Medborgarlön

Medlem
Medborgarlön

Vill börja med att säga att bara själva ordet ger mig rysningar.

Här kommer en länk på temat från Sveriges radio

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&arti...

Jag medger att samhället måhända står inför enorma problem nu när allt fler yrkesroller blir omoderna pga. automatiseringar och AI, men är medborgarlön verkligen rätt väg att gå?

Ett sådant system (medborgarlön alltså) känns verkligen som första steget mot en ekonomisk systemkollaps, jag menar, vem betalar? Staten? Hur stor del av befolkningen skall ha medborgarlön? Varifrån får staten pengarna? Etcetera.

Det hela känns som ett socialbidrag (AKA "försörjningsstöd" eller "ekonomiskt bistånd") i förklädnad, och jag har svårt att se hur detta kan fungera i ett kapitalistiskt samhälle på lång sikt. Särskilt om den grupp som är "berättigad" till den fortsätter att växa och växa. vilket känns som en sannolik utveckling i sammanhanget.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Frågan är då, hur vill du att man ska göra om inte på detta vis?

Medlem

Finland, Nederländerna samt Kanada är ju några länder som har börjat med Medborgarlön på begränsad nivå innan tanken är att börja utöka det. Är dessa länder några som du ser som står inför en systemkollaps innan länder som t ex super kapitalistiska USA?

Saken är ju den att medborgarlön har ju en tanke med att du ska kunna t ex utbilda dig utan en massa krav så faktiskt flera människor klarar av det, det tar längre tid för andra och kortare för andra. Därmed kan man motverka problemet med att en massa yrkesroller försvinner och man får mer kvalificerat folk. Sen finns det ju folk som inte är läshuvuden och de aldrig kommer vara "kvalificerad" arbetskraft, men vad tycker du vi ska göra med dessa människor? Kul i bakhuvudet? Ta deras organ eftersom de är ju ändå värdelösa och tar upp resurser från oss andra? Ligga och dö på gatorna eller några getton någonstans?

"Jag har svårt att se hur detta kan fungera i ett kapitalistiskt samhälle på lång sikt"

Ja, det kanske är det kapitalistiska systemet som är problemet. Det vet vi ju inte än eftersom t ex sann kommunism har ju aldrig uppfyllts då de blivit diktaturer och annat långt innan. Vi måste finna vägen till en Utopi rätt snabbt innan systemet vi har nu kollapsar.

Medlem

@kaealy: Jag har inget bra svar på frågan tyvärr. Men bara för att jag inte har svaret, så innebär det inte per automatik att min observation är felaktig eller irrelevant.

Om alla frågor där ett korrekt svar inte kan uppnås omedelbart är irrelevanta så onödigförklarar du all forskning.

Personligen är jag av uppfattningen att en utbredd medborgarlön och ett kapitalistiskt system i det långa loppet är inkompatibla. Om Finland mfl. inför detta så kan jag bara beklaga.

Visst, man kan utbilda sig om man har medborgarlön, men för många så kommer detta bara vara ett alternativ om det finns ett slutdatum på medborgarlönen, om ens då. Som du skrev själv, det finns folk som inte är läshuvuden. Andra är helt enkelt lata.

Angående folk som aldrig kommer att vara "kvalificerad arbetskraft", där har du pudelns kärna. I takt med att automatiseringen fortskrider så kommer denna grupp oundvikligen att växa, och nej, en kula i bakhuvudet är verkligen ingenting jag förespråkar. Den kommentaren luktar bara troll.
Men som sagt, jag har inget bra svar här.

USA skulle aldrig tänka tanken att införa detta, Om deras ekonomi kollapsar beror det snarare på andra faktorer, den ständigt växande statsskulden t.ex
https://www.di.se/nyheter/varningen-usas-statsskuld-svaller/

Anser du att USA är idealsamhället?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skribent
Skrivet av kaealy:

Finland, Nederländerna samt Kanada är ju några länder som har börjat med Medborgarlön på begränsad nivå innan tanken är att börja utöka det. Är dessa länder några som du ser som står inför en systemkollaps innan länder som t ex super kapitalistiska USA?

