Klarar din dator av Assassin's Creed Odyssey?

Robot
Klarar din dator av Assassin's Creed Odyssey?
Medlem

Hmm, kanske är dags att köpa lite mer ramminne.

Medlem

haha! Targeted framerate: 30 FPS oavsett upplösning. Då kan man lika gärna spela på ps4:an eftersom man ändå inte kommer få någon nytta av sin 144hz skärm.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Assassin's Creed Origins specifications
https://news.ubisoft.com/article/assassins-creed-origins-pc-s...

Origins recommended

OS: Windows 7 SP1, Windows 8.1, Windows 10 (64-bit versions only) PROCESSOR: Intel Core i7- 3770 @ 3.5 GHz or AMD FX-8350 @ 4.0 GHz VIDEO CARD: NVIDIA GeForce GTX 760 or AMD R9 280X (3GB VRAM with Shader Model 5.0 or better) SYSTEM RAM: 8GB Resolution: 1080p Video Preset: High

Odyssey recommended

OS: Windows 7 SP1, Windows 8.1, Windows 10 (64-bit versions only) Processor: AMD FX-8350 @ 4.0 GHz, Ryzen 5 - 1400, Intel Core i7-3770 @ 3.5 GHz Video: AMD Radeon R9 290 or NVIDIA GeForce GTX 970 (4GB VRAM or more with Shader Model 5.0) or better – See supported list* Memory: 8GB RAM Resolution: 1080p Targeted framerate: 30 FPS Video Preset: High

CPU: Samma
Minne: Samma
Grafikkort Nvidia: GTX 760 -> GTX 970
Grafikkort AMD: R9 280X -> R9 290

Rätt stor skillnad på grafikkort. Kanske var kraven för låga för Origins? Ett GTX 970 är betydligt snabbare än ett GTX 760, cirka +60%. Nedan kan ni se resultat på Swecs prestandaindex.

https://www.sweclockers.com/test/19332-nvidia-geforce-gtx-980...

Medlem

Det här var väldigt tydligt och ärligt, hoppas framtida "specs" fortsätter i detta spår.


signatur

Corsair TX 850W PSU | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | i5 2500K @3.40Ghz | 2x Corsair VengeanceLP DDR3 CL9 4GB @1600Mhz | MSI R6950 2GB TF III OC CFX

Medlem
Skrivet av Blomman1337:

Det här var väldigt tydligt och ärligt, hoppas framtida "specs" fortsätter i detta spår.

Och att de går ifrån 30fps någon gång. Detta börjar bli löjligt....


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

Vem behöver 60fps när ögat kan bara se 23.97 fps.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Vem behöver 60fps när ögat kan bara se 23.97 fps.

*Crying in nerd*

jbx
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Vem behöver 60fps när ögat kan bara se 23.97 fps.

Hahaha jag älskar ironi på den här nivån!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av jbx:

Hahaha jag älskar ironi på den här nivån!


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

target fps på 30 bara? vafan ska man spela spel på pc för igen ??

Medlem
Skrivet av magma:

haha! Targeted framerate: 30 FPS oavsett upplösning. Då kan man lika gärna spela på ps4:an eftersom man ändå inte kommer få någon nytta av sin 144hz skärm.

Skrivet av SWEBarb:

target fps på 30 bara? vafan ska man spela spel på pc för igen ??

Ja, systemkraven listas med 30 fps som mål. Tänker man längre än näsan förstår man att det givetvis inte handlar om något tak på 30 fps..

Medlem

Varför listar dom inte specs för target fps 30 och 60 om man ändå nu listar det på detta sätt. Vore ju helt klart mer intressant enligt mig själv och troligen de flesta pcspelare att se vad för specs som krävs för minst 60 bilder

Avstängd
Skrivet av koleny:

Varför listar dom inte specs för target fps 30 och 60 om man ändå nu listar det på detta sätt. Vore ju helt klart mer intressant enligt mig själv och troligen de flesta pcspelare att se vad för specs som krävs för minst 60 bilder

Frågan är snarare varför dom listar specs för 30 fps överhuvudtaget?! 60 FPS har varit "standard" på PC ända sen vi gick från CRT- till LCD-skärmar (d v s i omkring 15 år).
Att se vad som krävs för att nå ospelbara 30 fps är ju inte ett dugg intressant.

Nu förstår jag ju naturligtvis att det är för att Ubisoft vill att så många som möjligt av majoriteten av kids med skitdatorer ska tänka att deras ruttna burkar minsann klarar av spelet.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ja, systemkraven listas med 30 fps som mål. Tänker man längre än näsan förstår man att det givetvis inte handlar om något tak på 30 fps..

