EA tonar ner Ronaldo på Fifa-omslaget efter våldtäktsanklagelser

Avstängd
Skrivet av Kleptoman:

Se vad som hände med Martin Timell. Där var det närmast en häxjakt även fast han var oskyldig i slutändan

Haha, var det så? Har inte sett svensk TV på flera år så har inte följt det. Finns det länk som berättar hur den slutgiltiga domen löd?

Medlem

Snacka om dålig människosyn/kvinnosyn du har som kallar ett potentiellt brottsoffer för fnasbet.

Vart är moderatorerna på FZ ikväll?!

Inlägg redigerat av mod.


signatur

IDKFA

Redaktör
Skrivet av Kleptoman:

Se vad som hände med Martin Timell. Där var det närmast en häxjakt även fast han var oskyldig i slutändan

Folk ska inte agera domstol, det kommer sluta i moderna varianter av häxbränningar där folk får sina liv förstörda. Det gäller såväl anklagade som anmälare. Som i Ronaldos fall nu - både han och kvinnan kommer drabbas av att detta hamnat i offentligheten, oavsett om domstolen sen bedömer att hon eller han talar sanning. Det ska man tänka på när man kommenterar - rent krasst är det bara de två som vet vad som hänt.


signatur
Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Se vad som hände med Martin Timell. Där var det närmast en häxjakt även fast han var oskyldig i slutändan

Ja, men domstolar kommer inte alltid fram till sanningen, dom prövar bevis i ett åtal. O J Simpson är också oskyldig.

Redaktör
Skrivet av mrFluffy:

Snacka om dålig människosyn/kvinnosyn du har som kallar ett potentiellt brottsoffer för fnasbet.

Vart är moderatorerna på FZ ikväll?!

Ordnat.


signatur
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag kliar mitt huvud över denna.

Ronaldo om någon borde ju knappast ha problem att hitta villiga damer som faller han i smaken? Inte så att han, om någon, borde uppleva ett "nej" som en så stor förlust att han skulle försöka ge sig på kvinnan, utan han hade bara gått vidare, "ok whatever, next".

Jag har helt enkelt väldigt svårt att tro att just han skulle kunna bli så desperat i en situation med tanke på vem han är, hur känd han är, hur rik han är och framförallt hur snygg(?) han är. Men who knows...

Detta TROR jag faktiskt är som han själv yttrar sig på Twitter, någon som vill bli "framgångsrik" på hans bekostnad. Om det är fallet så är det genomruttet och ett hån mot äkta metoo-offer.

P.S. Jag bryr mig inte ett skvatt om fotboll allmänt talat. Trevlig helg!

Det är mycket möjligt du har rätt. Själv tänker jag att en kille som Ronaldo - som kan i princip få vilken tjej som helst, med ett stort ego, kan nog bli ganska förolämpad om en tjej skulle säga nej och ha sex med honom. Beroende på hans mentala tillstånd, om han är packad etc så ser jag ingen omöjlighet att han skulle kunna bli så pass triggad att han våldtar tjejen - just för att han inte kan få det han vill ha. Men ja för att vara kapabel till detta så måste man lida av en mental rubbning.. Det räcker inte bara med att ha ett stort ego.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Haha, var det så? Har inte sett svensk TV på flera år så har inte följt det. Finns det länk som berättar hur den slutgiltiga domen löd?

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/BJEpg0/martin-timell...

Åtalet ogillades tack vare att rätten hävdade att minnesbilderna från vittnen kan ha påverkats för mycket under åren som har gått samt att åklagaren valde att åtala honom för våldtäkt vilket kräver att "penetration skett". Så vet inte direkt om man ska kalla det att han frikändes, om åklagaren åtalat honom för sexuellt ofredande istället så hade han kanske blivit dömd. Det är det svenska rättssystemet, om du har tur så får åklagaren lite hybris och väljer ett grövre brott än vad som kanske finns bevisning för, därmed går du friad när åtalet ogillas.

Medlem

Våldtäkter handlar inte om att man har svårt att få tjejer... stryk den analysen av våldtäktsmän nu.

