CCP köps upp av koreanska Black Desert Online-skaparna

Robot
CCP köps upp av koreanska Black Desert Online-skaparna

Eve Online-gänget drar in en rejäl hacka.

#black-desert-online, #ccp, #eve-online, #mmo


Medlem

...3,8 miljarder. Svenska kronor, dollar, euro? Tänk om det var dollar/euro, jösses vilken hacka i så fall!


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Frilansare
Skrivet av DitroX:

...3,8 miljarder. Svenska kronor, dollar, euro? Tänk om det var dollar/euro, jösses vilken hacka i så fall!

sek ska det såklart vara. Inte en dålig hacka iaf!

Xmk
Medlem

Rip Eve online 2018

Medlem
Medlem
Skrivet av Xmk:

Rip Eve online 2018

Varför då?
Black Desert Online frodas ju.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Varför då?
Black Desert Online frodas ju.

Spelar inte BDO, eller har spelat runt 2 timmar i det. Men har hört det ska finnas p2w i det. Vet inte om det riktigt stämmer, om det gör och sen blir dessa uppköpta. Låter inte bra i mina ögon, kan alltid hoppas inget blir förändrat.

Medlem
Skrivet av Dahlis87:

Spelar inte BDO, eller har spelat runt 2 timmar i det. Men har hört det ska finnas p2w i det. Vet inte om det riktigt stämmer, om det gör och sen blir dessa uppköpta. Låter inte bra i mina ögon, kan alltid hoppas inget blir förändrat.

Jag har spelat BDO sen release, det har varit "pay-for-convenience" ett bra tag, som ett slags förtäckt p2w. Nu för ett par patcher sedan har spelet gått helt p2w.
Det diskuteras i det är ett led i att föra samman alla regioner till en global version. Därav att man måste ha tillgång till samma prylar i marknaden för riktiga pengar.

Ambassadör
Xbox

Det här var ju trist. Har inte spelat EVE på ett tag nu, men höll på i 10 år ungefär och CCP's styrka låg ju i deras oberoende. Svårt nog att styra upp ett spel som EVE ändå utan att behöva ha en megacorp flåsandes i nacken. Nä, det här lockar inte till något återvändande direkt, speciellt inte om p2w blandas in. EVE klarar definitivt inte av det.


signatur

Jump in.

Xmk
Medlem
Skrivet av Ravengaard:

Jag har spelat BDO sen release, det har varit "pay-for-convenience" ett bra tag, som ett slags förtäckt p2w. Nu för ett par patcher sedan har spelet gått helt p2w.
Det diskuteras i det är ett led i att föra samman alla regioner till en global version. Därav att man måste ha tillgång till samma prylar i marknaden för riktiga pengar.

Precis, allt pearl abyss tar i...

Medlem
Skrivet av Dahlis87:

Spelar inte BDO, eller har spelat runt 2 timmar i det. Men har hört det ska finnas p2w i det. Vet inte om det riktigt stämmer, om det gör och sen blir dessa uppköpta. Låter inte bra i mina ögon, kan alltid hoppas inget blir förändrat.

Jag spelade i vintras och såg endast quality-of-life-prylar man kunde köpa, precis som i Elder Scrolls Online. Det kanske har ändrats nu, men det betyder ju inte att det måste införas även i EVE.

Tvärtom kanske det är en nyinjektion i spelet som livar upp utvecklingen. Det är antagligen inte jättemånga nya spelare i EVE, och har antagligen inte varit på många år, så detta kanske hjälper istället för stjälper.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Min känsla är att CCP har något i görningen som Pearl Abyss kan hjälpa till med.
Det florerar ett rykte om att CCP köpt en licens för UE4.

Den som lever får se!

phi
Medlem

Bara hört skit om BDO hittills sett till deras P2W-modell. Oroväckande för EVE’s framtida utveckling.

