Den stora Assassin's Creed Odyssey-tråden
Hur är det med möjlighet att stänga av HUD och få en clean vy?
Jag har testkört ett tag på Hard med minimal UI och det fungerar bra. De har fixat till så man får en del saker som är viktigt, till exempel. lootindikatorer och promptar.
Jag har testkört ett tag på Hard med minimal UI och det fungerar bra. De har fixat till så man får en del saker som är viktigt, till exempel. lootindikatorer och promptar.
Jag kan tänka mig att detta spel tar längre tid utan markörer på kartan, fast jag har nog svårt nu att hitta vissa saker med markörer. Men man kan ju fråga om det mesta när man tar questen har jag sett. Typ vilken riktning dom djuren är eller människorna man ska döda.
PS5 och inget annat.
Hur är det med det menlösa grindandet på side-quests som fanns i Origins? Alltså att man inte kan nå en tillräckligt hög nivå genom att endast göra main missions utan man måste ut på en massa döfatta fetchquests för att få upp nivån tillräckligt?
Antingen har de tagit bort detta eller så har de gjort sidequesten mer dynamiska och intressanta, fine by me, de recensioner jag har läst säger olika?
Hur är det med det menlösa grindandet på side-quests som fanns i Origins? Alltså att man inte kan nå en tillräckligt hög nivå genom att endast göra main missions utan man måste ut på en massa döfatta fetchquests för att få upp nivån tillräckligt?
Antingen har de tagit bort detta eller så har de gjort sidequesten mer dynamiska och intressanta, fine by me, de recensioner jag har läst säger olika?
Jag är bara level 14 eller något sådant men vad jag märkt så är det att man ska döda den och den, samla ingredienser till något eller något i den stilen, precis som ett AC ska vara.
Jag skulle vilja veta hur man gör quests mer dynamiska i ett sånt här spel? Vad vill du göra liksom?
PS5 och inget annat.
Jag är bara level 14 eller något sådant men vad jag märkt så är det att man ska döda den och den, samla ingredienser till något eller något i den stilen, precis som ett AC ska vara.
Jag skulle vilja veta hur man gör quests mer dynamiska i ett sånt här spel? Vad vill du göra liksom?
Aha, okej. Jag tänker nog mer att dessa sidequests kan ha bättre narrativ, så man känner sig mer engagerad i dem, inte bara ”min kamel har rymt, hämta den” utan något mer sofistikerat närmare main story delen och där uppdraget faktiskt leder till annat än bara XP, typ att man grindar för att kunna bygga ett svärd eller lära känna någon som man kan få hjälp av i spelet. Är man mer cynisk, som en reviewer sade, så kan man tänka sig att XP gapet som uppkommer av att bara spela main storys kan göra att otåliga människor går och köper XP boost för riktiga pengar och kommer vidare, vem vet
Aha, okej. Jag tänker nog mer att dessa sidequests kan ha bättre narrativ, så man känner sig mer engagerad i dem, inte bara ”min kamel har rymt, hämta den” utan något mer sofistikerat närmare main story delen och där uppdraget faktiskt leder till annat än bara XP, typ att man grindar för att kunna bygga ett svärd eller lära känna någon som man kan få hjälp av i spelet. Är man mer cynisk, som en reviewer sade, så kan man tänka sig att XP gapet som uppkommer av att bara spela main storys kan göra att otåliga människor går och köper XP boost för riktiga pengar och kommer vidare, vem vet
Det är fortfarande en del sådant, tyvärr ger inte exploring eller random combat något xp alls att tala om. Sidoquesten är väl inte speciellt mycket bättre än i Origins. Utöver att du får välja saker i dialog, och kan vara mer ond om man vill.
Men när man fått båten så är det bra omväxling mot "vanliga" AC. Jag som kör på Hard märkte dock att det är dumt att borda fiendeskepp direkt. Smyg runt lite på egna skeppet och skjut ner lite fiender med pilar först. Annars får man en grupp med fiender på sig på en gång och det kan bli svårt.
Jag gillar Kassandra som har en riktigt bra röstskådis, och storyn så långt jag hunnit.
Polygon (jaja) har skrivit en artikel om grinding och mikrotransaktioner.
https://www.polygon.com/2018/10/3/17931920/assassins-creed-od...