Saken är ju den att medborgarlön har ju en tanke med att du ska kunna t ex utbilda dig utan en massa krav så faktiskt flera människor klarar av det, det tar längre tid för andra och kortare för andra. Därmed kan man motverka problemet med att en massa yrkesroller försvinner och man får mer kvalificerat folk. Sen finns det ju folk som inte är läshuvuden och de aldrig kommer vara "kvalificerad" arbetskraft, men vad tycker du vi ska göra med dessa människor? Kul i bakhuvudet? Ta deras organ eftersom de är ju ändå värdelösa och tar upp resurser från oss andra? Ligga och dö på gatorna eller några getton någonstans?

"Jag har svårt att se hur detta kan fungera i ett kapitalistiskt samhälle på lång sikt"

Ja, det kanske är det kapitalistiska systemet som är problemet. Det vet vi ju inte än eftersom t ex sann kommunism har ju aldrig uppfyllts då de blivit diktaturer och annat långt innan. Vi måste finna vägen till en Utopi rätt snabbt innan systemet vi har nu kollapsar.

Fast det är väl klart att medborgarlön fungerar utmärkt i "begränsade nivåer". Problemet uppstår först när utbetalningarna inte kan täckas av de snabbt sinande skatteintäkterna i takt med att fler och fler slutar jobba.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Anser du att USA är idealsamhället?

Nej, trodde det framkom rätt tydligt om hur jag formulerade mig om USA. Det finns inget fungerande land som har infört medborgarlön helt ut(som går att leva på), så det finns ingen empiriskt forskning på det hela utan bara antaganden. Så vad pratar du om för forskning? Speciellt när det finns fullt fungerande länder som tagit första steget i den riktning.

"nej, en kula i bakhuvudet är verkligen ingenting jag förespråkar."

Vad förespråkar du då när du drog slutsatsen att dessa människor snart blir onödiga och dessa inte förtjänar en levebröd när de blir obsoleta? Även om du dillar om att du inte har några svar själv, så är detta ju den mörka kontentan av det i vår värld idag. De kommer att dö och svälta, det är verkligheten.

Medlem
Skrivet av Myran22:

Fast det är väl klart att medborgarlön fungerar utmärkt i "begränsade nivåer". Problemet uppstår först när utbetalningarna inte kan täckas av de snabbt sinande skatteintäkterna i takt med att fler och fler slutar jobba.

Eftersom det aldrig har testats fullt ut i fullt fungerande ekonomiska länder så vet vi helt enkelt inte, de flesta kommer inte helt magiskt sluta jobba för att de får en medborgare lön på 12.000-13000 kr i månaden. Bara bra i så fall, så företagen måste höja lönerna på svältlöner och höja arbetsmiljön. Många går till jobbet av fler anledningar än pengar även fast många inte vill erkänna det.

Medlem

@kaealy: Som du själv säger, det finns ingen empirisk forskning, bara antaganden. De antaganden som du verkar välja att tro på är de som förespråkar medborgarlön. Kul för dig.
Själv gör jag antagandet att det är naivt att tro att medborgarlön är en fungerande lösning.

" Speciellt när det finns fullt fungerande länder som tagit första steget i den riktning."

Kan inte undgå att lägga märke till att inget av de länderna där de utförde de här försöksprojekten har infört systemet fullt ut. Undrar vad det kan bero på? Fungerade det kanske inte jättebra?

"... så är detta ju den mörka kontentan av det i vår värld idag. De kommer att dö och svälta, det är verkligheten."

Ja.
Därför behövs forskningen jag pratade om tidigare, för jag är övertygad om att medborgarlön inte är lösningen.

"Många går till jobbet av fler anledningar än pengar"
Och resten gör det inte.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Avstängd
Skrivet av kaealy:

Finland, Nederländerna samt Kanada är ju några länder som har börjat med Medborgarlön på begränsad nivå innan tanken är att börja utöka det. Är dessa länder några som du ser som står inför en systemkollaps innan länder som t ex super kapitalistiska USA?

Saken är ju den att medborgarlön har ju en tanke med att du ska kunna t ex utbilda dig utan en massa krav så faktiskt flera människor klarar av det, det tar längre tid för andra och kortare för andra. Därmed kan man motverka problemet med att en massa yrkesroller försvinner och man får mer kvalificerat folk. Sen finns det ju folk som inte är läshuvuden och de aldrig kommer vara "kvalificerad" arbetskraft, men vad tycker du vi ska göra med dessa människor? Kul i bakhuvudet? Ta deras organ eftersom de är ju ändå värdelösa och tar upp resurser från oss andra? Ligga och dö på gatorna eller några getton någonstans?

