Total War: Rome 2 i stort community-debacle

Medlem

Historiskt korrekt eller ej, företagen tillverkar spel för att tjäna pengar. Om de får mer av den varan av att stoppa in kvinnor så kommer de att göra det.

Själv minns jag debatterna från 80-talets AD&D om hur kvinnliga krigare absolut inte fick ha lika hög styrka som männen då det var "orealistiskt." Allt sådant är bortskalat i den senaste versionen av D&D och spelet är populärare än någonsin.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Jag skrev att jag inte har en aning om det fanns kvinnliga generaler på den tiden och därför vet jag heller inte om det är rätt eller fel att inkludera sådana.

Men hur kan det vara fel? Det är ett spel, inte en lektion i historia. Visst, om det nu inte fanns kvinnliga generaler, och någon skriver motsatsen i en historiabok, då är det fel. Det kan dock inte vara fel att göra det i en underhållningsprodukt som inte utger sig för att vara historiskt korrekt undervisningmaterial.

Inaktiv
Skrivet av Namn Namnsson:

Men hur kan det vara fel? Det är ett spel, inte en lektion i historia. Visst, om det nu inte fanns kvinnliga generaler, och någon skriver motsatsen i en historiabok, då är det fel. Det kan dock inte vara fel att göra det i en underhållningsprodukt som inte utger sig för att vara historiskt korrekt undervisningmaterial.

Jag tycker man bör göra historiska spel(Vilket jag ser Total War som) så historiskt korrekta/autentiska som möjligt så länge det inte går ut över spelglädjen. Det tycker jag bidrar till spelkänslan plus att man lär sig historia medan man spelar.
Tycker inte det finns några anledningar att rubba på historien om man inte absolut måste.
Medieval: Total War spelade jag mycket när jag var yngre och på grund av att det kändes hyfsat realistiskt i vissa aspekter så kände man sig även som ett taktiskt geni när man lyckades vinna någon strid där man hade oddsen kraftigt mot sig.

Medlem

Och fortfarande verkar folk tro att den kritikstorm (eller vad man nu vill kalla den) som sker nu, 6 månader efter att kvinnliga generaler m.m. introducerades, har något med kvinnors representation i spelet att göra.

För det kan ju inte vara så att Creative Asembly's (jag tror hon är community manager) Ella betedde sig som ett rövhål emot kunderna på forumet, och gjorde den nu mera klassiska Dice kommentaren: "Gillar du inte det vi gör, dra åt h*lvete." Jag kan ha parafraserat lite.

Denna kalabalik har väldigt lite med närvaron av kvinnor i spelet att göra, och väldigt mycket att göra med att CA inte kan Public Relations överhuvudtaget.

Medlem

Såhär tyckte CA själva ang. historik och sitt spel.

"Total War games are historically authentic, not historically accurate - if having female units upsets you that much you can either mod them out or just not play. People saying they won't buy the game because there are too many women in it is fine with us - if that's their reason, we'd rather they didn't anyway."

Låter väl rimligt enligt mig och helt ok. Liknar även gnällstormen som BFV drog på sig där Dice hade samma ställningstagande. Det finns hemskare saker än kvinnor i spel att reta upp sig över, helt sanslöst vilken låg acceptans folk sitter inne med.

Inaktiv
Skrivet av FUtech:

Liknar även gnällstormen som BFV drog på sig där Dice hade samma ställningstagande. Det finns hemskare saker än kvinnor i spel att reta upp sig över, helt sanslöst vilken låg acceptans folk sitter inne med.

Och kolla hur det gick:

Medlem

Fanns det kvinnliga generaler? Kan tänka mig purister som vill leva sig in i det kan bli upprörda, och det är helt okej så länge man är konstruktiv med kritiken, jag personligen är okej med det då jag inte bryr mig one way or the other, implementera ett alternativ att stänga av det så borde alla bli glada.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Annars finns ju såklart Boudicca och Janne Arc. Kvinnor har nästan alltid funnits med i krig och annat är historierevisionism.

Lol gz 2 st. Hör väl till den extrema ovanligheten med kvinnor på slagfält.

Det ska väl vara rätt låg chans att få en brutta som general i rome 2 afaik. Man kan alltid modda (bUt MuH pUrE gAmE) bort det om man tycker det stör.

