Avalanche: "Svensk spelmedias fel att folk tror Stålenhag är inblandad i Generation Zero"

Medlem

Jag hade ju blivit rosenrasande och tagit juridisk hjälp eller gärning efter hela debaklet eftersom de inte ens verkar vara öppna med konstnären själv. En sån sak hade gjort mig motiverad att faktiskt göra något åt saken, något som jag kanske inte hade varit om det spelades schysst från början.

KoP
Medlem

Usch för Avalanche! Det borde vara OBLIGATORISKT för alla som skapar något med bild/ljud/text att lista sina inspirationskällor till punkt och pricka! Annars ska man få skit för det.

Själv är jag mest förbannad övet att dom inte gett Mitsuteru Yokoyama någon cred pga hans manga Tetsujin 28-go ifrån 1956, då den innehåller ett tidigt exemplar utav en såkallad Mech-robot. Något som även kan ses i Generation Zero.

Skandal!

KoP
Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Nej dom får såklart inspireras. Men det blir konstigt när dom inte ens kan erkänna att dom tagit inspiration från han. Det hela bara skriker Stålenhag.
Dom kan väl ge lite credd då. Annars framstår dom ju bara som douchbags.

Det är en väldigt speciell stil vilket gör det hela väldigt uppenbart. Det vore som om Alien (1979) inte skulle erkänna att dom tog inspirarion från HR Giger.

Ja fast nu samarbetade ju Ridley Scott direkt med H.R. Giger när dom tog fram filmens antagonist (och en handfull andra tingestar). Så dom tog ju inte inspiration ifrån Giger, utan han var ju direkt inblandad i produktionen.

Medlem

Avalanche måste vara fulla om dom tror att dom kan få folk att tro att dom inte varit inspirerade av Stålenhag.
Svensk spelmedias fel att folk trodde att Stålenhag var inblandad? Näh knappast.

Medlem

Kan ge mig katten på att någon på Avalance tyckte att dessa bilder var fräna nog att göra ett spel av, men sedan kunde det bli onödigt dyrt och massa strul att faktiskt involvera konstnären i fråga och eftersom dom inte bröt mot några regler eller lagar så var det väl bara att köra.

Det hade kunnat kosta mer än det smakar att involvera han Simon, men nu blev det typ ännu konstigare, det bästa dom hade kunnat göra är att bara säga att dom var inspirerade och sedan hade ingen brytt sig,


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag kan intyga att jag direkt tänkte Simon Stålenhag, utan att någon media hade skrivit om likheterna, när jag såg första bilderna/trailern från spelet.

Avstängd
Skrivet av Whisp:

Jag kan intyga att jag direkt tänkte Simon Stålenhag, utan att någon media hade skrivit om likheterna, när jag såg första bilderna/trailern från spelet.

Jag kan intyga att jag inte ens visste vem Simon Stålenhag var innan detta.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Mer? Olika branscher, ett helt företag, osv. Din poäng var ju att konstnärer inte tjänar så bra och därför ville Stålenhag ha cash.

2 miljoner är inte mycket för ett företag dock, och inte 800 000 efter skatt heller så nog vill han ha cash alltid.

Det vill alla oavsett bransch.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av KoP:

Själv är jag mest förbannad övet att dom inte gett Mitsuteru Yokoyama någon cred pga hans manga Tetsujin 28-go ifrån 1956, då den innehåller ett tidigt exemplar utav en såkallad Mech-robot. Något som även kan ses i Generation Zero.

Skandal!

Yokoyama, han bodde i Sverige då menar du? Och Yokoyamas mech knatade också runt i Sverige eller? Sorry, satir är kul när man gör rätt men den liknelsen föll ju stenhårt. Har du helt missat poängen med Stålenhag/Avalanche-debaclet?

Medlem
Skrivet av KoP:

Usch för Avalanche! Det borde vara OBLIGATORISKT för alla som skapar något med bild/ljud/text att lista sina inspirationskällor till punkt och pricka! Annars ska man få skit för det.

