Bästa spelen ni någonsin har kört?

Avstängd
Bästa spelen ni någonsin har kört?

Hej på er! Jag har tänkt länge på detta ämne och ställt många av mina vänner frågan: Vilka är absolut dom bästa spelen dom någonsin har kört? Dels så har dom svarat vet inte för att dom inte spelar någonting alls. Men nu kommer jag och ställer frågan till er alla här om vilka är de absolut bästa ni har kört. Hos mig så är jag otroligt kräsen när det kommer till spel. Men jag tog mig friheten att skriva här nere dom bästa jag hittills känner till:

Alien: Isolation

Marvels Spider-Man

Overwatch

The Last of Us

The Walking Dead: A Telltale Series (detta inkluderar Final Season också).

Batman: Arkham Knight

Call of Duty: WWII

Grand Theft Auto V

Red Dead Redemption

Jag har många fler men jag orkar inte rada upp alla som jädra bokhylla på biblioteket. Berätta gärna vilka era bästa favoritspel är!


signatur

Why so serious?

Medlem

Ojoj, väldigt svårt att svara på för många kan jag tänka mig. Speciellt vi som spelat sen 90-talet eller ännu tidigare. Det är som att nämna bästa filmerna, finns så otroligt många bra.

Får beslutsångest bara jag tänker på det haha.
Anyway ska bli spännande att se vad folk skriver

Tråddemonen
Testpilot

@jamaha121: The Last Of Us, God Of War, Fable, The Witcher 3, Final Fantasy 14, Zelda Majoras mask.

Medlem

Nästan omöjligt att svara på. Skulle jag spontant slänga ihop en Topp 3 skulle den troligtvis se ut så här:
Baldurs Gate 2
The Witcher 3
Half-Life

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

För mig är topp 3 väldigt lätta att sätta:

Final Fantasy VII
Super Metroid
Metroid Prime

De är inte rangordnade eftersom det är väldigt olika speltyper som inte kan jämföras med varandra, men de är alla tre helt sagolikt stora spelupplevelser. Sedan finns det många andra fantastiskt bra spel i olika genrer som jag rankat högt, men dessa tre har påverkat mig genuint på ett sätt som andra spelupplevelser inte mäktat med.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Det börjar bli så satans jämt uppe i toppen att det är svårt att bara nämna ett par titlar, men here goes:

Mass Effect
Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords
Battlefield: Bad Company 2
Halo 3

De två första är nog singleplayerspelen som påverkat mig allra mest, där Mass Effect kniper guldmedaljen. Bad Company 2 är det finaste onlineliret jag haft nöjet att spela och Halo 3 har bjudit på fler oförglömliga LAN-ögonblick än något annat spel.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Moderator | Testpilot

Många säger att det är svårt att välja spel men det var det inte för mig faktiskt. Även om det finns otroligt många spel som är bra, om inte bättre än de i min lista så går jag mest efter vad som gjort störst inverkan på mig idag. De ligger inte i någon speciell ordning.

Super Mario bros 3
Final Fantasy V
Chrono Trigger
The Legend of Zelda Breath of the Wild
Doom 2016

Super Mario Bros 3 är för mig Mario's 2D perfektion. Hoppet från SMB och Japanska SMB2 är enormt med alla dess nyheter. World i all ära men i de flesta fall föredrar jag spelet som gjorde alla stora kliv istället för spelet som förfinade nästan allt.

Final fantasy V är för mig ett av de bästa rollspelen någons. Storyn är bra, karaktärerna är bra de också men jobsystemet med 23 olika klasser att slänga runt hur du vill till dina fyra karaktärer gjorde allt underbart. Spelets enda svaga punkt är att det kan behövas grindas om man vill låsa upp allt, men annars är det JRPG perfektion.

Chrono Trigger har inte samma frihet i att bygga sitt gäng, men då är grafiken och berättelsen något som sticker ut otroligt mycket istället. Striderna är också för sin tid väldigt intressanta och tidsresemekaniken stands the test of time.

