Red Dead Redemption 2 billigare på skiva än digitalt

Medlem

Anledningen till att det oftast är billigare att köpa fysiskt är ganska självklar.... när man väl får reda på den.

Det handlar endast om marknadsföring.
Om spelet är billigast digitalt så kommer inte butiker (alla från Game & Elgiganten till CDON & Spelbutiken) ta in spelet. För då konkurrerar utgivarna med försäljare på ojämlika villkor.

Och utgivarna vill ha den "gratis" exponeringen som det innebär att spelen säljs i butik.
Bara kolla hur mycket reklam det finns gällande nya Fifa.

Medlem

Köper helst digitalt. Dels för att man får kortare laddningstider, men framför för allt att man slipper höra bluray-spelaren snurra upp. Att sloppa byta skiva är också ett plus. Ibland är det dessutom billigare att köpa digitalt, men om det är mycket billigare på skiva så väljer jag det. Inte allt för ovanligt att ett spel kostar 499kr på skiva vid lansering, och kanske 699kr digitalt. Dock brukar det kunna vara billigare att köpa digitalt på Switch.

Avstängd
Skrivet av Phyrino:

Anledningen till att det oftast är billigare att köpa fysiskt är ganska självklar.... när man väl får reda på den.

Det handlar endast om marknadsföring.
Om spelet är billigast digitalt så kommer inte butiker (alla från Game & Elgiganten till CDON & Spelbutiken) ta in spelet. För då konkurrerar utgivarna med försäljare på ojämlika villkor.

Och utgivarna vill ha den "gratis" exponeringen som det innebär att spelen säljs i butik.
Bara kolla hur mycket reklam det finns gällande nya Fifa.

Tänkte jag inte alls på.

Då förstår jag varför det är billigare i butik.


signatur

PS5 och inget annat.

Ambassadör
Xbox

Det största pluset med digitalt är ju game sharing. 2 för priset av en, så det kan snarare vara billigare med digitalt. Här hemma kör vi samma spel samtidigt med/mot varandra med bara en kopia. Med Play Anywhere-spelen dessutom både på Xbox och PC.


signatur

Jump in.

Medlem

Man kan tycka att det borde vara tvärtom


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

@Phyrino: Fast butikerna skulle väl lika gärna även kunna sälja koder till ex ps/xbox då slipper man all onödig förpackning som i alla fall en hyfsat stor skara inte vill ha av olika skäl

Medlem

Finns ju inget bättre än att öppna upp fodralet och känna den underbara lukten av nytt spel. Kunna sitta och njuta av vakra omslag hyllan.
Som ni fattar så är de fysiskt som gäller här

Medlem

@TheConsul: Jupp. det har du rätt i. men skiva och fodral kostar så otroligt lite att tillverka så den kostnaden är i princip försumbar på det stora hela.
De flesta har väl en kod med i fodralet om jag inte missminner mig. Va 3 år sedan jag köpte spel på skiva.

Medlem

När jag tittade så var faktiskt skiva dyrare om man inte köpte standard edition, hade gärna velat ha skiva men det var dyrare samt att jag litar inte på att de lyckas skicka spelet så jag har det på release dagen (har inte heller möjlighet att åka å köpa) så tog det säkra före det osäkra och förhandsköpte ultimate edition på PSN 30 dagar kvar! Wohoo!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Köper direkt när det kommer till PC.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Köper helst digitalt. Dels för att man får kortare laddningstider, men framför för allt att man slipper höra bluray-spelaren snurra upp.

Kortare laddningstider?

Är väl lika långa laddningstider på Xbox One och PS4, där RDR2 släpps, oavsett om du köper digitalt eller på skiva?

Köper du skiva är det exakt samma filer som installeras på hårddisken som när du köper digitalt och laddar ner spelet.

