Avalanche: "Svensk spelmedias fel att folk tror Stålenhag är inblandad i Generation Zero"

Robot
Avalanche: "Svensk spelmedias fel att folk tror Stålenhag är inblandad i Generation Zero"

En liten oväntad vändning efter radiotystnaden från Avalanche Studios.

#avalanche-studios, #generation-zero, #simon-stålenhag


phi
Medlem

Samtidigt är det ju lite sjukt att Avalanche dementerar att de inte skulle ha inspirerats av Stålenhags tidigare verk.

Det var alltså bara en "slump" att Avalanches concept artists råkade ta fram ett koncept som i allas ögon hade lika gärna kunnat vara ett verk direkt från Stålenhag?

Nej, Stålenhag har ingen som helst upphovsrätt på "svensk 80-tals retro med mechs" men vilken idiot som helst fattar att Avalanche har inspireras oerhört mycket av hans verk. Att de själva påstår något annat är ju bara korkat.

Medlem

Det är ju uppenbart var någon fått inspirationen från i alla fall, varför inte bara gå ut och erkänna det? Situationen blev ju absolut inte bättre av detta och de ser ännu mer tagna ut på sängen. Handlar det om enstaka anställda på företaget som pitchat idéen utan att säga var inspirationen kom ifrån och nu är man rädd för varumärke intrång? Killen är ju konstnär, tror inte han är intresserad av att jävlas.

Medlem

Folk får börja göra sin egna hemläxa först, innan man börja kasta skit på andra. Blir bara en massa svammel och missförstånd annars.


signatur

Banksy

Medlem

Avalanche skriker ”FAKE NEWS!” och vrider och vänder på sanningen.

Avstängd
Skrivet av kaealy:

Det är ju uppenbart var någon fått inspirationen från i alla fall, varför inte bara gå ut och erkänna det? Situationen blev ju absolut inte bättre av detta och de ser ännu mer tagna ut på sängen. Handlar det om enstaka anställda på företaget som pitchat idéen utan att säga var inspirationen kom ifrån och nu är man rädd för varumärke intrång? Killen är ju konstnär, tror inte han är intresserad av att jävlas.

Varför gå ut och erkänna det? Hur vet du att dom inte fått inspiration från diverse tv-serier med mechs? Bara för att det utspelar sig i Sverige så behöver det inte vara pga inspiration från honom. Är ganska övertygad om att han är ute efter pengar, konstnärer tjänar inte så bra.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Varför gå ut och erkänna det? Hur vet du att dom inte fått inspiration från diverse tv-serier med mechs? Bara för att det utspelar sig i Sverige så behöver det inte vara pga inspiration från honom. Är ganska övertygad om att han är ute efter pengar, konstnärer tjänar inte så bra.

Haha men han säger ju gång på gång att han bara vill att folk ska sluta fråga HONOM om allt istället för avalanche. Tror inte det ligger pengamotiv bakom..


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av breahl:

Varför gå ut och erkänna det? Hur vet du att dom inte fått inspiration från diverse tv-serier med mechs? Bara för att det utspelar sig i Sverige så behöver det inte vara pga inspiration från honom. Är ganska övertygad om att han är ute efter pengar, konstnärer tjänar inte så bra.

Enligt räkenskaperna drog Simon Stålenhag Produktion AB in drygt 2 miljoner förra året, med ett resultat efter skatt på 800 000. Ser ut att gå ganska okej


signatur
Medlem

Att ta inspiration från någon eller något gör väl alla. Spelar väl ingen roll om man i detta fall sneglat lite på Stålenhag så länge man inte kopierar något rakt av,

Medlem
Skrivet av breahl:

Varför gå ut och erkänna det? Hur vet du att dom inte fått inspiration från diverse tv-serier med mechs? Bara för att det utspelar sig i Sverige så behöver det inte vara pga inspiration från honom. Är ganska övertygad om att han är ute efter pengar, konstnärer tjänar inte så bra.

Citerar Simons brev till FZ.se

Citat:

Jag skulle gärna tillägga att jag absolut inte har något emot att man gör sci-fi i svensk miljö, det kan man ju knappast ha ensamrätt på. Dessutom var jag ju knappast först att göra detta. Därtill vill jag också säga att jag inte på något sätt tycker att man som kreatör alltid ska kunna stå till svars för varenda liten grej man influerats av under ett projekt - många gånger är det ju helt omöjligt att minnas allt man sett och hört i livet, vars influens senare smyger sig fram i olika kreativa processer.