"Jag har svårt att se hur detta kan fungera i ett kapitalistiskt samhälle på lång sikt"

Ja, det kanske är det kapitalistiska systemet som är problemet. Det vet vi ju inte än eftersom t ex sann kommunism har ju aldrig uppfyllts då de blivit diktaturer och annat långt innan. Vi måste finna vägen till en Utopi rätt snabbt innan systemet vi har nu kollapsar.

Klockren analys.

Medlem

Hörde detta förslag någonstans, vet inte vart dock.

Men för att finansiera medborgarlönen utan att staten ska finansiera detta helt själva så hade man kanske kunnat ta ut mer skatt (eller procent från vinsten) från företag som använder automatisering i stora delar av sin produktion. Givetvis bör andelen variera beroende på i vilken grad automatiseringen används.

När befolkningen fortsätter öka och automatiseringen också ökar börjar det bli dags att komma på nya sätt att bygga vårt samhälle.

Edit: Kan vara bra att tillägga att jag inte lyssnat på ljudklippet ännu

Releasehästryttare

Ju snabbare vi kommer till ett "star trek" samhälle där man inte är tvingad att jobba ju bättre, man skall ju vara fri att göra som man vill med den lilla tid man har på detta klot.

Inaktiv

Jag tror medborgarlön är oundvikligt och något som också vore bra för mänskligheten.
Att jobba 8 timmar om dagen eller mer är inget annat än slaveri. Vi har byggt ett zoo åt oss själva och är nu fast i det. Om man tvingade Schimpanser att arbeta 8 timmar om dagen i deras burar hade man kallat det djurplågeri, men vi är också djur och utsätts för samma plågeri. Ursprungsmänniskan gick och plockade det som naturen erbjuder helt gratis.
Och trots att effektiviteten och då också produktiviteten ökar hela tiden i samband med att tekniken utvecklas så jobbar folk fortfarande lika mycket. Något är fel i den ekvationen.

Medlem

Vet inte vad slutsatsen är från Finlands experiment.
Resultatet ska tydligen presenteras 2019.

5800 kr är inte mycket men det just kravet på ingen motprestation som öppnar för möjligheter.

Star Trek är långt bort tyvärr

Medlem

Håller med de andra, det är ju bara bra. I ett perfekt samhälle tror jag något sådant är en bra början. De som är arbetslösa eller pga andra hinder inte kan arbeta, kan ändå leva ett normalt liv. Medans de som jobbar får medborgarlön + vanlig lön.

Även om det låter lite "Star Trek" så är det nog bara tidsfråga innan alla jobb ersätts av AI / Robotar.

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Håller med de andra, det är ju bara bra. I ett perfekt samhälle tror jag något sådant är en bra början. De som är arbetslösa eller pga andra hinder inte kan arbeta, kan ändå leva ett normalt liv. Medans de som jobbar får medborgarlön + vanlig lön.

Även om det låter lite "Star Trek" så är det nog bara tidsfråga innan alla jobb ersätts av AI / Robotar.

Låt oss börja med autonoma fordon först se hur bra det går i praktiken i stor skala som inte är simulerad.
Har vi tur optimeras företagsledningar bort också. De är många gånger sämre utbildade än personalen numera. *grin*

För 5800 kr skulle jag kunna tänka mig ta en paus från jobbet och plugga lite till.
Kanske byta yrke osv. Läsa nån annan inriktning osv.

Dock försvinner ju inte snedfördelningarna; lär väl snarare öka.
Som arbetare får väl medborgarlön annars samma effekt som en riktigt stor skattesänkning.
Svårt se hur det fungerar i stor skala som det är idag, mycket annat som måste ändras.

Medlem

Vi har ju mer eller mindre medborgarlön redan idag:
Barnbidrag, bostadsbidrag, studiebidrag, rut o rot osv.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem
Skrivet av kaealy:

Ja, det kanske är det kapitalistiska systemet som är problemet. Det vet vi ju inte än eftersom t ex sann kommunism har ju aldrig uppfyllts då de blivit diktaturer och annat långt innan. Vi måste finna vägen till en Utopi rätt snabbt innan systemet vi har nu kollapsar.

