*Stålenhag kommenterar Generation Zeros likheter med hans konst

Medlem

Att lägga ett meddelande i trailers känns väldigt överdrivet men att ge ett vänligt svar på twitter att Stålenhag varit en stark inspiration kunde varit trevligt tycker jag.

Medlem
Skrivet av joonsson:

Att lägga ett meddelande i trailers känns väldigt överdrivet men att ge ett vänligt svar på twitter att Stålenhag varit en stark inspiration kunde varit trevligt tycker jag.

Skulle vara riktigt roligt om Avalanche Studios svarade på Twitter med ”Who are you?”.

Medlem

aktien faller? hoppas.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Renfis:

Jag tror inte att den här uppståndelsen gått Avalanche förbi och just för att studion är en AAA-studio, med tillhörande jurister som har koll på bland annat immaterialrätt, så är man nog mer försiktig än en indiestudie med att tacka någon för inspiration då det i slutändan kan leda till ersättningskrav från inspirationskällan. Så även om någon designer har inspirerats av Stålenhag och gärna skulle vilja säga att Simons verk är skitläckra och en självklar inspirationskälla så kanske det rent affärsmässigt och juridiskt sett inte är en bra idé

Vilket då blir svinigt. Att inte uttala sig p.g.a. att dom inte vill ge pengar till inspirations källan. Bojkott! Bojkott! Tills Avalanche uttalar sig.

Redaktör
Skrivet av nils45:

Vilket då blir svinigt. Att inte uttala sig p.g.a. att dom inte vill ge pengar till inspirations källan. Bojkott! Bojkott! Tills Avalanche uttalar sig.

Det handlar inte om pengar - man kan inte upphovsrättsskydda konstnärliga stilar eller teman - utan om att ge cred till sina inspirationskällor.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det handlar inte om pengar - man kan inte upphovsrättsskydda konstnärliga stilar eller teman - utan om att ge cred till sina inspirationskällor.

Ser ingen större poäng med ett sådant uttalande annat än att sätta sig i underläge när "konstnären" oundvikligen kommer med hatt i hand för att tjäna på att någon använder samma koncept till något intressant (till skillnad mot vad Stålenhag gör).

När en artist släpper en låt görs det utan tal om inspirationskällorna.
När någon släpper en film görs det utan tal om inspirationskällorna.
När någon släpper en bok görs det utan tal om inspirationskällorna.
Allt sådant framkommer senare genom samtal, intervjuer eller observationer från kritiker, aldrig direkt kopplat till marknadsföringen eller releasen. Varför skulle det vara annorlunda när det gäller spel?

Redaktör
Skrivet av kebbe:

Ser ingen större poäng med ett sådant uttalande annat än att sätta sig i underläge när "konstnären" oundvikligen kommer med hatt i hand för att tjäna på att någon använder samma koncept till något intressant (till skillnad mot vad Stålenhag gör).

När en artist släpper en låt görs det utan tal om inspirationskällorna.
När någon släpper en film görs det utan tal om inspirationskällorna.
När någon släpper en bok görs det utan tal om inspirationskällorna.
Allt sådant framkommer senare genom samtal, intervjuer eller observationer från kritiker, aldrig direkt kopplat till marknadsföringen eller releasen. Varför skulle det vara annorlunda när det gäller spel?

Som flera påpekat har Stålenhag en väldigt specifik stil, som Avalanche ganska uppenbart hämtat inspiration från. Det är det saken gäller, inte spel generellt. Men juridiskt sett har Avalanche inte gjort något fel.


signatur
Medlem

vilka svin! ge honom procent!


signatur

//monster

Medlem

När man ser något sånt här så undrar man lite över var gränsen för plagiat går.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ser ingen större poäng med ett sådant uttalande annat än att sätta sig i underläge när "konstnären" oundvikligen kommer med hatt i hand för att tjäna på att någon använder samma koncept till något intressant (till skillnad mot vad Stålenhag gör).

När en artist släpper en låt görs det utan tal om inspirationskällorna.
När någon släpper en film görs det utan tal om inspirationskällorna.
När någon släpper en bok görs det utan tal om inspirationskällorna.
Allt sådant framkommer senare genom samtal, intervjuer eller observationer från kritiker, aldrig direkt kopplat till marknadsföringen eller releasen. Varför skulle det vara annorlunda när det gäller spel?

Om en rap-låts producent samplar en snutt ifrån en annan låt - även om den då blir del av en "ny" låt gjord av producenten i fråga - behöver detta redogöras för och oftast står detta med någonstans i materialet kring låten. I det fallet utgår det ibland även pengar, men inte alltid.

