Tio dyraste spelen genom tiderna

Robot
Tio dyraste spelen genom tiderna

Hur många miljoner har det egentligen plöjts ner i spel såsom Grand Theft Auto V, Star Wars: The Old Republic och Star Citizen.

#battlefield-4, #grandt-theft-auto-v, #star-citizen


Medlem

I underrubriken nämner ni GTA V. Men både i grafen och tabellen står det bara ”Grand Theft Auto”. Jag antar att ni menar femman ”V”. Eller är det ettan ni menar? Eller alla GTA tillsammans?


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Wat? Max Payne 3? Det såg jag inte komma

Testpilot

Man måste ju ha med marknadsföringen också , det är ju pengar som trots allt investeras i spelet.

Gnällkuk
Skrivet av DitroX:

I underrubriken nämner ni GTA V. Men både i grafen och tabellen står det bara ”Grand Theft Auto”. Jag antar att ni menar femman ”V”. Eller är det ettan ni menar? Eller alla GTA tillsammans?

Tänkte också på det... sen blir det ju lite konstiga siffror att jämföra. Visst Star Citizen är inte släppt, men det är ju under utveckling - borde typ gå att jämföra mot GTA V Online. Hade lika gärna kunnat heta GTA V Online Beta... Lär plöjts ned rätt skapliga mängder pengar på det projektet.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Det vore intressant att veta hur mycket The old Republic kostat totalt i utvecklingskostnad. Summan 200 miljoner var till initiala releasen, de har plöjt ned pengar i spelet sedan dess med både expansioner och en total redesign av spelet efter det torskade.

Medlem

Om tid = pengar så borde ju Duke Nukem Forever vara med på listan!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Defiance!?
Jag läste Destiny flera gånger innan jag såg vad det stod.
Vad i Defiance kostade så mycket pengar? Hela spelet (som dock var ganska hyfsat enligt mig) luktade budget och genvägar.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Roten:

Om tid = pengar så borde ju Duke Nukem Forever vara med på listan!

Jo men tvivlar starkt att de kom upp i dessa nivåer trots alla år, de var ett relativt litet team.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av tricky:

Tänkte också på det... sen blir det ju lite konstiga siffror att jämföra. Visst Star Citizen är inte släppt, men det är ju under utveckling - borde typ gå att jämföra mot GTA V Online. Hade lika gärna kunnat heta GTA V Online Beta... Lär plöjts ned rätt skapliga mängder pengar på det projektet.

Bara att missat V. Samtidigt måste vi jämföra med de initiala budgeterna för spelet innan de släpps. Att påstå att GTA V inte var ett färdigt spel när det släpptes blir ju bara löjlit.


signatur
Medlem

Star citizen hahahaha
Det är inte ens färdigt och har snart gått om old republic 😂


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Varje gång The Old Republic tas upp får jag lite ont i själen. Konceptuellt är det mitt dröm-spel. Men usch så illa det blev.

Medlem

Länk till wiki-sidan? Eller är jag blind?

Medlem

Fast är det verkligen rätt att jämföra med spel som redan har etablerade studios, egna kontor m.m? CIG startade från grunden, fick från början hyra tid hos en motion capture firma innan de köpte en egen.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius:

Står ju att graferna gäller utvecklingskostnad, vilket är en helt annan sak än utvecklingsbudget?

Gnällkuk
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Bara att missat V. Samtidigt måste vi jämföra med de initiala budgeterna för spelet innan de släpps. Att påstå att GTA V inte var ett färdigt spel när det släpptes blir ju bara löjlit.

Syftade på Online-delen, inte basspelet. Online-delen skulle ju släppts vid launch men blev ju fördröjd med ett år eller så.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Inaktiv

Men var är Destiny med sina 500 miljoner dollar i utvecklingskostnader som det pratades om innan releasen?

Medlem

Är det ett ålderstecken om jag för en sekund fortfarande förväntar mig Shenmue på listan? *^^*

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_319742:

Men var är Destiny med sina 500 miljoner dollar i utvecklingskostnader som det pratades om innan releasen?

Hm, den hamnade fel i listningen, eftersom det stod <140, uppdaterar listan. Jag tror dock att "500" var inklusive marknadsföringen.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Pijt:

@Carl Johansson-Sundelius:

Står ju att graferna gäller utvecklingskostnad, vilket är en helt annan sak än utvecklingsbudget?

Utvecklingskostnad innan release, såklart.


signatur
Medlem

@SID 6.7:

Mycket möjligt att de räknar in tv-serien i den summan, för om det spelet faktiskt kostade 80 miljoner dollar så lär MINST 60 av dem ha försnillats på vägen.

Roligt att battlefield 4 kom så högt upp, framförallt när folk klagade på att det bara var ett reskin av trean typ XD

Medlem

Var är Shenmue som enligt många är top 3 dyraste spelet ever? Eller?

Medlem

Märkligt hur få spel på den här listan som jag har spelat.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Skärpning Herr Sundelius, 193 mille är för både Star Citizen och Squadron 42, två olika spel alltså.
Eller inkluderar kostnaden för BF3 även BF4 och BF1 kanske? va? VA?

Så det blir 100 mille för Squadron 42 och och 93 mille för SC. Eller tvärtom, vad vet jag

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av JRico:

Skärpning Herr Sundelius, 193 mille är för både Star Citizen och Squadron 42, två olika spel alltså.
Eller inkluderar kostnaden för BF3 även BF4 och BF1 kanske? va? VA?

Så det blir 100 mille för Squadron 42 och och 93 mille för SC. Eller tvärtom, vad vet jag

Jag har inte gjort något varumärkesintrång!


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag har inte gjort något varumärkesintrång!

Nåja, jag antar att vi kan skylla det här på PTSD efter ditt möte med Ursus dödus.

Medlem

Undrar hur statestiken ser ut för enbart Sverige, topp 5 el 10 störta budgetar

Medlem
Skrivet av DitroX:

I underrubriken nämner ni GTA V. Men både i grafen och tabellen står det bara ”Grand Theft Auto”. Jag antar att ni menar femman ”V”. Eller är det ettan ni menar? Eller alla GTA tillsammans?

Jag gissar på V med men vore kanske bra med ett förtydligande?


signatur

^Katten, idle extreme.

Medlem
Skrivet av Nehcrom:

Jag gissar på V med men vore kanske bra med ett förtydligande?

Jo precis, det var ett förtydligande jag var ute efter. Jag visste att de menade V, men att det som sagt var lite otydligt.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

12
Skriv svar