Recension – Forza Horizon 4

Ambassadör
Xbox

Forza Horizon 4 ligger på 92 på Metacritic och 91 på Opencritic nu. Tycka vad man vill om de siterna men en fingervisning ger det i alla fall.

ACG har det som "buy"
IGN ger det 9,6
Gamespot 9
PCGamer 89

För att ta några av de största utan Xbox-bias. Allt är naturligtvis subjektivt och en recension är det i allra högsta grad men kan i alla fall konstatera att så här långt är FZ definitivt en outlier i recensionshögen, markant lägre än något annat jag hittat på internet so far.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det beror på vem som recenserar. Om jag hade gjort det skulle det mycket sannolikt synas i betygen, eftersom jag har lite svårt för spel som inte anstränger sig för att förnya sig. Men många som är mer insatta i sportserierna ser med andra ögon på de mindre förändringarna, och då händer det att betyget blir högre. Det finns inget enkelt svar på hur uppföljare ska recenseras.

Jag tyckte så här om tidigare spel. Själv valde jag att köpa det nyaste Forza Motorsport istället för FH3. De största anledningarna var att jag inte gillade miljön (Australien) och den öppna världen. Spelade bådas demon innan köp.
Motorsport får en klar 4:a av mig. Allt detta handlar vad jag personligen tycker. Om FH3 hade utspelat sig i t.ex Afrika, Mellanöstern eller Asien och kanske haft ett mer rakt banuppläg så är jag ganska säker på att det då hade fått en 4:a av mig också. Just nu känns det som att jag bara sitter och väntar på att ett bra bilspel ska få rätt setting. Då blir jag lite fundersam över att det får sämre betyg pga av likheterna (när det är dessa jag vill behålla). Det är lite det jag menade med FIFA. Jag sitter och väntar på rätt lag i samma spel.

Gnällkuk
Skrivet av SID 6.7:

"men de två slöaste klasserna känns överflödiga, för att säga det snällt."

Oj vad jag är glad att inte recensenten satt med i någon fokusgrupp inför detta spel, för det är just dom "slöaste" klasserna jag vill åt i Forza.

Vill jag köra Pagani, Ferrari och Koenigsegg så kan jag göra det i 12 andra spel.

Jag vill glida genom den Engelska landsbygden i en 73-Capri eller en 240xz.

För mig som egentligen bara vill ha nya miljöer och fler bilar och behålla allt annat från 3:an (minus buggarna) så låter detta som en 5:a för mig.

Tror inte riktigt du förstår hur en fokusgrupp fungerar, rekryteras till eller vad dess syfte är.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Du skriver ju själv " I grund och botten fantastiska spel, både tekniskt och innehållsmässigt, " Och sedan får spelet en 3a istället för 4a (antar jag eftersom du svarade "ett steg" när jag frågade) pga att det är likt föregångaren. Tyckte det var lite väl hårt bara.

3 = Bra, 4= Riktigt bra, 5 0 Mästerligt.

Förra spelet var bra, riktigt bra vet jag inte om jag håller med om men då syftar jag till PC-versionen som inte var direkt fläckfri heller vid släpp. Jag tror det blir otroligt svårt att skriva en recension och vara helt frikopplad med intryck från föregående version(er), eller dra jämförelser osv. Dessutom vågar jag påstå att de som spelat tidigare versioner skulle tycka det var galet om det fanns en recensent som gillade bilspel och som hade spelat tidigare spel som INTE skrev denna recension.

Jag förstår hur du tänker, men jag tycker det är fullt rimligt att dra ned på betyget för att det är för likt ettan. Annars blir det ju lite som att höra two-hit wonders och ge båda lika högt betyg för att de låter nästan likadant. Det är ju högt tveksamt om någon skulle göra det som jobbar professionellt med musik, eller ens har ett stort intresse för det.

////////////

Lite besviken när jag läser recensionen, såg fram emot det här spelet men var inte superimponerad av förra FH3. När det är mer eller mindre en expansion (av det jag får intrycket av att du upplevt det som) känns det inte lika säkert att inhandla. Nu finns det ju som tur är en demo att testa, vilket är härligt att se!

Det är en svår balansgång dock, förra spelet mottogs väl av de flesta. Att kasta om för mycket brukar sällan slå väl ut för någon titel med många/flera uppföljare, så jag kan förstå Turn 10, även om det så klart känns lite tråkigt och fegt. Fördelen för mig då som spelade det hyfsat lite är ju att jag får mer i form av upplevelse eftersom jag inte är lika färgad av ettan.