Medlem

Ni missade att skriva att uppdateringen är 6 månader gammal. Den släpptes i mars, så jag har svårt att tro att det är därför dom får massa negativa reviews.

Medlem
Skrivet av Nilcrants:

Ni missade att skriva att uppdateringen är 6 månader gammal. Den släpptes i mars, så jag har svårt att tro att det är därför dom får massa negativa reviews.

Det hade ju varit bra att veta.

Efter att ha läst på om konflikten så verkar det handla mer om kass kommunikation och "my way or the highway" från företagets sida än att inkludera kvinnliga generaler.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

vilket larv. Det är sådana här spelare som gör att hela gaming kulturen framstår som om vi vore totala idioter.
Om det nu är så jobbigt att se spelkaraktärer som ska föreställa kvinnor i detta spel så kan de väl helt enkelt strunta i att rekrytera dem då så kan de ha sin homoerotiska dröm vid liv.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skrivet av Rurounin:

Fanns det kvinnliga generaler? Kan tänka mig purister som vill leva sig in i det kan bli upprörda, och det är helt okej så länge man är konstruktiv med kritiken, jag personligen är okej med det då jag inte bryr mig one way or the other, implementera ett alternativ att stänga av det så borde alla bli glada.

Första namnet som kommer upp i huvudet är helt klart Boudica.

Medlem

Har ingenting emot att ett historiskt spel har kvinnliga generaler om de är baserade på faktiska personer. Däremot verkar denna patch även ha påverkat sparfiler, och det är ju lite mer av en kalldusch kanske, om man lagt flera timmar på den.

Pansarknekt
Skrivet av Rurounin:

Fanns det kvinnliga generaler? Kan tänka mig purister som vill leva sig in i det kan bli upprörda, och det är helt okej så länge man är konstruktiv med kritiken, jag personligen är okej med det då jag inte bryr mig one way or the other, implementera ett alternativ att stänga av det så borde alla bli glada.

This. Moar buttons.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Jag tycker att alla karaktärsmodeller i spelet skall bytas ut mot unika nummer.

Hela slagfältet är fullt av olika sifferkombinationer, som man då kan memorera och lära sig vilken sorts enhet det handlar om.

Den historiska biten behåller sin korrekthet, eftersom användaren själv kan fantisera om vad hen än önskar, vare sig det då är manliga män med muskler som Arnold under sin storhetstid, eller bystiga damer med utrustning som inte ens skulle skydda mot en paintball-kula.

Inaktiv
Skrivet av SunShine:

vilket larv. Det är sådana här spelare som gör att hela gaming kulturen framstår som om vi vore totala idioter.
Om det nu är så jobbigt att se spelkaraktärer som ska föreställa kvinnor i detta spel så kan de väl helt enkelt strunta i att rekrytera dem då så kan de ha sin homoerotiska dröm vid liv.

Håller inte med. Det är saker som detta som gör gaming-kulturen vacker. Gamers är mer eller mindre uppvuxna på internet och därför sväljer de heller inte allt de blir matade med hull och hår för de vet hur mycket som är bullshit.

Medlem

Jag tror lite cyniskt att det handlar om att få pr för att kunna sälja ett 5 år gammalt spel för 500 spänn.

Medlem

Blir lite besviken på FZ när dom far med halvsanningar. Patchen är ett halvår gammal. Hade någon varit direkt upprörd över kvinnliga generaler hade det nog märkts av tidigare. Så vitt jag vet så är folk upprörda över att CA kör på samma spår som Dice med briljant korkade människor på PR avdelningen.
Å andra sidan så har dom ju fått folk att prata om ett 5 år gammalt spel.

Medlem
Skrivet av klillas:

Jag tycker att alla karaktärsmodeller i spelet skall bytas ut mot unika nummer.

Hela slagfältet är fullt av olika sifferkombinationer, som man då kan memorera och lära sig vilken sorts enhet det handlar om.

Den historiska biten behåller sin korrekthet, eftersom användaren själv kan fantisera om vad hen än önskar, vare sig det då är manliga män med muskler som Arnold under sin storhetstid, eller bystiga damer med utrustning som inte ens skulle skydda mot en paintball-kula.

haha, det vore något!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av BadMrBox:

Blir lite besviken på FZ när dom far med halvsanningar. Patchen är ett halvår gammal. Hade någon varit direkt upprörd över kvinnliga generaler hade det nog märkts av tidigare. Så vitt jag vet så är folk upprörda över att CA kör på samma spår som Dice med briljant korkade människor på PR avdelningen.
Å andra sidan så har dom ju fått folk att prata om ett 5 år gammalt spel.

