Bästa spelen ni någonsin har kört?

Medlem

De spel jag haft störst glädje av när jag spelade dem är Duke Nukem 3D och Max Payne. Beror väl även på att jag var mycket yngre då och inte en gubbe på snart 50. Sen hade jag ett totalt break i allt spelande 2004-2011. I alla fall när det gällde nya spel.

Medlem

Väldigt svår fråga, beror så klart på hur man definierar ”bästa”. I sin genre är det svårt att argumentera mot Witcher 3. Men efter att ha gamat sen mitten av 80-talet så funderar jag på om man inte skulle kunna definiera det som det spelkoncept som håller bäst över tid med minst ändringar. I så fall skulle jag nog säga Street Fighter serien, Warcraft 3 och WoW. Alla är fortfarande roliga att spela idag och förhållandevis få ändringar har gjorts i orginal-konceptet (iaf från Street fighter 2 i det fallet).

Medlem

Warcraft 3
World of Warcraft
Civilization 4
Halo 1
Super Mario 64
Red Dead Redemption
GTA San Andreas
Hitman Blood Money
Batman Arkham City
Doom (originalet)

Topp 10 utan någon rankning, helt omöjligt att rangordna


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Spontant skulle jag nog säga

- The Witcher 3
- Uncharted 4
- Assassin's Creed 2
- The Last of Us
- Elder Scrolls 4 Oblivion

Medlem

KoTOR
WOW
TW3

Medlem

Swat 4 hade jag helt glömt bort

Helt utan rangordning och jag håller med Lauchen, vilka spel är bäst i antal timmar jag lagt på det? Spelkänsla? Nostalgi? Story? Det finns inget spel jag tycker är "bästa spelet" jag spelat.

Cities Skylines: Sim City som det skulle ha varit, man tröttnar tyvärr lite fort ibland när man börjar bygga en stad. Sim City 4 kommer tätt efter i så fall.

Black And White 2, finns det något spel efteråt som du kan vara gud och bygga upp ett samhälle på? Jag behöver ett sånt spel igen.

GTA SA har bättre story än GTA5 men GTA5 har bättre spelkänsla och roligare värld att utforska, de är lika bra i mina ögon. Av de spelen jag lirat av GTA-serien så är GTA 3 det enda spelet jag tycker är dåligt.

Red Alert 1 och 2. (Nästan hela C&C-serien är fantastisk)

Football Manager-serien har jag lagt mest tid på totalt ihop med Championship Manager som var en föregångare, för er icke fotbollsintresserade så går det ut på att man ska vara manager över ett lag. Vinna guld med Zlatan och alla spelarna (förutom ungdomspelare som kommer senare i spelet) finns på riktigt. Det bästa fördelen är hur bra koll man kan ha på fotbollspelare runt om i världen, nu är det tvärtom när jag inte spelar FM.

Sedan finns det ju fler spel som man skulle kunna nämna men då blir jag mr nostalgiker.

Medlem

Hur ska man ens...? Men man måste ju försöka. Om man ska gå på hela livet är det ju sjukt svårt. Mina första konsoler och dator i livet var ju Colecovision, Commodore C64 samt NES och Amiga hos vänner... men de spelen kan man inte värdera rättvist idag tycker jag. De hade sitt sammanhang. Jag älskade till exempel Street Sports Basket ball till C64 men frågan är om jag skulle orka fem minuter idag. Så jag håller mig lite längre fram.

Mass Effect-trilogin
XCOM enemy within
Mirrors Edge
Condemned
Super Mario Kart
Super Street fighter 2
Far Cry Instincts
Rainbow Six: Rouge Spear
Rome: Total War
Super Mario World
Halo combat evolved
Halo Wars
Gears of war
State of decay 2
Call of duty MW
SOCOM 2 US Navy Seals
Ghost Recon AW
Rainbow Six siege

Jag ger upp nu, ta min topp tre på allvar för jag klarar inte att sålla.

Avstängd

World of Warcraft kan man inte låtsas som att det inte finns.