Däremot är fortfarande alla MS-exklusiva spel ett stort frågetecken eftersom de släpps på deras egna skitplatform. Har de ens implementerat exklusivitet för grafikkort i fullskärmsläge än? Jag är som andra inte samma jättemotståndare av att ha spel på olika plattformar, även om det så klart är smidigare med en - men när man tvingas till en plattform som inte är bra och där priserna är jättehöga så känner man ju sig inte helnöjd om vi säger så.

Tack för recensionen annars! FÖ - varför är det så svårt att skriva ut release-datum i recensioner? Ofta saknas release-datum eller information om vilka andra kända plattformar spelet kommer till.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av Mortaigne:

Forza Horizon 4 ligger på 92 på Metacritic och 91 på Opencritic nu. Tycka vad man vill om de siterna men en fingervisning ger det i alla fall.

ACG har det som "buy"
IGN ger det 9,6
Gamespot 9
PCGamer 89

För att ta några av de största utan Xbox-bias. Allt är naturligtvis subjektivt och en recension är det i allra högsta grad men kan i alla fall konstatera att så här långt är FZ definitivt en outlier i recensionshögen, markant lägre än något annat jag hittat på internet so far.

Generellt sett känns det som att proffstyckare inte är superaktuellt när det blir höga betyg, mer intressant snarare när det är dåliga betyg. En-två veckor efter release och med kreti och pletis åsikter brukar säga klart mer.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av tricky:

Generellt sett känns det som att proffstyckare inte är superaktuellt när det blir höga betyg, mer intressant snarare när det är dåliga betyg. En-två veckor efter release och med kreti och pletis åsikter brukar säga klart mer.

Fast det vet ju proffstyckarna om. Det fanns väl skrifter som gav dåliga betyg för att folk då blev intresserade av att läsa varför de skiljde sig så mycket från mängden. Tror Polygon blev anklagade för detta. Nu har de inga betyg istället.

Ambassadör
Xbox

@tricky: Ja alltså både proffstyckare och användares åsikter har ju sina för- och nackdelar. Man får ju väga ihop saker och alla har väl sina favorittyckare som man vet ligger någorlunda i linje med ens egna preferenser när det gäller att köpa eller icke. I det här fallet finns det ju dessutom ett demo.

Men jag är genuint konfunderad över det här betyget. Forza Horizon 3 fick 4/5 med den enda negativa punkten i summeringen av betyget "körs bara i 30 fps". När det förbättras i FH4 till 60 fps, och i övrigt är "likt" sin föregångare och om vi till och med bortser från alla grafiska och övriga förbättringar så sänks betyget till 3/5. Jag tycker att det är väldigt märkligt helt enkelt.

(disclaimer: Ja, jag vet att en recension är en subjektiv åsikt, det finns inte rätt eller fel etc etc)


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

@tricky: Ja alltså både proffstyckare och användares åsikter har ju sina för- och nackdelar. Man får ju väga ihop saker och alla har väl sina favorittyckare som man vet ligger någorlunda i linje med ens egna preferenser när det gäller att köpa eller icke. I det här fallet finns det ju dessutom ett demo.

Men jag är genuint konfunderad över det här betyget. Forza Horizon 3 fick 4/5 med den enda negativa punkten i summeringen av betyget "körs bara i 30 fps". När det förbättras i FH4 till 60 fps, och i övrigt är "likt" sin föregångare och om vi till och med bortser från alla grafiska och övriga förbättringar så sänks betyget till 3/5. Jag tycker att det är väldigt märkligt helt enkelt.

(disclaimer: Ja, jag vet att en recension är en subjektiv åsikt, det finns inte rätt eller fel etc etc)

Stirra dig inte blid på vad som sätts på + och - heller. Läs texterna för båda recensionerna så får du säkert en bättre helhetsbild.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
Xbox

@uberpwnage2.0: Vad får dig att tro att jag inte har läst båda recensionerna? Märklig sak att säga.


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

@uberpwnage2.0: Vad får dig att tro att jag inte har läst båda recensionerna? Märklig sak att säga.

I och med att du nämnde

"Men jag är genuint konfunderad över det här betyget. Forza Horizon 3 fick 4/5 med den enda negativa punkten i summeringen av betyget "körs bara i 30 fps"."

Det låter som att du lägger mycket fokus på att spelet är 4/5 men har bara en minus grej, som att den borde ha haft något mer på minus än att det bara körs i 30 fps.

