Women in Games lanserar strategi för att göra e-sporten mer jämställd

Medlem

Om man är transsexuell skulle man då ha rätten att spela i ett "women only" lag?

Samt har dem inte redan flera gånger försökt med att göra "women only teams" och sånt, men varenda gång har det gått käpprätt åt helvetet pga. för mycket drama inom laget och sånt?

Medlem
Skrivet av Wattem:

@conthox: Håller med dig om att det inte Behöver bli fler tjejer som spelar, däremot som sagt att de som Vill spela måste kunna få göra det utan att bli dömda eller vara rädd att det bryter mot den accepterade normen.

Man kan inte integrera genom att segregera och det är just segregation som "en egen liga för endast kvinnor" är. Det allra bästa sättet att bryta negativa beteenden är att låta alla möta varandra - på lika villkor.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

TLDR, ge oss mer pengar. gäsp

Medlem

@anon_306295: tänker inte fortsätta diskutera löner osv då det inte hör hit riktigt dp får du pm:a mig, tog det mest som snabba exempel.

Vilka som har det värst går ju alltid att diskutera i oändlighet min uppfattning och erfarenheter pekar åtminstone på att jag som killr har det väldigt bra. Men håller med om att det sociala för tjejer kan vara mycket knepigare för tjejer att hålla liv i än killar och att det kan ha stor inverkan.

Och såklart de "bara" "klagar" i artiklarna det är ju nyheter de rapporterar bara om saker som händer, det de vill få fram är att tjejer oftare utsätts för trakkasserier och Riktiga hot än vad killar gör, och det för att de vill spela ett spel? Det inbjuder ju inte heller fler till att börja/testa att spela online.
Det kan ju få nån att tänka till en gång innan man säjer något, och de bidrar även en insikt hur det är för personer som inte spelar.

Ja det är ju ett av de stora problemen att folk kan vara anonyma, men också att det av någon anlednig finns ett kvinnoförakt för just tjejer som spelar spel, både casual och proffs.

Organisationer som denna i artikeln här på fz skulle kunna hjälpa en del av de problemen, te.x få in mer tjejer som vågar starta e-sportlag, vara med i turneringar osv, vilket Kan normalisera mer att tjejer också spelar.

Så något försöker ju göras för att motverka såna här beetenden.

Sen om det är ett bra sätt att göra det på går ju att diskutera också.

note: skrivet på telefon.

Skägg.
10 Chambers

Nu har jag inte läst alla kommentarer, eller hela åtgärdsprogrammet, men jag har alltid sett en ond cirkel. Ända sedan jag var med och sponsrade tjejlag i CS 1.6. Så länge prispengarna och sponsormöjligheterna är på samma nivå, kan det vara svårt att satsa i samma utsträckning. Samtidigt kan de av ganska rimliga skäl inte vara på samma nivå förrän urvalet av lag och spelare finns.

Så hur löser man det? Behöver det lösas? Det är ju frågorna som skiljer sidorna i diskussionen. Det finns i min mening ingen enkelt svar, särskilt inte om man hävdar att det är en ickefråga.


signatur
Medlem
Skrivet av mobmoben:

Om man är transsexuell skulle man då ha rätten att spela i ett "women only" lag?

Samt har dem inte redan flera gånger försökt med att göra "women only teams" och sånt, men varenda gång har det gått käpprätt åt helvetet pga. för mycket drama inom laget och sånt?

Tror inte det har kommit nåt sånt fall än. Det var ju ett gäng som lurade buzzfeed att börja härja om det i alla fall.
https://www.dangerous.com/13097/buzzfeed-trans-gamers/

Medlem
Skrivet av Wattem:

Well läser man kommentarerna i tråden så inser man ju att såna här organisationer behövs, kvinnor har länge förtrycks och blir fortfarande förtryckta. Ni som säjer emot detta, problemet är inte att e-sport inte är jämställt i sig, snarare så är det allt runtomkring som är problemet och vägen att komma dit. Det är inte socialt acceptabelt för en tjej ännu att försöka spela spel på proffsnivå, som någon annan tog upp stöd från familj och vänner kan variera stort, tjejer förväntas fortfarande inte spela spel som te.x Cs, pubg osv, utan finns fortfarande stor andel folk som anser att kvinnor ska göra "kvinnogöra", att inte ge sitt stöd kan minst lika mycket vara också att inte söja något alls.

