Tidernas bästa spelkonsoler – 80-talet!

Robot
Tidernas bästa spelkonsoler – 80-talet!

Ny sommarföljetong på FZ där ni röstar fram de bästa av de bästa.

#atari, #nintendo, #sega, #tidernas-bästa-spelkonsoler


Medlem

Om ni snackar om "samtidigt på PC", så kunde ju C64/Spektrum nämnas i en, två meningar?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Rh3nium: "Samtidigt på PC" var tänkt som ett komplement till konsolartikeln, för att sätta eran i perspektiv till PC-plattformen, men det finns så klart väldigt mycket vi skulle kunna skriva om i en sådan sektion. C64/Spektrum är bara två av flera alternativ vi inte inkluderade av utrymmesskäl, men hade artikeln handlat om PC-plattformen under 80-talet hade de så klart haft givet utrymme i artikeln.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Första konsolen jag skaffade var en PS3, bara för blueray och ha som mediestation i vardagsrummet. 80-talet var det c64 som gällde för min del (konsoler kunde man ju inte göra något annat än spela på så de var helt ointressanta typ).

Kontot avslutas

Jag har inga direkta minnen av 80-talet eftersom jag är född 85.
Men min första konsol var en NES och de andra två konsolerna hörde jag aldrig talas om förens i vuxen ålder. När det gällde Sega så var det bara Mega Drive och de andra 90-tals konsolerna som jag kände till.
Så det får bli NES som jag röstar på.


signatur

ゼルダの城

Medlem

NES var så jäääävla bra på sin tid. Hade ingen själv, men en kompis hade. Många ljuva minnen


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Rh3nium: "Samtidigt på PC" var tänkt som ett komplement till konsolartikeln, för att sätta eran i perspektiv till PC-plattformen, men det finns så klart väldigt mycket vi skulle kunna skriva om i en sådan sektion. C64/Spektrum är bara två av flera alternativ vi inte inkluderade av utrymmesskäl, men hade artikeln handlat om PC-plattformen under 80-talet hade de så klart haft givet utrymme i artikeln.

Tycker dock att ni kunde nämnt Amiga.

På åttiotalet så var Amigan varje sann spelentusiasts enda tänkbara dator trots allt. Leta upp jämförelser mellan PC och Amiga-versioner av samma spel från den aktuella eran om ni inte tror mig.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

En kompis hade NES, en annan hade C64 och jag hade Sega Master System så inget av vikt missades.

Master system var suverän!
Phantasy Star är förmodligen det bästa 8-bits rollspelet som gjorts och var överlägset allt annat i grafikväg på den tiden.
Wonder Boy 3: The Dragons Trap
Miracle Warriors
Bubble Bobble
YS: The Vanished Omens
Golden Axe Warrior

Vilka spel det finns till denna underskattade maskin!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Kommer ihåg att jag tyckte det var ganska coolt att polarens Master System hade snigel-spelet inbyggt. Men älskade min NES. Vilka spel följde med den? Har för mig att Ice Climber, Mario & Duck Hunt + Mario fanns i de olika utgåvorna?

Medlem

YS: The Vanished Omens var magiskt. Visst sålde nes mest men master system var bättre. Sega does what nintendon't haha
C64ans ljudchip förändrade allt. Sen blev det atari 520 och amiga. Tiden innan Sony styrde upp allt var lång och brokig.

Ambassadör
Xbox

Jag körde C64, Amiga och PC fram till 2011-12 när jag skaffade min första konsol... Samlade mest damm till en början vid sidan av min PC men sakta smög sig soffan på och nu spelar jag det mesta på konsol. PC'n är mest en strategispelsmaskin nu (Paradox-spel!). Så kan det gå när man blir konsolist.


signatur

Jump in.

Medlem

@Loevet: Sen att C64an sålde mer än Master System och var steget in till spelutveckling för majoriteten av tunga namn idag var inte relevant. Men o andra sidan en Ibm som få hade råd med inte för att nämna en Apple II...

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Apple II nämner vi i PC-sektionen, och C64 var populär som konsol men eftersom den var ett datorsystem som också kunde agera spelsystem kvalar den inte in i omröstningen dessvärre. Som tidigare nämnt är det av utrymmesskäl den inte är med i PC-sektionen, den hade kunnat bli betydligt större om vi skulle tagit med alla de stora händelserna under 80-talet. Eftersom det är kompletterande bonusinformation valde vi att hålla den ganska kort, men C64 skulle så klart kvalat in för att nämnas där.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

För mig är intellivision den självklara vinnaren. Fick ett av mina föräldrar 84 och det var då och där jag blev en hardcore gamer och alla andra blev noobs.

Atari,nintendo,Sega PHFFTH Colecovision


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

Onödigt vetande: Pewdiepie har fler youtube-prenumeranter än antalet sålda NES-exemplar...

Sjukt...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

En kompis hade NES, en annan hade C64 och jag hade Sega Master System så inget av vikt missades.

Master system var suverän!
Phantasy Star är förmodligen det bästa 8-bits rollspelet som gjorts och var överlägset allt annat i grafikväg på den tiden.
Wonder Boy 3: The Dragons Trap
Miracle Warriors
Bubble Bobble
YS: The Vanished Omens
Golden Axe Warrior

Vilka spel det finns till denna underskattade maskin!