Breath of the Wild behöver nog ingen större introduktion, och det speciella med det är bara hur de vände upp och ned på hela Zelda-franchisen och verkligen lyckades återskapa en liknande känsla man hade med första spelet till NES, och även lyckades göra ett mycket bättre spel också.

Doom är alltid Doom. Spelet från 2016 är, och kommer vara det bästa skjutspelet tills uppföljaren kommer och den håller måttet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Dishonored 1 & 2
Chrono Trigger
Final Fantasy VII
Oblivion
Resident Evil 1 (Remake), Resident Evil 2 & 3

Medlem

Tetris, tidlöst spel som aldrig blir för gammalt.

Medlem

Witcher 3

Finns spel med bättre enskilda element, men inget spel är så komplett som tw3.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Helt klart Deus Ex 1. Sån jävla atmosfär och känsla när man lirar det, det känns att det man gör har en mening i spelet. Samt bästa musiken i ett spel enligt mig, passar så jädra bra.

Några till:

Soldier of Fortune (första) sjukt rått, älskar't!
Diablo 2
Maple Story (2005 ish) haha nostalgi.
Battlefield 2
The Last of Us
Rainbow Six Siege!
Res Evil 4

Medlem

read dead redemtion, och mad max.

Skägg.
10 Chambers

Kanske en av de svåraste frågorna man kan ställa sig som spelnörd.

  • Doom 2 - Fortfarande svårslaget när det gäller känslan i hagelbrakaren

  • Duke Nukem 3D - känslan av att faktiskt vara i en stad, inte bara banor

  • Quake(world) - Quake i sig är ju rätt trist men multiplayern. Multiplayern!

  • Knights of the Old Republic - haktappande storytwist!

  • Zelda: A Link to the Past - regnet, musiken, äventyret!

  • Unreal Tournament 2004 - mängden timmar jag nötte på movement i det spelet är löjliga

  • Budget Cuts-demot - första gången VR bara funkade och man låg och kravlade på golvet

  • World of Warcraft - oslagbar känsla av storlek när man startade sin första karaktär och sprang upp mot dvärgarnas huvudstad

Detta är spelen som nog format mitt nutida spelintresse mest.


signatur
FM-guru
F.d. Sisyr

Fasen vet. Finns alldeles för många titlar att välja på, och det är svårt att jämföra över genrer... Men lista lite kan man ju alltid göra.

Vad gäller strategi- och management (och då med fokus på sandbox och inte story) så är några personliga favoriter Football Manager-serien, Dominions 4 & 5, Eastside Hockey Manager, Crusader Kings 2, RollerCoaster Tycoon 2 och Tales of Maj'Eyal.

Vad rör mer narrativt betonade upplevelser så nämner jag istället Planescape: Torment, The Witcher-serien, GTA: Vice City, Grim Fandango, VtM: Bloodlines och Silent Hill 2.

Avslutningsvis listar jag gärna några av de senaste årens bästa titlar; Subnautica, What Remains of Edith Finch, Hollow Knight och NieR: Automata.

Medlem

haha jag känner mig så gammal. Min lista av spel som, för mig personligen, känns som bäst är (i ordning):

Dune 2
Zelda 3
Monkey Island 1&2
Journey
Civilization 1
Chrono Trigger
Halo
Command & Conquer
Cannon Fodder

Inaktiv

Mass effect 1-3
FF VII
Neverwinter Nights
GTA Vice City
Star Wars: Knights of the old republic 2
TES Oblivion

Medlem

Resident Evil 4. Det har allt. Action, drama, skräck och humor. Fan vad jag älskar det spelet!

Where's everyone going? Bingo?