Även fort en tjej ens nämner sitt kön i ett spel/använder micken blir hon påhoppad av 30 killar. Finns ganska mycket som fortfarande behöver förändras i spelvärlden, öven om problemet egentligen rotar sig i hur vi uppfostrar vår barn.

Innan jag blir påhoppad av flera stycken, kan ni ju tänka efter npn minut om det jag skrev kan stämma? Har ni själv några tjej kompisar som spelar mer casual eller e-sportar ? Hur tycker de att familj/vänner/folk online reagerar på att de är tjej och spelar ?

Jag har tidigare diskuterat detta med min flickvän och kompisar och vissa har inga problem alls medans andra fortfarande "gömmer" att de spelar, eller får mycket negativ respons på att de spelar.

note: skrivet på en sunkig gammal sony experia, samt vaknade just.

Hoppas min rant är någorlunda läsbar, ha fin fredaaaaa!

Well läser man din kommentar så inser man att du inte riktigt verkar ha läst igenom förslagen ordentligt

Förslagen handlar väldigt lite om skitiga attityder på nätet utan förslagen är riktade mot att de facto subventionera in kvinnor i e-sporten. Det handlar om att företag och organisationer ska se till att resurser spenderas på kvinnor och enda riktiga anledningen verkar vara för att det inte finns många kvinnor på området. Detta har folk problem med och jag anser att det är ett helt befogad kritik. Det finns en presumption i det hela om att låg representation beror på diskriminering om inte motsatsen kan bevisas.

Och eftersom att du frågade har jag en hel del kvinnor som vänner inom gaming, bland annat mitt ex. De får en hel del mer skit än medel men jag tror inte att det är en lösning att subventionera in kvinnor i e-sport och skapa en "B-liga" för kvinnor som inte platsar i den normala e-sporten. Snarare kommer detta att cementera den utbredda tron om att kvinnor i sin natur är sämre spelare som inte klarar av att konkurrera med män.

En del av förslagen är direkt eller indirekt riktade till fördel för organisationen Anykey som Intel och ESL betalar för. Bland annat genom att kräva att andra aktörer samarbetar med Anykey, att Anykey får mer inflytande och att Anykeys ekonomi skyddas. Senaste året har dem, enligt deras egna årsrapport, sponsrat flera turneringar för endast kvinnor och annars håller främst på med lobbying och workshops.

Se till vad som faktiskt föreslås stället för att blint försvara allt som säger sig arbeta för jämställdhet.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Förändring går onödigt långsamt om man inte tillåts knuffa och styra lite här och var, eller subventionera.

Ser hellre en naturlig förändring än en forcerad sån.

Medlem
Skrivet av Wattem:

Det är inte socialt acceptabelt för en tjej ännu att försöka spela spel på proffsnivå, som någon annan tog upp stöd från familj och vänner kan variera stort, tjejer förväntas fortfarande inte spela spel som te.x Cs, pubg osv, utan finns fortfarande stor andel folk som anser att kvinnor ska göra "kvinnogöra", att inte ge sitt stöd kan minst lika mycket vara också att inte söja något alls.

Höredu, det låter som jävligt mycket fördomar och författade meningar där. Min fru som är 35+ spelade redan CS i sin ungdom och det var redan accepterat då, bara kolla på mängden kvinna streamers som sitter och lirar just spelen du nämner utan att det är något konstigt.

Dessutom är det inte socialt acceptabelt för någon att satsa på e-sport, finns en anledning till varför e-sports utbildningar fått så mycket skit. Får att många tycker, med full rätt, att det är bortkastad tid. Så sluta med tankevurpan att det är en "kvinnligt" problem.

Medlem
Skrivet av Wattem:

@conthox: Håller med dig om att det inte Behöver bli fler tjejer som spelar, däremot som sagt att de som Vill spela måste kunna få göra det utan att bli dömda eller vara rädd att det bryter mot den accepterade normen.

Kvinnor ska nog inte vara så snabba med att klaga på hur svårt det är att bli accepterade.

När jag va liten på 80-talet och älskade D&D och min C64, då blev man behandlad som pesten av alla tjejer. Blev kallad äcklig nörd, hånad dag ut och dag in. Det gick verkligen inte en dag utan att tjejerna vräkte skit över mig bara för att jag va "nörd".

