Helgdiskussion – Vad spelade du 1998?

Medlem

Hösten 98 fick vi vår första dator. P2 350mhz, som slog polarna 266mhzare på fingrarna
Tror det var mest Motoracer, Need for speed 3, GTA, Death Rally och Unreal som gällde. Men på den tiden hade man ju även en jävla massa lustiga småspel.

SinkSub, SkiFree, Chips Challenge osv nötte man en del

Kontot avslutas

Jag hade önskat mig en Nintendo 64 året innan men jag fick mig en Playstation istället i julklapp 1997.
Så under 1998 så blev det en del Playstation spelande istället.

Jag spelade den svenska versionen av Disney spelet Hercules, Overboard! och troligtvis en del demo spel.

Detta året så var jag med om det som då var min värsta födelsedag.
Jag fick spelet Destruction Derby i födelsedagspresent men det var en kill kompis och sov över hos mig som tog spelet och spelade det hela helgen, han lät inte mig få spela mitt eget spel en enda gång så jag kände mig väldigt ledsen när han väl åkte hem och jag äntligen fick spela det. Träffade honom igen senare i vuxen ålder och han har verkligen inte blivit något bättre.

Det var bra att ni berättade att det var 1999 som Metal Gear Solid släpptes här, det betyder att jag inte köpte Svenska Playstation Magasinet förens i mars 1999.
Kommer ihåg att de recenserade Metal Gear Solid i februari och Crash Bandicoot 3 i mars och jag hade börjat få ett väldigt intresse av Crash Bandicoot just då så jag köpte mycket tidningen bara för att få spela Crash Bandicoot 3 demon.
Men såg nu på Wikipedia att Crash Bandicoot 3 hade släppts till Playstation redan i December 1998 så de var ju lite sena med att recensera det.
Men o andra sidan så var väl den tidningen ganska ny på den tiden.

Sen kommer jag faktiskt inte ihåg så mycket mer av vad jag spelade det året.
Kan ha varit det året som jag var hem till en annan kompis och spelade GoldenEye på hans Nintendo 64. Jag kommer ihåg att han även hade NHL 98 på datorn.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas
Skrivet av Stoffelito:

Ps1: Tekken 3, Gran turism, Final fantasy 7 och 8.
PC: Red alert 1, NHL 98, Age of empire, GTA1.

Red alert 1 var första gången jag spelade online, var 10 år gammal. Minns att det var fascinerande när folk svarade på vilket land dem kom ifrån, kunde knappt tro det.

Jaha, var det 98 som Tekken 3 kom?
Jag vet att jag hade Tekken 2 på en demo (som jag tror följde med Playstation när jag fick det) så jag köpte Tekken 3 när det nyss hade släppts.
Bra att veta att det också var 1998


signatur

ゼルダの城

Medlem

Shining the Holy Ark och Shining Force III Till Sega Saturn.
Rainbow Six, Trespasser och Might and Magic VI: The Mandate of Heaven till PC.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

ELF
Medlem

Svårt att minnas vad man nötte. Minns inte om vi hade köpt Quake 2 vid det laget eller om det var senare. Minns inte heller om jag fick Red Alert 2 då eller året efter. Var ju bara 9 bast 98.
Annars så körde man ju alla möjliga demos från PC För Alla. Söker fortfarande ett av dessa demos. Man flög något flygplan/rymdskepp och attackerade fiendebaser både ovan och under mark. Banornas alla hörn "satt ihop".
Men SinkSub, Chips Challenge, Piranha Panic, Ugh!, Ski Or Die och ett stenålders racing spel (som är omöjligt att luska fram) var favoriterna.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

De jag kommer ihåg:
Half-Life, Quake 1 & 2, Blood 2 the chosen, Diablo, Starcraft, Duke Nukem, Shadow Warrior, Warcraft 2, The Curse of Monkey Island, Total Annihilation, Star Wars: Jedi Knight Dark Forces II, Rainbow Six, Exhumed.
Om man skulle gått ett år längre fram så hade System Shock 2 varit med på listan som fortfarande är ett av de bästa spelen någonsin.

Medlem

Baldurs Gate


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Medlem

1998, vilket år! För min del var det enbart PC-spel som gällde då, t ex

Quake 2
Half-Life
Thief: The Dark Project
Age of Empires: The Rise of Rome
Commandos: Behind Enemy Lines
MechCommander
Tom Clancy's Rainbow Six
Unreal

+ Total Annihilation förstås. Det släpptes hösten -97 men det kom ett par expansioner under -98. Väldigt populärt spel på LAN-party då.

