Project Stream – Google testar spelstreaming med Assassin's Creed Odyssey

Robot
Project Stream – Google testar spelstreaming med Assassin's Creed Odyssey
Medlem

Är starkt emot streaming utav spel. Men så länge det är ett val och inte ett tvång, dvs att framtiden enbart kommer erbjuda streaming, så skiter jag i det.

Tekniken blir bättre men dagens teknik erbjuder absolut inte en acceptabel spelupplevelse med streaming. Tänker främst på inputlag som är A och O, men om vi bortser från det en liten stund och pratar om bildkvalitén istället.

Det är ofattbart för mig att förstå att folk vill gå ifrån att ha spel på egen hårdvara och stå ut med artefakter och märkbart sämre bildkvalité. Strömmen skulle behöva fruktansvärt hög bitrate för att det skulle se snyggt ut.

En annan aspekt på strömningstjänster är ju givetvis "alltid online" kravet. Skulle nätet ligga nere av någon anledning så är det bara till å glömma att ha en spelkväll.

Appropå spelkväll, som vi alla vet så är nätet som mest belastat på kvällar, tänk er då om inom några år att mer och mer strömmar spel istället för att spela på egen hårdvara.
Det sätter ännu högre belastning på nätet som givetvis kommer byggas ut men tror ändå att trycket kommer bli för stort å det kommer inte bli någon trevlig upplevelse att spela på kvällar.

Jag inser att jag är väldigt kräsen när det kommer till både inputlag och bildkvalité men utvecklingen skall för bövelen gå framåt och inte några steg tillbaks. Jag välkomnar ny teknik men det här är obegripligt och ser inga fördelar med det överhuvudtaget, bara nackdelar.

Medlem

@Divion:

Jag vill inte heller ha en situation där alla ska streama spel och få spelen låsta till den plattformen och nätåtkomst.

Men vad gäller bitrate och nätbelastning tror jag inte att det är något större problem. Det är nog många hem där det går 1-2 videoströmmar i 1080p eller bättre med relativt hög bitrate hela kvällarna redan nu. Det är ingen skillnad på om det är spel eller film som strömmas.

Jag vet inte vilken bitrate Steams in home-streaming använder men det ser iaf i praktiken helt perfekt ut här hemma på TVn. Ingen märkbar inputlag heller, men det är ju lokalt så det är inte så konstigt.

Redaktör

25 megabit/sekund var minimumkravet för testdeltagande.

Såna här streamingtjänster vänder sig mer till casual-gamers än gamers här på FZ, som ju ofta är insatta och ställler högre krav. Tror streaming, om den blir bra, kan funka som ett sätt att få in fler i spelande, det gör det ju t.ex. möjligt att spela grafiskt tunga pc-spel utan att behöva en dator för 15-20 000 kr. Givetvis spelar genre in också, snabba shooters blir svårt att få att funka vettigt pga ping och lagg.


signatur
Medlem

En helt naturlig utveckling skulle jag säga. Tittar man tillbaks några år på musik och film så har man ju redan gjort samma transformation där. Det är väl ingen som idag går in och köper DVD eller CD för att spela på sin egna hårdvara hemma? Allt streamas ju. Att spel ska streamas är bara en naturlig utveckling. Det innebär ju också att plånboken blir glad när du kan köpa vilken skräp-laptop som helst och ändå spela senaste spelen.

Medlem
Skrivet av musse1:

En helt naturlig utveckling skulle jag säga. Tittar man tillbaks några år på musik och film så har man ju redan gjort samma transformation där. Det är väl ingen som idag går in och köper DVD eller CD för att spela på sin egna hårdvara hemma? Allt streamas ju. Att spel ska streamas är bara en naturlig utveckling. Det innebär ju också att plånboken blir glad när du kan köpa vilken skräp-laptop som helst och ändå spela senaste spelen.

Många tyckte mp3 var sjukt dåligt förut pga att det var så dålig kvalité (bitrate m.m.) Men det visade sig att människan inte har några problem att välja ett flexibelt system. Egentligen ger väl ett fysiskt objekt den bästa kvalitén men folk väljer den digitala kopian istället för att informationen kan skickas snabbare. Men jag hoppas spelföretagen själva kan lösa detta utan Googles hjälp. Skulle helst vilja se någon ny aktör som utmanar. Likt Spotify var för musik.

Medlem
Skrivet av musse1:

En helt naturlig utveckling skulle jag säga. Tittar man tillbaks några år på musik och film så har man ju redan gjort samma transformation där. Det är väl ingen som idag går in och köper DVD eller CD för att spela på sin egna hårdvara hemma? Allt streamas ju. Att spel ska streamas är bara en naturlig utveckling. Det innebär ju också att plånboken blir glad när du kan köpa vilken skräp-laptop som helst och ändå spela senaste spelen.

Ja om en aktör (t.ex. Google) kan erbjuda ett abonnemang för typ, 299 kr/mån för att streama alla nya spel så tror jag nästan alla skulle acceptera sämre bildkvalitet.

ELF
Medlem
Skrivet av musse1:

En helt naturlig utveckling skulle jag säga. Tittar man tillbaks några år på musik och film så har man ju redan gjort samma transformation där. Det är väl ingen som idag går in och köper DVD eller CD för att spela på sin egna hårdvara hemma? Allt streamas ju. Att spel ska streamas är bara en naturlig utveckling. Det innebär ju också att plånboken blir glad när du kan köpa vilken skräp-laptop som helst och ändå spela senaste spelen.

Tala för dig själv ;p
Jag vill ha musiken lokalt på datorn, telefonen och i bilen.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:

Tala för dig själv ;p
Jag vill ha musiken lokalt på datorn, telefonen och i bilen.

Absolut. Det kommer så klart finnas en nischmarknad för "fysiska" spel med. Vissa letar ju LP-skivor i sin lokala musikaffär trots att samma musik finns på Spotify.

ndr
Medlem

Jag skulle absolut kunna tänka mig att kunna streama spel men då ska det vara samma kvalitet som om man hade hårdvaran hemma för annars är det ingen idé.

Jag har t ex ingen kraftfull dator men är väldigt sugen på att spela PC spel som inte släpps till PS4.
Att då ha möjligheten att streama direkt till en laptop vore klockrent, om nu priset är tillräckligt lockande såklart.

Ambassadör
Xbox

Nu börjar det...

Det ryktas om att Microsoft presenterar sin streamingtjänst snart, kanske på X0. De har mycket riktigt identifierat sina riktiga konkurrenter i Google och Amazon och har ett stort projekt igång. Kanske kommer Mixer att bli det som används...

Det har pratats om att MS också släpper en billig konsol som kommer att sköta saker som hit detection och liknande lokalt för att göra spelstreamandet bättre. Men tanken är nog att en Xbox-app är det enda som ska krävas för någon form av miniminivå.


signatur

Jump in.

Medlem

Undrar hur man kommer sära på de som spelar med mus/keyboard och de som använder joypad i framtiden. Jag kan bara tänka mig allt salt och ylande som kommer uppdagas.

1
Skriv svar