Men med det sagt är jag ändå ganska säker på att det går att göra ny science fiction i svensk miljö som inte är förvirrande likt det jag och Fria Ligan gjorde med mina första böcker och det efterföljande rollspelet. Visst det kan ju vara en ren slump. Men om de faktiskt har känt till mina bilder (vilket jag utgår från eftersom att spelets game director följer mig på twitter) så hade de ju kunnat nämna mig. Annars så borde det inte vara jättesvårt att föreställa sig en typ av svensk science fiction i 80-talsmiljö som inte omedelbart får folk att fråga om jag varit inblandad.

Medlem

Tycker Avalanche är löjliga, man skall inte sticka huvudet i sanden och leka Bagdad-Bob... Blir dålig smak i munnen som de håller på, framförallt att dra in intrång på upphovsrätt osv. Näe, de e fan Patetiskt i mina ögon till och med.

Medlem

Det intressanta här är väl ändå om media som INTE är svensk öht har tagit upp detta, innan det började skrivas i svensk media om det?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hipshot:

Det intressanta här är väl ändå om media som INTE är svensk öht har tagit upp detta, innan det började skrivas i svensk media om det?

Självklart har vi som svenskar en mer utbredd kännedom om Stålenhags konst.


signatur
Medlem

Så... Fortfarande ingen kommentar från Avalanche mao. Vad löjliga de är.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det intressanta här är väl ändå om media som INTE är svensk öht har tagit upp detta, innan det började skrivas i svensk media om det?

Har sett det tas upp av t ex Waypoint.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

F:et i FZ står för Foxnews.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av shelter:

Att ta inspiration från någon eller något gör väl alla. Spelar väl ingen roll om man i detta fall sneglat lite på Stålenhag så länge man inte kopierar något rakt av,

Nej dom får såklart inspireras. Men det blir konstigt när dom inte ens kan erkänna att dom tagit inspiration från han. Det hela bara skriker Stålenhag.
Dom kan väl ge lite credd då. Annars framstår dom ju bara som douchbags.

Det är en väldigt speciell stil vilket gör det hela väldigt uppenbart. Det vore som om Alien (1979) inte skulle erkänna att dom tog inspirarion från HR Giger.

Medlem

Avalanche har noll trovärdighet som det var innan, detta bara cementerar faktumet.


signatur

I drank what?

Medlem

Med tanke på hur resonligt och sansat Simon har tagit situationen så får det tyvärr Avalanche att framstå som raka motsatsen.
Tycker det är uppenbart att Simon inte är ute efter något annat än lite klarhet i frågan, påpekar ju tydligt själv att han inte har ensamrätt eller monopol på genren.
Så vad är Avalanche problem? Svara på frågan direkt bara, "nej vi har inte inspirerats av honom" eller "ja han har varit en inspiration". Nu drog dom ut på det så länge att deras "nej" framstår som osannolikt.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Nioreh:

Så... Fortfarande ingen kommentar från Avalanche mao. Vad löjliga de är.

Jorå, i Eurogamer-artikeln skriver de att de inte inspirerats av Stålenhag.


signatur
Medlem

Fast alla ni som säger att Avalanche ska säga sanningen och konstaterar att de visst har inspirerats av stålenhag är ju rena hycklare, ni har inte en jävla aning själva, och jag ser noll problem med att lita på studions uttalande.

Gnällkuk

Genialiskt av Avalanches pr-avdelning! Först skrivs det spaltmeter om det, sedan kommer de med ett officiellt uttalande som är halvkontroversiellt, ännu fler artiklar och ännu mer gratis pr.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Ah, bra gjort av dem. Konstigt att det skulle sitta så långt inne hos dem

Edit: Läste för fort. OK, så de har alltså ej inspirerats av honom? Skumt. Oavsett bra att de reder ut deras ståndpunkt

Medlem

Märkligt uttalande av Kraftling, särskilt efter att själv ha varit del av svensk spelmedia i drygt 150 år fram till 2017.

Medlem
Skrivet av breahl:

Hur vet du att dom inte fått inspiration från diverse tv-serier med mechs? Bara för att det utspelar sig i Sverige så behöver det inte vara pga inspiration från honom.

Deras konceptbilder ser i princip ut som hans konst, folk trodde det till och med var det när de första bilderna läckt ut. Det är väldigt uppenbart, det går ej att förneka. TV-serier med mechs är ju helt ointressanta i sammanhanget då Stålenhags är specifikt känd just för denna sorts skildring. Han verkar ju dessutom tjäna helt ok redan, bara kolla hans inkomst på ratsit.