Medlem

Får lite kräksmak i munnen när EA talar om moral och etik, men skulle det visa sig att han är skyldig till våldtäkt är det ju självfallet ett naturligt steg att ta avstånd ifrån sådana handlingar.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Leffe76:

Ja, men domstolar kommer inte alltid fram till sanningen, dom prövar bevis i ett åtal. O J Simpson är också oskyldig.

Först så säger du att man är oskyldig innan motbevisad men nu menar du att man ändå är skyldig även fast man bevisat i domstol att man inte är skyldig?
Detta är problemet när det gäller hur media rapporterar om dessa fall. De skapar en bild hos personer som dig där person X har begått våldtäkt oavsett om det visar sig inte vara sant. Denna attityd kan förstöra människors liv.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

eld
Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Först så säger du att man är oskyldig innan motbevisad men nu menar du att man ändå är skyldig även fast man bevisat i domstol att man inte är skyldig?
Detta är problemet när det gäller hur media rapporterar om dessa fall. De skapar en bild hos personer som dig där person X har begått våldtäkt oavsett om det visar sig inte vara sant. Denna attityd kan förstöra människors liv.

För att alla frianden är inte solklara bevis på oskyldighet. Och endast en liten del av anklagelserna visar sig vara rakt igenom falska.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag säger inte att någon automatiskt blir immun, men om du lever ett liv i överflöd så bör en motgång inte göra att du plötsligt går över gränsen. Det ska vara att han egentligen har ett väldigt skört ego som plötsligt blev krossat inne på hotellrummet den kvällen...

Vill inte lägga mig i debatten om Ronaldo utan vill bara kommentera biten angående liv i överflöd. Det finns flertalet studier som visar på att framgång leder till en sämre förmåga att hantera motgångar och ökad risk för att fuska och ljuga för sin egen vinnings skull. Kolla exempelvis på studierna från Paul Piff, forskare och psykolog på Berkley-universitet. Han finns på TED-talks bland annat. Det finns dessutom flera andra etablerade forskare där ute som stödjer samma slutsatser så till den grad att det i stort råder vetenskaplig konsensus i frågan. Så framgång och privilegium minskar dina chanser att hålla dig på rätt sida gränsen snarare än ökar dem.

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Det var väl strax innan han "erkände Palestina" som stat, vägrade skaka hand med spelare från det Israeliska landslaget m.m.?

Därefter kommer denna kampanj mot honom. Luktar starkt "fake news" över det hela. Inte första gången något sådant har hänt.

Visste inte han hade sådana åsikter men om det stämmer så förvånar det mig inte alls att han skulle vara skyldig

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Först så säger du att man är oskyldig innan motbevisad men nu menar du att man ändå är skyldig även fast man bevisat i domstol att man inte är skyldig?
Detta är problemet när det gäller hur media rapporterar om dessa fall. De skapar en bild hos personer som dig där person X har begått våldtäkt oavsett om det visar sig inte vara sant. Denna attityd kan förstöra människors liv.

Ja det finns skillnader, i min värld finns fler nyanser än svart och vitt. Som jag sa håller jag med dig i att man är oskyldig till motsatsen bevisas. MEN, att tro att sanningen alltid kommer fram i domstolen är enbart naivt. Och ja, domstolar, media, sociala media-plattformar förstör folks liv varje dag.

Jag tycker ett civiliserat samhälle ska ha både ett rättssystem i flera nivåer, plus journalister utan munkavle som bevakar det hela.

Skägg.
10 Chambers

Håll er på mattan så slipper jag radera massa inlägg.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Leffe76:

Ja det finns skillnader, i min värld finns fler nyanser än svart och vitt. Som jag sa håller jag med dig i att man är oskyldig till motsatsen bevisas. MEN, att tro att sanningen alltid kommer fram i domstolen är enbart naivt. Och ja, domstolar, media, sociala media-plattformar förstör folks liv varje dag.

Jag tycker ett civiliserat samhälle ska ha både ett rättssystem i flera nivåer, plus journalister utan munkavle som bevakar det hela.