Lägg ned med att sprida myten att sann kommunism aldrig har uppfyllts. Det har testats, uppfyllts och rasat samman gång på gång. Rätt väg för Sverige är mer kapitalism, inte mindre. Lyft på skattetrycket, slopa bidragen och kraftigt minska subventionerna. Låt folk behålla mer av sin lön och lämna över fler områden till marknaden. Kommunism är idiotiskt.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Lägg ned med att sprida myten att sann kommunism aldrig har uppfyllts. Det har testats, uppfyllts och rasat samman gång på gång. Rätt väg för Sverige är mer kapitalism, inte mindre. Lyft på skattetrycket, slopa bidragen och kraftigt minska subventionerna. Låt folk behålla mer av sin lön och lämna över fler områden till marknaden. Kommunism är idiotiskt.

Det här greppet kommer aldrig slutas användas eftersom det är oerhört bekvämt att hävda "ingen sann kommunism" när det slutar i misär eller folkmord - vilket det alltid gör.

Medlem

Medborgarlön är väl bra och dåligt, det som är bra är att man inte tvingar folk göra skitjobb för pengar. Sen får man får lite mera frihet att söka något annat att göra som är mera meningsfullt. Men jag tänker automatiseringen kanske gör att vi fokuserar mera på utforskning i rymden eller lösa våra andra problem. Vi får helt enkelt se vad som händer, men jag personligen skulle plugga på universitet tills jag var 100 år med medborgarlön.

En gammal video om automatisering ifrån 2014 som är välgjord --> "Humans Need Not Apply" https://youtu.be/7Pq-S557XQU

Medlem
Citat:

Kan inte undgå att lägga märke till att inget av de länderna där de utförde de här försöksprojekten har infört systemet fullt ut. Undrar vad det kan bero på? Fungerade det kanske inte jättebra?

Om du hade bemödat dig att vara lite påläst så kunde du ju enkelt googlat det och sett att de länder jag nämnde började med detta de senast 2-3 åren. De har med störta sannolikhet inte ens kommit tillräckligt långt för att dra några slutsatser.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Lägg ned med att sprida myten att sann kommunism aldrig har uppfyllts. Det har testats, uppfyllts och rasat samman gång på gång. Rätt väg för Sverige är mer kapitalism, inte mindre. Lyft på skattetrycket, slopa bidragen och kraftigt minska subventionerna. Låt folk behålla mer av sin lön och lämna över fler områden till marknaden. Kommunism är idiotiskt.

Jasså, Mr Negative. Lust att nämna en kommunistisk stat som gått steget fullt ut genom att ge tillbaka makten till folket efter revolutionen? Väntar mig inte ens något svar när jag vet att du aldrig kommer erkänna att du har fel eller inte vet, ingen ide att du ens slösar tid på att svara för jag bryr mig inte.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Om du hade bemödat dig att vara lite påläst så kunde du ju enkelt googlat det och sett att de länder jag nämnde började med detta de senast 2-3 åren. De har med störta sannolikhet inte ens kommit tillräckligt långt för att dra några slutsatser.

@kaealy: Må så vara. Jag hade ont om tid när jag skrev det inlägget. (Dvs, hade inte tid att faktakolla.)

Hur som helst, det handlar således såvitt jag kan uttyda om småskaliga experiment alltihop så här långt. Dvs. forskningsprojekt.

För övrigt, projektet i Finland måste ju kännas som ett skämt oavsett. 5800 kr i månaden går inte på några som helst villkor att leva på. Det blir möjligen ett sätt att minska beroendet av andra bidrag ett tag, eller ett sätt att få mindre skuld hos CSN, (Eller vad den finska motsvarigheten nu kallas.)
2000 personer berördes. Småskaligt. Dessutom:

Skrivet av VA:

Men medan satsningen hyllas internationellt så har Finlands regering redan dragit i handbromsen. Nu gör man i stället en u-sväng i helt motsatt riktning från medborgarlön, eller basinkomst som det även kallas.

Källa angående Finland här.

https://www.va.se/nyheter/2018/04/19/darfor-skrotar-finland-s...

Nederländernas projekt:

Skrivet av Arbetet:

Staden Utrecht i Nederländerna lanserade också medborgarlön i januari. I projektet ”Weten Wat Werkt” är 250 invånare garanterade en inkomst om 960 euro i månaden, cirka 9 200 kronor.

250 invånare. Småskaligt, som sagt. För forskningssyfte? Troligen.