Det där är snart 40 år sedan och som tur är så har vi kommit långt sedan dess och det ser mycket bättre ut. Kvinnor och män spelar tillsammans och det ser relativt bra ut. Men jag skulle ljuga om jag säger att de inte svider lite när jag tänker tillbaka på min barndom och sedan hör kvinnor klaga på hur svårt det är att vara kvinna som gillar spel.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Sickness666:

Om män tenderar att gilla spel lite mer än kvinnor så innebär det, på grund av normalfördelningen, att väldigt många fler killar än tjejer gillar spel extremt mycket, vilket är vad som krävs för att man ska satsa på e-sport.
E-sport är redan helt och hållet jämnställt eftersom det inte finns några diskriminerande barriärer för att börja utöva det.

Tycker ändå att det är krångligare i praktiken. E-sport är inte idrott, där fysiska förutsättningar gör att kvinnor och män inte kan tävla på samma villkor. En tjej som spelar Counter-Strike flera timmar om dagen (i flera år) har samma möjlighet att bli elitnivå-bra som en kille. Ändå lyser de kvinnliga spelarna och lagen med sin frånvaro.

Och ja, det har en självklar förklaring som du själv belyser: Killar/män spelar (fortfarande) den typen av spel i större utsträckning än kvinnor. Fler som spelar betyder en större delmängd som blir extremt bra.

Jag håller dock inte med om åsikten att "fler tjejer hade spelat om de var intresserade", som att det skulle finnas hårdkodat i dem från start. Gaming är fortfarande ett manligt kodat intresse, med historiska undantag som The Sims, Singstar och gamla Backpacker (för att nämna några). Det betyder inte att tjejer inte gillar Counter-Strike, Overwatch och League of Legends lika mycket som killar gör. Bara att de går mot strömmen om de väljer att ägna sig åt det. Och lika lätt tror jag fan inte att det blir då.

Skrivet av Cybersoul:

@gh0glund: Vad är det för traditioner och kultur som hindrar en tjej att börja nöta StarCraft ?

Det enkla faktum att man hamnar i rampljuset när man som tjej spelar spel som för det mesta spelas av killar. Fysiska förutsättningar spelar ingen roll och kön borde således inte spela någon roll heller, men i praktiken gör det det.

Skall också tillägga att jag tycker att den här diskussionen är intressant för att det inte finns några enkla svar. Finns det en biologisk komponent? Kanske, jag är ingen expert. Är det smart att skapa separata ligor och turneringar för kvinnor? På kort sikt, förmodligen. På lång sikt, kanske inte.

Blir imponerad av flera personer i den här tråden som är så säkra på sin sak, jag är då inte det.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

@aholman: Visst är det jobbigt när inte alla håller med dig? Till den grad att försöka göra ett generellt uttalande och försöka förolämpa oliktänkande. Hemskt, verkligen.

Skrivet av duchovny:

Kvinnor ska nog inte vara så snabba med att klaga på hur svårt det är att bli accepterade.

När jag va liten på 80-talet och älskade D&D och min C64, då blev man behandlad som pesten av alla tjejer. Blev kallad äcklig nörd, hånad dag ut och dag in. Det gick verkligen inte en dag utan att tjejerna vräkte skit över mig bara för att jag va "nörd".

Det där är snart 40 år sedan och som tur är så har vi kommit långt sedan dess och det ser mycket bättre ut. Kvinnor och män spelar tillsammans och det ser relativt bra ut. Men jag skulle ljuga om jag säger att de inte svider lite när jag tänker tillbaka på min barndom och sedan hör kvinnor klaga på hur svårt det är att vara kvinna som gillar spel.

Preach it, brother. Precis min poäng i min tidigare post.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av duchovny:

Kvinnor ska nog inte vara så snabba med att klaga på hur svårt det är att bli accepterade.

När jag va liten på 80-talet och älskade D&D och min C64, då blev man behandlad som pesten av alla tjejer. Blev kallad äcklig nörd, hånad dag ut och dag in. Det gick verkligen inte en dag utan att tjejerna vräkte skit över mig bara för att jag va "nörd".