Kan vara schysst att göra samma sak här? Inga pengar nödvändigtvis, men ett lyft på hatten och en rad om vart man tittade när man började fila på det visuella konceptet kanske?

Medlem

Det råder ingen tvekan om att de har hämat en hel del inspiration från hans verk men det finns nog inte mycket han kan göra åt det (och om man läser hans inlägg så verkar han heller inte vilja ta det vidare). Förstår att han börjar tröttna på alla frågor om han varit delaktig i spelet, om inte annat så borde iaf Avalance besvara dessa så han slipper göra det varje gång någon ny trailer visas från spelet.

Svar från han på Twitter
"I hope it goes without saying I have no problem with SF in a Swedish setting. I wasn't the first to do it, obviously. So artistically, why not do it in a way that aren't confusingly similar to what I and Free League did with the Tales-books and the subsequent RPG?"

"Tack själv! Alltså jag har inte så mycket att säga eftersom att jag inte varit inblandad i projektet. Mer intressant att höra hur Avalanche tänkt kring detta."

Spelet ser intressant ut, hans konst var det första jag tänkte på när jag såg bilderna för ett tag sedan. Men jag håller med han, de kunde ha valt något som inte var så likt det, ska bli intressant att följa utvecklingen av spelet och se ifall de ger svar på de frågor som rör hans verk.

Då det gäller konst är jag inte lika insatt som när det gäller spel, man kan i princip göra samma spel men med andra assets (så länge man inte kopierar för mycket som Gianna Sisters gjorde) och det räknas ändå inte som plagiat. Verkar vara något liknande med konst som jag förstått det.

Medlem

Enklaste vägen ut för dem med hedern i behåll är ju att de beställer omslagskonsten av Stålenhag.

Medlem

Ska man vara lite kass, måste man ändå påpeka att man skulle kunna kalla hans målningar idéplagiering av en rad - framförallt ryska - konceptkonstnärer.
Fanns flertalet aktiva på deviantart med liknande motiv, i rysk retromiljö, redan i mitten på 90-talet.
Men det känns ju lite väl, när de valt samma tidsepok och land. Svår nöt att knäcka. Vart går gränsen för vad som är okej.
Sen verkar det vara lite tidens anda, tänker på battle royalefebern och hollywoods alla remakes.
Varför komma med någon ny idé när man bara kan åka snålskjuts på någon annan.


signatur

- pixelfantast

Megadelux

Jag tror att om vi inte hör något från Avalance, kanske dom petar in ett easteregg i spelet istället. Hoppas går ju.

Medlem

Tror Stålenhag är rätt så nöjd nu ändo, tänker att all PR är bra PR efter denna uppståndelse kring Avalanche.


signatur

Banksy

Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

https://publishingperspectives.com/wp-content/uploads/2017/03...

Konceptbild från spelet eller Stålenhag?

Vidare: Stålenhag har svarat, nyheten uppdateras inom kort.

Den där roboten verkar ha hämtat inspiration från den vita uppåtgående roboten i Star Wars. Tackade herr Stålenhag George Lucas som inspiration för denna slags sci-fi robot?

Smarta PR-trick från båda sidor dock. Well played! ^_^

Medlem

Även om inte avalanche själva nämnde att inspirationen kmr från Stålenhag så gjorde ju alla andra det. Dom som vet, vet och ser till alla andra vet xD

Medlem
Skrivet av AplAy:

Den där roboten verkar ha hämtat inspiration från den vita uppåtgående roboten i Star Wars. Tackade herr Stålenhag George Lucas som inspiration för denna slags sci-fi robot?

Smarta PR-trick från båda sidor dock. Well played! ^_^

Du har inte fattat riktigt. Stålenhag behöver inte tacka Lucas för inspirationen, lika lite som han behöver tacka Saab, Volvo eller någon annan. Han gör bildkonst, inte AAA-spel.

Medlem
Max kom tlll Sverige för McDonalds
Skrivet av deftune:

Tycker Max borde ge McDonalds ett omnämnande så ingen känner sig kränkt.

Så vet inte on dwt verkligen behövs. Ett burgarhak i norra Svergie lör inte varit så likt Donken. Men jag är Max fanboy så ehatever

Medlem

Så länge de inte ens nämner snubben de högst UPPENBART snott en massa idéer och koncept från kan de se sig om efter mina cash. Trodde helt ärligt en AAA-studio (med tanke på deras manskap) skulle sitta på åtminstone lite folkvett, när deras fantasi så tydligt är slut.

Medlem

Lamt av studion. Klent och lamt.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

12
Skriv svar