"Förlaget Fria Ligan släppte 2016 rollspelet Ur Varselklotet (Tales From The Loop) som utspelar sig i Stålenhags fantastiska svenska 80-tal."

Fanatiskt sammanträffande att Avalanche gör ett RPG baserat på ett alternativt Sverige under 80-talet med konceptbilder som ser identiskt ut med Stålenhags konst när Stålenhags själv i samarbete med Fria Ligan släppte ett identiskt scenario i pen and paper form redan 2016. Ett väldigt stort sammanträffande må jag säga.

Medlem

Just nu vet vi varken hit eller dit. Själv hade jag aldrig hört talas om Stålenhag förens denna debatt började och retro+robotar är knappast ett nytt koncept.

Avalanche PR ansvariga har dock missköt detta så kolossalt att man kan ju undra om det inte ligger någonting bakom allt detta. Blir bara så trött på folk som börjar "hata" och smutskasta utan att faktist veta vad som har hänt, värsta exemplet på pöbel mentalitet!

FZs artikel var i min mening vinklad något in i det grövsta. Kan tro som nämndes ovan att Fox news skrivit den. Artikeln fullkomligt dröp utav illa dålt förakt för Avalanche studios och deras ställning till detta.

Medlem
Skrivet av Sandal:

Just nu vet vi varken hit eller dit. Själv hade jag aldrig hört talas om Stålenhag förens denna debatt började och retro+robotar är knappast ett nytt koncept.

Konceptbilderna är identiskt med hans konst och han är erkänd utomlands i vissa kretsar. Avalanches hela koncept är byggt på ett pen and paper rollspel som släpptes redan 2016, som gjordes av fria ligan och Stålenhag. Äger till och med boken, det är identiskt med vad vi har fått sett från Avalanche hittills.

Medlem

Kunde de inte bara gjort som CD PROJEKT RED och inte hymlat med att cyberpunk 2077 är baserat på Cyberpunk 2020. Jag vet inte ens om CD PROJEKT RED har köpt rättigheterna från skaparna av Cyberpunk 2020, utan mer en homage.

Tråkigt för konstnären dessutom, inte direkt första gången företag utnyttjar en konstnärs verk och koncept i sina egna vinstintressen. Ännu tråkigare att folk försvara beteendet, men de har väl aldrig skapat något i hela deras liv.

Redaktör
Skrivet av Sandal:

Just nu vet vi varken hit eller dit. Själv hade jag aldrig hört talas om Stålenhag förens denna debatt började och retro+robotar är knappast ett nytt koncept.

Avalanche PR ansvariga har dock missköt detta så kolossalt att man kan ju undra om det inte ligger någonting bakom allt detta. Blir bara så trött på folk som börjar "hata" och smutskasta utan att faktist veta vad som har hänt, värsta exemplet på pöbel mentalitet!

FZs artikel var i min mening vinklad något in i det grövsta. Kan tro som nämndes ovan att Fox news skrivit den. Artikeln fullkomligt dröp utav illa dålt förakt för Avalanche studios och deras ställning till detta.

Om vi plockar bort dina gissningar om vad FZ anser om Avalanche så återstår detta: Avalanche gör ett spel som tematiskt är extremt likt Stålenhags verk - det tror jag många håller med om. Vi ställde en konkret fråga till Kraftling om det, han avböjde att svara utan uppmanade oss att boka intervjuslot på Gamescom-mässan veckan därpå. Det var inte intressant eftersom nyheten var het där och då - inte en vecka senare. Där har du skälet till att vi skriver som vi gör.

Personligen är jag förtjust i i Avalanche eftersom de går sin egen väg, de känns lite anarkistiska ställda mot övriga storspelsvärlden som är långt mer förutsägbar. Jag fick t.ex. en egen Just Cause 2-visning av Christofer Sundberg och två andra på deras kontor en gång, totalt avslappnat. Kraftling skrev för FZ förr, jag har bara bra erfarenheter av honom. Så nej, det finns inget förakt för någon.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Självklart har vi som svenskar en mer utbredd kännedom om Stålenhags konst.

Självklart, jag menade mera om han är så känd så att t ex andra media tar upp honom. Jag visste själv inte vem det var innan det skrevs om honom här nu (har sett någon bild innan dock!).


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

123
Skriv svar