Det där är snart 40 år sedan och som tur är så har vi kommit långt sedan dess och det ser mycket bättre ut. Kvinnor och män spelar tillsammans och det ser relativt bra ut. Men jag skulle ljuga om jag säger att de inte svider lite när jag tänker tillbaka på min barndom och sedan hör kvinnor klaga på hur svårt det är att vara kvinna som gillar spel.

Jag förstår vad du säger, men ett fel rättfärdigar inte ett annat. Tiderna förändras. Det var fel att de retade dig när du va liten för att du gillade spel. Idag är det betydligt mer accepterat. Nu är det problematiskt att man som tjej inte öppet kan va gamer utan att känna någon form av skam/rädsla.

De tjejer som är gamers är troligtvis inte de som retade dig som liten. Ska deras problem undervärderas för att en handfull tjejer retades på 80-talet?

Avstängd

@Gustav Höglund: Evolutionsförnekare som dig är läskiga.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Sickness666:

@gh0glund: Evolutionsförnekare som dig är läskiga.

Du skojar va? Jag har aldrig påstått att jag är det.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Avstängd

@Gustav Höglund: Det är den enda förklaringen för att män och kvinnor ska vara så lika som du verkar tro. För så fort man tar in att vi har haft helt olika evolutionstryck i bilden så blir det helt orimligt att vi inte skulle vara olika.

Medlem
Skrivet av ThatGreek:

Jag förstår vad du säger, men ett fel rättfärdigar inte ett annat.

Det sa jag inte någonstans i mitt inlägg heller. Jag va ganska tydlig med att jag tycker det är bra att vi har kommit såpass långt som vi har gjort sedan den tiden. Dock ska folk inte tro att kvinnor bara är oskyldiga änglar som har stöttat spelande sen dess begynnelse, för så är inte fallet.

Skrivet av ThatGreek:

Ska deras problem undervärderas för att en handfull tjejer retades på 80-talet?

Antingen ljuger du medvetet om hur omfattande det problemet va för att ditt argument ska se mer troligt ut eller så är du helt enkelt för ung för att veta hur det va på den tiden. Det va inte "en handfull tjejer" utan det va standard. Kolla bara på hur filmerna på 80-90talet porträtterar nördar "Freaks & Geeks", "Weird Science", "Revenge of the nerds", "The Breakfast Club", "Sixteen Candles" etc. Det är inte taget ur luften ifall du tror det.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Jag älskar sport, hockey och fotboll främst. Jag var nere i Malmö 2015 och hejade på svenska damerna, på dom nästan helt tomma läktarna satt det 90% män, var är alla kvinnor med sitt stöd? det snackas mycket om att det ska vara prick 50/50 inom alla organisationer, men kvinnorna själva verkar inte vilja vara med och bidra, utan vill att alla andra bara ska "fixa" så att det blir 50/50.

Nivån på damsport är extremt mycket lägre än männen vilket gör att intresset inte är lika högt, det är fullt rimligt. Viaplay kommer alltid att sända en Barcelona match före Gimnástica Segoviana för att det genererar 100% mer intresse. Som nämndes lite tidigare i tråden, Svenska damlandslaget blir krossade av grabbar på 15 bast. Då drar man helt enkelt inte åt sig många sponsorer.

Om du har 500,000kr att investera. Och du har ett företag som inte har gjort en profit på 11år (Då svenska damer tog en medalj senast i hockey). Sedan har du ett företag som har gjort en profit konstant sedan 1950 (svenska herrar, b.la. 2 raka vm guld senaste åren).
Då kommer du alltid att investera i Tre Kronor. Du kan påstå att du investerar i damerna för att vara snäll och dom behöver det, men verkligheten ser inte ut så när vi talar om pengar.

SDHL's klubblag väljer att köpa in utländsk talang istället för att på lång sikt träna våra svenska kvinnor. Det gör att vi inte har tillräckligt många bra svenska damer som kan ställa upp i vårat landslag, vilket i sin tur resulterar i extremt dåliga resultat. Visar man inga resultat så rullar inte pengarna in heller.

Det är fritt fram för tjejerna att visa att dom är lika bra som killar, änsålänge har dom inte gjort det. När tjejer börjar dominera e-sport, då kommer ögonen riktas mot dom, svårare än så är det inte.

Inte så konstigt när de aldrig eller väldig sällan erbjuds chansen att kunna hålla på lika mycket som killar. Det blir fler å fler tjejer innom spel osv, framförallt MMO har väl en tendens att locka många tjejer. Men kikar man på många genres som tex CS, SC osv så är attyden bland spelarna på nätet ofta väldigt "matcho / kvinnofientlig" kanske inte så kul att spela då.

