Helgdiskussion – Vad spelade du ... 1988?!

Robot
Helgdiskussion – Vad spelade du ... 1988?!

Wasteland, Out-Run 3-D och Zelda II är några spel som släpptes för exakt 30 år sedan.

#helgdiskussion, #spelåret-1988


Medlem

Var tre bast vid tidpunkten och letade nog mest coola pinnar och stenar. Minns inte när nes äntrade hemmet riktigt men det borde varit däromkring.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Jag fyllde 4 år 1988. Jag började spela först ett par år senare. Men jag har i efterhand spelat en del från 1988. Ung som jag var så består mina minnen mer av intryck och känslor än detaljerade spelminnen.

Medlem

Super mario bros 3 är ett spel jag kan komma på. Körde det dock inte förrän runt 1990-1991 hos en polare. Jag hade sega så det var kul att kunna gå över till varandra och spela lite

Hans farsa hade detta https://www.youtube.com/watch?v=-Ea5hKnrUqI. Fattade ingenting av det spelet.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Avstängd

1988 var det Atari 520ST som gällde för min del. Alla möjliga spel.

Medlem

1988 var jag 14 bast. Spelade en hel del Airborne Ranger hos en polare, samt Pirates! eftersom jag inte hade en C64. Hade en Spektrum 128k+2. På den gick Thanatos varmt fortfarande och Ghosts 'n Goblins.


signatur

I drank what?

Medlem

Jag var 12 år och spelade zak mckracken dagtid och "använde" samantha fox strip poker kvällstid.

Testpilot

Många som påstår att jag föddes då, men jag minns det knappt själv! Men några exempel på spel från 88 som jag spelat är Mega Man 2, Dragon Quest III och Final Fantasy II.

Geeks Gaming

hmmm, 88 var det nog mest C64, framförallt Burger time, pitfall och Frankie goes to Hollywood. Sen var där nog ett gäng spel till som man kommer på senare

Kontot avslutas

@N_micke: Var tre bast vid tidpunkten

Samma här så jag har inte direkt några minnen av detta året. Ett minne har jag dock men det är inte spel relaterat.
1988 var jag på Liseberg och jag har ett minne från när jag var liten och stod vid ett upp och ner vänt hus, när jag har kollat upp Lisebergs historia så fanns detta huset på Liseberg vid den tidpunkten. Så det är det enda minnet som jag vet att jag har från 80-talet.

@magma: Super mario bros 3 är ett spel jag kan komma på. Körde det dock inte förrän runt 1990-1991 hos en polare.

Det släpptes väl typ vid 1990-1991 med?
Super Mario Bros 3 var förresten mitt första tv-spel.
Fick det ihop med min NES i julklapp 1992.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Blev en hel del Zelda II, Bionic Commando, Castlevania och Metroid.
Hade farsgubben som jobbade i sälj-branschen och var rätt snabb med att få hem spel som han tyckte verkade intressanta, och som 6 åring kunde man inte direkt klaga.

Medlem

Jag var fast i Police Quest 1, Leisure suit larry. Anledningen var att de var de få spel som gick att köra med Hercules grafik på PCn. Drömde om att få köra Bards tale, men Simcga fungerade inte när man skulle ner i källaren.

Edit : (Kan blandad ihop lite med 87... Är ju så länge sen)

Kontot avslutas

@Amelek: Blev en hel del Super Mario Bros. 3, Zelda II, Bionic Commando, Castlevania och Metroid.

Nu börjar jag ifrågasätta mig själv så jag gick ut på Wikipedia för att kolla upp Super Mario Bros 3.
Man kan ha spelat Super Mario Bros 3 1988 om man hade det till Famicom.
I USA släpptes det 1990 och i Europa släpptes det 1991.

Wiki:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Super_Mario_Bros._3


signatur

ゼルダの城

Medlem

Sierra spel på PC, minns hur man satt i skolans datorsal och lirade Larry, King's Quest, Space Quest, Police Quest etc. På C64 nötte jag Airborne ranger och Commando. Good times.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Skribent

Jag spelade lite navelsträng, annars tog jag det mest lugnt.