Inaktiv

Under 1998 var jag helt förälskad i Half-Life. Nötade det i otaliga timmar under väldigt många år framöver. Har så många härliga minnen från det spelet Saknar den versionen av spelet väldigt mycket Önskar jag hade den än i dag.

Medlem

Seven Kingdoms! Satan vad telefonräkningarna tog stryk av att jag var förälskad i det spelet.

Medlem

Ganska mycket Q1 blev det

Medlem

Final fantasy 7 var det extremt mkt samt Metal gear solid, Resident Evil 2, Tomb Raider 3, Thief.

Ambassadör
Xbox

Baldurs Gate, Fallout 2, Grim Fandango och Civilization 2.


signatur

Jump in.

Jh
Medlem

Oj det var många spel det året.. några pärlor jag kommer ihåg:

Baldurs Gate

Grim Fandango

Commandos

Fallout 2

Die by the sword

Shogo

Starcraft

Unreal

..och inte att glömma.. Half-Life!

Bra år


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Medlem

Det blev mycket Starcraft och Quake Multiplayer på skolan. Admin höll konstant på att ta bort våra spel så någon hade fixat en version som gick in på 2-3 disketter (Inget ljud, få kartor osv men fullt spelbart). Sen hade alltid någon med en zipdrive med Starcraft eller andra spel på. Har för mig att Starcraft versionen var kring 50-70 Mb.

Medlem

NHL 99 då jag fick det i födelsedagspresent i Oktober.
Är väl då man började spela på PC, som sitter i 20 år senare!

Kommer från en liten stad så de flesta spel som släpptes vid den tiden förutom AoE fick man inte höra talas om förrän långt senare. Har därmed ganska få spel att nostalgisk över.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Jag spelade fortfarande Quake nästan exklusivt men älskade kampanjen i Half-Life (Spelet var ju banbrytande på många sätt) och minns att jag hade kul med att designa kartor till den modernare HL-motorn.

zelda 64
goldeneye (åkte tåg ca 10 mil på rls dagen)

Medlem

Diablo 1 (bäst i serien), Half-Life och Baldur's Gate såklart! (Vilket spelår det var!)


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

co-op Quake 2 med polaren efter skolan på farsans jobb medan vi lyssnade på Marilyn Manson

Medlem
Skrivet av Gen:

Rätt otroligt att ni ens kommer ihåg det. Själv minns man knappt vad man gjorde förra månaden

Håller med, kommer absolut inte ihåg vad jag spelade som mest just 1988, 1998, 2008 eller ens vad jag spelade för fyra år sedan för den delen heller utan att veta namnet på titlarna. Enskilda spel har givetvis satt sig på minnet, men det är inte så att jag kommer ihåg specifika spelsläpp/år om de inte är spel som sedermera cementerat etsat sig fast på minnet p.g.a att de gett mig oförglömliga positiva minnen, som exempelvis BG 1 för att det på egen hand återuppväckte och gav nytt blod till RPG genren i väst, som dåläget i princip låg på dödsbädden och bara väntade på att lidandet skulle ta slut. Diablo 1 för sin oförglömliga estetik och den ändlösa jakten på loot som aldrig sinade. StarCraft, för att det var det första riktiga spelet jag verkligen spelade online mot och med andra personer, om man bortser från textbaserade spel som muds, vilket jag bekantade mig med långt tidigare. Men dessa föregångare till MMO-RPG genren, gav inte alls samma adrenalinrush som en intensiv match SC kunde frambringa.

Civ 2 har nämnts i tråden, men kom det så sent som 98? Den allsmäktige och allvetande farbror google säger 1996 på pc och faktiskt även 1998, men det var på Playstation av alla möjliga spelplattformar... Tycker det låter rätt knepigt att spela den typen av spel på konsol med en handkontroll, speciellt så tidigt som i slutet av 90-talet, men det kanske inte var allt för knepigt att koppla in externa tangentbord och möss redan till PS-1&2?

Det spelet spelade jag givetvis en hel del, men kommer inte ihåg hur, var eller specifikt vilket år det väl släpptes innan jag nu googlade på det. Spelet i sig kommer jag knappt ihåg, då jag har för mig att själva spelet inte var en speciellt stor uppgradering med nya mekaniker jämfört med föregångaren annat än rätt rejäla grafiska och tekniska förbättringar. Alla filmatiserade scener av dina rådgivare under de olika epokerna sticker dock ut rejält och är väl det som jag kommer ihåg allra mest av spelet när det kommer på tals idag.