Har inte hamnat i det de beskriver än, jag har åkt runt och haft kul men inte spelat speciellt länge än. En sak som jag märkte, man fick inga Helix (mikrotransaktionsvalutan) i spelet den här gången. I Origins fick jag 700 utan att betala något för det. I och för sig använde jag inte ens dem i Origins, jag klarade mig med det som fanns i spelet.
Det är fortfarande en del sådant, tyvärr ger inte exploring eller random combat något xp alls att tala om. Sidoquesten är väl inte speciellt mycket bättre än i Origins. Utöver att du får välja saker i dialog, och kan vara mer ond om man vill.
Men när man fått båten så är det bra omväxling mot "vanliga" AC. Jag som kör på Hard märkte dock att det är dumt att borda fiendeskepp direkt. Smyg runt lite på egna skeppet och skjut ner lite fiender med pilar först. Annars får man en grupp med fiender på sig på en gång och det kan bli svårt.
Jag gillar Kassandra som har en riktigt bra röstskådis, och storyn så långt jag hunnit.
Verkar som röstskådisarna är mycket bättre än Origins ja, Bayek va en katastrof. Kör du exploration mode eller guided? Gör der skillnad?
Aha, okej. Jag tänker nog mer att dessa sidequests kan ha bättre narrativ, så man känner sig mer engagerad i dem, inte bara ”min kamel har rymt, hämta den” utan något mer sofistikerat närmare main story delen och där uppdraget faktiskt leder till annat än bara XP, typ att man grindar för att kunna bygga ett svärd eller lära känna någon som man kan få hjälp av i spelet. Är man mer cynisk, som en reviewer sade, så kan man tänka sig att XP gapet som uppkommer av att bara spela main storys kan göra att otåliga människor går och köper XP boost för riktiga pengar och kommer vidare, vem vet
Nu finns det ju både sidequests till havs och på land, så lite variation är det.
PS5 och inget annat.
Verkar som röstskådisarna är mycket bättre än Origins ja, Bayek va en katastrof. Kör du exploration mode eller guided? Gör der skillnad?
Kör exploration, det är en viss skillnad.
Utan att spoila allt för mycket, fick uppdrag att hyra en besättningsmedlem och fick info om var han var på en ö. Men ingen markering på kartan. Jag hittade han först på tredje ön som jag kollade in. De två första öarna gav mig loot och XP så det var helt ok.
Men en del uppdrag markeras automatiskt på kartan ändå, jag tror det beror på om man varit där innan. Tycker det fungerar bra.
Nån i tråden som har pejl på bra pris på spelet inkl seasonpass ?
GMG tar ca 811:- för Gold edition inkl Seasonpass
Ubi tar ca 877:- för Gold edition inkl Seasonpass med 20% rabatt inräknad.
Origins och nu Odyssey har ju DLC som är värt att lägga peng på seasonpass.
Jag köpte ultimate edition på Uplay för 950kr.
Använde 20% rabatt koden för 100 uplaypoints och fick tillbaka nästan allt. Hade 160 före köp, 140 efter köp.
Ordo Ab Chao
Kör exploration, det är en viss skillnad.
Utan att spoila allt för mycket, fick uppdrag att hyra en besättningsmedlem och fick info om var han var på en ö. Men ingen markering på kartan. Jag hittade han först på tredje ön som jag kollade in. De två första öarna gav mig loot och XP så det var helt ok.
Men en del uppdrag markeras automatiskt på kartan ändå, jag tror det beror på om man varit där innan. Tycker det fungerar bra.
Ja, precis så. Alldeles i början-början fick man ju i uppdrag att gå till en handelsman man kände, och det markerades direkt på kartan exempelvis. Logiskt. Hade ju varit konstigt om Kassandra inte hajade vart hon skulle på en ö hon vuxit upp på.
Tycker exploration-läget är lite för snällt (som jag skrev i recensionen), så jag hoppas Ubi släpper våra händer ytterligare nästa gång.