Att jämföra med övrig sport är faktiskt ganska bra men inte på det sättet du tänker på. Att tjejerna inte är lika bra som killar i tex fotboll kan ju myckat ha att göra med att alla killar i allsvenskan (Eller vad högsta ligan nu heter) kan leva på sin sport. I tjejligorna är det ytterst få som inte både tränar i sin sport och dessutom jobbar heltid vid sidan om. Inte lika lätt att koncentrera sig 100% på sin sport då.

Sen är det klart att kvinnor behöver kämpa själva för att nå fram men vi har tusentals år av inbankade i kvinnors huvud att de inte ska försöka ens, inte helt lätt då att vända allt på ett par år och helt utan hjälp från diverse organisationer osv.

Medlem
Skrivet av Komured:

Inte så konstigt när de aldrig eller väldig sällan erbjuds chansen att kunna hålla på lika mycket som killar.

Detta argument dyker upp hela tiden, vad är det du menar med det? dom har väl precis lika mycket chans som killar? vad är det dom ska "erbjudas"? Köp spelet och gå in och visa att dom kan vinna över killar, änsålänge har ingen gjort det, och pga. det så kommer fokus fortsätta ligga på män.

Skrivet av Komured:

I tjejligorna är det ytterst få som inte både tränar i sin sport och dessutom jobbar heltid vid sidan om. Inte lika lätt att koncentrera sig 100% på sin sport då.

Det har ju återigen att göra med supply and demand. Hur tråkigt det än kan verka så vill folk inte betala för att se en fotbollsmatch som är på sämre nivå än 15åriga pojkar. Och det har även kvinnorna signerat, då dom själva inte ens dyker upp för att stödja sitt damlandslag i ett VM, medans t.o.m männen gjorde det.
Det är ju precis samma i männens fall, jag spelade fotboll i nästan 10år och kom inte längre än någon gruppseger i Gothia Cup. Vi såg inte skymten av något finansiellt stöd. Våra föräldrar fick köra oss till diverse turneringar och alla träningar skedde på den lokala grusplanen, som även tjejerna tränade på.

Allsvenskan är en högre nivå än damernas, det genererar mer intresse = mer pengar.
Hade damerna spelat en fotboll som är bättre än männen så hade all fokus varit på dom, för det är det folk vill se. Det har inget med kvinna eller man att göra.

Avstängd

Jag är för att tjejer som faktiskt självmant vill bli duktiga på något datorspel skall kunna få bli det. Jag är för att jätteduktiga tjejer i datorspel skall kunna söka sig till lag precis som jätteduktiga killar kan göra. Jag är för att tjejer som inte vill spela datorspel för "kvoteringens skull" inte ska behöva göra det då för att någons skruvade ideologi om "jämställdhet i samhället" skall tillgodoses.

Dock jag tror att det många retar sig gallfeber på gällande detta är att många framgångsrika killar, män (och även många tjejer & kvinnor) genom historien inom alla områden (inkl. e-sport) har fått skit, blivit hånade, utskrattade, socialt avvisade och så vidare (t.ex. Arnold Schwarzenegger, Eminem, Justin Timberlake, typ alla framgångsrika komiker, säkert Zlatan också när han var yngre, etc.) innan de helt plötsligt lyckades. Ta en titt på Americas Got Talents olika säsonger så hittar du även "otippade" personer där som helt plötsligt fick sina genombrott.

Skillnaden är att dessa personer då fortsättade kriga sig genom all psykologisk trauma och vissa lyckades då "motbevisa" allt "hat" mot dem medan andra inte lyckades alls helt enkelt. Men de la sig inte ned och började lipa läpp och be om hjälp från organisationer som skulle börja subventionera allt åt dem. Empiriskt bevisat: Omvärlden är grym och kall mot folk som försöker bli framgångsrika!

Att försöka bli framgångsrik, oavsett i vad, möts oftast av alla former av avundsjuka (hat, hån, skratt, tvivel, social avvisning, etc). Avundsjukan kommer från faktumet att när du försöker bli framgångsrik så påminner du andra om att de inte själva försöker göra något mer med sina egna liv vilket retar gallfebern på dem. Men om du då lägger dig ned på backen och skriker efter subventioner vid minsta lilla motstånd, ja, då får du skylla dig själv att du inte når dina drömmar!