Medlem

Vet inte hur det är nuförtiden men förr kunde man köpa ingame-pengar i eve vilket jag tycker kvalificerar sig som p2w.


signatur

Styret upp och däcken ner

phi
Medlem
Skrivet av Ellakk:

Vet inte hur det är nuförtiden men förr kunde man köpa ingame-pengar i eve vilket jag tycker kvalificerar sig som p2w.

Det är ju för att du inte vet hur EVE fungerar. Du kan ha oändligt med ISK och ändå inte vara bäst på något sätt.

En ny spelare med ett trialkonto, rätt skepp och fit kan fortfarande vinna strider mot en spelare som spelat i 10 år.

Medlem
Skrivet av phi:

Det är ju för att du inte vet hur EVE fungerar. Du kan ha oändligt med ISK och ändå inte vara bäst på något sätt.

En ny spelare med ett trialkonto, rätt skepp och fit kan fortfarande vinna strider mot en spelare som spelat i 10 år.

Jag förstår hur du menar men du kommer aldrig undan att du kan köpa dig fördelar med riktiga pengar.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av phi:

Det är ju för att du inte vet hur EVE fungerar. Du kan ha oändligt med ISK och ändå inte vara bäst på något sätt.

En ny spelare med ett trialkonto, rätt skepp och fit kan fortfarande vinna strider mot en spelare som spelat i 10 år.

Då är det samma som BDO. Där kan du bara köpa fördelar som gör att du kan farma snabbare eller tjäna pengar snabbare än att göra events eller quests för att få bättre saker snabbare.

Det gör dig inte till en bättre spelare eller ger dig någon möjlighet att köpa bättre utrustning eller kläder. Det enda du kan göra att köpa saker som gör att det går snabbare.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

I EVE kan man köpa game time för ISK (valutan i spelet) och det görs genom att köpa PLEX. PLEX går också att köpa direkt för riktiga pengar. Sedan kan man även sälja PLEX till andra spelare i spelet via marknaden där. Du kan även köpa kläder till din avatar.

Mer än så kan du inte köpa.

Om man inte ska tänka så att du köper 100 PLEX och säljer dom för ett antal miljoner ISK och investerar dom i ett mega corp som bygger skepp därefter du får ett av dom bästa fartygen i spelet för att sedan råka tjafsa md fel pilot som resulterar i att du får en bounty på dig med ett värde av 244 miljarder ISK - fast det visar sig att det är du själv som satt den fast från ditt andra konto - och du lyckas lura ut en hel allians genom ett svarthål där din flotta väntar på att utföra detta backslag. Och du vinner.

Edit: för övrigt så tror jag inte att det kommer märkas negativt. EVE har förändrat sig mycket de senaste åren, dom har anpassat sig till verkligheten på sitt sätt. Det har ju även varit lite oroligt ett tag. Så detta känns nog bra för CCP, och det kanske resulterar i en starkare och häftigare framtid för EVE. Det står ju att dom ska rulla på som vanligt!

Edit 2: The deal outlines that CCP Games will continue to operate independently as a developer with studios in Reykjavik, London and Shanghai, while integrating the company’s extensive development and publishing expertise into Pearl Abyss’ operations for all current and future projects.

Det kan ju vara så att det blir tvärtom. Att CCP kommer synas mer i BDO eller kommande projekt.

Pearl Abyss CEO Robin Jung stated, “We are thrilled to have CCP Games join our team as Black Desert Online continues to branch out globally. CCP is a seasoned publisher with over 15 years of digital distribution experience and know-how. They have done an incredible job of engaging and maintaining their playerbase, which we aim to learn from and hope to integrate natively into Pearl Abyss’ general practices across all our games.

https://venturebeat.com/2018/09/06/ceo-robin-jung-tells-why-p...


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Ellakk:

Jag förstår hur du menar men du kommer aldrig undan att du kan köpa dig fördelar med riktiga pengar.

