaktär är där för att frivilligt ge upp sin essence. Så finns ingen plats för en överlevande Baahlspawn förutom Imoen som förlorar sina krafter efter hon ger upp sin divine essence. Före detta är hon vid Gorions wards sida pretty much genom hela storyn från Candlekeep och tillbaka. Så svårt att se att hon skulle bli en bra MC i någon annan story.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Tvivlar på det då Bhaalspawns hanterades så som the chosen ones hanterades i filmerna Highlander. "There can only be one". Så för att scenariot i Baldurs Gate 2 skall vara möjligt så måste alla baahlspawns vara döda förutom de som är med i just BG2 då dessa absorberat deras offers divine essence. I slutet på BG 2 så finns det mycket riktigt bara en kvar. Imoen, som också är en Bhaalspawn, överlever slutet eftersom hon väljer att frivilligt ge upp sin Divine essence till Gorions ward på slutet.

Ingen annan karaktär är där för att frivilligt ge upp sin essence. Så finns ingen plats för en överlevande Baahlspawn förutom Imoen som förlorar sina krafter efter hon ger upp sin divine essence. Före detta är hon vid Gorions wards sida pretty much genom hela storyn från Candlekeep och tillbaka. Så svårt att se att hon skulle bli en bra MC i någon annan story.

Ja, jag vet att det bara finns en kvar efter ToB. Därför jag skrev att det utspelar sig samtidigt som BG1, när det fortfarande fanns fler än en.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Ja, jag vet att det bara finns en kvar efter ToB. Därför jag skrev att det utspelar sig samtidigt som BG1, när det fortfarande fanns fler än en.

Ja men då finns det inget annat slut än att man dör när storyn är färdig. Eller blir av med sin essence utan att bli ett mindless husk och därmed powerless. För som jag skrev så vet vi att det bara finns en på slutet, Gorions Ward. Så det lämnar inte speciellt mycket utrymme för intressant storytelling.

Tror mer på att de kör på samma stuk som de gjort runt Icewind Dale och Neverwinter. Det vill säga olika epoker runt den staden så de kan ha mer frihet med storytelling.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Ja men då finns det inget annat slut än att man dör när storyn är färdig. Eller blir av med sin essence utan att bli ett mindless husk och därmed powerless. För som jag skrev så vet vi att det bara finns en på slutet, Gorions Ward. Så det lämnar inte speciellt mycket utrymme för intressant storytelling.

Det finns många bra stories där huvudkaraktären dör i slutet. Kanske inte så vanligt i spel dock.

Medlem

Tänkte bara tillägga att både @BaldursGate på twitter ( https://twitter.com/BaldursGate ) och hemsidan https://www.baldursgate.com/ båda tillhör Beamdog

1
Skriv svar