Medlem

Vissa spel vill man ha fysiskt. Ta på det, sova jämte det, titta på det i hyllan. Andra kvittar. Gillar dock samlingsvärdet (ovärdet) i att ha det i handen. Samlar vinylskivor dessutom och skulle aldrig jämföra det med spotify. Sämre ljud, inget knaster, lukten av plast o snygga fodral. Digitalt känns inte som man äger det på samma sätt

Medlem

Lite off topic, men jag köpte CoD WWII Gold Edition inatt på rea 289 kr i Playstation sore... 89 GB är hela installationen digitalt och det tog ett bra tag att ladda ner trådlöst. Ibland föredrar jag det fysiska formatet före digitalt.

Medlem

Jo det är riktigt tråkigt att digital download lyckades bli nån sorts ”premium”-produkt där folk anses vara, och uppenbarligen är, villiga att betala mer.

Om något borde det ju vara betydligt -billigare- då dom både slipper kostnaden i att tillverka och transportera den fysiska skivan, samt att kostnaderna för digital downlod bör(?) vara betydligt mindre än att driva runt en butik/webhandel som ska ha sin del av kakan....

Själv köper jag alltid fysiskt, större valfrihet.

Medlem
Skrivet av Spit:

Kortare laddningstider?

Är väl lika långa laddningstider på Xbox One och PS4, där RDR2 släpps, oavsett om du köper digitalt eller på skiva?

Köper du skiva är det exakt samma filer som installeras på hårddisken som när du köper digitalt och laddar ner spelet.

Ganska säker på att jag såg tester om detta när PS4 släpptes och att spel på disk laddade några sekunder långsammare än digitalt. Och eftersom att skivan kan börja snurra slumpmässigt medan man spelar så antar jag att den läser in nånting (verifiering kanske?) som gör att spelet laddas långsammare från hårddisken.

Medlem

Jag har redan köpt versionen för 1000+

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Jag har redan köpt versionen för 1000+

Funderade på det, men jag tycker ofta det man får i de utgåvorna ger en lite för mycket försprång i början. Speciellt i ett spel som detta vill jag dra ut på upplevelsen så mycket det bara går

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Jag har redan köpt versionen för 1000+

Helt missat när man gick över från att kalla de delux, premium osv till att mäta det i kostnad 🙄

Medlem

Måste vara någon typ av rekordpris för en standard-utgåva?
Är det svenska u-lands-kronan som är anledningen, eller kommer vi att få se ett nytt höjt standardpris på spel framöver?

jbx
Medlem

CDON hade en deal i våras. Om du bokade två spel så fick du dem för 499kr st. Så då bokade jag RDR2. Så för 499kr ska jag inte klaga:) Men priserna på PSN och Xbox store börjar bli pinsamt höga. Vill egentligen köpa spelen digitalt då det är smidigare. Men då måste priserna matcha första.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Fysiskt, alltid fysiskt <3 Jag gillar att se dom där i hyllan, vrida och vända på dom, och så lukten! 😍 Men framförallt! Att mina barn i framtiden bara kan ta ner dom och spela när dom vill! Inget tjafs med konton osv..

Medlem
Skrivet av TheConsul:

@Phyrino: Fast butikerna skulle väl lika gärna även kunna sälja koder till ex ps/xbox då slipper man all onödig förpackning som i alla fall en hyfsat stor skara inte vill ha av olika skäl

Jag köpte bf1 till PC i butik fick ett dvd fodral med en kod inuti.

Medlem

Köper alltid fysiskt om det går, till konsol. Säljer ofta spelen vidare. Men i detta fallet blir det att vänta på PC-släppet.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Enkelt, om vi leker att vi är Webhallen eller Elgiganten, om Sony börjar att sälja de nya spelen billigare digitalt än vad de gör på skiva, ja då riskerar Sony att Webhallen och Elgiganten slutar att sälja Sony's konsoler och tillbehör för att det inte lönar sig på samma sätt längre.

Men det sagt så köper jag 99% av mina spel på Steam, men just detta spel kommer ju inte till PC, så det får bli på skiva till PS4 istället.

@Phyrino: Du han visst före mig ser jag!

