Kvällssnack: Hur viktig är grafiken i spel?

Medlem

Jag skulle nog säga att optimeringen utav spelen idag går före både grafik och gameplay för mig.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Väldigt viktig när det gäller AAA spel som ska presentera en "visuellt realistisk" spelvärld, som tex. GTAV, Assassins Creed, Far Cry, Red Dead Redemption, Last of us, osv. Då vill man oftast se tekniska framsteg och bli imponerad.

Spel som väljer en egen stil som Team Fortress 2, Overwatch, Fortnite, osv. Då handlar det mer om en konstnärlig stil, och då spelar det ingen större roll.

Medlem

Art Direction är klart mycket viktigare än själva grafiken för mig.

Story trumfar allt dock.

Grafik är ett utmärkt verktyg, du kan förstärka en story eller känsla genom att måla upp en bild som du kan få någon form av igenkänning i. En solnedgång med realistiskt ljus i Toussaint är inte altför långt ifrån en semester i Österlen eller Toscana.

Så kort och gott tror jag att grafik är viktigt för vissa spel, för använt på rätt sätt, är det ett verktyg för att förstärka inlevelsen.


signatur

Nämen!

KoP
Medlem

Grafik 25
Ljud 25
Gameplay 50

Medlem

Kom ihåg när man spelade final fantasy 7-9 och man satt och längtade till nästa mellansekvens och sa att det är nästan som film. Nuförtiden är det snarare viktigare med bra och rolig spelmekanik då det är relativt lätt att med små och billiga medel få till en tjusig miljö med fina ljuseffekter. Tyvärr syns inte spelmekanik på bild så det som det satsas mest på är grafiken som ska få köparna att dreggla.

Medlem

@Roten: Men skulle säga att grafiken är perfekt anpassad för Fractured but whole exempelvis, det är "bra" grafik för just det spelet. Det handlar om vad som passar till helheten, och om det inte hade sett ut som south-park karaktärerna i det spelet så hade det ju floppat direkt.

Medlem

Det är givetvis en fördel om man ser vad som händer på skärmen men tycker spelen började se okej ut redan på Amiga500 tiden så inte som så jag sitter och gnäller över hur spel ser ut idag.
För mig är det viktigare ett spel har bra flyt och tight kontroll än den där perfekta solnedgången så att säga.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Jag skulle vilja säga att "Balans" är viktigast mellan gameplay och grafik. Det ska kännas bra att spela samt se bra ut men inget av dom ska väga ut den andra liksom. Många utvecklare satsar för mycket på grafik och andra på gameplay. Gameplay i sig är väl viktigare än grafik för det är gameplay som gör spelet. Grafiken är bara ögongodis. Men att hitta en balans däremellan vore som att göra det perfekta spelet.

Medlem

Så länge det finns spel känsla och en bra story samt content beroende på vad du nu spelar så är inte det grafiska så enormt viktigt, optimering samt så bugg fritt som möjligt är ändå A + O för min del. Men skulle jag följa det sist nämnda till punkt och pricka i dags läget så hade det inte blivit mycket till spela för min del. Så man får försöka stå ut med detta helt enkelt tills det blir kanske fixat med tiden.

Kontot avslutas

För mig var det många år sedan som grafiken betydde så mycket för mig.
Det var under Gamecube, PS2 och Xbox som var senast när grafiken var en viktig del av spelandet för mig.

Nu är det mest handlingen och känslan av spelen som betyder mest för mig.

Om jag ska jämföra spel så tycker jag att the elder scrolls är ett bra exempel på hur mycket viktigare känslan är för mig.
Jag njuter lika mycket när jag spelar Morrowind som när jag spelar några nyare spel, om man bara kommer till grafiken.
Men sen finns det saker i Morrowind som jag saknar som exempelvis kompassen, och att man hör mer när personer pratar med varandra i de nyare spelen. Därför får de nyare spelen en bättre känsla än vad Morrowind har.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Jag är ju en galen graphics junkie tyvärr. Bra grafik är mycket viktig för mig så att jag kan sjunka in i spelvärlden på ett bra vis. Missade konstigt nog Mass Effekt serien och försökte lira de på Steam för nåt år sedan. Ettan var på tok för gammalt så jag gav upp det. Startade 2an efter det o lirade i några timmar men kom aldrig in i det riktigt trots något bättre grafik än 1an. Ska ge 3an en chans om ett tag tänkte jag som inte är alltför gammalt. Andromeda gick ju dock bra som var ok som spel. Har dock inte klarat det. Nej grafiken i spelens värld har alltid varit viktig för mig.
Är absolut inte så ytlig i den riktiga världen när kvinnor ska dejtas t.ex. utan endast i spelvärldar då jag har svårt att sjunka in i storyn utan skarp grafik.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Grafik inte lika viktigt längre

Grafik i dagens spel är så pass bra att finns inget o gnälla på direkt. Vi har kommit till en punkt där det bara blir lite små förändringar inför varje spel släpp. Vad företagen bör koncentrera sig på är storyn och AI i spelen dessa kommer alltid vara de viktigaste punkterna i ett spel

Har varit med sen början 90-tal börja iaf med Nes så tror vi äldre inte är lika påverkade av grafiken som kidsen är nu förtiden då de aldrig gick igenom 90-talets grafik med pixlar stora som golfbollar

Kontot avslutas
Skrivet av submariner:

Grafik i dagens spel är så pass bra att finns inget o gnälla på direkt. Vi har kommit till en punkt där det bara blir lite små förändringar inför varje spel släpp. Vad företagen bör koncentrera sig på är storyn och AI i spelen dessa kommer alltid vara de viktigaste punkterna i ett spel

Har varit med sen början 90-tal börja iaf med Nes så tror vi äldre inte är lika påverkade av grafiken som kidsen är nu förtiden då de aldrig gick igenom 90-talets grafik med pixlar stora som golfbollar

Jag tror att du har en stor poäng med det du säger.
Om jag inte själv hade fått växa upp med 90-talet så som jag gjorde så kanske jag inte heller hade uppskattat det som har blivit på samma sätt.
För mig var det stort att gå över från generationen med Playstation och Nintendo 64 till generationen med Playstation 2 och Gamecube. Men sen efter det har jag inte sett pixlar på samma sätt.
Jag ser att det ser mer och mer verkligt ut i grafiken men det är inget som jag bryr mig om längre.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Tycker alltid det är så skumt när det börjar talas om vad som är "bra grafik" då det kan tolkas på
så många sätt för jag menar Witcher 3 har fantastisk grafik, Super Metroid har fantastisk grafik. Listan kan göras evighetslång.

Men är det inte ändå så att vi minns ett bra spel lite extra då gameplayet sitter och grafik/ljud stämmer in i den atmosfär som spelet ska utspela sig i.

Medlem

Jag tycker att i vissa fall så kan grafiken i ett spel vara väldigt viktigt. Som t.ex. i spel som bygger mycket på känsla och ljussättning. Jag talar då främst om skräckspelsgenren. Tänk t.ex. Alien Isolation utan allt dynamiskt ljus och skuggor, med enbart platt ljussättning utan mycket skillnad på ljus och mörker. Skulle spelet vara lika läskigt då?
Det är som med film. Bra ljussättning, som i sin tur behöver teknisk avancerad hårdvara, kan höja upp känslan en hel del.


signatur

Spelar på: PC, PS3, PS4
PSN ID: dedday

12
Skriv svar