En Bamseponny av folket
Tog mig 10 månader att klara Origins, inklusive alla DLC. Origins är väldigt tekniskt imponerande, och jag är mycket nöjd med den extra tid dom tog för att lyckas med detta, så att Odessy ser ut som en DLC har jag inget emot, speciellt då man vet att det är en helt ny stor värld, med nya saker att utforska i 10 månader till :). Det finns dock lite krav jag skulle vilja ställa gentemot Origins;
- Layla och dess nutid var inte så imponerande, det var relativt tunt.
- Uppdragen (Main-story) i Origins var väldigt mycket detsamma. Stegen, i att Identifiera en person, sedan lönnmörda personen, repeat. Varken svårt eller intressant efter ett tag. Det blev inte bättre utav att man redan visste hela upplägget i från början utav spelet, vilket lämnade 0 åt fantasin. Bayek skulle döda honom, och Aya skulle döda honom, osv.
- Mer variation och bättre fienden. Origins följer ett simpelt system, en enkel fiendesoldat som är lätt att döda, en lite större fiende som är lite svårare att döda, och en tredje som ska efterlikna en ond assassin som hoppar runt med en värdelös AI. Hela spelet, samt alla DLC byggde på dessa tre, för det mesta, oavsett armé. Lite mer variation för olika arméer skulle inte skada.
Håller med helt!
Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)
Jag gillar Kassandra som har en riktigt bra röstskådis, och storyn så långt jag hunnit.
Haha, jag tyckte tvärtom; att det var en så pass dålig röstskådis att jag började om som den manliga karaktären istället.
Haha, jag tyckte tvärtom; att det var en så pass dålig röstskådis att jag började om som den manliga karaktären istället.
Jag tyckte hans grekiska brytning på engelska var lite för mycket. Kassandra låter mer naturlig. Men det är väl en smaksak. Om jag orkar (det är ett massivt spel) ska jag nog köra en gång till sen som Alexios.
Jag tyckte hans grekiska brytning på engelska var lite för mycket. Kassandra låter mer naturlig. Men det är väl en smaksak. Om jag orkar (det är ett massivt spel) ska jag nog köra en gång till sen som Alexios.
Ja alltså vad gäller brytning så fattar jag inte varför man gör så över huvud taget. Vill man vara autentisk ska de prata grekiska. Att snacka engelska med grekisk brytning är för mig ????????
Tyvärr är det ju också standard i spelbranschen. Tanken är väl att det ska ge bättre inlevelse, men för mig är effekten den motsatta. Varför snackar grekerna engelska? "Nä men det är egentligen grekiska de snackar" - okej, men varför bryter dem då? Bara korkat.
Jag köpte ultimate edition på Uplay för 950kr.
Använde 20% rabatt koden för 100 uplaypoints och fick tillbaka nästan allt. Hade 160 före köp, 140 efter köp.
Det var som tusan? Försökte använda min 20% men den ville inte, blev ett köp via Greenman istället..
Det var som tusan? Försökte använda min 20% men den ville inte, blev ett köp via Greenman istället..
Märkligt. Jag fick promokoden på uplays sida som jag sedan använde i kassan. Jag hade även 4 % extra rabatt på ultimate edition men vet ej om det stacka ihop.
Nöjd blev jag iallafall för att handla direkt på uplay vilket jag inte brukar göra.
Ordo Ab Chao
Går det att lira igenom spelet utan grind den här gången? Grindet var enligt mig en av de sämre aspekterna i origins så om det är lika hemskt i odyssé hoppar jag nog över det.
Det var inget grind alls för mig i Origins, jag spelade igenom hela utan att göra om samma saker gång på gång. Men det kanske är en annan definition på grind. För mig är grind repetera samma sak gång på gång.
När det gäller Odyssey vet jag inte, är bara lvl 13 än så länge. Spelet har en mekanik där man erövrar territorier åt en fraktion, och dessa territorier kan sen bli anfallna av andra fraktionen senare. Kan tänka mig att om man vill behålla territorier kan det bli en del grind när det gäller att försvara dem.
Det var inget grind alls för mig i Origins, jag spelade igenom hela utan att göra om samma saker gång på gång. Men det kanske är en annan definition på grind. För mig är grind repetera samma sak gång på gång.
När det gäller Odyssey vet jag inte, är bara lvl 13 än så länge. Spelet har en mekanik där man erövrar territorier åt en fraktion, och dessa territorier kan sen bli anfallna av andra fraktionen senare. Kan tänka mig att om man vill behålla territorier kan det bli en del grind när det gäller att försvara dem.
