Recension – Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age

Robot
Recension – Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age
Releasehästryttare

Hörde att kontroll knapparna inte går att ändra på ps4, stämmer det?

Moderator | Testpilot

Sitter och spelar igenom det själv nu och är så otroligt nöjd.

Har länge velat komma tillbaka till den gamla typen av JRPG spel som var på Super Nintendo men ändå ha det i någon ny tappning på något sätt. Final Fantasy är bra som de är men problemet med dem i många gånger är att de ändrar så mycket så det inte riktigt känns som de spelen man tyckte om från början.

Octopath verkade trevligt men då fanns det diverse grejer där jag inte gillade som att alla ens party members knappt interagerade med varandra. Dragon Quest XI dock så får jag verkligen allt jag vill. Det känns verkligen som ett SNES spel fast med alla moderna uppgraderingar man vill ha.

Bra och rättvis recension. Det enda jag inte riktigt håller med om är musiken då jag tycker det det passar bra in i spelsammanhanget. Poängen med spelet är att det ska vara lite retro med finare grafik och då tycker jag det passar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Devan:

Hörde att kontroll knapparna inte går att ändra på ps4, stämmer det?

Nu frågade du om PS4 givetvis, men på PC så kan du ändra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag såg delar av en video från en strid med en boss och höll på att somna av tristess. Dessutom var musiken hemsk. JRPG är en extremt överskattad genre.

Det var denna (fast på engelska): https://www.youtube.com/watch?v=gvb8b35TFWs

Gnällkuk

Du lägger ett plus på röstskådespeleri, men missar det mest vitala - är det engelska eller japanska du syftar till och finns valet som i förra att använda japanska (vilket är ett måste!)?

Köpte förra men kom aldrig riktigt in i det, får se till att köra igenom det och sedan kanske ge mig i kast med detta. Verkar mysigt


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent
Skrivet av tricky:

Du lägger ett plus på röstskådespeleri, men missar det mest vitala - är det engelska eller japanska du syftar till och finns valet som i förra att använda japanska (vilket är ett måste!)?

Köpte förra men kom aldrig riktigt in i det, får se till att köra igenom det och sedan kanske ge mig i kast med detta. Verkar mysigt

Det är engelska jag syftar på. Kanske hade varit värt att förtydliga, men det finns bara engelska som val. När spelet släpptes i Japan spelades aldrig några röster in.

Skribent
Skrivet av Devan:

Hörde att kontroll knapparna inte går att ändra på ps4, stämmer det?

Jag har inte märkt om det går att ändra knapparna direkt i spelet, men tekniskt sett går det att ändra vilka knappar du vill i PS4:ans systeminställningar. Ändringarna kommer inte att reflekteras i gränssnittet, men det kanske ändå kan vara värt det.

Gen
Medlem

Finns 4K support på PS4 Pro? 60 FPS tom? Om ja finns det ju inget skäl att skaffa det på PC.
Gågglade : https://twinfinite.net/2018/09/dragon-quest-xi-ps4-pro-suppor...

4K support = Ja
60fps = nej, 30fps

Såvida det inte är någon bra motion blur vill man kanske ha det på PC ändå.

Gnällkuk
Skrivet av Marcus Grönskog:

Det är engelska jag syftar på. Kanske hade varit värt att förtydliga, men det finns bara engelska som val. När spelet släpptes i Japan spelades aldrig några röster in.

*gasp* då vettefan om jag kommer att spela det. engelsk voice-over känns så himla, himla fel


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent
Skrivet av tricky:

*gasp* då vettefan om jag kommer att spela det. engelsk voice-over känns så himla, himla fel

Kolla gärna in lite klipp på Youtube så att du får höra hur det låter. En massa roliga (och breda) dialekter och skådespelaren som gör rösten till Rab är särskilt mysig. : )

Här är ett klipp jag hittade utan spoilers, i huvudsak visas invånare från första byn i spelet:

Medlem

Verkar som spelet sålt bättre än väntat då det är slutsålt i nästan alla butiker. Blir nog ett köp nästa vecka.

