Cyberpunk 2077: CD Projekt har tänkt optimering ända från start

Robot
Cyberpunk 2077: CD Projekt har tänkt optimering ända från start

Ska ju funka på PS4 och Xbox One också. Men demon kördes på biffig pc.

#cd-projekt, #cyberpunk-2077, #gamescom, #gamescom-2018


Medlem

1080 är ändå inte så farligt. När spelet har släppts har förmodligen 1080 korten gått ner i pris.

Medlem
Skrivet av jehuty:

1080 är ändå inte så farligt. När spelet har släppts har förmodligen 1080 korten gått ner i pris.

1080 Ti, ett par tusenlappar till.

Hoppas att de kan "biffa" (om vi nu måste använda det uttrycket) till det lite till, det kommer ju nya GPU:er nu.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av jehuty:

1080 är ändå inte så farligt. När spelet har släppts har förmodligen 1080 korten gått ner i pris.

fast en average pc spelare har knappast ens ett gtx 1060 i sin rigg..

Avstängd

Man man förboka PS4 versions på Amazon som släpps 31:a December 2019.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

fast en average pc spelare har knappast ens ett gtx 1060 i sin rigg..

Precis, sitter själv med bara ett GTX 660 Ti.

De flesta i min krets som spelar PC, har också något i klass med GTX 660 Ti och som mest/bäst upp till ett GTX 970.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

fast en average pc spelare har knappast ens ett gtx 1060 i sin rigg..

Skrivet av Mithos-SWE:

Precis, sitter själv med bara ett GTX 660 Ti.

Ska de hålla tillbaka med grafiken pga det?
Det är ju bara att ni kompromissar med inställningarna eller uppgraderar om ni vill köra det på höga inställningar.

Jag tycker det är bra att spelen kräver mer av hårdvaran så att det händer något. Går ju alltid att köra spelen även om man har en slö dator(till en viss gräns) genom att sänka inställningarna.

Medlem

@jOnÄTÄn

Det jag menade med min kommentar är, jag som anser mig vara lite av en PC spelare, som inte går in på elgiganten och köper min dator utan bygger den från valda komponenter (likså mina kompisar) om VI inte ens har något bättre i datorerna än typ GTX 660 Ti upp till GTX 970, vad har då en average PC gamer som köpt sina saker på elgiganten eller liknande.

Dock så har mobil och bitcoin marknaden sabbat like för de som VILL köpa bättre, dyra minnen och dyrare GPUer än vad de behöver kosta. Hade suttit med att GTX 1060 6Gb själv om det hade följd den normal prisbilden och sjunkit i pris sedan release istället för gå upp i pris.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

@jOnÄTÄn

Det jag menade med min kommentar är, jag som anser mig vara lite av en PC spelare, som inte går in på elgiganten och köper min dator utan bygger den från valda komponenter (likså mina kompisar) om VI inte ens har något bättre i datorerna än typ GTX 660 Ti upp till GTX 970, vad har då en average PC gamer som köpt sina saker på elgiganten eller liknande.

Det handlar mer om hur mycket man är villig eller kan betala än var man köper grejerna.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar... GTX 1060
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar... GTX 1070
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar... GTX 1080

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Och ingen average gamer kommer köpa en enda av dessa, fick ett antal personer som ville ha hjälp med att köpa speldatorer att "gråta", när de visade sig att 10000kr+ är vad de måste spendera (enl mig), tydligen 4000-5000kr för mycker för dem.

Och ja även för mig är priserna allt för höga på de där burkarna. Ska ner med några tusen på varje burk (1060 6Gb versionen ex har jag sett före sommaren för runt 8000-8500kr, dock utan SSD).

Dock så är det bättre burkar på ställen som elgiganten idag än det varit tidigare år, när jag köpte min nuvarande burk var det komiskt dålig hårdvara på färdigbyggda burkar.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Och ingen average gamer kommer köpa en enda av dessa, fick ett antal personer som ville ha hjälp med att köpa speldatorer att "gråta", när de visade sig att 10000kr+ är vad de måste spendera (enl mig) visade sig vara 4000-5000 för mycker för dem.

Och ja även för mig är priserna allt för höga på de där burkarna. Ska ner med några tusen på varje burk (1060Gb versionen ex har jag sett före sommaren för runt 8000-8500kr).