Nej självklart inte. Men de borde kunna svara ärligt när halva internet tror att inspirationskällan varit inblandad i projektet eftersom det är så på pricken samma stil. Om avalanche hade sagt något typ såhär hade de löst hela situationen på 5 minuter:

"Ja, vi har tagit inspiration från Stålenhag, men han är ej inblandad i projektet, och spelet har ingen övrig koppling till hans böcker"

Då hade allt varit löst.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Nej självklart inte. Men de borde kunna svara ärligt när halva internet tror att inspirationskällan varit inblandad i projektet eftersom det är så på pricken samma stil. Om avalanche hade sagt något typ såhär hade de löst hela situationen på 5 minuter:

"Ja, vi har tagit inspiration från Stålenhag, men han är ej inblandad i projektet, och spelet har ingen övrig koppling till hans böcker"

Då hade allt varit löst.

Jupp, kunde ha gått smidigare om bara Kraftling och pojkarna visat litet ödmjukhet.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av breahl:

2 miljoner är inte mycket för ett företag dock, och inte 800 000 efter skatt heller så nog vill han ha cash alltid.

Det vill alla oavsett bransch.

Haha, ok. Vi säger så.


signatur
eld
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Kan ge mig katten på att någon på Avalance tyckte att dessa bilder var fräna nog att göra ett spel av, men sedan kunde det bli onödigt dyrt och massa strul att faktiskt involvera konstnären i fråga och eftersom dom inte bröt mot några regler eller lagar så var det väl bara att köra.

Det hade kunnat kosta mer än det smakar att involvera han Simon, men nu blev det typ ännu konstigare, det bästa dom hade kunnat göra är att bara säga att dom var inspirerade och sedan hade ingen brytt sig,

Problemet är som sagt att när en produkt blir så lik att kunder misstar den för orginalprodukten så kan man råka ut för upphovsrättsbrott även om man inte dragit något rakt av. Det finns ingen annan produkt som som avalanche kan peka på och säga att "det finns redan så många liknande produkter"

Så skulle stålenhag välja att dra avalanche inför rätten så skulle avalanche råka ännu mer illa ut om de hade uttalat sig att de hade stålenhag som en inspiration för spelet, så det ända de kan göra är att förneka allt typ

Stålenhag har själv sagt att han inte kommer göra något sånt eller har något problem med det, men det tror nog inte avalanche's advokater.

Medlem

Det är lite lustigt att läsa kommentarerna här - många verkar vara upprörda över vad de tror är ett upphovsrättsintrång, ett ämne jag ofta tycker folk verkar vara väldigt anti här. Extra lustigt då när det inte verkar finnas någonting överhuvudtaget som tyder på upphovsrättsintrång här - generella koncept skyddas inte av upphovsrätt. Det som skulle krävas är därför att någon specifik tavla eller i tavla avbildat objekt har kopierats, vilket känns osannolikt.

Man kan tycka att det moraliskt skulle vara bra att redogöra för ev inspiration, men lagen ska ju vara ett uttryck för den gemensamma moralen, så jag har svårt att säga att de gjort ngt fel.

Medlem

Som jag har förstått det så vill han nästan mer bara att dom går ut och säger nej vi har inget med han och hans verk att göra. Tror herr stål är mer trött på att bli utfrågad hela tiden än att han skulle vilja ha cash om man läser vad han faktiskt skriver som knappt hälften här verkar ha gjort.

Medlem
Skrivet av Demonsluger:

Som jag har förstått det så vill han nästan mer bara att dom går ut och säger nej vi har inget med han och hans verk att göra. Tror herr stål är mer trött på att bli utfrågad hela tiden än att han skulle vilja ha cash om man läser vad han faktiskt skriver som knappt hälften här verkar ha gjort.

THIS.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

En aspekt på detta är också att Stålenhag säkerligen är lite orolig att förknippas med en produktion som inte har de värden han själv arbetar med... Hans böcker och bilder handlar ju om så mycket mer än "robotar i Sverige". De berättar också något om hans egen syn på sina uppväxtmiljöer och att sci-fi-elementen till stor del finns där för att spegla dem, snarare än tvärtom. Såg en bra intervju med honom i SVT:s Babel om det där.

