2 timmar över? Bra, här har du intron från 51 DOS-spel

Robot
2 timmar över? Bra, här har du intron från 51 DOS-spel

Dune, System Shock, X-com, Ultima och många, många fler.


Medlem

fan va länge sedan. mkt nostalgi!! spel var en helt annan grej på den tiden, nu mer är det bara noobs överallt


signatur

//monster

Medlem

Nostalgi overload! "Eye of the Beholder" klarade jag precis i FZ summer challenge dessutom.
och Dune 2! I mitt tycke fortfarande det bästa rts som gjorts.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Vilken nostalgitrip, många spel man suttit många timmar med där
Fick gåshud av Civilization introt

Medlem

Strålande tider, härliga tider! Ja i varje fall i mitt rosenskimrande minne.

Westwood var inte bara skapare av RTS genren, de var även mästare på RPG's. Eye of the Beholder serien var ett strålande rpg för sin tid, vilket även Lands of lore serien var, i varje fall det första minns jag var riktigt bra. Fan ta er EA!!!

Vet dock inte hur spelet var att försöka spela dessa spel på en pc på den tiden då jag själv spelade på Amiga istället, som var enormt mycket bättre optimerad för just spel. Sitta och mecka med autoexec.bat & config.sys filerna var verkligen inte kul, då vissa spel krävde mindre/mer av vissa sorters minnen (ljud, grafik osv och det lilla minnesutrymmet man hade att spela med, räckte inte på långa vägar till för allt för 640 jävla kilobyte var allt man hade) fick skapa en startdiskett till ett enda spel och ge sig i kast med nya konfigurationer till andra...

Medlem

Vilka minnen! Nostalgitripp extraordinaire.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Det främsta skillnaden mellan spelen på Amiga/Atari kontra PC på den tiden var ljudet, för att få tillgång till musik som var i klass med dessa datorer eller bättre behövdes ett dyrare ljudkort som Roland MT-32 för Soundblaster och de billigare korten var inte i närheten vilket kan höras i videon nedan.

Medlem

Eye of the beholder.. ojoj många timmar har lagts ner på det


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Nostalgi galore. Så jäkla imponerad av hur mycket känsla de lyckades plöja ner trots begränsade resurser vad gäller ljud och grafik.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

@PcGamer:

Verkligen stor skillnad! Jag minns att jag älskade mitt Gravis Ultrasound-ljudkort.

Medlem

@PcGamer:
Roland MT-32 var imponerande för sin tid men det kostade också lika mycket som en Amiga 500 =).

Medlem

O M G ! ! !
Så mycket nostalgi!! Och nästan alla av dem har jag från Amiga 500 spelen, där jag imho tycker musiken var bättre, men kul att höra DOS versionerna också
Tack för tipset, FZ <3

Nu hoppas jag någon gör samma grej men med Amiga 500 ljudet, och lägger in Shadow of The Beast soundtracket

Medlem

ADG är en site som jag kan rekommendera om man är intresserad av både recensioner av äldre spel men även hur man ställer in DosBox för att få den bästa spelupplevelsen idag. Finns även s.k "fillers" där han fokuserar på hårdvaran som i videon nedan som handlar om ljudet.

@Sapiens, Haha ja det var inte ett billigt kort, minns att jag suktade efter ett sådant kort men med dagens valuta pratar vi nog ca 8000-10.000 kr om inte mer så det förblev en dröm precis som NEO-GEO som jag också ville ha men inte hade råd med

Medlem

Oj vad man saknar Westwood!


signatur

Tack för visat intresse!

1
Skriv svar