Kanada, Samma källa:

Skrivet av Arbetet:

Det är dock inte första gången som Kanada inför medborgarlön. I provinsen Manitoba fick 1 000 invånare 1974 börja ta emot basinkomst. Men budgeten för projektet ströps åt halvvägs och tre år senare lades projektet ned, utan tillfredsställande datainsamling gällande invånarnas utveckling.

Hela 1000 personer här, och ingen datainsamling ens. Vilket skämt. Även om det den gången handlade om det lite äldre projektet där.
Har inte hittat någon artikel som beskriver omfattningen av det nuvarande kanadensiska projektet.

Länk till artikeln i fråga.
https://arbetet.se/2017/02/27/fler-lander-infor-medborgarlon/

Och ja, jag såg att artikeln publicerades 2017.

Och Jag hart fortfarande inte sett någonting som får mig att tro att medborgarlöner är rätt väg att gå.
Hur har du tänkt att det skall finansieras?
Betänk att vi lever i ett land där staten nyligen har höjt pensionsåldern med argumentet att pengarna inte räcker annars.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Avstängd

Fenomenet "medborgarlön" har alltid funnits och har studerats under många århundraden.

Det kallas för "att vara bortskämd"!

Att få betalt utan att behöva göra något bådar inte gott då majoriteten av människor alltid följer "vägen med minst motstånd".

Annars hade exempelvis fetma aldrig blivit ett globalt problem som det är idag.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Lägg ned med att sprida myten att sann kommunism aldrig har uppfyllts. Det har testats, uppfyllts och rasat samman gång på gång. Rätt väg för Sverige är mer kapitalism, inte mindre. Lyft på skattetrycket, slopa bidragen och kraftigt minska subventionerna. Låt folk behålla mer av sin lön och lämna över fler områden till marknaden. Kommunism är idiotiskt.

Det är dock sant, finns inget exempel på en ren kommunism. I en ren kommunism är egentligen tanken att folket ska styra, någon ledare eller ledning ska inte finnas. Sure, kanske omöjligt, men inte heller någon indirekt-demokratisk halvkommunism har existerat.

Är nog personligen inte mycket för kommunism heller, men det är faktiskt sant att ingen sann kommunism har blivit uppfylld. Sovjetunionen kan väl snarare efterlikna vilket annan kapitalistisk diktatur som helst. Sällan diktatorer lyckas.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Vill börja med att säga att bara själva ordet ger mig rysningar.

Här kommer en länk på temat från Sveriges radio

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&arti...

Jag medger att samhället måhända står inför enorma problem nu när allt fler yrkesroller blir omoderna pga. automatiseringar och AI, men är medborgarlön verkligen rätt väg att gå?

Ett sådant system (medborgarlön alltså) känns verkligen som första steget mot en ekonomisk systemkollaps, jag menar, vem betalar? Staten? Hur stor del av befolkningen skall ha medborgarlön? Varifrån får staten pengarna? Etcetera.

Det hela känns som ett socialbidrag (AKA "försörjningsstöd" eller "ekonomiskt bistånd") i förklädnad, och jag har svårt att se hur detta kan fungera i ett kapitalistiskt samhälle på lång sikt. Särskilt om den grupp som är "berättigad" till den fortsätter att växa och växa. vilket känns som en sannolik utveckling i sammanhanget.

Inte så särskilt konstigt i egentligen, skulle företagen få gratis arbetskraft ökar också deras förmåga att betala mer skatt. Skatten kan i sin tur delas ut i form av medborgarlön. Finns inga konsumenter, finns inte heller några företag.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Fenomenet "medborgarlön" har alltid funnits och har studerats under många århundraden.

Det kallas för "att vara bortskämd"!

Att få betalt utan att behöva göra något bådar inte gott då majoriteten av människor alltid följer "vägen med minst motstånd".

Annars hade exempelvis fetma aldrig blivit ett globalt problem som det är idag.

Du har helt klart en poäng, men vad ska man egentligen göra om alla jobb i framtiden tas av robotar och AI?

Skribent
Skrivet av Cenorida:

Du har helt klart en poäng, men vad ska man egentligen göra om alla jobb i framtiden tas av robotar och AI?

Visst, men varifrån ska pengarna komma? Det är inte svårt att säga "Ge pengar till alla utan motprestation", men desto svårare att faktiskt göra det till verklighet.