Hur vet du det? På konsol borde det vara target 30. På pc 60. För vi vet ju alla hur dåligt optimerade de tidigare spelen blev...
Och lägg på nvidia gameworks också så har du recept för katastrof. Blir ps4 detta så slipper man dras med pc optimeringsproblem på dag 1.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Dom sätter det till 30 för dom anser det spelbart och det är det för dom flesta. Spelbart här innebär icke försämring av spelmekanik. Läser man sen artikeln som var länkad här nånstans så kan man läsa option 30fps lock, 60, 90 och unlimited.
Jag vill också säga att jag föredrar minimum 60 på pc men kallar det först ospelbart vid typ 20. Jag har ändå försökt spela quake 1 med typ 1 frame varannan sekund.

Gen
Medlem
Skrivet av Dalthor-san:

Dom sätter det till 30 för dom anser det spelbart och det är det för dom flesta. Spelbart här innebär icke försämring av spelmekanik. Läser man sen artikeln som var länkad här nånstans så kan man läsa option 30fps lock, 60, 90 och unlimited.
Jag vill också säga att jag föredrar minimum 60 på pc men kallar det först ospelbart vid typ 20. Jag har ändå försökt spela quake 1 med typ 1 frame varannan sekund.

Det spelar ingen roll om det är spelbart eller inte. Det heter PC specs och inte Konsol specs. Har man 30fps som target kan man lika gärna spela spelet på konsol som många andra redan sagt. Eftersom de flesta skärmarna är 60Hz så borde det i rimlighetens namn vara 60fps target på PC specs och inget annat. Jag blir så jävla förbannad att det inte liknar något när jag ser sådana löjliga specs. Fan!

Medlem

Ingen strålspårning?


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av Gen:

Det spelar ingen roll om det är spelbart eller inte. Det heter PC specs och inte Konsol specs. Har man 30fps som target kan man lika gärna spela spelet på konsol som många andra redan sagt. Eftersom de flesta skärmarna är 60Hz så borde det i rimlighetens namn vara 60fps target på PC specs och inget annat. Jag blir så jävla förbannad att det inte liknar något när jag ser sådana löjliga specs. Fan!

Jag försöker bara förklara hur dom tänker i industrin och jag har svårt att se hur dom skulle vilja ändra sig. Sorry to be the bringer of sad news.

Medlem

Ja Ubisoft skiter i om det är 30 fps eller 60, så länge specsen inte skrämmer iväg folk, för fler låter bli köper spelet för dom tror inte ha sig en dator som klarar av spelet, än att spelet inte är native 60fps i specsen? Dom kan alltid säga senare, att "läs the finstilta", som sitter nånstans med micro font som är omöjlig se med blotta ögat? Ja Industrin skiter i om vi vill ha 30, 45, 60, 90, 120 fps, dom bryr sig bara om att sälja så mycket på så kort tid som möjligt, då dem vet att spelets försäljning både lever eller dör dom första veckorna, så dom vill bara sälja så mycket som möjligt, vilket är uppenbart, men också, dom struntar i om dom måste ljuga för kunderna, det är norm för dom, dom ljuger mer än inte, vad tror du hype är, ordet i sig betyder att man höjer förväntningar och försöker få oss vilja ha det så mycket att vi blir arga om dom försenar släpp pga "buggletande"?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av Gen:

Det spelar ingen roll om det är spelbart eller inte. Det heter PC specs och inte Konsol specs. Har man 30fps som target kan man lika gärna spela spelet på konsol som många andra redan sagt. Eftersom de flesta skärmarna är 60Hz så borde det i rimlighetens namn vara 60fps target på PC specs och inget annat. Jag blir så jävla förbannad att det inte liknar något när jag ser sådana löjliga specs. Fan!

Jag förstår mig inte på varför du blir förbannad.
Säg att du har en dator som klarar recomended för 1080p 30fps.
Då kan du säkerligen köra spelet i 1080p 60FPs också bara du sänker från high till medium osv. Det är ju det fina med dator man kan välja bildkvalitet framför flyt eller tvärtom. Detta är något som börjat komma till konsol men inte vanligt.
Assassins creed spelen är dessutom inga spel där det är otroligt viktigt med hög FPS så jag ser inga problem med att de har mål på 30 de som behöver mer får väl lösa det.
Om det skulle vara ett bilspel eller typ call of duty kan jag förstå då borde de satsa på minst 60 FPS när de skriver spec eller i alla fall uppge minimum för 30 och 60 FPS.

