Witcher-författaren kräver drygt 140 miljoner av CD Projekt

Medlem

Kanske gubben borde sätta sig framför en dator, spela igenom spelen och inse varför intresset för hans böcker plötsligt ökat de senaste åren. Böckerna drar tyvärr inte in de stora pengarna. Surt sa räven osv.

Skribent

Tramsgubbe. Han blev ju erbjuden att få en viss procent av intäkterna, men avböjde detta i favör för en engångssumma. Snacka om att vilja äta kakan och ha den kvar på samma gång.

Och att böckerna skulle ha gjort spelen populära är skrattretande; gubben har garanterat tjänat åtskilliga miljoner på bokförsäljning tack vare spelen.

Medlem

Låt det här vara en läxa. Om du har något som du äger och något företag vill göra spel, film, musik eller Whatever. Ta Stim/royaltys och inte en klumpsumma. För då kan du aldrig komma senare och vilja ha mer.

Medlem

Det är som journalisten Robert Cringley som jobbade för Apple i början av 1980-talet. Steve Jobs erbjöd honom aktier istället för pengar men Cringley avböjde eftersom han behövde cash. Cringleys mor påminner honom fortfarande om detta.

Medlem

Är väl ett klassiskt exempel av "äta kakan och ha den kvar". Har han en gång sålt rättigheterna till spel så har han. Dags att stå sitt kast.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Pansarknekt

Känns som det är försent för mr. Sapkowski. Jag hoppas dock han får nån form av kompensation om han bara fått 9.5k dollas för rättigheterna. Förstår varför han är bitter annars.

Det är klart att han borde undersökt vad han gav sig in i men han är en relik från tiden när Polen var avskärmat från omvärlden. Det har säkert både speglats i hans åsikter men även det som gör Witcher till vad det är.

Jag har alltid reagerat när han sagt att han inte tror på spelmediet generellt och Witcher specifikt som spel. Det är verklighetsfrånvänt och lite efterblivet eftersom han sagt det ganska nyligen dessutom när speleserien redan var förhållandevis framgångsrik.

Så jag säger inte han borde få billions med tanke på han slopa procentdealen men definitivt en bonus och kanske även möjlighet till framtida samarbete. Win win.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av deftune:

Så jag säger inte han borde få billions med tanke på han slopa procentdealen men definitivt en bonus och kanske även möjlighet till framtida samarbete. Win win.

Jag har en känsla av att Andrzej är extremt svår att arbeta med, så frågan är om de vill ha ett framtida samarbete med honom. Tydligen så är spelen inte ens baserade på storyn i böckerna specifikt, utan utspelar sig efter dem. Det betyder att de inte behöver ha med honom att göra så länge de har den copyright som krävs för att fortsätta.

Avstängd
Skrivet av ulrik.borg:

Själv reagerade jag mest på att polska pesetas är "värda mer" än svenska trots den polska krisen.

Kris? Polens ekonomi är på bland de snabbaste uppgångarna i Europa sedan 2015

Medlem

Ni som snackar negativt om författaren. Kan ni länka några källor som visar att han snackat skit om spelen och spelbranschen? Vad jag vill minnas har han alltid talat gott om spelen och CD Project Red (så gott han kan tala om det eftersom han inte själv spelar). Förstår heller inte varför ni har svårt att förstå varför han ville ha en summa pengar direkt istället för en del av spelintäkterna. CD Project Red hade aldrig utvecklat ett eget spel tidigare när de förhandlade om rättigheterna och det fanns absolut ingen garanti att spelet någonsin skulle släppas.

Och jag tror säkert det finns avtalslagar i Polen (likt i Sverige) som i det här fallet kommer ge författaren rätt till en del av den begärda summan.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Känns lite som när Leif "Loket" Olsson bestämde sig för att han absolut skulle ha en fast lön istället för % av intäkterna när han höll i Bingo Lotto.

Jag har för mig att "Loket" tackade nej till 50 öre per lott när man sålde en bit under 10K lotter i veckan.

Ett tag senare sålde de ca 7 miljoner lotter i veckan.