Därav jag bara påpekade att man inte ska stirra sig blind på vad som står på + och - utan också läsa hela texten, om man inte redan gjort det då (som du i det här fallet) men då tycker jag ändå kommentaren är lite konstig.

Läser man texterna tycker jag man får bra svar till varför det blev betygen som det blev. Det är inte alltid man lyfter allt i plus och minus mest för att få folk att läsa hela recensionen. Då kan man samtidigt ganska snabbt märka om folk bara kommenterar gällande just + och - att de kanske bara hoppat dit på en gång och inte läst något.

Haha nu blev det mycket text. Ta det inte som att jag menade att du gjort något fel eller så. Jag bara påpekade en grej mest för att få det sagt bara.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag har redan förbokat Forza Horizon 4 Ultimate Edition, för 899 kr!
Fast jag redan såg i demot att det lika gärna kunnat vara ett DLC till Horizon 3.


signatur

autograph

Medlem

@autograph: Me too! Blir en härlig fredag att börja lira på

Ambassadör
Xbox

@uberpwnage2.0: Nej, att jag tog upp det minuset var för att det var ett iögonfallande exempel för jämförelsen. Att man till uppföljaren har fixat den enda negativa saken som var tillräckligt stor för att ensam stå i summeringen över negativa aspekter på föregångaren. "Mer av samma bra grejer, men med förbättringar av gamla issues och nya features resulterar i sämre betyg" Det var det som jag blev konfunderad över. Jag anser nog att det skall bedömas på egna meriter.

Hursomhelst så vill jag nog inte dissekera recensentens subjektiva verk något mer, min ursprungliga avsikt var bara att belysa för läsare att det här är en något udda uppfattning bland dagens recensioner av Forza Horizon 4.

För övrigt håller jag med dig om att man inte ska stirra sig blind på summeringar och siffror generellt, klart att man skall läsa hela texterna.


signatur

Jump in.

Medlem

Härligt att se att fz fortsätter att vara ett skämt när det gäller dess recensioner.


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Redaktör
Skrivet av Mortaigne:

Forza Horizon 4 ligger på 92 på Metacritic och 91 på Opencritic nu. Tycka vad man vill om de siterna men en fingervisning ger det i alla fall.

ACG har det som "buy"
IGN ger det 9,6
Gamespot 9
PCGamer 89

För att ta några av de största utan Xbox-bias. Allt är naturligtvis subjektivt och en recension är det i allra högsta grad men kan i alla fall konstatera att så här långt är FZ definitivt en outlier i recensionshögen, markant lägre än något annat jag hittat på internet so far.

En fyra är ett högt betyg, ett spel ska vara genuint bra för att förtjäna det. Jag anser att FH4 är riktigt bra på flera plan, men samtidigt lider det av upprepning - jag har ägnat ett antal timmar åt att köra de två överlägset vanligaste racen (som är exakt likadana som i FH3) gång på gång på gång. Upprepning nämns i några andra recensioner jag sneglat på, men uppenbarligen stör jag mig mer på det än andra.

91-92 på samlingssiterna är väldigt, väldigt högt för ett spel som i stora drag gör samma sak som föregångaren. En hypotetisk tanke: FH5 gör saker ännu bättre - tight, optimerat, lite nyskapande, och snittar därför 94-95. Och sen blir FH6 en fullträff, med betyg bortåt 96 och högre. Då är vi på nivå med tidernas mest hyllade spel, odödliga klassiker. Kan en bilspelsuppföljare verkligen bli så bra...? Klart att det är möjligt, men ganska osannolikt. Min poäng: FH4 är bra, men får på tok för höga betyg av vissa, det leder till inflation, betydelsen av toppbetygen vattnas ur. Det är ett skäl till att vi försöker vara försiktiga, att vi ibland sätter 3 trots att det känns lågt jämfört med andra.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

En fyra är ett högt betyg, ett spel ska vara genuint bra för att förtjäna det. Jag anser att FH4 är riktigt bra på flera plan, men samtidigt lider det av upprepning - jag har ägnat ett antal timmar åt att köra de två överlägset vanligaste racen (som är exakt likadana som i FH3) gång på gång på gång. Upprepning nämns i några andra recensioner jag sneglat på, men uppenbarligen stör jag mig mer på det än andra.