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Diablo 2 får min röst.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Bästa spel som i, spel som gett mig mina bästa spelupplevelser:

Singel player:
Witcher 3
Last of us
Zelda OOT
GTA Vice City
Diablo 2

Multiplayer:
Super smash bros (N64)
Rayman Legends
Overcooked
Counter Strike / Left 4 dead
Rocket League

Medlem

Super Mario Galaxy 2
Limbo
TLOZ Windwaker
Breath of the Wild

Medlem

Freelancer
Freespace2
Command & Conquer
Quake (QW)
Half-Life
Bioshock
CS
Warhammer 2
WoW
BF: Bc2
Warlords BattleCry 3
Warcraft 1?2?3?
Homeworld 2


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Mafia
Max Payne
Half-Life 2
Bioshock Infinite

Medlem
Medlem

The Sentinel på amigan. En simpel spelmekanik men väldigt beroendeframkallande
Spelade det även på c64:an men bilduppdateringen på ca 0.5 bilder/sekund ökade stressen
ganska rejält. Har läst att det finns planer att lansera spelet även för vr, vilket skulle bli dyrt för mig då det skulle innebära införskaffande av ett vr-kit. Man kan alltid hoppas.

Medlem

Jag kommer aldrig glömma hur roligt jag hade genom hela Halo serien, speciellt ettan och Reach, annars måste jag nog säga Super Smash Bros. Melee och Super Mario Sunshine


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Medlem

Nu råkade jag visst skriva en bibel. Beklagar det! Vissa saker, såsom favoritspel, förtjänar dock några väl valda ord. Fetmarkerar speltitlarna för de som vill TL;DR:a.

De fem bästa spelen som jag någonsin har spelat är, i kronologisk ordning sett till när jag spelade dem…

- The Elder Scrolls III: Morrowind. Från början var Morrowind faktiskt ett felköp. Egentligen var jag ute efter Neverwinter Nights, men stressad som jag var i spelbutiken råkade jag köpa Morrowind istället. Av någon anledning blandade jag ihop de båda titlarna. Kanske för att det stod om de båda i PC Gamer samma månad. Oavsett vilket övergick besvikelsen snabbt i häpnad och glädje då jag insåg vad Morrowind erbjöd. En helt öppen rollspelsvärld, där jag kunde se, göra och utforska precis vad som helst. Jag vet inte hur många timmar jag ägnade åt att försöka ta reda på dvärgarnas öde och att bota min vampirism. Allt utan att någon endaste gång googla efter svaren. För jag visste ju att de fanns där någonstans. Djupt nere i någon håla under markenm eller i någon åldrig trollkarls minne. Om jag bara hittade rätt (vilket jag aldrig gjorde, men resan var ju viktigare än destinationen).
- Mass Effect (det första) fick jag som julklapp av en redan frälst vän (tack @didde). Efter att ha installerat det dröjde det sedan inte länge innan jag var lika frälst. Vilket berättartekniskt mästerverk! Vilken episk story och vilka fantastiska välmöjligheter! Äntligen fick jag spela en mordisk skitstövel till kvinna med uppdrag att rädda världen! (Reapers! Och alla fantastiskt spännande Prothean artifakter som man hittade... gåshud!)
- The Witcher 3: The Wild Hunt har det redan skrivits spaltmeter om på FZ, men jag kan inte låta bli att skriva några rader jag med. Aldrig förr (eller senare) har jag spelat ett så STORT spel med så mycket INNEHÅLL. Där ALLT dessutom är alldeles makalöst bra. Fantastiska karaktärer i såväl stora (Ciri! Triss!) som små (Red Baron! Dijkstra!) roller. Underbara antagonister (Witches of the wood! Gaunter O’Dimm!). Trollska och fullständigt oväntade ögonblick (Priscillas sång!). Känslan av att alla beslut man tar spelar roll för värdens karaktärer (Stackars röde baronen!). Jag skulle kunna fylla en bok med mina lovord, men det skulle ändå inte vara nog. #TeamTriss #TeamRetaYenTillsHonKastadeMigiSjön
- Horizon: Zero Dawn är tillsammans med Morrowind det spel här på listan som har överraskat mig mest. Nog för att jag väntade mig ett stabilt och bra spel, men att det skulle vara ett sådant guldkorn… nej, det hade jag inte väntat mig! Huvudkaraktären är fantastisk, och hennes resa såväl som hennes motiv till den är riktigt bra. Dessutom är storyn, vilken långsamt vecklar ut sig, riktigt, riktigt bra. För att inte säga vansinnigt tankeväckande och fascinerande. Att den öppna världen dessutom är ganska lagom stor uppskattas också. Där finns innehåll och sidouppdrag, men inte så mycket att man glömmer bort huvuduppdraget (hej Skyrim… och i ärlighetens namn Morrowind). Få uppföljare jag längtar lika mycket efter..!