Redaktör

Prissättning handlar ju också väldigt mycket om hur mycket folk är beredda att betala. Se på priserna på nya Steamspel, ofta dyrare än fysiska spel i butik. Man är beredd att betala mer för bekvämligheten, och då har Steam som vinstdrivande företag ingen anledning att sänka priset. Såvida det inte blir uppenbart att ett längre pris leder till större intäkter.


signatur
Medlem

@Vamp: Det borde vara billigare - punkt. Fysiska kopior måste produceras och skeppas. Digitalt skapar du en kopia som du säljer om och om igen i all oändlighet. Det enda som kostar där är bandbredd, vilket inte är konstant, samt kan utnyttjas för andra produkter.

Skrivet av Halvars90:

Enkelt, om vi leker att vi är Webhallen eller Elgiganten, om Sony börjar att sälja de nya spelen billigare digitalt än vad de gör på skiva, ja då riskerar Sony att Webhallen och Elgiganten slutar att sälja Sony's konsoler och tillbehör för att det inte lönar sig på samma sätt längre.

Nej, de kan fortfarande sälja koder för nedladdning. Fysiska butiker borde älska koder, de behöver ingen hyllplats (bara en bild på produkten) sen kan de ha tunna papperslappar eller skrivet direkt på kvittot.

Skrivet av Tomas Helenius:

Prissättning handlar ju också väldigt mycket om hur mycket folk är beredda att betala. Se på priserna på nya Steamspel, ofta dyrare än fysiska spel i butik. Man är beredd att betala mer för bekvämligheten, och då har Steam som vinstdrivande företag ingen anledning att sänka priset. Såvida det inte blir uppenbart att ett längre pris leder till större intäkter.

Fast köper man direkt på Steam får man skylla sig själv. Du hittar det nästan alltid billigare någon annanstans än på Steam.


signatur

I drank what?

Redaktör
Skrivet av Mirage:

@Vamp: Det borde vara billigare - punkt. Fysiska kopior måste produceras och skeppas. Digitalt skapar du en kopia som du säljer om och om igen i all oändlighet. Det enda som kostar där är bandbredd, vilket inte är konstant, samt kan utnyttjas för andra produkter.

Kostnaden för fysisk respektive digital distribution har mindre med priset att göra än vad folk är beredda att betala, inbillar jag mig. Om folk är beredda att betala 600 kr för ett spel finns ingen anledning att sänka det för att digitalt är billigare - det är ju att tacka nej till högre vinst.

Servrar för distribution kostar för övrigt en hel del.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius: Visst kostar de, men de kan användas för mer än en titel. Du har dock rätt i att om folk betalar det, så kommer de ta den summan.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Anledningen till att det oftast är billigare att köpa fysiskt är ganska självklar.... när man väl får reda på den.

Det handlar endast om marknadsföring.
Om spelet är billigast digitalt så kommer inte butiker (alla från Game & Elgiganten till CDON & Spelbutiken) ta in spelet. För då konkurrerar utgivarna med försäljare på ojämlika villkor.

Och utgivarna vill ha den "gratis" exponeringen som det innebär att spelen säljs i butik.
Bara kolla hur mycket reklam det finns gällande nya Fifa.

Vissa spel, tror det är spelbutiken kan man få kod i stället för skiva hem. Smidigt och går på minuter har gjort det en gång och man får en bild på cd nyckeln.

Var billigare än skiva men gäller ju mest pc.

Sen glöm inte vissa speltillverkare blockera begagnat på olika vis idag (vissa spel behöver man köpa ny nyckel för att spela).

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Köper helst digitalt. Dels för att man får kortare laddningstider, men framför för allt att man slipper höra bluray-spelaren snurra upp. Att sloppa byta skiva är också ett plus. Ibland är det dessutom billigare att köpa digitalt, men om det är mycket billigare på skiva så väljer jag det. Inte allt för ovanligt att ett spel kostar 499kr på skiva vid lansering, och kanske 699kr digitalt. Dock brukar det kunna vara billigare att köpa digitalt på Switch.

Därför pc är så smidigt, finns många sätt du kan köpa cd nyckel billigt (nej inte grå nycklar nu). Som är 30/40% billigare än köpa från digital butik som steam, ps4 store, ms store eller xbox i många fall. I deras butiker går inte heller oftast priset ner trots spelet är 3 år gamalt.

123
Skriv svar