Fast pengar är inte jättesvårt att få tag i när man spelar Eve, åtminstone inte i den mängd som behövs när man är relativt ny. Det som tar tid är att levla skills, och där kan du inte betala dig fram med. Att sälja ett plex (speltid) för in-game valuta är bara för bekvämlighet.

Dessutom säljer du ju prenumerationstiden till andra spelare som etablerat sig till den grad att dom kan betala för sitt spelande med in-game valutan.

Tycker personligen att det är ett rätt smutt system

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Då är det samma som BDO. Där kan du bara köpa fördelar som gör att du kan farma snabbare eller tjäna pengar snabbare än att göra events eller quests för att få bättre saker snabbare.

Det gör dig inte till en bättre spelare eller ger dig någon möjlighet att köpa bättre utrustning eller kläder. Det enda du kan göra att köpa saker som gör att det går snabbare.

För ett par patcher sedan har BDO blivit helt p2w. Man kan nu köpa costumes i shoppen och förstöra dessa för att få cronstones, vilket gör att du indirekt kan göra flera försök att uppgradera din gear (Armor, vapen) utan att vara rädd att du går ner en nivå.

Såhär har det sett ut på andra marknader sedan länge, men inte på EU/NA.

Medlem
Skrivet av Ravengaard:

För ett par patcher sedan har BDO blivit helt p2w. Man kan nu köpa costumes i shoppen och förstöra dessa för att få cronstones, vilket gör att du indirekt kan göra flera försök att uppgradera din gear (Armor, vapen) utan att vara rädd att du går ner en nivå.

Såhär har det sett ut på andra marknader sedan länge, men inte på EU/NA.

Du kan farma pengar och köpa cron stones från en blacksmith.

Allt du ser i butiken kan du antingen farma, köpa av loyalty point (av att spela spelet) eller köpa från auction house. Bdo är mindre p2w än tex Star Citizen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

har man massor med pengar att bränna o viss skill i gameplay så kan eve bli lite pay 2 win.
Man kan köpa plex från ccp med riktiga cash sen sälja dem ingame o köpa skill injectors, som ger ens karaktär mer poäng att fördela i skills trädet.
Dock ju fler injectors du aktiverar ju mindre plus går du per injector så dem tappar i värde efter att din karaktär har nåt en viss skill nivå och att man måste köpa på sig fler i jämförelse med om man e helt rookie och vill få upp bas skillsen då får en ny spelare ut mycket mer av injectors än en veteran poäng mässigt.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Du kan farma pengar och köpa cron stones från en blacksmith.

Allt du ser i butiken kan du antingen farma, köpa av loyalty point (av att spela spelet) eller köpa från auction house. Bdo är mindre p2w än tex Star Citizen.

Allt förutom Valk's Cry...

Jag förstår ditt resonemang och hör vad du säger, jag sa likadant för ett tag sedan. Mest eftersom jag hade spenderat så mycket tid att geara upp för att köra PvP drabbades jag av ett svårt case av sunk cost fallacy. Släpp det bara och se spelet för vad det är.

Medlem
Skrivet av Ellakk:

Vet inte hur det är nuförtiden men förr kunde man köpa ingame-pengar i eve vilket jag tycker kvalificerar sig som p2w.

Då vet du helt enkelt inte vad pay-2-win är för något.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Då vet du helt enkelt inte vad pay-2-win är för något.

Självklart vet jag det. Det är in p2w i den meningen att du kan direkt köpa dig bättre gear. Men om du spenderar pengar får du chansen att progressa otroligt många fler gånger i veckan än personen som endast lifeskillar, grindar eller på annat sätt tjänar ingame pengar.

Medlem
Skrivet av Ravengaard:

Självklart vet jag det. Det är in p2w i den meningen att du kan direkt köpa dig bättre gear. Men om du spenderar pengar får du chansen att progressa otroligt många fler gånger i veckan än personen som endast lifeskillar, grindar eller på annat sätt tjänar ingame pengar.