Vad händer med företag som Sverige väljer att straffbeskatta eftersom de har för stor automatisering? Kommer de stanna i Sverige och glatt pröjsa för dessa medborgarlöner? Knappast.

De kommer flytta till länder där de inte behöver betala höga skatter, och vips har Sverige ännu mindre skatteintäkter än tidigare.

Det är helt klart ett intressant problem och jag kan inte tänka mig någon bra lösning själv. Det skulle vara om man inför ett världsvitt förbud mot automatisering, men det känns lika orimligt som medborgarlön.

Medlem
Skrivet av Myran22:

Visst, men varifrån ska pengarna komma? Det är inte svårt att säga "Ge pengar till alla utan motprestation", men desto svårare att faktiskt göra det till verklighet.

Det är ett missförstånd att rättigheter ska kunna erhållas utan skyldigheter och ansvarstagande.

Om alla människor får studiebidrag och barnbidrag utan att faktiskt varken studera eller ta hand om barn så kommer världen sluta fungera. Motivationen hos människor kommer implodera och melankoli och depression kommer bre ut sig.

Frågan är då, hur mäter man varje individs ansvar, skyldigheter och faktiskt nytta per månad för att sen kunna betala ut en skälig medborgarlön som är proportionell till detta?

Ska man kanske ha en checklista på ett antal ansvarsområden samt uppgifter och sedan att låta lönen betalas ut alltefter hur många uppgifter och vilka ansvarsområden som uppfyllts?

På vilket eller vilka sätt har den här medborgaren bidragit till samhället denna månad?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Skribent
Skrivet av Sipmo:

Det är ett missförstånd att rättigheter ska kunna erhållas utan skyldigheter och ansvarstagande.

Om alla människor får studiebidrag och barnbidrag utan att faktiskt varken studera eller ta hand om barn så kommer världen sluta fungera. Motivationen hos människor kommer implodera och melankoli och depression kommer bre ut sig.

Frågan är då, hur mäter man varje individs ansvar, skyldigheter och faktiskt nytta per månad för att sen kunna betala ut en skälig medborgarlön som är proportionell till detta?

Ska man kanske ha en checklista på ett antal ansvarsområden samt uppgifter och sedan att låta lönen betalas ut alltefter hur många uppgifter och vilka ansvarsområden som uppfyllts?

Om denna "medborgarlön" ska betalas ut baserat på prestation och ansvar, vad är det då som skiljer den från en vanlig lön som statligt anställd?

Och det avgörande problemet kvarstår: varifrån ska pengarna komma?

Medlem

Är det inte mera att man skall ställa frågan kommer dagens ekonomiska system att fungera i den nya tiden med AI?

Vart skall pengarna för samhället och dess framtid komma ifrån? Vi kan inte fortsätta det ekonomiska systemet vi har nu för då kommer vi alla att gå under förr eller senare.

Vi kan nämligen inte ha ett ekonomisk system som bygger på en synes oändlig till tro på tillväxt. Tillväxten kommer att stanna av, och vi kan inte fortsätta att producera skräp produkter för att bara öka konsumtionen.

Det kommer att döda våra möjligheter att leva på "våran" planet vilket kommer att leda till att vi inte kommer att ha någon ekonomi alls.

Medborgar lön är nog ett måste men även ett helt annat ekonomiskt system som utgår ifrån samhällets bästa och inte indviders bästa är också ett måste i framtiden. Vi kan inte ha stora företag som spyr ut miljögifter och tillverkar produkter som är till för att gå sönder.

Vi kan heller inte forsätta vårt jordbruk och djur hållning på det sättet vi gör för det är heller inte hållbart länge till.

Så detta handlar inte bara om medborgarlön skall finnas eller inte, vi behöver göra en omställning till en mera hållbar ekonomi för livet på denna planetens bästa.

@Sipmo: Din analys känns lite felaktig orsaken till att vi behöver medborgarlön är ju att vi inte kommer att ha jobb nog till att börja med. Vi kommer inte behöva alla människor i yrkesutförning i framtiden, vi kommer att vara för många för alla avseenden.

De flesta människor kommer bara att ha ett ansvar för sig själva och sin familj. Du tänker mera i en bana av att "jobb" är en norm som bevhös för att mänskligheten skall kunna finnas till.

123
Skriv svar