Men det känns enormt föråldrat nu när jag ser det i dag och samtidigt är det väldigt typiskt för sin tid, en tid när datorer plötsligt hade blivit tillräckligt kraftiga och tekniken för att inkludera riktiga film-scener inte kostade mer än det smakade. Spelmakarna mixtrade rätt friskt med diverse live-action scener i spelen på mitten av nittiotalet nu när jag tänker tillbaka på spelen som kom åren runt mitten av 90-talet, när multimedia var ett modeord på allas läppar och Ines Usman trodde att Internet bara var en fluga. Problemet var att spelskaparna inte riktigt visste hur de skulle knyta samman filmatiserade scener med själva spelen i sig så att det gav spelen extra dimensioner och ta spelmediet till nya höjder. Det var extremt sällan någon faktiskt lyckades blanda spel/film medierna på ett bra sätt vill jag minnas, mest blev det bara ofrivillig komik av det hela, med urusla skådespelarinsatser och och amatörmässiga scener gav det spelen snarare en lågbudget som inte ens förtjänar b-films stämpel. Resultatet känns extremt "camp" när jag ser det idag. Var väl möjligtvis C&C serien som stack ut rejält från massan när det kommer till filmatiserade scener i spelen på den tiden. Kane kan mycket väl vara en av de kändaste antagonisterna i spelvärlden någonsin.

Här är ett klipp på rådgivarna i Civ II. När jag ser det nu idag känns det både enormt föråldrat och ger mig en härligt nostalgiskt känsla på en och samma gång.

Enligt den här listan över stora spelsläpp 1998 på wiki, så spelade jag förutom ovan nämnda spel även Caesar III, The Settlers III, Commandos: Behind Enemy Lines och det första Thief spelet har jag vaga minnen av att jag också spelade. Rent spontant känns 1998 inte exceptionellt starkt som spelår i mitt tycke. Visst kom ett par odödliga och oförglömliga titlar som blev till spelserier med lika eller ännu mer kända uppföljare, men det känns inte heller som att det skulle vara det bästa året någonsin i spelväg när jag ser på listan över de stora speltitlarna som släpptes under året. Kanske är det för att jag inte spelade de välkända konsolspelen som alla verkar höja till skyarna och jag anser dessutom att Half Life serien är rejält överskattad.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Might and Magic VI: The Mandate of Heaven till PC.

Det bästa crpg som någonsin gjorts (enligt mig åtminstone). Spelar det fortfarande frekvent!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Fallout 2
Half-Life
Thief
Baldur's Gate

finns säkert gott om fler jag spelade men dessa är dom jag har på minnet.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Det bästa crpg som någonsin gjorts (enligt mig åtminstone). Spelar det fortfarande frekvent!

Jag har aldrig klarat det spelet!
Köpte på mig en komplett samling med alla spelen i serien på GoG för något år sedan och tänkte att jag nu skulle ta tag i det, men det har inte blivit av.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

1998
Starcraft, Baldur's Gate, Quake 2.

Idag:
Starcraft (2) - fortfarande rätt kass på det

Medlem

Har ingen konsol, Och datorn fanns de inga spel på. Var 7år då, så var ute och spelade landhockey på gatan med kompisen, eller cyklande och hoppade med min bmx, alternativt badade i sjön på somrarna.
Lekte med pinnar i parken också, var riktigt grym på 2Hands pinnar!


signatur
Medlem

Quake World, allt annat var skit.


signatur

IDKFA

Medlem

Året då jag fick min första PC! Och det absolut första spelet jag spelade på PC va faktiskt Starcraft, tätt följt av Grim Fandango och HL.. Tror faktiskt det hade slagit om till 99 innan jag vågade mig på Half-life. Har fortfarande inte hittat ett ända spel som trollbundit mig som SC gjorde.. Jagar fortfarande den känslan, men den är nog förevigt passé :'( Lite som att röka Crack.. Chasing that first high. Eeeh, eller vad jag hört asså.. Om crack.

Skägg.
10 Chambers
  • Half-Life (ny standard för shooters)

  • Starcraft (carriers!)

  • Delta Force (så stora banor tack vare voxel-tekniken!)

  • Sin (inledande helikopterscenen!)

  • Myth II (så slaskigt!)


signatur
123
Skriv svar