I Sverige har vi ett rättsystem i flera nivåer (tingsrätt, hovrätt, osv) - på vilket sätt vill du utveckla detta? Jag blir också lite fundersam när du i ena stycket skriver att media förstör liv varje dag, och i nästa journalister utan munkavel. Jag får inte riktigt ihop det det.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

I Sverige har vi ett rättsystem i flera nivåer (tingsrätt, hovrätt, osv) - på vilket sätt vill du utveckla detta? Jag blir också lite fundersam när du i ena stycket skriver att media förstör liv varje dag, och i nästa journalister utan munkavel. Jag får inte riktigt ihop det det.

Ja precis som jag skrev vill jag ha ett rättssystem där man kan överklaga sin dom. Som vi har. Och jag vill ha journalister som får jobba utan munkavle. (En diskussion i sig) Som vi har. = Jag är väldigt glad över det.

Att liv förstörs varje dag är en av konsekvenserna av ett öppet samhälle. Kanske ett ofrånkomligt ont? Men många i Sverige idag, ca 17-20 procent är benägna att rösta på ett parti som vill minska öppenheten i samhället. Som vill minska på demokratiska rättigheter osv.
Vill egentligen inte ta upp Trump och hans agenda då han passar för väl in i trådens ämne på andra plan, men ditåt vill inte jag.

Inaktiv
Skrivet av eld:

För att alla frianden är inte solklara bevis på oskyldighet. Och endast en liten del av anklagelserna visar sig vara rakt igenom falska.

Fast det är nog minst lika svårt som att bevisa att något är en falsk anklagelse som att bevisa att en våldtäkt har begåtts. Så precis som att det finns ett mörkertal av våldtäkter finns det ett mörkertal av falska anklagelser. Och jag tror det är ganska omöjligt att veta hur stora dessa är.

Medlem

Just när det kommer till våldtäkt så är det ju ofta som det kommer till en ord mot ord-situation där den med "bäst" berättelse vinner. Eftersom att det är ett brott som är mer känsligt än till exempel fortkörning eller felaktigt ROT-avdrag så blir det extra allvarligt om anklagelser får härja fritt i sociala medier - för även om personen blir frikänd så kommer stämpeln att finnas kvar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Kanske är en provokativ tanke, men är det egentligen "rätt" att tona ner eller t.om peta personer från ett projekt eller liknande för att anklagelserna finns där, men inget fällande eller konkret bindande bevis? Så som Hockeyspelaren här som nämns.

Faller inte konceptet "innocent until proven guilty" då?

Döma någon innan de är dömda.
Att bli anklagad för Förtal känns inte lika allvarligt som anklagad för Våldtäkt.

Förstår dock att man som projektägare/ledare vill distansera sig från sådana ämnen som ens finns misstankar kring, illa kvickt...

Hoppas i vart fall att det reds ut grundligt och sanningen kommer fram, och den skyldiga parten får sitt straff. Våldtäkt/Övergrepp är verkligen ett vidrigt brott.


signatur

Nämen!

Medlem

Gud så ynkligt av EA att agera domstol utan att ha några fakta.
Våldtäkt är ett allvarligt brott, men det betyder inte att beviskraven ska vara lägre än vid andra misstänkta brott.
Våldtäkter ska anmälas till polisen och utredas av en åklagare. Allmänheten och stora företag ska inte agera domare innan saken är utredd.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Leffe76:

Ja precis som jag skrev vill jag ha ett rättssystem där man kan överklaga sin dom. Som vi har. Och jag vill ha journalister som får jobba utan munkavle. (En diskussion i sig) Som vi har. = Jag är väldigt glad över det.

Att liv förstörs varje dag är en av konsekvenserna av ett öppet samhälle. Kanske ett ofrånkomligt ont? Men många i Sverige idag, ca 17-20 procent är benägna att rösta på ett parti som vill minska öppenheten i samhället. Som vill minska på demokratiska rättigheter osv.
Vill egentligen inte ta upp Trump och hans agenda då han passar för väl in i trådens ämne på andra plan, men ditåt vill inte jag.

Ah, då är jag med. Missförstånd på internet, vem hade kunnat ana!


signatur
Redaktör
Skrivet av redgreenblue:

Gud så ynkligt av EA att agera domstol utan att ha några fakta.
Våldtäkt är ett allvarligt brott, men det betyder inte att beviskraven ska vara lägre än vid andra misstänkta brott.
Våldtäkter ska anmälas till polisen och utredas av en åklagare. Allmänheten och stora företag ska inte agera domare innan saken är utredd.