Dock så är det bättre burkar på ställen som elgiganten idag än det varit tidigare år, när jag köpte min nuvarande burk var det komiskt dålig hårdvara på färdigbyggda burkar.

Tillräckligt många köper så dyra datorer för att de ska lagerföra dom i alla fall. Grafikkort med prestanda runt eller över gtx 1060 prestanda är inte heller få som köper. Kollade på Steam servey och fick det till strax över 24% som använder grafikkort från GTX 970 - GTX 1080ti. Och då räknade jag inte in NVidias mobila grafikkretsar eller AMD kort så det är nog några procent extra där.

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Och ingen average gamer kommer köpa en enda av dessa, fick ett antal personer som ville ha hjälp med att köpa speldatorer att "gråta", när de visade sig att 10000kr+ är vad de måste spendera (enl mig), tydligen 4000-5000kr för mycker för dem.

Och ja även för mig är priserna allt för höga på de där burkarna. Ska ner med några tusen på varje burk (1060 6Gb versionen ex har jag sett före sommaren för runt 8000-8500kr, dock utan SSD).

Dock så är det bättre burkar på ställen som elgiganten idag än det varit tidigare år, när jag köpte min nuvarande burk var det komiskt dålig hårdvara på färdigbyggda burkar.

Tro mig, det har blivit bättre

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

@jOnÄTÄn

Det jag menade med min kommentar är, jag som anser mig vara lite av en PC spelare, som inte går in på elgiganten och köper min dator utan bygger den från valda komponenter (likså mina kompisar) om VI inte ens har något bättre i datorerna än typ GTX 660 Ti upp till GTX 970, vad har då en average PC gamer som köpt sina saker på elgiganten eller liknande.

Dock så har mobil och bitcoin marknaden sabbat like för de som VILL köpa bättre, dyra minnen och dyrare GPUer än vad de behöver kosta. Hade suttit med att GTX 1060 6Gb själv om det hade följd den normal prisbilden och sjunkit i pris sedan release istället för gå upp i pris.

1070 är vanligare än 970 och de flesta moderna GPU:er är vanligare än 660Ti. Vet inte vart du får din statistik ifrån.

https://store.steampowered.com/hwsurvey


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tycker det är bra att spelen kräver mer av hårdvaran så att det händer något. Går ju alltid att köra spelen även om man har en slö dator(till en viss gräns) genom att sänka inställningarna.

Instämmer i det här. Så länge systemkraven är tillförlitliga, så gör det mig inte ett dugg att skruva ned inställningarna till "Medium" med viss detaljjustering uppåt & nedåt på enskilda inställningar.

Tycker på det hela taget att det är positivt om spel kan skruvas upp till extrema nivåer, så länge som dom också kan justeras nedåt. Det blir ju till en slags "framtidssäkring", när man kanske vill spela om dom på uppgraderad dator om 3-4 år.

Medlem

@JOnÄTÄn

Absolut säljer de, annars skulle de inte finnas att köpa, men är det en "average gamer" definitionen som felar här, för mig är det grannen som ber dig hjälpa dem köpa en speldator till sina ungar (och liknande), och som blir paff när de måste lägga 10000kr+ för en speldator när elgigantenbladet har datorer för 3000-5000 de tittade på först.

@Dunder

Från hårdvaran som sitter i folks datorer i hemmet utanför spelentusiast ställen som fz/sweclockers och steam och allt vad de heter. Jag tror inte jag bidragit till steams statistik heller, såvida det inte görs utan att fråga mig i bakgrunden, brukar alltid säga nej till sådant.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Hur är det "ungefär" en i7 och 1080Ti?

Medlem

Såklart bra att de optimerar och utvecklar bättre grafik. Men hellre än grafik hade jag sett mer avancerad AI och avancerade spelfunktioner, något som jag inte tycker förbättrats på länge. Grafik är värt piss om spelet inte är roligt att spela.

Medlem
Skrivet av Mr Najsman:

Hur är det "ungefär" en i7 och 1080Ti?