Fast du behöver inte försvara territorier överhuvudtaget om du inte vill. Territorier verkar inte byta sida överhuvudtaget utan din inblandning oavsett om nation control är nere på ett minimum eller ej. Kan ha fel förståss.
Dock ger conquests väldigt mycket xp (attack ger mer än defence tror jag) så det är ett bra sätt om man vill levla upp. Sen är det värt att plocka upp precis ALLA quests på alla noticeboards. Ibland ligger quests väldigt nära varandra, vissa har ingen tidsbegränsning och vissa gäller för hela grekland istället bara för ett territorium. Sen är det lätt värt att inte betala av bounties för mercenaries ger bra loot och lite xp samt att man kan rekrytera dem (med hjälp av spartan kick då när de är på lågt hp). För att inte tala om de fördelar man får när man går upp i merc rank (tex bättre priser hos blacksmith eller mer rewards från contracts och bounties).
Stealth är mycket mer värt när det gäller xp eftersom man får en ökande mängd xp varje gång man lönnmördar folk på rad utan att bli upptäckt emellan.
Går det att lira igenom spelet utan grind den här gången? Grindet var enligt mig en av de sämre aspekterna i origins så om det är lika hemskt i odyssé hoppar jag nog över det.
Ingen fara, precis som i Origins finns det en "fuskkod" på ditt kreditkort du kan använda för att göra spelet mindre grindigt.
Jag tycker det är lite konstigt att de har gått tillbaka till en period som ligger innan grundandet av Assassins ordern och hela fajten mot templarriddarna, trodde att inget spel kunde utspela sig kronologiskt innan Origins? Jag har inget emot att skippa hela fajten mellan de två i storyn (om det nu är så, har inte spelat Odyssey än) men samtidigt är det ju hela det konceptet som AC spelen har byggt på, känns som de plötsligt ha tröttnat på berättelsen och sagt ”nu skiter vi i det” så att vi kan välja tidsepoker hursomhelst. Tycker dock de borde skippat Abstergo skiten också då, helt hjärndött tycker jag.
Ingen fara, precis som i Origins finns det en "fuskkod" på ditt kreditkort du kan använda för att göra spelet mindre grindigt.
Jag betalade inte en enda mikrotransaktion och spelade igenom hela Origins utan grind. Låter lite som du vill gnälla utan att ha spelat själv.
Det går däremot att välja att grinda för att få viss utrustning, men det är helt valfritt man klarar sig utan den.
Jag tycker det är lite konstigt att de har gått tillbaka till en period som ligger innan grundandet av Assassins ordern och hela fajten mot templarriddarna, trodde att inget spel kunde utspela sig kronologiskt innan Origins? Jag har inget emot att skippa hela fajten mellan de två i storyn (om det nu är så, har inte spelat Odyssey än) men samtidigt är det ju hela det konceptet som AC spelen har byggt på, känns som de plötsligt ha tröttnat på berättelsen och sagt ”nu skiter vi i det” så att vi kan välja tidsepoker hursomhelst. Tycker dock de borde skippat Abstergo skiten också då, helt hjärndött tycker jag.
Jag undrar samma sak och lyckas inte riktigt få svar på det. Hur funkar storyn egentligen? Nån som kan förklara?
Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942
Tycker dock de borde skippat Abstergo skiten också då, helt hjärndött tycker jag.
Du är inte ensam om det, det är en hel del som frågat om att ta bort det. Jag tycker det gör att spelet tappar inlevelse när man hamnar i Abstergo simulationsdelarna. Det var riktigt trist i Black Flag t.ex. där man gick runt på kontoret.
Trodde verkligen att AC: Origins skulle vara det stora breaket för mig, känns som serien har kommit så långt. Har verkligen försökt tycka om AC, men det går inte. Jag spelade första 15 timmar av Origins, men efter ha gjort 20 identiska fetch-quests tröttande jag. Det är något hur spelvärlden är uppbyggd och presenterad som får mig att oerhört otaggad. Men vem vet, det är kanske nu det vänder.
Skribent på FZ och allmänt olycklig.