Medlem

Enligt Polsk lag kan han vinna stort summa, kanske inte 60 milioner złoty men halva det kanske. Även om han tackat innan för större summan. Så vi får se.
Lagen rozdzial 5 artikel 44.
"In the event of a gross disproportion between the remuneration of the creator and the benefits of the buyer of the author's economic rights or the licensee, the creator may demand an appropriate increase in remuneration by the court"

Medlem

@Kosa50pac: Antagligen tillräckligt för att få till en förhandling men två saker jag tycker gör att kravet på CDP är orimilgt trotts den delen av lagtexten är:
1, Det står inget om tid - att över 20 år senare känna sig ledsen för att man gått miste om något är inte direkt som att någon, mindre än ett år efter avtalet visat sig blåsa en rättighetsinnehavare på miljoner.
2. Sedan har ju CDP inte direkt släppt en nyutgåva av böckerna med färgglada bilder som gjort IP't populärt, utan lagt enormt mycket resurser på det. Framför allt i början under utvecklingen av 1'an då ingen visste hur spelet skulle tas emot så var det ju ingen som visste om de skulle lyckas. Det var då, under de förutsättningarna som Sapkowski nobbade en royaltyöverenskommelse. Det får han f*n stå för nu också.

Medlem

@Sillgam:

Det är ganska väl belagt att han inte tycker spel är något intressant och att det som medium är långt under hans egna litterära åbäranden. Förhållandet till CDProject beskriver han som "awkward" och i princip icke-existerande. Han bryr sig inte om vad de gör för berättelser för "det har ju ingenting med mina böcker att göra". Netflix-adaptionen beskriver han på samma sätt, han sålde rättigheterna och sen skiter han i vad de gör.

"Simply, he didn't think it would amount to much. He thought games were stupid, had done ever since shooting Martians on an old console plugged into a TV. "OK let's play cards or let's drink vodka," he said back then, "but killing Martians is stupid. And my standpoint stands: it is stupid.""
https://www.eurogamer.net/articles/2017-03-24-meeting-andrzej...

"But there's more to it—he simply doesn't consider video games to be a medium capable of good storytelling. "A video game serves a different purpose," Sapkowski tells me. "It works differently. How much substance can there be in the lines of text when the hero walks through the woods and talks to a squirrel? Where's the literature in that? Where's the room for depth or sophisticated language with which games could elevate culture? There's none.""
https://waypoint.vice.com/en_us/article/wn938w/a-no-bullshit-...

Sen slänger han ofta gärna in att han självklart inte är sur på CDProject för att det går bra för dom och att folk som spelar spel givetvis får lägga sin tid på vad dom vill. Men det är fortfarande inte på samma nivå som riktig kultur...

Att han säger positiva saker om Witcher-spelen, vilket han ibland gör och som får folk att undra hur han kommit fram till den slutsatsen då han själv säger att han inte rört dom och inte är intresserad, misstänker jag starkt går ut på att han själv förstår att om han distanserar sig från spelen riskerar det drabba hans bokförsäljning.

Det han mest verkar irriterad på är att när han möter "fans" så är det, i hans ögon, bara kids som inte förstår att hans böcker som la grunden till spelen faktiskt kom före spelen och inte vice versa och att detta på något sätt är CDProjects fel.

Medlem

Jag skulle gissa på att Witcher 1 är speket som är mest troget till böckerna och även, föga förvånande, det absolut svagaste i berättelsen. I senare spel har CDPR tillfört mer själva i berättandet.

Rätta mig om jag har fel.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Kosa50pac:

Enligt Polsk lag kan han vinna stort summa, kanske inte 60 milioner złoty men halva det kanske. Även om han tackat innan för större summan. Så vi får se.
Lagen rozdzial 5 artikel 44.
"In the event of a gross disproportion between the remuneration of the creator and the benefits of the buyer of the author's economic rights or the licensee, the creator may demand an appropriate increase in remuneration by the court"

Sammma sak gäller i svensk avtalsrätt (paragraf 36). Men det ska också ses ur ljuset av att affärer är alltid ett risktagande och man jämför parternas arbete med förtjänst. Man får lov att ta risker, investera, arbeta och därför göra bra affärer utan att alla affärspartner ska ha en andel när det får bra. Författaren valde att avtala bort risken och arbetet. Då får man inte heller frukten. Vill man ha vinsterna måste mam också vara med på riskerna och arbetet.

Förutsatt att avtalet är någorlunda normalt skrivet har han ingen chans att vinna.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

12
Skriv svar