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

@N_micke: Var tre bast vid tidpunkten

Samma här så jag har inte direkt några minnen av detta året. Ett minne har jag dock men det är inte spel relaterat.
1988 var jag på Liseberg och jag har ett minne från när jag var liten och stod vid ett upp och ner vänt hus, när jag har kollat upp Lisebergs historia så fanns detta huset på Liseberg vid den tidpunkten. Så det är det enda minnet som jag vet att jag har från 80-talet.

@magma: Super mario bros 3 är ett spel jag kan komma på. Körde det dock inte förrän runt 1990-1991 hos en polare.

Det släpptes väl typ vid 1990-1991 med?
Super Mario Bros 3 var förresten mitt första tv-spel.
Fick det ihop med min NES i julklapp 1992.

Kommer ihåg att man var fascinerad av kranen utanför det huset, förstod inte riktigt hur den kunde "flyga".

Spelade inget 1988, det första spelminnet jag har är ifrån 1989 då pappa kom hem med Amiga 500 och Batman pack. Satan vad häftigt det var att vara Batman och svinga runt.

Medlem

Fick min Amiga 500 till Jul 1988. Första spelet jag lirade var Cruncher Factory!

Medlem

1988 var jag upptagen med att komma till världen.

Medlem

Zelda ll? Det kom ju ut 1987!

Men 1988 var ett underbart år för spel t ex:

Blaster Master - Super Mario Bros 3 - Double Dragon ll
Bionic Commando - Skate or Die! - Ice Hockey
R.C. Pro-Am

... dock fick jag inte ta del av dessa förrän några år senare - föddes i September '88!

Medlem

Var två år gammal men kan inte dröjt Många år till jag satt förvirrad framför Zelda II och ringde det där spelhjälpnumret(så jag minns det hehe)

Medlem

@ZeldasCastle: Så kan det vara. Kollade upp det själv på nån wiki för att se de spel som jag spelade när de kom det året och det stod inget om Famicom där jag läste, blev lite fundersam själv då jag hade för mig att det kom senare. Man ska aldrig lita på wiki’s helt enkelt.

Medlem

Var 9 år då. Hade själv Sega Master System och kommer ihåg att jag spelade Wonder Boy in Monsterland och Choplifter på den. Sen blev det en hel del NES också hemma hos polare bl a Mario Bros.

Medlem

Fick NES i julklapp 88. Tog ett tag innan jag fick några fler spel än Mario.

Medlem

Om jag inte minns helt fel en blandning av Last Ninja 2, Bubble Bobble o Wizball på C64 och för året nyinköpt Nintendo 8bit Super Mario/Duck Hunt kombo kassett. Hade fortfarande haft kvar det om inte för en sorglig jävel gjorde inbrott och stal skiten för oss några år senare...

Medlem

1988 va ett magiskt år, 7 år gammal va jag. Jag fick en Commodore 64 i julklapp och jag visste inget om denna världen och inte heller mina föräldrar heller va dom skapade för monster.

En klar favorit på den tiden va Maniac Mansion även om jag aldrig klarade ut det pga mina språkförbistringar.

Medlem

5 år gammal spelade jag Commodore 64 och läste bamse medan spelen laddade.

Medlem

Jag var inte ens född fören på 1992, de med gaming och datorer kom ja in rätt sent i. Inser att man har missat en hel del. Men än är de inte försent.


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

NuZ
Testpilot

@Mirage: Ghost n Goblins, spirituella urfadern till Souls spelen föresten. De nötte man en hel del själv på den tiden


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av Dalthor-san:

1988 va ett magiskt år, 7 år gammal va jag. Jag fick en Commodore 64 i julklapp och jag visste inget om denna världen och inte heller mina föräldrar heller va dom skapade för monster.

En klar favorit på den tiden va Maniac Mansion även om jag aldrig klarade ut det pga mina språkförbistringar.

C64 så sent på 80-talet...Taskigt att inte få en Amiga 500 eller Atari 520.

Medlem

Var 6 år gammal då och plöjde "alex kidd in miracle world" som var inbyggt i det nyinköpta sega master system II. Livet var enklare på den tiden 😊

123
Skriv svar