Gen
Medlem
Skrivet av Dalthor-san:

Jag försöker bara förklara hur dom tänker i industrin och jag har svårt att se hur dom skulle vilja ändra sig. Sorry to be the bringer of sad news.

Det var inte riktat mot dig, vet att du är bringer of bad news.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag förstår mig inte på varför du blir förbannad.
Säg att du har en dator som klarar recomended för 1080p 30fps.
Då kan du säkerligen köra spelet i 1080p 60FPs också bara du sänker från high till medium osv. Det är ju det fina med dator man kan välja bildkvalitet framför flyt eller tvärtom. Detta är något som börjat komma till konsol men inte vanligt.
Assassins creed spelen är dessutom inga spel där det är otroligt viktigt med hög FPS så jag ser inga problem med att de har mål på 30 de som behöver mer får väl lösa det.
Om det skulle vara ett bilspel eller typ call of duty kan jag förstå då borde de satsa på minst 60 FPS när de skriver spec eller i alla fall uppge minimum för 30 och 60 FPS.

Hade en dålig dag igår helt enkelt.

Dock kvarstår min åsikt att "30fps" inte hör hemma bland specifikationer på PC. 30fps är något som konsoler måste köras i eftersom de av olika förklarliga skäl är klenare. Om standard target FPS samt upplösning ska vara 1080p/30fps kan man lika gärna gå över till en PS4 för gott. Har man en kassare dator som inte klarar av 1080p/60fps på High får man som du säger sänka till Medium eller något, men det ska inte behöva vara tvärtom.

Och det där med att hög FPS inte är viktigt köper jag heller inte. Om 30 fps räcker så är det ju billigare och smidigare att skaffa en PS4. Om du menar att 30 fps räcker för vissa spel men inte för andra, då har man antagligen en dator som räcker för de andra spelen mao har man 1080p/60fps som mål med sin hårdvara.

Jag tror mer det handlar om att Ubisoft inte vågar slänga ur sig höga specs om de nu inte hunnit optimera (vilket skulle kunna vara fallet).

Medlem
Skrivet av Gen:

Och det där med att hög FPS inte är viktigt köper jag heller inte. Om 30 fps räcker så är det ju billigare och smidigare att skaffa en PS4. Om du menar att 30 fps räcker för vissa spel men inte för andra, då har man antagligen en dator som räcker för de andra spelen mao har man 1080p/60fps som mål med sin hårdvara.

Jag tror mer det handlar om att Ubisoft inte vågar slänga ur sig höga specs om de nu inte hunnit optimera (vilket skulle kunna vara fallet).

Bara för jag nöjer mig med under 60 fps i vissa spel betyder det inte att ps4 är lämpligare. Den är ju ex mycket sämre när man spelar first person shooters. Den hanterar spel som rome total war dåligt osv.

Självklart är det trevligt med högre fps än 30 men i vissa spel så spelar det mindre roll, och assassins creed serien har jag i alla fall kunnat köra utan problem i 30 fps på xbox 360. Men jag skulle inte vilja spela ett snabbt spel med så låg fps.
En annan anledning till att de visar 30 fps spec har ju också nämnts och det är att specifikationerna kan skrämma bort köpare om de är för "dyra" komponenter som minimum och recomended.

Gen
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Bara för jag nöjer mig med under 60 fps i vissa spel betyder det inte att ps4 är lämpligare. Den är ju ex mycket sämre när man spelar first person shooters. Den hanterar spel som rome total war dåligt osv.

Självklart är det trevligt med högre fps än 30 men i vissa spel så spelar det mindre roll, och assassins creed serien har jag i alla fall kunnat köra utan problem i 30 fps på xbox 360. Men jag skulle inte vilja spela ett snabbt spel med så låg fps.
En annan anledning till att de visar 30 fps spec har ju också nämnts och det är att specifikationerna kan skrämma bort köpare om de är för "dyra" komponenter som minimum och recomended.

Jag är bara rädd för att detta ska bli en trend. Som tur var har vi sett exempel på just 60fps target specs till tidigare spel. nVidia har också varit lustiga och satt sina specs med target 40fps. Hoppas vi inte får se någon som får för sig att prata om 20fps eller något sådant löjligt.

Konsolerna har ju target 30fps så varför kan inte PC ha 60fps? Känns ju verkligen rimligt med tanke på att det finns 144Hz skärmar eller bättre därute.

1
Skriv svar