Min bästa kompis hade NES, hans bror C64 och jag Master System!

Phantasy Star var mitt första spel som inte hängde med konsollen (Alex Kidd där), och PS är nog tveklöst mitt starkaste spelminne någonsin. Alla kategorier.

Jag hade alla spelen du nämner, och de var alla suveräna! Förlorade dock hela min spelsamling i ett inbrott för många år sen, svider än idag.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

C64...


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Skrivet av kanshira:

För mig är intellivision den självklara vinnaren. Fick ett av mina föräldrar 84 och det var då och där jag blev en hardcore gamer och alla andra blev noobs.

Vi hade också Intellivision med 13 kassetter men usla joysticks som fästes på kontrollerna, sedan blev det C64 och olika Amigas.
Efter 1995 var det stationär PC som gällde för mig och har hållit fast vid det.

Medlem
Medlem
Skrivet av jonis:

Min bästa kompis hade NES, hans bror C64 och jag Master System!

Phantasy Star var mitt första spel som inte hängde med konsollen (Alex Kidd där), och PS är nog tveklöst mitt starkaste spelminne någonsin. Alla kategorier.

Jag hade alla spelen du nämner, och de var alla suveräna! Förlorade dock hela min spelsamling i ett inbrott för många år sen, svider än idag.

Haha en speltvillingsjäl. Synd på din samling, finns usla människor där ute tyvärr. Jag har turligt nog kvar allt mitt. Alltid kul att varva dagens lir med barndomens.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Haha en speltvillingsjäl. Synd på din samling, finns usla människor där ute tyvärr. Jag har turligt nog kvar allt mitt. Alltid kul att varva dagens lir med barndomens.

Har kvar själva konsollen, den hittade de aldrig, men de 25-30 spelen stals tyvärr. :/ Minns även "Golvellius - Valley of Doom" starkt, lirade du det?

"Phantasy Star", "Ys - The Vanished Omens", "Wonder Boy III" och "Golden Axe Warrior" har jag nog mest starka minnen från.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Vilken trevlig läsning grabbar. Jag har nog trevligast minnen från SEGA Mega Drive och 16 bits eran. Tragiskt att Sega gick sin konsolmakare karriär i graven. Nu är de en endast en medioker spelmakare där kvaliten ofta slinker genom fingrarna. Annars gillade jag PlayStation 2 tiden där det verkligen fanns mycket bra välgjorda titlar. Hade en Messiah 2 chippad maskin med över 150 spel.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Konsol...inte fantastisk dator <3


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

SMS var den mest kapabla konsolen av tre nämnda, framförallt när det kom till färger.
Framförallt när det kom till rött där den totalt sopar banan med NES. NES hade dock bäst spel. Oförglömliga klassiker som Chip n Dale: Rescue Rangers, Contra, Castlevania, TMNT 2: Arcade, Metroid, Mega Man, Zelda och såklart Mario. SMS kom in på marknaden lite sent 1985 i japan istället för 1983 som Famicom.

SMS hade dock bäst Musse Piggspel med Castle och Land of Illusion. Väkdigt brabspel som jag rekommenderar för alla som tycker om 2D-plttformare.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av jonis:

Har kvar själva konsollen, den hittade de aldrig, men de 25-30 spelen stals tyvärr. :/ Minns även "Golvellius - Valley of Doom" starkt, lirade du det?

"Phantasy Star", "Ys - The Vanished Omens", "Wonder Boy III" och "Golden Axe Warrior" har jag nog mest starka minnen från.

Körde aldrig Golvellius, men jag har sett en let's play på det och det är ett spel som kommer tillföras samlingen, när det dyker upp för en rimlig slant.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Inaktiv

Sega. Med spel som Phantasy star och WonderBoy så var det min favorit på den tiden.

Flakmonkey

Ser jag till konsolen och dess potential så blir det Sega Master System, men ska man väga in spelutbudet och "nostalgifaktorn" så är det Nintendo. Skulle jag dock titta utanför konsol-sfären så är det C64 och Atari 520ST/1040STE som gäller för mig. Jo jag var en av de där mobbade ungarna som hade en Atari istället för Amiga. "Atari är bättre om du gör musik" var det enda argumentet man hade och det var rätt irrelevant när Amiga-versionerna var bättre eller exklusiva

Medlem

Väntar på Dreamcast delen....utan tvekan världens bästa konsol.
Inbyggt modem, wmu displayen som visade hälsa/kart etc i spel, handkontrollen (microsoft tog den designen) och framför allt...spelen.
Banrytande spel....än i dag.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

80 talet var bra,men 90-talet är verkligen 10ggr bättre. NES och company är ....charmigt. Men spelen håller inte längre på samma sätt som SNES. Inte bara grafiskt ,utan mdd kontrollerna. SMB 3 är bra,men Super Mario World är fortfarande lysande.
Zelda 1 är mysigt,men det till SNES är också fortfarande lysande.
Orkar inte ens börja spela gamla Metroid för att bilda mig en uppfattning vs Super Metroid

12
Skriv svar