91-92 på samlingssiterna är väldigt, väldigt högt för ett spel som i stora drag gör samma sak som föregångaren. En hypotetisk tanke: FH5 gör saker ännu bättre - tight, optimerat, lite nyskapande, och snittar därför 94-95. Och sen blir FH6 en fullträff, med betyg bortåt 96 och högre. Då är vi på nivå med tidernas mest hyllade spel, odödliga klassiker. Kan en bilspelsuppföljare verkligen bli så bra...? Klart att det är möjligt, men ganska osannolikt. Min poäng: FH4 är bra, men får på tok för höga betyg av vissa, det leder till inflation, betydelsen av toppbetygen vattnas ur. Det är ett skäl till att vi försöker vara försiktiga, att vi ibland sätter 3 trots att det känns lågt jämfört med andra.

Hur vore det då att ta lite ansvar och ta bort betygen istället för att ta det för långt åt andra hållet.


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Redaktör
Skrivet av 92_slayer:

Hur vore det då att ta lite ansvar och ta bort betygen istället för att ta det för långt åt andra hållet.

Ta ansvar? Vad menar du, är betyg i spelrecensioner oansvarigt?


signatur
Ambassadör
Xbox

@Tomas Helenius: Tack för det utvecklande svaret. Jag håller inte med Inget säger att man måste höja betyg kontinuerligt, lika lite som att sänka dem. Är FH4 verkligen ett sämre spel än FH3? När ni har så stora glapp i betygsskalan så tycker jag nog att en sänkning är omotiverad.

Men, men jag ska spela det själv först och återkomma. Tills dess får vi väl i alla fall vara överens om att inte vara överens!


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

@Tomas Helenius: Tack för det utvecklande svaret. Jag håller inte med Inget säger att man måste höja betyg kontinuerligt, lika lite som att sänka dem. Är FH4 verkligen ett sämre spel än FH3? När ni har så stora glapp i betygsskalan så tycker jag nog att en sänkning är omotiverad.

Men, men jag ska spela det själv först och återkomma. Tills dess får vi väl i alla fall vara överens om att inte vara överens!

Personligen tycker jag väl lite som Tomas. Kommer det en uppföljare som inte ger oss mycket nytt och är otroligt likt föregångaren så känns det självklart att ett lägre betyg sätts i en sådan situation. Beror ju givetvis på från spel till spel, men cod är väl praktexemmpelet. De flesta av oss håller med om att de spelen inte förtjänar det oftast höga betyg serien fått då det i många fall inte är så stora nyheter alls.

Fans däremot tycker i vissa fall annorlunda och menar att små ändringar gör upplevelsen mer fräsch och aningen roligare. Vilket jag kan förstå med min lol bakgrund där jag som inbiten spelare tänker samma.

Batman Arkham Origins kritiseras ofta för att mycket i grunden är otroligt likt Arkham City. Rent logiskt så borde ju Origins vara ett super bra spel med tanke på att City var det, helst när Origins slänger in mycket nyheter. Så dillemat är ju hur man ska lägga sitt betyg. I de flestas fall tycker folk att det inte riktigt står på egna ben, i och med att spelet påminner så mycket om City och City är ett bra spel så borde ju Origins vara bra också? I mångas ögon, ja, i andras är det fortfarande bra men inte toppbetyg då man anser att spelet förlitar sig för mycket på föregångaren istället för att ha en egen identitet.

Finns som inget riktigt bra eller rätt svar på frågan. Som med allt annat är det en åsikt och precis som du är inne på så får man agree to disagree helt enkelt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Demot är/var grymt bra. Och detta spel är en solklar kandidat till Årets Spel. Nära perfekta betyg och som tidigare skrivet. 92 på Metacritic.

Gnällkuk
Skrivet av Maysay:

Fast det vet ju proffstyckarna om. Det fanns väl skrifter som gav dåliga betyg för att folk då blev intresserade av att läsa varför de skiljde sig så mycket från mängden. Tror Polygon blev anklagade för detta. Nu har de inga betyg istället.

Just lite därför jag också generellt sett har mindre förtroende för stora sajter som IGN, Polygon osv. Sen är det ju just också en subjektiv bedömning, så även om recensenten som recenserar det, Thomas, i det här fallet så är det ju bara hans högst personliga åsikt. Sen är det ju en mindre mängd recensioner och betyg om man ställer det till den strida ström personer som sätter sina betyg efter att ha fått lagt vantarna på det. Därmed inte sagt att dessa betyg är speciellt bra alla gånger, men när vi har intryck från 1000-tals så bör man ändå kunna bilda sig en god uppfattning.