Jag ska gå in och uppdatera nyheten,


signatur
Gen
Medlem

Bäst vore om folk brydde sig om sitt eget hus och välbefinnande istället för att rikta uppmärksamhet mot sådana triviala saker.

Medlem
Skrivet av BadMrBox:

Blir lite besviken på FZ när dom far med halvsanningar. Patchen är ett halvår gammal. Hade någon varit direkt upprörd över kvinnliga generaler hade det nog märkts av tidigare. Så vitt jag vet så är folk upprörda över att CA kör på samma spår som Dice med briljant korkade människor på PR avdelningen.
Å andra sidan så har dom ju fått folk att prata om ett 5 år gammalt spel.

Tacka Gudarna att det finns någon här som har koll på hur det verkligen ser ut. Blir ju helt mörkrädd när man läser hur diskussionen farit till att handla om kvinnohat etc.. när den patchen är 6 månader gammal redan. Kvinnor har funnits där i 6 månader och ingen har klagat. Det är en rätt vilseledande syn på vad som egentligen händer att påstå att det är orsaken. Problemet kom ju efter att CA började banna folk på forumen som klagade på detta, och sedan sa att man som kund hos dem antingen får göra moddar själv eller inte spela deras spel.

Skägg.
10 Chambers

Jag har uppdaterat nyheten med bra kommentarer från @Bojkott och @jinxswe, information om när patchen släpptes och varför reaktionen kom långt senare.


signatur
Medlem
Skrivet av anon_234443:

Tycker ni misslyckas allihopa genom att ta ställning för det ena eller andra partiet. Vart är nyanserna?

Är det inte mer att intressant att diskutera VARFÖR folk reagearar som de gör? Kan det vara så att folk blivit trötta på PK, och börjat sparka "bak ut" i ren protest?

På vilket sätt har selektiv framställning av feminism i media påverkat folks uppfattningar om vad feminism egentligen är?

Kan det finnas en bakomliggande orsak till att man blir "anti" någonting, eller är det bara automatisk så att man är dum i huvudet, lättkränkt man, osv när man klagar på saker som detta?

Roten till det onda är hur ni själva placerar är för eller emot. Försök se alla parters perspektiv.

Intressant det du skriver.
Dock är de flesta som gapar SJW och PK hycklare. De allra flesta skriker PK högt när det passar och sekunden senare gnäller de själva över saker som skulle kunna klassas som PK. Eller så är de raka motsatsen och lika illa...Men vad kallar man motsatsen till PK?

Jag har inställningen att vi alla är hycklare 😂 Tror inte det finns någon där ute som sagt en sak och själv gör motsatsen

Medlem
Skrivet av Xyborg:

Åh nej, nu börjar det igen... . Folk på ytterkanten, vare sig det är så kallade SJW eller dess manliga neckbeard-antagonister är så jävla griniga..

Haha jag kan bara hålla med


signatur

PSN: MrOakenborn

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av rickuz:

Löjligt eller icke. Det är fortfarande historierevision och feministpropaganda.

Rom hade aldrig några kvinnliga generaler. Man tycka vad man vill om den saken, men det är ren och skär fakta.

Rom har ju heller inte några kvinnliga generaler i spelet. Värt att sitta och grina över saker man inte är informerad om.

Medlem

Det känns tryggt att veta att vissa saker förblir detsamma. Spel-media verkar fortfarande inte missa den minsta chans att vända kunders kritik kring hur utvecklare behandlar dom, till att handla om kvinnohat och annat bullshit.

Skägg.
10 Chambers

Läs nyheten igen.

Skrivet av Nightsorrow:

Det känns tryggt att veta att vissa saker förblir detsamma. Spel-media verkar fortfarande inte missa den minsta chans att vända kunders kritik kring hur utvecklare behandlar dom, till att handla om kvinnohat och annat bullshit.


signatur
Medlem

enda nackdelen med internet, folk skapar problem som inte öht finns. PK-kriget kommer dö med äldre generationer.


signatur

//monster

Inaktiv

Jag har svårt att begripa de som är fortsatt arga efter CAs svar. Vad var felet nu då? Blev det FÖR autentiskt istället?

Skriv svar