Det är ju bara att säga i miccen i random CS-match (oavsett kön) att, "jag ska bli nästan HeatoN" så får du höra själv vad majoriteten har att säga om det: skratt, tvivel, axelryckningar. Om tjejer tycker att det är så "känslomässigt jobbigt" att försöka bli bra på något datorspel så fort de berättar att de är tjej så får de dra en Mulan tills de blivit så duktiga och sedan kommer på LAN i någon ESL-kvalificering och bara kör över grabbarna grus och äntligen får den respekt de förtjänar. Självfallet kommer de ändå då att få hat/avundsjuka.

Men hat när du är duktig på något brukar vara ett bra tecken på att du har blivit framgångsrik. Där blir hat = avundsjuka på dina resultat/färdigheter.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Jag håller dock inte med om åsikten att "fler tjejer hade spelat om de var intresserade", som att det skulle finnas hårdkodat i dem från start. Gaming är fortfarande ett manligt kodat intresse, med historiska undantag som The Sims, Singstar och gamla Backpacker (för att nämna några). Det betyder inte att tjejer inte gillar Counter-Strike, Overwatch och League of Legends lika mycket som killar gör. Bara att de går mot strömmen om de väljer att ägna sig åt det. Och lika lätt tror jag fan inte att det blir då.

Jag tror på fri vilja men då måste man också kunna acceptera att människor är olika.

Hela din tes bygger på att kvinnor och män har samma intressen om de bara får vara helt fria. Saken är att det finns absolut inget bevis för den tesen. Även i de mest skyddade miljöerna, i de mest isolerande experimenten och de mest jämställda kulturerna får vi likt förbannat en uppdelning där kvinnor väljer vissa intressen över andra. Och detta är universellt över hela världen och i var enda kultur som någonsin existerat, även de mest isolerade. Kvinnor och män gillar olika saker.

Detta faktum retar gallfeber på vissa eftersom att detta betyder att det faktiskt finns en skillnad mellan könen som inte är inlärd eller socialt konstruerad. Istället för att då justera sin tes så drar de envist slutsatsen om att de helt enkelt inte försökt tillräckligt mycket. Likt en italiensk general i första världskriget som tror att anfallen misslyckas för att soldaterna inte kämpar hårt nog drar man slutsatsen att om man bara försöker hårdare så kommer nog kvinnorna strömma in i e-sporten. Mer uppmuntran, mer utbildning, mer privilegier och om inte det räcker så finns alltid kvotering. Där börjar jag dra gränsen. När vi går från att ta bort hinder för frihet till att börja inskränka friheten igen - i frihetens namn.

För till slut inser man att det inte längre handlar om att ge kvinnor frihet att vara dem som de vill vara utan man vill forma om dem. Man förklarar för sin dotter att hon visst hade gillat bilar om inte samhället gjort henne till ett offer och att hennes intresse för dockor visserligen inte är fel, men det är inte riktigt rätt heller. Det är så klart välkommet om en kvinna har gaming som intresse men det ska vara ett genuint intresse. Jag köper inte riktigt att kvinnor inte spelar dataspel för att de sitter skräckslagna hemma och inte vågar starta datorn.

Skillnaden mellan det gamla och det moderna samhället är att man får välja. Men då ska vi också akta oss för att dra saker så långt att vi inte kan acceptera att kvinnor väljer det vi inte vill att dem ska välja. Jag är helt för att ta bort hinder men jag är kategoriskt mot särbehandling, även positiv sådan.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag är för att tjejer som faktiskt självmant vill bli duktiga på något datorspel skall kunna få bli det. Jag är för att jätteduktiga tjejer i datorspel skall kunna söka sig till lag precis som jätteduktiga killar kan göra. Jag är för att tjejer som inte vill spela datorspel för "kvoteringens skull" inte ska behöva göra det då för att någons skruvade ideologi om "jämställdhet i samhället" skall tillgodoses.