Skyrim
Last of US
Call of Duty: Modern Warfare 1

Medlem

Asså detta är ju sinnessjukt svårt. Mina favorit spel ändras varje gång jag ens funderar kring detta haha.

Men en topplista skulle i dagsläget se ut något så här:
1. Mass Effect 2
2. Age of Empires II
3. Super Mario Bros 3
4. Dragon Age Origins
5. Zelda: Breath of the Wild

Medlem

Skyrim
Sea of Thieves
Witcher 3
Mass Effect

Medlem

@KalleStropp:

Dessa du rabblar up till Pc plus Gun som släpptes 2005 la man ner mycket tid på även de första call of duty spelen. Något jag lira så nästan datorn gick i sönder var Battlefield 1942. Bästa krigs spelet på 00-talet i min bok

Medlem

TL;DR: Många bra spel finns det.

Halo
Alla de tre i den första triologin är fantastiskt bra, om än på olika sätt. Halo: CE för spelkänslan och det storslagna i att vara nästan helt själv ute i rymdspace. Halo 2 för variationen i kampanjen, och Halo 3 för överlägsen multiplayer. Sen alla tre för musiken förstås.

Call of Duty: Modern Warfare 2
Obalanserade element i multiplayer till trots så är detta nog det spel jag haft mest kul med. Jag beställde det tillsammans med två vänner 2010, och jag minns hur en av dem kom över med mitt exemplar någon timme efter skolavslutningen. Hela sommaren och åtskilliga timmar därefter spenderades med detta spel, och ingen multiplayerupplevelse har sedan dess slagit det underhållningsvärdet för mig. Känslan på vapnen och speciellt omladdningsanimationerna spelar stor roll för mig, och MW2 är här ett av de allra bästa.

Doom/Doom II
Jag var förhållandevis sen med att spela de gamla spelen (började väl på allvar 2011), och ännu senare med att upptäcka att det fanns många WADs att ladda hem (2014). Speciellt de med bra musik har bidragit med mycket nöje.

Doom (2016)
Som vi vet så är det en uppföljare som är helt spot on. Jag tvivlar inte på att Doom: Eternal blir minst lika bra.

Telltale's: The Walking Dead
Bättre story får man leta efter *tears*. Säsong 2 och 3 är bra, men slår inte den första.

Borderlands 2
Kul vapen, humor, spelglädje, och varierande miljöer i ett paket. För att inte nämna expansionerna som faktiskt är värda att betala för.

Layers of Fear
Skräck med djup. Fantastisk musik och atmosfär.

Luigi's Mansion
Relativt mörkt och dammigt för ett Mario(Luigi)-spel. Skräck för den som inte vill ha mardrömmar (eller?).


signatur

Övning ger träning.

Medlem

många sen min gamla MAC plus från 1900-talet

Medlem

Mycket gamla bortglömda pärlor som nämnts här :-).

”Eye of the beholder
Ports of call
Hidden and dangerous”

Lägger till den listan:
Command and conquer
Wing Commander
Battle Isle
Red Storm Rising
Roller coaster tycoon

Medlem

Morrowind
Star wars galaxies.

Tror det är spelen som har betytt mest för mig genom åren.

Medlem

Det här är helt baserat på mitt minne så bör egentligen spela om de flesta för att vara säker.

10. The Witcher 3

9. Brothers - A Tale of Two Sons

8. The Sexy Brutale

7. Sanitarium

6. Sherlock Holmes - Crimes and Punishments

5. Psychonauts

4. Silent Hill - Shattered Memories

3. Gabriel Knight - Sins of the Fathers

2. Zelda - Ocarina of Time

1. Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Medlem

Morrowind
System Shock 2
Prey (2017)
Thief Gold
Thief II
Deus Ex
Dishonored
Dishonored 2
UFO: Enemy Unknown
Chrono Trigger
Suikoden II
Suikoden V

Inaktiv

Svårt att inte göra en lång lista.
Väljer ut topp tre.

Arma 3.
SWAT 4.
Left 4 Dead.

Tätt följt av RDR2..

123
Skriv svar