VR-meny hittad i Switch

Robot
VR-meny hittad i Switch

Vad har Nintendo tänkt att göra med det egentligen?

#Switch, #Virtuell-verklighet


Medlem

Konsolen lär vara allt för klen för att kunna bjuda på någon hyfsad VR-upplevelse.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Min gissning är att det är en övergiven funktion från då Nintendo experimenterade med VR. Kanske hade exempelvis Labo Robot Kit varit kompatibelt med VR om de hade fortsatt utveckla det? Men med tanke på att Switch har på tok för låg upplösning för bra VR så lär vi heller aldrig få se det. Det hade liksom blivit som Oculus Rift DK1. Inget vidare med andra ord.

Inaktiv

VR med den hårdvaran skulle vara en sunkig upplevelse. Just på gränsen prestandan i PS4an duger.

Medlem

Herregud har switch teamet ingen koll på vad de släpper ut i produktion? Känns som att väldigt mycket har avslöjats av folk som kollar på sina egna konsoler.

Medlem
Skrivet av anon_176162:

VR med den hårdvaran skulle vara en sunkig upplevelse. Just på gränsen prestandan i PS4an duger.

Du får tänka på att PS vr har en 1920 x 1080 skärm. Switch har bara en 1280x720 vilket är mycket enklare att driva. Samtidigt lär bildkvalitén bli ännu sämre än på ps vr pga just upplösningen.

Medlem

Äntligen kan dom släppa Skyrim VR till Switch!


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du får tänka på att PS vr har en 1920 x 1080 skärm. Switch har bara en 1280x720 vilket är mycket enklare att driva. Samtidigt lär bildkvalitén bli ännu sämre än på ps vr pga just upplösningen.

Sant, sant.

Medlem

Väldigt optimistigt av Nintendo med VR i Switch när den med näppe klarar vanliga titlar för Xbox och PS4.

Medlem

Detta var typ det första jag tänkte på när jag såg hur hårdvaran såg ut, tycker det är konstigt att de inte gjort något än.

Det finns VR på mobiltelefoner, så ser inte varför prestandan skulle vara ett problem på Switch. Det handlar väl om vad man har för förväntningar på grafiken? Problemet är väl i sådana fall snarare att VR portar från PC/PS4 förmodligen inte kommer till Switch, utan bara spel som är utvecklade specifikt till switch.

(Hoppas inte) Det kanske finns en anledning till varför de varit så tysta runt Metroid Prime 4? ...

Medlem

VR med 2D Sprites perhaps
Kanske var bra att dom slopade

Eller om dom har planerat en ny docka som har extra arbetskraft i sig, som man trodde att konsollen skulle ha från början.... eller att dom tog bort det här med VR när dom slopade den typen av docka


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Nintendo har ju visat att grafik och konsolprestanda inte är allt. Är det något företag som kan lyckas göra en vettig VR-upplevelse med sådana förutsättningar, så är det nog Nintendo. Sen behöver det inte betyda något att funktionen finns där, det kan vara rester av något test under utvecklingen av konsolen som man valt att lämna kvar av någon anledning.

Oavsett så var nog tanken aldrig att göra ett fullskaligt äventyr i VR, utan jag tror snarare att man testat det i mindre, isolerade sammanhang. Kanske ge spelaren möjlighet att besöka något litet spel-område i VR bara för skoj skull? Det skulle kunna vara en ganska cool upplevelse även i liten, lågupplöst skala, om det görs på rätt sätt!

Medlem
Skrivet av Mordeus:

Nintendo har ju visat att grafik och konsolprestanda inte är allt. Är det något företag som kan lyckas göra en vettig VR-upplevelse med sådana förutsättningar, så är det nog Nintendo. Sen behöver det inte betyda något att funktionen finns där, det kan vara rester av något test under utvecklingen av konsolen som man valt att lämna kvar av någon anledning.

Oavsett så var nog tanken aldrig att göra ett fullskaligt äventyr i VR, utan jag tror snarare att man testat det i mindre, isolerade sammanhang. Kanske ge spelaren möjlighet att besöka något litet spel-område i VR bara för skoj skull? Det skulle kunna vara en ganska cool upplevelse även i liten, lågupplöst skala, om det görs på rätt sätt!

Grafik och grafik... I VR är inte grafiken kanske alltid viktigast men hög upplösning är ändå ett minimum krav och bra VR upplevelse kräver ändå mer än vad lilla switchen kan bidra med. Den som påstår annat har ingen erfarenhet av att bära en skärm 1-2 cm framför ögonen. Oftast när det kommer till VR på mobiltelefoner (vilket har betydligt högre upplösning än en switch) och liknande använder man enhetens egna skärm. På seriösa VR enheter ser vi ofta att det är ett headset med egna skärmar (ofta separat display för varje öka) vilket ökar kravet på prestanda betydligt än vad dagens smartphone och switch kan ge kraft till att driva. Switch har extremt lågupplöst skärm för att kunna njuta av VR. Visst det går visa VR på den men sådan upplevelse är inte värt att investera i. Att använda switchena egna skärm till VR klarar switch tvekar jag inte på men fy vem vill uppleva det förstår jag inte.

Medlem
Skrivet av takaii:

Grafik och grafik... I VR är inte grafiken kanske alltid viktigast men hög upplösning är ändå ett minimum krav och bra VR upplevelse kräver ändå mer än vad lilla switchen kan bidra med. Den som påstår annat har ingen erfarenhet av att bära en skärm 1-2 cm framför ögonen. Oftast när det kommer till VR på mobiltelefoner (vilket har betydligt högre upplösning än en switch) och liknande använder man enhetens egna skärm. På seriösa VR enheter ser vi ofta att det är ett headset med egna skärmar (ofta separat display för varje öka) vilket ökar kravet på prestanda betydligt än vad dagens smartphone och switch kan ge kraft till att driva. Switch har extremt lågupplöst skärm för att kunna njuta av VR. Visst det går visa VR på den men sådan upplevelse är inte värt att investera i. Att använda switchena egna skärm till VR klarar switch tvekar jag inte på men fy vem vill uppleva det förstår jag inte.

Men det skulle vara coolt att testa 480p 120fps VR vs 4k 30fps för att se vilken som är sämst/bäst

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Men det skulle vara coolt att testa 480p 120fps VR vs 4k 30fps för att se vilken som är sämst/bäst

Behöver man ens testa det för att veta? Sen att switch skulle leverera 120 fps är la lite önsketänkande då de har svårt att leverera 60 fps på många spel. I det här fallet hade det varit 480 p 30/60 fps. 30 fps i VR är värdelöst iaf. minst 45 och även då är det ingen fin upplevelse. Sony VR ligger på 120hz och oculus vive och alla andra ligger runt 90 hz. Men 480 p upplösning per öga är ju skräp. Men jag tar 4k 30 fps alla dagar i veckan över 480 p men hade aldrig spelat 4k 30fps men är man tvungen att välja så där har du svaret

1
Skriv svar