Skrivet av Mortaigne:

@tricky: Ja alltså både proffstyckare och användares åsikter har ju sina för- och nackdelar. Man får ju väga ihop saker och alla har väl sina favorittyckare som man vet ligger någorlunda i linje med ens egna preferenser när det gäller att köpa eller icke. I det här fallet finns det ju dessutom ett demo.

Men jag är genuint konfunderad över det här betyget. Forza Horizon 3 fick 4/5 med den enda negativa punkten i summeringen av betyget "körs bara i 30 fps". När det förbättras i FH4 till 60 fps, och i övrigt är "likt" sin föregångare och om vi till och med bortser från alla grafiska och övriga förbättringar så sänks betyget till 3/5. Jag tycker att det är väldigt märkligt helt enkelt.

(disclaimer: Ja, jag vet att en recension är en subjektiv åsikt, det finns inte rätt eller fel etc etc)

Ja men precis, så är det! Sen är det ju vissa sajter och/eller recensenter som man litar mer på än andra. Användarrecensioner är ju ibland lika användbara som personer som köper en produkt på Inet, Komplett eller liknande och ger produkten 10/10 med motiveringen att det blev en jättestor skillnad att byta från ett GTX 680 till GTX 980Ti, eller att halva av det goda betyget bestod i att varan kom fram och fungerade...

Jag kan förstå dig, men det samlade intrycket var väl helt enkelt att det inte räckte till för att imponera tillräckligt. Att dra ned betyget för att det körs i 30fps är helt rimligt, att dra upp det ett hack för att det körs i 60fps känns orimligt, om du frågar mig. Det borde köras i 60fps, ungefär som att en produkt du köper fungerar som den ska. Jag förstår både dig och Thomas och kan tycka att båda motiveringarna kan rättfärdigas till 3/5 av 4/5 :>

Ni kanske får mötas halvvägs och ge det ett kränkt betyg av 3,5/5 just denna gång? :>


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Det kan tyckas vara mycket att kräva att varje uppföljare ska förnya sig själv när föregångaren var såpass framstående i utvecklingen av genren. Frågan är hur mycket de kan differentiera sig från föregångaren innan det tappar sitt "ID" och blir något annat än en regelrätt uppföljare? Att klaga på att en uppföljare i en serie innehåller samma typ av recept (med lite nyans) som tidigare är lite märkligt eftersom det det handlar om en regelrätt uppföljare och inte ett helt nytt IP.

Att de har innoverat i prestation (60FPS), finpolerat grafiken, implementerat dynamiska säsonger, offline-läge (tittar på dig The Crew 2) och ökat bildutbudet från 350 till 450 - i en helt ny skådeplats - är för mig mer än tillräckligt för att motivera ett köp.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

En fyra är ett högt betyg, ett spel ska vara genuint bra för att förtjäna det. Jag anser att FH4 är riktigt bra på flera plan, men samtidigt lider det av upprepning - jag har ägnat ett antal timmar åt att köra de två överlägset vanligaste racen (som är exakt likadana som i FH3) gång på gång på gång. Upprepning nämns i några andra recensioner jag sneglat på, men uppenbarligen stör jag mig mer på det än andra.

91-92 på samlingssiterna är väldigt, väldigt högt för ett spel som i stora drag gör samma sak som föregångaren. En hypotetisk tanke: FH5 gör saker ännu bättre - tight, optimerat, lite nyskapande, och snittar därför 94-95. Och sen blir FH6 en fullträff, med betyg bortåt 96 och högre. Då är vi på nivå med tidernas mest hyllade spel, odödliga klassiker. Kan en bilspelsuppföljare verkligen bli så bra...? Klart att det är möjligt, men ganska osannolikt. Min poäng: FH4 är bra, men får på tok för höga betyg av vissa, det leder till inflation, betydelsen av toppbetygen vattnas ur. Det är ett skäl till att vi försöker vara försiktiga, att vi ibland sätter 3 trots att det känns lågt jämfört med andra.

Jag förstår hur du tänker och kan hålla med delvis. Men då är ju frågan hur kan Fifa ha fått 4 i betyg i ca 9 år i rad trots liknande kritik som du påpekar här? Försöker "ni" vara försiktiga och lägga en 3a eller är det bara du? Jag skrev om detta igår att betygen känns meningslösa om ni inte är konsekventa i hur vissa saker skall påverka betygen enligt er skala.