Gnällkuk
Skrivet av Marcus Grönskog:

Kolla gärna in lite klipp på Youtube så att du får höra hur det låter. En massa roliga (och breda) dialekter och skådespelaren som gör rösten till Rab är särskilt mysig. : )

Här är ett klipp jag hittade utan spoilers, i huvudsak visas invånare från första byn i spelet:
https://www.youtube.com/watch?v=qRkoZ-SiKs8&t=0m47s

Ska kolla när jag kommer hem och försöka att inte vara superneg innan jag lyssnat, lovar dock inget :> Fö skandal att inte ha japanska röster om man nu har röstskådespelare till ett jrpg :<


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av tricky:

Ska kolla när jag kommer hem och försöka att inte vara superneg innan jag lyssnat, lovar dock inget :> Fö skandal att inte ha japanska röster om man nu har röstskådespelare till ett jrpg :<

När inte äns japanerna själv har en dub så känns det ju överdrivet att göra en för västerländska marknaden.

Tycker de engelska röstskådespelarna gör ett helt ok jobb, hört mycket värre.

Medlem

Det är mycket brittiska dialekter de använder. Det gjordes även i Dragon Quest 8 som släpptes i väst till PS2 och 3DS samt görs i bland annat Xenoblade serien samt Last Story. Det brukar alltid vara väldigt polariserat om man tycker brittiska eller amerikanska röstskådespelare låter bättre. Personligen föredrar jag brittiska då det känns som det finns en större bredd i språket. Bäst är naturligtvis Japanska då röstskådespeleriet där ligger på en helt annan nivå och duktiga röstskådespelare har samma status som rockstjärnor.

Förövrigt är spelet lysande.

Gnällkuk
Skrivet av Marcus Grönskog:

Kolla gärna in lite klipp på Youtube så att du får höra hur det låter. En massa roliga (och breda) dialekter och skådespelaren som gör rösten till Rab är särskilt mysig. : )

Här är ett klipp jag hittade utan spoilers, i huvudsak visas invånare från första byn i spelet:
https://www.youtube.com/watch?v=qRkoZ-SiKs8&t=0m47s

Helt klart hört sämre, men fortfarande inte såld.

Skrivet av kaealy:

När inte äns japanerna själv har en dub så känns det ju överdrivet att göra en för västerländska marknaden.

Tycker de engelska röstskådespelarna gör ett helt ok jobb, hört mycket värre.

Oavsett så gillar jag inte engelska röster när det är jrpg/anime. Det blir liksom fel, även om jag till viss del kan hålla med om att det här nog är en av de bättre voiceoversen.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av tricky:

Helt klart hört sämre, men fortfarande inte såld.

Oavsett så gillar jag inte engelska röster när det är jrpg/anime. Det blir liksom fel, även om jag till viss del kan hålla med om att det här nog är en av de bättre voiceoversen.

ja, japanesiska är såklart sju resor bättre oavsett! Men varför göra voice overs överhuvudtaget? Sparsmakad eller smart grafik samt frånvaron av röster lämnar ju mkt mer plats för fantasin, ungefär som att boken oftast är bättre än filmen. Tänk er FFVII med röstskådespeleri - jag är 100% övertygad om att det inte hade varit den klassiker det är - med röster - hur bra dom än månde varit!

Men det jag undrar - finns det möjlighet att stänga av rösterna?! Kan vara den avgörande faktorn om jag köper spelet eller inte.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Cedmoy:

ja, japanesiska är såklart sju resor bättre oavsett! Men varför göra voice overs överhuvudtaget? Sparsmakad eller smart grafik samt frånvaron av röster lämnar ju mkt mer plats för fantasin, ungefär som att boken oftast är bättre än filmen. Tänk er FFVII med röstskådespeleri - jag är 100% övertygad om att det inte hade varit den klassiker det är - med röster - hur bra dom än månde varit!

Men det jag undrar - finns det möjlighet att stänga av rösterna?! Kan vara den avgörande faktorn om jag köper spelet eller inte.

I inställningarna finns det en "voice" setting där man kan sätta den från 0-10. Vet inte vilken typ av röster det gäller men logiskt nog borde det ju vara... Ja röster rent allmänt i cutscenes och annat.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0: Tänk dig FXII utan röstskådespeleri

Moderator | Testpilot

@verm1n: I det spelet kunde man byta till Japanska röster iallafall.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

75 timmar nu. Fan vilket bra spel!! Önskar dock att main battle theme var lika bra som åttans (DQ8 har tveklöst seriens bästa)

1
Skriv svar