Cyberpunk demot kördes på denna:

CPU: Intel i7-8700K
Motherboard: ASUS ROG Strix Z370-I Gaming
RAM: G. Skill Ripjaws, V 2x16GB, 3000MHz, CL15
GPU: GeForce GTX 1080Ti
SSD: Samsung 960 Pro 512 GB M.2 PCIe
PSU: Corsair SF600 600W

Källa: https://nordic.ign.com/xbox-one-gaming-hardware/18243/news/cy...


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

@JOnÄTÄn

Absolut säljer de, annars skulle de inte finnas att köpa, men är det en "average gamer" definitionen som felar här, för mig är det grannen som ber dig hjälpa dem köpa en speldator till sina ungar (och liknande), och som blir paff när de måste lägga 10000kr+ för en speldator när elgigantenbladet har datorer för 3000-5000 de tittade på först.

@Newklear

Från hårdvaran som sitter i folks datorer i hemmet utanför spelentusiast ställen som fz/sweclockers och steam och allt vad de heter. Jag tror inte jag bidragit till steams statistik heller, såvida det inte görs utan att fråga mig i bakgrunden, brukar alltid säga nej till sådant.

Jo självklart är det vanligare med gammal än ny hårdrara. så är det ju med nästan allt eftersom det brukar vara billigare att ha kvar det gamla.
Men du får det att framstå som att det är ovanligt med grejer bättre än ett mellanklasskort från 2012. Det stämmer inte med mina erfarenheter i alla fall. Men jag är inte någon som inte förstår att folk inte har möjligheten att köpa det snabbaste hela tiden.
När jag gick i skolan körde jag ofta med budgethårdvara som presterade skit men kunde spela det mesta ändå.
Du får väl börja tipsa dina grannar om att köpa en dator med billig grafik och sedan uppgradera om något år eller två om de inte vill lägga 10 000kr direkt. (gärna färdigbyggda från butiker som Komplett osv så att de faktiskt följer atx standarden)

Medlem

köp en gtx 1070, bra kräm för stålarna om man inte ska köra vr/4k


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

köp en gtx 1070, bra kräm för stålarna om man inte ska köra vr/4k

Funderar på en 1070, men kommer vänta tills Cyberpunk släpps så kommer den förmodligen bli billigare. Annars en 1080 men beror helt på vad det kostar innan releasen.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Såklart bra att de optimerar och utvecklar bättre grafik. Men hellre än grafik hade jag sett mer avancerad AI och avancerade spelfunktioner, något som jag inte tycker förbättrats på länge. Grafik är värt piss om spelet inte är roligt att spela.

Håller med. DF hade en bra video om det för ett tag sedan där de förklarade att de veka CPUerna i dagens konsoler håller tillbaka bättre AI, fysik och simulation. Förhoppningsvis tar nästa generation ett ordentligt kliv i den riktningen.

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

Håller med. DF hade en bra video om det för ett tag sedan där de förklarade att de veka CPUerna i dagens konsoler håller tillbaka bättre AI, fysik och simulation. Förhoppningsvis tar nästa generation ett ordentligt kliv i den riktningen.

Visst är det så, men dagens cpu:er klarar rätt mycket om spelet bara optimeras ordentligt, samtidigt så finns ju Vulkan och DirectX 12. Antar att det kanske inte är värt det rent ekonomiskt att ha separat AI och sånt för PC och konsol.

Men man blir lite småfrustrerad när så många skriker "DOWNGRADE!!!" när spelet ser bra ut ändå och det förmodligen varit så att spelet flyter på bättre och är roligare än det gjort annars. Tar lite sämre grafik över tråkigt och dåligt optimerat spel 100% av gångerna. Förstår inte varför folk tycker det är så viktigt med så snygg grafik som möjligt när det går ut över spelet i övrigt.

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

@Newklear

Från hårdvaran som sitter i folks datorer i hemmet utanför spelentusiast ställen som fz/sweclockers och steam och allt vad de heter. Jag tror inte jag bidragit till steams statistik heller, såvida det inte görs utan att fråga mig i bakgrunden, brukar alltid säga nej till sådant.

Steam är så generellt det någonsin kan bli, och det stämmer inte överens med dina slutsatser.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Avstängd
Skrivet av xtrem11:

Man man förboka PS4 versions på Amazon som släpps 31:a December 2019.

Inget som inte finns på PS4 store är värt att förboka.


signatur

PS5 och inget annat.

1
Skriv svar