Redaktör

@MrKudden: det är en svår fråga. Vi försöker alltid ha inställningen att varje betygssteg ska ha betydelse, att man inte ska sätta vare sig högt eller lågt utan att motivera det väl. Att vara helt konsekvent går inte - man kan inte recensera efter en färdig mall eftersom spel skiljer sig så mycket åt. Ibland känner man direkt var betyget kommer landa, andra gånger väger mängder av faktorer in och betyget blir i slutändan en jämkning av det man tyckte vara viktigast. Som i detta fall; jag kunde ha lagt tonvikten på fler positiva faktorer och satt 4, men kände att upprepningen och likheten var så viktiga at de behövde betonas. Andra recensenter har som synes gjort det första valet.

Fifa (och NHL och annan sport) är lite annorlunda då grunden inte går att förändra - fotboll är fotboll. Forza Horizon är open world, med arkadracing i grund och botten men utvecklarna kan göra rätt mycket runtomkring, som att förändra festivalupplägget, lägga till fler körsätt, spelformer, världar mm.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

@MrKudden: det är en svår fråga. Vi försöker alltid ha inställningen att varje betygssteg ska ha betydelse, att man inte ska sätta vare sig högt eller lågt utan att motivera det väl. Att vara helt konsekvent går inte - man kan inte recensera efter en färdig mall eftersom spel skiljer sig så mycket åt. Ibland känner man direkt var betyget kommer landa, andra gånger väger mängder av faktorer in och betyget blir i slutändan en jämkning av det man tyckte vara viktigast. Som i detta fall; jag kunde ha lagt tonvikten på fler positiva faktorer och satt 4, men kände att upprepningen och likheten var så viktiga at de behövde betonas. Andra recensenter har som synes gjort det första valet.

Fifa (och NHL och annan sport) är lite annorlunda då grunden inte går att förändra - fotboll är fotboll. Forza Horizon är open world, med arkadracing i grund och botten men utvecklarna kan göra rätt mycket runtomkring, som att förändra festivalupplägget, lägga till fler körsätt, spelformer, världar mm.

Absolut är det så. Enormt svårt och många nyanser. Jag har egentligen inget emot betyget i sig på horizon. Det du skriver har en poäng. Jag kände också lite att det var samma sak när jag testade demot. Men för mig räcker ny miljö och årstider. Man kan väl köpa hus nu också om jag förstod det rätt.

Jag kan förstå det här med att fifa/Nhl är vad det är. Men är inte det lite utav en ursäkt för att inte kräva mer då?
Som konsument borde man ställa högre krav på spel som Fifa. Man betalar ju trotsallt fullpris för en repris. Oavsett om det är en sport som inte går att rucka på eller om det är ett påhittat spel med orealistisk bilfysik så borde man väl ändå kunna kräva mer och ge sämre betyg om spelet bara är en repetition år efter år. Horizon släpps som tur är inte varje år. Varför någon lägger ner 700kr på ett nytt Fifa varje år som är i princip samma spel förstår jag verkligen inte ;P

Men ja, keep up the good work så ska jag ringa A3 och klaga på att mitt Internet la av igen för en stund sedan 😭😂

Medlem

Kan man trimma och byta ut delar på bilarna samt spela mot andra klasser osv?, har inte spelat nått FH innan om ni undrar.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

"Xbox defence force, activate!"

Usch. vad jag är glad att jag inte är en recensent. Hur man än gör så det folk som klagar över att man ger "fel" betyg, trots att det är en åsikt...

Medlem

Samma fråga som ovan samt om man inte har spelat föregångaren är betyget en 4a då?

Redaktör
Skrivet av Cav_swe:

Samma fråga som ovan samt om man inte har spelat föregångaren är betyget en 4a då?

Jag kan inte tala om för någon hur bra de ska tycka att spelet är. Men ja, jag hade nog satt en 4:a om inte trean existerat. Det är två väldigt lika spel.

Skrivet av Jozo:

"Xbox defence force, activate!"

Usch. vad jag är glad att jag inte är en recensent. Hur man än gör så det folk som klagar över att man ger "fel" betyg, trots att det är en åsikt...

Å andra sidan bra med kritik så att vi recensenter håller oss på tårna. Vi ska ju kunna motivera våra åsikter och betyg.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius: Sant, men samtidigt så känns det som att de flesta inte vill höra eller bry sig om varför du gav just det här betyget. Ger du ett "för lågt" betyg till ett spel som är exklusivt till en plattform så är det som att öppna Pandoras ask...

Medlem

Det går inte att starta Ultimate Edition just nu, för att den uppdateras...


signatur

autograph

Skriv svar