Dock jag tror att det många retar sig gallfeber på gällande detta är att många framgångsrika killar, män (och även många tjejer & kvinnor) genom historien inom alla områden (inkl. e-sport) har fått skit, blivit hånade, utskrattade, socialt avvisade och så vidare (t.ex. Arnold Schwarzenegger, Eminem, Justin Timberlake, typ alla framgångsrika komiker, säkert Zlatan också när han var yngre, etc.) innan de helt plötsligt lyckades. Ta en titt på Americas Got Talents olika säsonger så hittar du även "otippade" personer där som helt plötsligt fick sina genombrott.

Skillnaden är att dessa personer då fortsättade kriga sig genom all psykologisk trauma och vissa lyckades då "motbevisa" allt "hat" mot dem medan andra inte lyckades alls helt enkelt. Men de la sig inte ned och började lipa läpp och be om hjälp från organisationer som skulle börja subventionera allt åt dem. Empiriskt bevisat: Omvärlden är grym och kall mot folk som försöker bli framgångsrika!

Att försöka bli framgångsrik, oavsett i vad, möts oftast av alla former av avundsjuka (hat, hån, skratt, tvivel, social avvisning, etc). Avundsjukan kommer från faktumet att när du försöker bli framgångsrik så påminner du andra om att de inte själva försöker göra något mer med sina egna liv vilket retar gallfebern på dem. Men om du då lägger dig ned på backen och skriker efter subventioner vid minsta lilla motstånd, ja, då får du skylla dig själv att du inte når dina drömmar!

Det är ju bara att säga i miccen i random CS-match (oavsett kön) att, "jag ska bli nästan HeatoN" så får du höra själv vad majoriteten har att säga om det: skratt, tvivel, axelryckningar. Om tjejer tycker att det är så "känslomässigt jobbigt" att försöka bli bra på något datorspel så fort de berättar att de är tjej så får de dra en Mulan tills de blivit så duktiga och sedan kommer på LAN i någon ESL-kvalificering och bara kör över grabbarna grus och äntligen får den respekt de förtjänar. Självfallet kommer de ändå då att få hat/avundsjuka.

Men hat när du är duktig på något brukar vara ett bra tecken på att du har blivit framgångsrik. Där blir hat = avundsjuka på dina resultat/färdigheter.

Håller med dig i ganska mycket. Jag anser dock fortvarande att alla har olika möjligheter att nå sina mål, även om det är svårt för alla, så är det ännu svårare för vissa. Att därför ge lite extra stöd till vissa människor ser jag inga problem med.

Om folk här bara kunde förstå att det inte handlar om någon kvotering så skulle det tagit emot väl här tror jag. Känns lite skrämmande med allt "hat" som finns i kommentarsfältet.

Medlem
Skrivet av Adlyd:

@Cenoida : Alla kvinnor och alla män är olika. Vi är två grupper. Vi behöver inte lägga någon värdering i det. Hur generaliserar du undrar jag då? Ska du ta varje individs olikheter/likheter i akt för att sedan argumentera för din sak?

Stämmer, vi alla män är olika, liksom alla kvinnor är olika. Men trots detta består E-Sporten till typ 99% av män? Som alla män på Jorden skulle tycka om att spela, och inte en enda kvinna skulle tycka om det?

Kvotering? Absolut inte. Men jag tror vi måste ta bort de "sociala väggarna", fördomarna, normerna och grupptrycket som existerar i samhället. Och det är det som jag tror organisationen vill jobba för.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Danternas:

Hela din tes bygger på att kvinnor och män har samma intressen om de bara får vara helt fria.

...

Likt en italiensk general i första världskriget som tror att anfallen misslyckas för att soldaterna inte kämpar hårt nog drar man slutsatsen att om man bara försöker hårdare så kommer nog kvinnorna strömma in i e-sporten.

...

För till slut inser man att det inte längre handlar om att ge kvinnor frihet att vara dem som de vill vara utan man vill forma om dem. Man förklarar för sin dotter att hon visst hade gillat bilar om inte samhället gjort henne till ett offer och att hennes intresse för dockor visserligen inte är fel, men det är inte riktigt rätt heller. Det är så klart välkommet om en kvinna har gaming som intresse men det ska vara ett genuint intresse. Jag köper inte riktigt att kvinnor inte spelar dataspel för att de sitter skräckslagna hemma och inte vågar starta datorn.

...

Skillnaden mellan det gamla och det moderna samhället är att man får välja. Men då ska vi också akta oss för att dra saker så långt att vi inte kan acceptera att kvinnor väljer det vi inte vill att dem ska välja.

