Helgdiskussion – Vad spelade du 1998?

Robot
Helgdiskussion – Vad spelade du 1998?

Världens bästa spelår ligger nu tjugo år bakom oss. Vilken tid det var!

#helgdiskussion, #spelåret-1998


Medlem

Diablo så klart

Medlem

The Lion King, Kosmonaut, Prehistorik 2 och massa andra DOS spel som vi hade på den gamla burken.
Spelade även väldigt mycket Age of Empires.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

98?
Då var det unreal, Gex - enter the gecko, Grim Fandango, Thief och något spel som hette Trespasser som var hysteriskt kul och buggit haha

Då hade jag ett voodoo banshee.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Satt och spelade alldeles för mycket Civilization 2 på den tiden.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Resident Evil 2 US import
Metal Gear Solid JP import
Zelda Ocarina of Time US import.

Älskar spelen än idag. Minns dagen då jag hämtade ut Zelda OoT på posten (riktigt postkontor med nummerlappskrav) Det kändes helt magiskt då jag äntligen höll spelet i mina händer.

Medlem

Zelda Ocarina of Time. Kommer ihåg att på releasedagen drog vi hem till en kompis efter skolan som skulle få spelet samma dag. Vi satt där hela kvällen och nötte. Sedan när jag kom hem hade min pappa köpte ett N64 med Zelda till mig
Spelade hela natten
Det var tider det.

Medlem

Ps1: Tekken 3, Gran turism, Final fantasy 7 och 8.
PC: Red alert 1, NHL 98, Age of empire, GTA1.

Red alert 1 var första gången jag spelade online, var 10 år gammal. Minns att det var fascinerande när folk svarade på vilket land dem kom ifrån, kunde knappt tro det.

Avstängd

Baldur's Gate

Medlem

Typ allt som släpptes 1998, allt innan 98 hade man redan klarat ut. Men fastnade mest för Shogo, Blood 2 och Sin av någon anledning.

Medlem

StarCraft, Crash Bandicoot och Age of Empire.

Geeks Gaming

Hmmm, om jag inte minns fel så var det ohälsosamma mängder quake/quake 2 samt grim fandango, NHL 98 samt en del andra ströspel.
Just quake satt vi hela studentboendet och nötte i multiplayer då vi fick ”riktigt” bredband till byggnaderna.
Ah, minnena

Gen
Medlem

Rätt otroligt att ni ens kommer ihåg det. Själv minns man knappt vad man gjorde förra månaden

Medlem

Samma spel som jag spelar nu, Ultima Online
Classic client!


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem
Skrivet av magma:

98?
Då var det unreal, Gex - enter the gecko, Grim Fandango, Thief och något spel som hette Trespasser som var hysteriskt kul och buggit haha

Då hade jag ett voodoo banshee.

Tresspasser😍 Bästa spelet på Jurassic Park ipn ever! Så länge jag inte spelar om det igen så kommer jag kunna fortsätta leva med den inställningen🙂

Medlem

Tror faktiskt jag spelade första Resident Evil även om det kom ut nåt år tidigare, var lite efter i utvecklingen. Så var det mycket mycket NHL.

Medlem
Medlem

Det var GoldenEye för hela slanten. För första gången nånsin så spelades det tv-spel på fritidsgården, ett N64 hade tagits dit i enkom för att man skulle kunna få spela GoldenEye eftersom suget hos ungdomarna var för stort för att kunna avledas av annat.

Det var en omskakande kombination att få spela ett spel vars grafik på den tiden framstod som fantastisk och som därtill hade kontroller och spelupplägg som är second to none än i dag. Inte bara det. De flesta av oss var skeptiska till Mario och Zelda som blivit 3D "bara för sakens skull", för grafiken såg ju jättekonstig ut jämfört med de föregående 2D-spelen. Men med GoldenEye kom ett spel som förutom ovannämnda jackpottar också var själva kärnan i vad 3D kan skänka ett spel. Alla pusselbitarna föll på plats med det ofattbara spelet, som ett par av oss som var med då på fritidsgården körde multiplayer i senast förra helgen.

Medlem

Var mest Carmageddon, Golden eye och massa Snes spel på emulator, som jag spelade 1998. Missade lite av pärlorna det året men har tagit igen det i efterhand

Vänta förresten glömde ju alldeles bort Myth och Myth 2. La väldigt många timmar där på multiplayer både online och lokalt, grymma spel verkligen. Hoppas på en remake snart, tror det skulle kunna bli riktigt bra.

