Musikprogram?

Medlem
Musikprogram?

hej jag satt mycket och gjorde mycket musik "digital" när jag var yngre. fasttracker 2 var mitt program.
kollade nu på reason eller hur det stavas, och det är jätte svårt att fatta för mig.

några bra tips på lite enklare najs musikprogram. gratis eller inte spelar ingen roll.

-tack på förhand

Medlem

tackar,

Medlem

Om du vill ha något som liknar Fasttracker men har allt lull-lull som övriga moderna musikprogram så kan Renoise https://www.renoise.com/ vara ett alternativ

phi
Medlem
Medlem

tack som fan, kollar in dessa nu

Inaktiv

Jag använder Ableton Live och tycker det är väldigt enkelt att förstå.

Medlem

@UggleMannen: Jag använde också Fast Tracker 2 i mina unga dagar. Men nu använder jag FL Studio (Fruity Loops).
Min resa i evolutionen har sett ut så här: Scream Tracker -> Fast Tracker 2 -> Fruity Loops (tillsammans med Rebirth) -> Reason -> FL Studio. Alltså jag gick tillbaka till FL studio (Fruity Loops). Tycker att upplägget påminner mycket om gamla trackers & det var inga större problem att förflytta sig. Reason var för plottrigt. Speciellt när man bara använder "Piano roll" & inte spelar själv. Det kostar inte så mycket heller. FL Studio använder sig också av mjukvarusyntar (som man kan köpa till) likt Reason. Blir lite dyrare om du vill använda alla.

Medlem
Skrivet av Maysay:

@UggleMannen: Jag använde också Fast Tracker 2 i mina unga dagar. Men nu använder jag FL Studio (Fruity Loops).
Min resa i evolutionen har sett ut så här: Scream Tracker -> Fast Tracker 2 -> Fruity Loops (tillsammans med Rebirth) -> Reason -> FL Studio. Alltså jag gick tillbaka till FL studio (Fruity Loops). Tycker att upplägget påminner mycket om gamla trackers & det var inga större problem att förflytta sig. Reason var för plottrigt. Speciellt när man bara använder "Piano roll" & inte spelar själv. Det kostar inte så mycket heller. FL Studio använder sig också av mjukvarusyntar (som man kan köpa till) likt Reason. Blir lite dyrare om du vill använda alla.

gött. tack för infon.

Medlem

Korg Gadget är väldigt simpelt att använda och väldigt bra. Men finns bara till ios och mac. Tror det är gratis till mac. Finns även till Nintendo Switch, där jag tycker att det är väldigt smidigt att "rita" in musiken med handkontrollen. Det dåliga med Switch-versionen är att det inte går att exportera pga Nintendos strikta regler. Men kanske något som blir möjligt i framtiden.

Medlem

Jag spelar in och programmerar all min musik med Logic (Apple-program). Till PC använde jag Studio One (tror trean är det senaste). Båda är rätt lika varandra, bra och användarvänligt samt man kan göra proffsiga produktioner hemifrån. Använder du mest VLC-plugins och PC så är det Studio One som är grejera.

Skägg.
10 Chambers

Jag gjorde den ganska så simpla Kratos Techno Edit i Music Maker, som jag fick med när jag köpte Sony svartas. Eller ja, gjorde slingor där och komponerade det sedan i Vegas.

Men på tal om slingor, någon annan som satt i Rebirth och nötte 303-slingor? Finns det något alternativ där?


signatur
phi
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Jodå, jag gjorde en hel del knorrig acid för en massa år sedan i Rebirth. Däremot går det ju få ett 303-ljud i vilken synth som helst egentligen med en massa pillande.

Men sen finns det väl ett gäng VST:s som emulerar en TB-303..

ABL3 är ett alternativ:
https://www.youtube.com/watch?v=dbDhi2BUicc

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av phi:

@Carl Johansson-Sundelius: Jodå, jag gjorde en hel del knorrig acid för en massa år sedan i Rebirth. Däremot går det ju få ett 303-ljud i vilken synth som helst egentligen med en massa pillande.

Men sen finns det väl ett gäng VST:s som emulerar en TB-303..

ABL3 är ett alternativ:
https://www.youtube.com/watch?v=dbDhi2BUicc

Trevligt!


signatur
1
Skriv svar