Svårt att veta hur Avalanches spel blir i slutänden, men det är ju inte en orimlig farhåga att de mest gått på det rent estetiska och tematiska och övrigt gjort nåt annat. Och det är ju så klart inget fel i det, men fattar om Stålenhag vill att de tydligt deklarerar att han inte är inblandad.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Yokoyama, han bodde i Sverige då menar du? Och Yokoyamas mech knatade också runt i Sverige eller? Sorry, satir är kul när man gör rätt men den liknelsen föll ju stenhårt. Har du helt missat poängen med Stålenhag/Avalanche-debaclet?

Han gjorde den första mech'en, som förslagsvis alla mechs är baserade på, och så skiter folk i att lista honom i credits, bedrövligt.
Tror inte att nemo är speciellt seriös, det är inte jag heller, är väl snarare ett exempel på hur omöjligt det är om vi börjar vandra spåret där man ska ge credd till all inspiration, och hur lite det gjorts genom tiderna utan att någon bryr sig.

Personligen tycker jag hela debatten är cringe, är helt på Avalanche sida.

Han kanske dyker upp i credits som inspirations källa, det vet vi ju inte.
Om inte, big deal. Hänt förut.

Medlem
Skrivet av breahl:

2 miljoner är inte mycket för ett företag dock, och inte 800 000 efter skatt heller så nog vill han ha cash alltid.

Det vill alla oavsett bransch.

800k inte mycket pengar efter skatt? Hur mycket tjänar du? Jag tjänar ganska OK och det där är mer än 2 årslöner för mig...


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

800k inte mycket pengar efter skatt? Hur mycket tjänar du? Jag tjänar ganska OK och det där är mer än 2 årslöner för mig...

Det hade ju inte varit så mycket om det var endast omsättning, men jo att ta ut nästan en mille i lön varje år är grymt bra.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Han gjorde den första mech'en, som förslagsvis alla mechs är baserade på, och så skiter folk i att lista honom i credits, bedrövligt.

Har du OCKSÅ missat poängen med hela debaclet? Ett tips... det handlar om att bägge parterna är från Sverige, håller till i Sverige och bådas alster utspelas i Sverige. *vink vink*

Medlem
Skrivet av phocuz:

[...] generella koncept skyddas inte av upphovsrätt.

Säg det till Activision-Blizzard som lyckades ha ensamhetsrätt på konceptet "Skeleton King"

Medlem

Mja, om Stålenhag hade varit inblandad så hade ju spelet - och dess assets - varit snyggt.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av Nemo:

Har du OCKSÅ missat poängen med hela debaclet? Ett tips... det handlar om att bägge parterna är från Sverige, håller till i Sverige och bådas alster utspelas i Sverige. *vink vink*

Lär dig att tolka sarkasm kömpis. Föregående inlägg var en synonym till debaclet som är fånigt.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Lär dig att tolka sarkasm kömpis. Föregående inlägg var en synonym till debaclet som är fånigt.

Och som sagt, det var sarkasm som föll platt. Omöjligt att missa.

Medlem

@Nemo: Jo man säger ju så om man inte kan tolka den.
Inte så lätt att tolka förvisso, om man sliter ett inlägg ur kontext.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

@Nemo: Jo man säger ju så om man inte kan tolka den.
Inte så lätt att tolka förvisso, om man sliter ett inlägg ur kontext.

Jösses vad du tar i. Det finns inget i det hela som behöver tolkas och ingen har slitit något inlägg ur kontext heller. Vi har kort och gott ett enkelt exempel på sarkasm som föll platt på grund av att vederbörande inte insett vad hela poängen med diskussionen är, det är allt. Ett väldigt enkelt fall. Men det verkar ju kvitta hur många gånger jag än förklarar det, så det bästa är att "agree to disagree, move along"

Medlem

@Nemo: Ja du kan ju bevisligen inte tolka synonymen, försöker framstå bättre arrogant också fast du inte förstår den, double fail.

Och ja, move along slöjdlärarN

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

@Nemo: Ja du kan ju bevisligen inte tolka synonymen, försöker framstå bättre arrogant också fast du inte förstår den, double fail.
Och ja, move along slöjdlärarN

Ad hominem. Det var synd, men inte helt oväntat.

En klassiker. Folk som inte klarar av intellektuella debatter och förlorar i sakfrågan faller till slut tillbaka i personangrepp.

Ha en bra dag!

123
Skriv svar