Det var iofs inte dig jag citerade, men nej, det är inte heller p2w. Det finns inget du kan köpa för pengar som du inte har åtkomst till utan den monetära insatsen.

Quality of life-köp är inte samma sak som p2w.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dahlis87:

har spelat runt 2 timmar i det.

Grattis, jag lyckades inte ens få det att starta pga ett sjukt aggressivt anti-cheat system.

Medlem

@Renfis: Skill injectors går att köpa levlar med.

Det är dock inte P2W för du får inga fördelar mot människor med liknande skill nivå utan mer att du köper upp dig till dom stora pojkarnas arena där du får storpisk för du använde fel fit, fel taktik, fel corp etc. etc. etc.

P2W är mer ett koncept i arena spel och liknande där alla ska tävla på en jämn bana. I EVE så är banan redan uppluckrad av tusentals spelare till punkten att den liknar en vallgrav.
Sedan får man jävligt lite ISK för pengarna. 500 plex~180 spänn~1.5 miljarder ISK vilket en hyfsad spelare kan tjäna in på typ 2-3 dagar.

Men som alla andra här hoppas jag att dom tillåter CCP att fortsätta vara självständiga.

Medlem
Skrivet av Ravengaard:

Självklart vet jag det. Det är in p2w i den meningen att du kan direkt köpa dig bättre gear. Men om du spenderar pengar får du chansen att progressa otroligt många fler gånger i veckan än personen som endast lifeskillar, grindar eller på annat sätt tjänar ingame pengar.

'"gear" ahum, eve online fungerar inte riktigt som wow.
Ett skepp har sina bonusar, du gör fitten med moduler på skeppet, pvp handlar allt som allt om sten sax påse, oavsett om du kommer i en tok "pimpad" blaster brawl fit med endast faction moduler *dyraste*, så kommer en kitey long point fit döda dig, solo.

Dom skickliga spelarna är oftast skickliga på att fitta sitt skepp utifrån dom hundratals olika modulerna, som är finslipade utifrån skeppets resurser, powergrid, cpu, calibration, och kan flyga bra, förstår speed tanking och alla olika aspekter som påverkar fiendens chans att träffa, hur långt han kan skjuta, etc etc. Har själv dödat 190 miljoner isk värda daredevils med min 25 miljoners tristan liksom, vilket är ett skepp du kan flyga inom 2-4 veckor på ett helt nytt konto.
Och vi har även dödat 2,7 miljarder värda machariels med 10 worms med ett värde totalt på 1,6 miljarder.

Om något handlar eve pvp om att ha flottor med spelare där alla fyller sin roll, och det handlar sällan om vem som har mest isk utan vem som har flest piloter och vilka som faktiskt förstår alla aspekter av sagd fight.

Dom stora corpsen har redan tok mycket isk för att det mine'as absurt mycket och man bygger skepp / moduler med resurserna.
Finns många historier inom loren, band of brothers en mega corp / allians blev helt annihilated av alla andra just för att dom var mäktigast just då, men eve territorial control handlar om politik, blåsningar och massmord.

Väääldigt lite en enskild spelare har att säga till om, även om man skill injectat sig för 40 tusen kr och köpt isk för 40 tusen.
Du kommer där i din carrier som är svindyr och svinstor, och blir mördad av en corp med 50 pers i sin fleet.

Tycker själv att eve fungerar bra som det är, folk som inte har tid att tjäna isk i spelet kan köpa lite vid sidan av.
Dom flesta jobbar ju som spelar spelet, exempelvis. Andra kan grinda ihop sitt shit, vissa, som jag tex tjänar såpass bra i spelet att jag inte behöver köpa speltid på dom två konton jag har.

Avstängd

Synd för alla EVE spelare. BDO är värsta sortens PTW, i princip ospelbart om man inte börjar ösa orimliga mängder rl-cash på det. Den som hävdar annorlunda har aldrig lirat BDO eller vet inte vad PTW betyde.r

123
Skriv svar