Sony svänger – PS4 får crossplay mot Xbox One!

Robot
Sony svänger – PS4 får crossplay mot Xbox One!
Medlem

Bättre sent än aldrig

Ambassadör
Xbox

Fantastiska nyheter, heja Epic!


signatur

Jump in.

KoP
Medlem

Hallelujah! Miraklens tid är inte förbi.

Inte för att jag spelar Fortnite eller ens bryr mig om spelet, men det kanske öppnar upp för andra spel.

Kul! Men som någon skrev i en annan tråd, om man ska ha crossplay konsol<->PC så måste man kunna filtrera på kontrolltyp annars kommer konsolspelarna bli slaktade av mus och tangentbords fölket!

Gnällkuk
Skrivet av Espresso_Bengt:

Kul! Men som någon skrev i en annan tråd, om man ska ha crossplay konsol<->PC så måste man kunna filtrera på kontrolltyp annars kommer konsolspelarna bli slaktade av mus och tangentbords fölket!

Kan man inte det?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Spelar mobilanvändare mot PC-spelare per automatik? Går detta välja bort vid önskemål?

Medlem
Skrivet av KoP:

Hallelujah! Miraklens tid är inte förbi.

Inte för att jag spelar Fortnite eller ens bryr mig om spelet, men det kanske öppnar upp för andra spel.

Precis vad jag tänker, glada nyheter för andra är glada nyheter för mig.

Medlem

Så grisar har alltså lärt sig att flyga. Något otippat.

Medlem

Kul!

@Cenorida @Espresso_Bengt
Senast jag spelade var defaultläget att mobilspelare+konsolspelare landar i en gemensam lobby. PC-spelare i en annan. Det är föst om konsol/mobilspelare gruppar med PC-spelare som de landar i en PC-lobby.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Kul! Men som någon skrev i en annan tråd, om man ska ha crossplay konsol<->PC så måste man kunna filtrera på kontrolltyp annars kommer konsolspelarna bli slaktade av mus och tangentbords fölket!

Nu spelar jag inte Fortnite men det har väl stöd för mus och tangentbord på PS4?

Är spelarna med olika kontrollmetoder åtskilda redan där?

Gen
Medlem
Skrivet av KoP:

Hallelujah! Miraklens tid är inte förbi.

Inte för att jag spelar Fortnite eller ens bryr mig om spelet, men det kanske öppnar upp för andra spel.

Fantastiskt indeed.

Nästa mirakel jag väntar på är att nVidia sänker priset på RTX korten ordentligt (tex 2080Ti ner till 10k).

Medlem

Lite väl sent men bra att dom äntligen insåg hur korkat dom agerat tidigare.

Medlem

Jahadu
Var det inte Sony som sa att PS4 var det bästa stället att spela Fortnite på och dom var inte intresserade alls att öppna upp Cross Platform


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Avstängd

Rubriken borde väl egentligen vara "Sony svänger – PS4 får utökat crossplay!" Med tanke på att ps4 har haft crossplay med PC och mobilanvändare från tidigare


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Bra Sony, då kan äntligen grabben lira med sina kompisar


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Human after all!

Medlem

Blir det inte orättvist om man möter folk på Android, dom måste ju typ vara chanslösa?

Medlem

Fast PS4 har haft det sedan SF V, så ni borde nog ändra rubriken till att detta gäller Fortnite BR. Kanske borde ni även göra en artikel om hur Sony var en av de första som ville ha "cross play" men då var det ingen som verkade bry sig det minsta, inte förrän Microsoft "svängde" i frågan.

Inaktiv

Detta har vi Epic att tacka för, fantastiskt jobb av dem. Fortnite är ett av de bästa och största multiplayerspelen idag så pressen på Sony var nog stor, inte bara ekonomiskt.

Det verkar dock finnas en högt motstånd till detta spel bland äldre spelare. Samla ihop ett gäng på 4 pers och testa en kväll i squadläget, det är svårt att inte fastna. Eller är det så att det ni blivit gamla gubbar redan och är bittra och negativa till allting nytt?

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Kul! Men som någon skrev i en annan tråd, om man ska ha crossplay konsol<->PC så måste man kunna filtrera på kontrolltyp annars kommer konsolspelarna bli slaktade av mus och tangentbords fölket!

TB[Doomer] Vann väl sin första Quake turnering med enbart tangentbord.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Nu ska dom bara ändra uppfattning om moddar till Fallout4 osv också.
Men... Ett Halleluuuhja-moment är det ändå.
...och jag fattar fortfarande inte hur folk kan bli så bra som de är på att spela FPS med joypad. HELT obegripligt för mig. Oh well... Livet är orättvist!

Medlem

Sony är riktigt smarta 🤣 Tänk hur mycket Good Will PR de får nu 😃

Inaktiv

@PixelNoise: Jag skulle säga att det bara hamnar en liten bit upp på plussidan eftersom de bråkat på mycket om det här samt var ganska sena ut med detta,

@Nomman @tricky @Margy: Det visste jag inte, coolt. Då är det ju en helt okej matchning, då antar jag också att den känner av och matchar en keyboard/mouse spelare på PS4 med andra sådana samt PC. Öppnar ju upp för crossplay på BFV och CoD också kanske.

@Tassel: haha, just det, det stämmer. Nu är de flesta här inte quake underbarn här inne tror jag

Medlem

Äntligen! Vad kul! Sony ska dock inte få credd för dom har bara gett med sig pga av allt tryck från media och Epic.

Medlem

Vilken spelmaskin av PS, Xbox och PC har störst andel P12:or? Gissar Xbox?

Medlem
Skrivet av xverminator:

Blir det inte orättvist om man möter folk på Android, dom måste ju typ vara chanslösa?

FZ skrev en artikel för ett tag sen vill jag minnas som handlade om att vissa mobil-spelare kopplade in mus och tangentbord till telefonen för att sen typ äga upp allt motstånd så även om det är en mobilanvändare du möter så är det inte självklart att hen enbart har en pekplatta som styrdon.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

stackars konsol spelare , kan se det framför mig redan tråd på tråd i forums hur dom blir ägd av pc spelare som använder mus å tbord. Titta bara på alla tusentals trådar som finns i Sea of thieves hur dom klagar på det. och vill ha skilda servrar för dom dör hela tiden.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Detta har vi Epic att tacka för, fantastiskt jobb av dem. Fortnite är ett av de bästa och största multiplayerspelen idag så pressen på Sony var nog stor, inte bara ekonomiskt.

Det verkar dock finnas en högt motstånd till detta spel bland äldre spelare. Samla ihop ett gäng på 4 pers och testa en kväll i squadläget, det är svårt att inte fastna. Eller är det så att det ni blivit gamla gubbar redan och är bittra och negativa till allting nytt?

Har provat, skjutandet är helt ok, men just det där att hålla på och bygga får mig att avsky spelet 😁


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

12
Skriv svar