Medlem

Var nog fortfarande mest Quake. Blev dyra telefonräkningar.

Medlem

1998?


signatur

"If I am focusing on religion, should I not research education?"

Var ungefär då jag introducerades till dataspel på kompisens dator. Vi testa mycket men det som faktiskt består i minnesbanken är helt klart Doom 1/2. Lite sent kanske men det var det vi spela mest av. Vi var sju år gamla.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Och Fråga Doktorn från Lexia på skolans dator. Förstås.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Avstängd

Tror det var Final Fantasy VII, var någonstans runt den tiden jag spelade det i alla fall.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Half-Life och Quake 1 och 2.

Might and Magic VI: The Mandate of Heaven
Fallout 2
Grim Fandango
Heretic 2
SiN
Half-Life
Thief: The Dark Project
Baldur's Gate

20 år är ju också rätt lång tid, fast 1998 glömmer jag aldrig. Med "Fallout 2", "Half-Life" och "Baldur´s Gate" samma år, så var det nog det mest magiska spelår jag upplevt såväl förr som senare. Till skillnad från 1988, så vet jag i det här fallet att jag spelade allt ovanstående så fort som det kom till butikshyllan.

Artikel citat: "Förutom det uppenbara (cirka samtliga ovan) spelade jag Tex Murphy-äventyret Overseer och kunde då inte ana att cliffhangern skulle få sin upplösning först 16 år senare."

Det spelet var i efterhand en stor frustration för mig. Jag hade spelat (och älskat) "Under a Killing Moon" & "The Pandora Directive", så jag skulle ha köpt "Overseer" på momangen, fast jag såg helt enkelt aldrig till det. Inte i någon annons i de olika datortidningar jag regelbundet läste eller i hyllan hos någon spelförsäljare. Tror inte jag upptäckte dess existens förrän runt 2004-2005.

Inaktiv

100% Nintendo 64!

Ocarina of Time tog typ ett år för mig att klara då jag körde fast vid ett antal tillfällen, bland annat för att min engelska var så dålig.
Hur ska man veta att man ska följa sångrösten i Lost Woods för att hitta fram till Saria liksom?
Att lista ut hur man får Epona var inte heller lätt.
Och sista nyckeln i vattentemplet var förjävlig att försöka hitta.
Hade flera kompisar som aldrig klarade vattentemplet för att de inte hittade sista nyckeln. Gick till och med ett rykte om att om man öppnade dörrarna i fel ordning kunde man göra det omöjligt att progressa och då var man helt enkelt tvungen att spela om hela spelet från början.
Det stämde dock inte, det var bara det att en av nycklarna var extremt elakt gömd.
Fortfarande mitt favoritspel.

Sen spelade vi fortfarande GoldenEye 4-spelars split-screen typ varje dag.
Jag var då den enda i mitt område med en N64+GoldenEye(senare skaffade sig alla en n64) så ungefär hela grannskapets barn var hemma hos mig och spelade. Fanta + Sourcream&Onion-chips och GoldenEye var en väldigt vanlig kombo med resultatet väldigt kladdiga kontroller.
Vi spelade även Diddy Kong Racing, F-Zero X, 1080, Mario Kart 64, Lylat Wars, Yoshi's Story och Mario 64.

Enligt mig är Nintendo 64 den bästa konsolen som gjorts just för att det är den konsol med bäst och flest split-screen spel.

Medlem

Spelade väldigt mycket Half-Life


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Spelade mest N64 då. Hade en importerad konsol från USA och köpte alla spel via postorder. Minns fortfarande alla beställningar väldigt tydligt. Ibland ville Säljaren prata med mamma eller pappa som dock vägrade för de inte kunde prata engelska, fick mamma att säga yes efter att ha översatt säljarens fråga

Spelade såklart Zelda men mest Banjo-kazooie. Fortfarande än idag enda spelet jag tagit tagit allt man kan i ett spel. Dvs. alla mynt och liknande.


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Medlem

Så många bra spel... Tror jag spelade de flesta stora titlar som är klassiker idag under det året som kom ut på PC.

123
Skriv svar