Omvänt riskerar EA ett helvete om han fälls och de inte tagit höjd för det. ”EA lät misstänkt våldtäktsman vara kvar på omslaget!” typ. Inte heller en bra situation, eller hur?


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Omvänt riskerar EA ett helvete om han fälls och de inte tagit höjd för det. ”EA lät misstänkt våldtäktsman vara kvar på omslaget!” typ. Inte heller en bra situation, eller hur?

Jag förstår att EA är rädda för allmänhetens eventuella reaktioner, men det är fortfarande inte moraliskt försvarbart att agera som de gör. Det är ju fullständigt orimligt att vem som helst kan gapa "våldtäktsman!" och hundratusentals människor reagerar instinktivt med reptilhjärnan att "ja men då är det ju 50/50 chans att den här snubben är skyldig! Lika bra att ta det säkra före det osäkra och förstöra den här människans liv tills vi vet helt säkert!". Vi människor kan bättre än så här...

eld
Medlem
Skrivet av redgreenblue:

Jag förstår att EA är rädda för allmänhetens eventuella reaktioner, men det är fortfarande inte moraliskt försvarbart att agera som de gör. Det är ju fullständigt orimligt att vem som helst kan gapa "våldtäktsman!" och hundratusentals människor reagerar instinktivt med reptilhjärnan att "ja men då är det ju 50/50 chans att den här snubben är skyldig! Lika bra att ta det säkra före det osäkra och förstöra den här människans liv tills vi vet helt säkert!". Vi människor kan bättre än så här...

Det är en chansning som sagt, de kommer få skit om det visar sig vara sant och de inte gjort något åt det, och när statistiken rätt överlägset pekar på att det kommer vara sant så är det väl ett smart drag.

Medlem

Folk borde se filmen Jagten (Jakten, The Hunt) med Mads Mikkelsen

Edit: Jag tar inte ställning till någon sida. Jag tycker bara att filmen skildrar hur svårt det kan vara för människor att inte ta lagen i egna händer och hur svårt det kan vara att inte döma någon på egen hand.

Inaktiv
Skrivet av eld:

Det är en chansning som sagt, de kommer få skit om det visar sig vara sant och de inte gjort något åt det, och när statistiken rätt överlägset pekar på att det kommer vara sant så är det väl ett smart drag.

Hur menar du att statistiken pekar på att det är sant?

Medlem

Aaah yes. Den nya världen där vem som helst, när som helst kan skjutas i sank och mer eller mindre bli dömd på förhand så fort #metoo-svärmen kommer flygande. Det är för jävligt. Säger inte att det genomgående är så men hela #metoo har ju blivit en sorts pöblens polis, åklagare och domstol. Helt åt helvete.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Omvänt riskerar EA ett helvete om han fälls och de inte tagit höjd för det. ”EA lät misstänkt våldtäktsman vara kvar på omslaget!” typ. Inte heller en bra situation, eller hur?

Men skärpning Tomas. Du skriver själv "misstänkt" och inte "dömd". Hela det inlägget är ju vad som är fel med #metoo. Skyldig tills motsatsen bevisats eller? Det här var något av det sämsta jag sett dig skriva någonsin.

Medlem
Skrivet av redgreenblue:

Jag förstår att EA är rädda för allmänhetens eventuella reaktioner, men det är fortfarande inte moraliskt försvarbart att agera som de gör. Det är ju fullständigt orimligt att vem som helst kan gapa "våldtäktsman!" och hundratusentals människor reagerar instinktivt med reptilhjärnan att "ja men då är det ju 50/50 chans att den här snubben är skyldig! Lika bra att ta det säkra före det osäkra och förstöra den här människans liv tills vi vet helt säkert!". Vi människor kan bättre än så här...

Du har helt rätt. Så beklämmande att se rädslan för eventuella händelser vara rättesnöre som det är idag. Vi går en väldigt mörk framtid till mötes om det är så vi ska ha det.

123
Skriv svar