Allt jag säger är att jag tror att e-sport släpar efter gaming i allmänhet när det gäller representation av tjejer, och att detta (kanske) beror på något mer/annat än att färre tjejer spelar typiska e-sportspel. Svår fråga som sagt!

Den bredare diskussionen om fri vilja och biologiska/sociala skillnader mellan könen som diskuterats av andra i den här tråden är intressant, men jag stannar nog utanför den.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Mirage:

@Cenorida: Spelande bland män är inte särskilt accepterat fortfarande, speciellt från det kvinnliga hållet. Jag har en livstid med erfarenheter från det. Att bli trackad för sitt intresse känns som om det tillhör uppväxten. Iaf för mig.

Sen att föräldrar skulle stoppa det oftare hos tjejer tvivlar jag på. Antingen gillar föräldrarna spel, är neutrala eller ogillar det. Tvivlar på det baserar det på kön, generellt sett.

Stämmer. Att spelandet generellt fortvarande är oaccepterat för alla köper jag. Problemet är snarare att det är ännu mer oaccepterat för kvinnor. Känner många kvinnor som är "rädda" för att berätta sitt kön när de spelar, bara för att de då lär få en massa näthat emot sig.

Och precis som @ubn87 säger.
"Min lillasyster, idag 20 år, har ägnat stor del av sin ungdom åt lol och diverse koreanska mmo. Hon får pikar varje dag av mina föräldrar som tycker hon är annorlunda.

Jag spelade minst lika mycket, fick aldrig höra att jag bara sitter i min grotta varje dag och inte går ut och träffar andra."

Känns så sant.

Medlem

"According to a 2017 report by the video game analytics company Quantic Foundry, based on surveys of about 270,000 gamers, the following proportions of gamers within a genre are women or men, respectively:"

MOBA W-10% M-90%
Grand strategy W-7% M-93%
First-person shooter W-7% M-93%
Tactical shooter W-4% M-96%

Källa: https://quanticfoundry.com/2017/01/19/female-gamers-by-genre/

Knappt 1 av 10 av alla spelare i genrer som är associerade med e-sport är kvinnor. Redan där blir det rätt kärvt att börja konkurrera.

Medlem

@Cenorida: Vad baserar du på att det är mer oaccepterat för kvinnor ?
såg i ett annat inlägg att du pratade om kvinnor är rädda för "näthat" back in the day att kalla någon för "noob" skulle ses som näthat idag.

internet har och kommer aldrig att bli en utopi det är en shitshow från början till slut

Medlem
Skrivet av Cybersoul:

@Cenorida: Vad baserar du på att det är mer oaccepterat för kvinnor ?
såg i ett annat inlägg att du pratade om kvinnor är rädda för "näthat" back in the day att kalla någon för "noob" skulle ses som näthat idag.

internet har och kommer aldrig att bli en utopi det är en shitshow från början till slut

Jag känner till flera stycken, och även om det bara är några få, är det några för mycket. Troligen är mörkertalet stort. Men det har också varit mycket snack om det i media. Vore märkligt om du aldrig har hört talas om det. Men samtidigt är det klart att det känns mer främmande för oss som är män eftersom vi aldrig ser det, eller är en del av det.

http://www.nsd.se/noje/kronika-kvinnor-far-dolja-sitt-kon-i-s...
https://www.idg.se/2.1085/1.609294/kvinnor-i-spelvarlden-far-...
https://www.svd.se/vag-av-hat-mot-kvinnor-i-spelvarlden
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/04/19/kvinnliga-e-sportar...
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artik...

Medlem

@Cenorida: De du länkade till är krönikor och åsikt artiklar.
Det jag försöker säga att är det inte har med kön att göra utan det har med internet och människor att göra. jag som man innan näthat var en grej fått hot att min mamma ska bli våldtagen och jag ska dödas osv, det är vardagsmat och inget nytt, om vi nu ska ska vara jämställda så ska kvinnor också ha den delen av internet.

Och om det är så skrämmande för kvinnor så kanske det inte är deras grej att visa sig på nätet, det är ju ett aktivt val trots allt.

Avstängd

Det bästa för spelindustrin vore om de/vi kunde hålla den cancer som feminism (och andra former av marxism f.ö) innebär utanför.

Skriv svar