Måste jag utnämna ett favoritspel überalles blir det dock The Last of Us. Berättartekniskt är det så träffsäkert att det nästan är skrämmande. Den första kvarten. Superb. (Timman därefter, not so much kanske.) Historiens absoluta storhet är dock relationen mellan huvudkaraktären och Ellie. Den är fullständigt makalös i all sin enkelhet och visar att less alldeles tveklöst är more. Mot slutet av min andra genomspelning mådde jag fysiskt dåligt för att jag visste att resan snart var över, men ändå kunde jag inte sluta. Kort sagt ett alldeles unikt mästerverk. Ett spel där åsynen av giraffer framkallar gåshud över hela kroppen och där korta replikskiften lockar fram tårar (som jag inte ens skäms över! till och med Arnold skulle gråta om han förstod var Ellie har gått igenom!). Jag tänker inte gå så långt att jag säger att det är i en klass för sig. Det vore att nedvärdera de andra spelen i min topp 5-lista. Det är dock bra nog att sitta stadigt på tronen.

Måste även ge honorable mentions till StarCraft: Brood War och Half-Life (originalet, tvåan fastnade jag aldrig för). Även de är fempoängare, men det når inte riktigt hela vägen upp till topplistan.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Avstängd

Här är de "bästa" enligt mig baserat på hur många ofattbart glada minnen jag hade med spelen:

- Super Mario World: Yoshi's Island SNES
- Red Alert PC
- Diablo 2: LOD PC
- Heroes of Might and Magic 3 PC
- Goldeneye 007 N64
- Unreal Tournament PC
- Counter-Strike 1.3-1.6 PC
- Battlefield II (och Bad Company 2) PC

Medlem

Here goes, någon form av top 10 lista. Föredrar oftast single player spel med fängslande story framför casual multiplayer.

Inser i efterhand att 6 av 10 spel är PlayStation-exklusiva ¯\_(ツ)_/¯

Horizon: Zero Dawn
Heavy Rain
The Last of Us
Uncharted
God of War
World of warcraft
Resident Evil 7
Warcraft 3
Batman Arkham City
Detroit: Become Human

Medlem

Det här är nog mina toppspel som jag har många timmar i och som jag gärna återkommer till:
- MegaMan 3 (NES)
- Duck Tales (NES)
- Yoshis Island (SNES)
- Turtles in time (SNES)
- Super Mario Kart 64 (N64)
- Age of Empires 2 (PC)
- Total War: Medieval 2 (PC) - inkl modden Third Age
- Total War: Empire (PC)
- Call of Duty: Modern Warfare 2 (PC)
- Battlefield 2 (PC)
- Rocksmith 2014 (PC)
- Company of Heroes (PC)
- World of Tanks (PC)

Total War spelen och plattformare till NES och SNES ligger mig varmt om hjärtat!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Geeks Gaming

Bästa
-System Shock 2
-Homeworld 1
-Homeworld 2
-Homeworld Cataclysm
-Heroes of might and magic 3

Snudd på bästa
-Half life
-Delta Force 2
-Goldeneye 007
-Tiberian Sun
-Battlefield 2
-Call of duty: United Offensive

123
Skriv svar