Det tas nya tag för att ta e-sporten till OS

Robot
Det tas nya tag för att ta e-sporten till OS

E-sportsrepresentanter möter IOK och idrottsförbund möts för samtal inom kort.

#e-sport, #heaton, #iok


Medlem

Skulle E-sport vara med i sommar eller vinter-os?..

Men nej, tycker inte det har något i OS att göra, lika lite som motorsport, poker eller rubiks kublösning. Visst det är sport, men inte idrott.

Bättre att IOK satsar på att göra ett riktigt e-sport OS med flera spel än bara CS/MOBA (gamla WCG typ).

Medlem

Antikens Greker skulle vika sig av skratt.

Medlem

Helt onödigt. E-sporten behöver inte OS och vice versa. De bästa spelarna skulle säkert välja bort OS också för andra turneringar som ger mer pengar.

Medlem

Kommer inte att fungera.
Spelen utvecklas för snabbt för att det ska vara relevant i återkommande OS.
Ex: Ett spel som någon människa tar OS-guld i år 2022 kommer troligtvis inte ens spelas igen nästa 4 år.
Personligen tycker jag esport-spel som CS och DOTA är allt för gamla för att jag orkar bry mig om de alls.

Spel har inte där att göra. Spel är inte en sport att påstå det är bara löjligt. Ska vi ha fia med knuff, Monopol , UNO m.m med i som os grenar också ? jag viker mig dubbel av skratt


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

Nä tack, kan det inte bara vara som det är nu? Vad är problemet?

Medlem

@Earth and Wind: Varför är det löjligt? Som gammal fotbollsspelare, handbollsspelare och en stark tävlare i den Svenska CS 1.6 scenen, så märker jag ingen skillnad. Den enda skillnaden är mer eller mindre fysisk aktivitet. Båda är sporter och båda är spel.

Sen tycker inte jag heller att E-sport ska vara med i OS. E-sport klarar sig mycket väl själv och det ska bli spännande att se dess tillväxt.

Medlem

Det borde vara E-sport i OS ja naturligtvis, men helst inte MOBA spel & Overwatch/Fortnite/Rocket League/PUBG eller zombie spel då går jag hänger mig, jag ser hellre några riktiga gamer spel om jag ska titta.

Medlem

I tidigare OS har de ju haft med exempelvis målning som en OS-gren, så varför inte pröva?

Frågan är, vinter- eller sommar-OS?

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Antikens Greker skulle vika sig av skratt.

Dom skulle ju iofs inte fatta WASD...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Orka trycka in sig i gamla prylar. Gör ett nytt evenemang istället så kan man utforma det till något som passar E-sport bättre.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

@voglsnid: vad ska då vara med menar du? Quake o cs? Haha vad är ett riktigt "gamer spel" alltså? För övrigt anser jag cs vara det enda underhållande kompetetiva spelet, så ja säger inte emot.

Medlem

När e-sporten snart växt sig mycket större än dem kommer det bli annat ljud i tutan på de sura, gamla gubbarna som tycker att spel minsann inte är sport


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Earth and Wind:

Spel är inte en sport att påstå det är bara löjligt.

Jag håller med om att esport inte har något plats i OS men att säga att datorspel inte är en sport är bara rent och sagt fel med alla definitioner av ordet vi har i Sverige. Ordet du tänker på är idrott vilket är en annan grej. Sport är en "aktivitet med tävlingsmoment". Motorsport passar ju inte heller in under idrotts-definitionen så är inte det heller en sport då?

Medlem
Skrivet av Earth and Wind:

Spel har inte där att göra. Spel är inte en sport att påstå det är bara löjligt. Ska vi ha fia med knuff, Monopol , UNO m.m med i som os grenar också ? jag viker mig dubbel av skratt

Varför inte, de finns gott om "löjliga" grenar i os som det är ta lerduveskytte som ett exempel. Sen är det väl en fråga om vad publiken vill ha. Ska man se OS som en manifestation av olika "LEKAR" och Spel som det en gång i tiden handlade om och det finns ett stort antal miljoner människor som vill ta del av det absolut. Jag skulle säga att det spelar ingen roll om det så skulle vara UNO så är det inte mängden svett som ska avgöra vad som platsar i OS.

Medlem

@moggen: nog finns det löjliga sporter i os men lerdyveskytte är inte en sån.
Kanske inte så stor men det har en förankring till verklighet som tex träna upp sig inför fågeljakten


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Spel kommer och går samt har inget med idrott att göra. Jag kan kalla esport för sport men inte en idrott

Medlem
Skrivet av takaii:

Spel kommer och går samt har inget med idrott att göra. Jag kan kalla esport för sport men inte en idrott

Bridge då, kan du kalla det för en idrott?

:thinking:


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@Dunder: vart menar du att bridge är klassad som en idrott? Nej det är ingen idrott men kan kalla det sport om man tävlar

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Idrott

Medlem
Skrivet av takaii:

@Newklear: vart menar du att bridge är klassad som en idrott? Nej det är ingen idrott men kan kalla det sport om man tävlar

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Idrott

Det är med i OS.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bridge


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej det är den inte? https://en.wikipedia.org/wiki/Olympic_sports

"The governing bodies of the following sports, though not contested in the Olympic Games, are recognized by the IOC"

Så precis som E-sport skulle IOK kunna erkänna det som sport, men inte behöva låta den vara med i något av spelen.

Finns det ens ett e-sport förbund? Vet att CS hade något förbund för proffslagen, men känns ju dumt om ett gäng fd. cs-spelare ska föra talan för FGC, Moba osv.

Medlem
Skrivet av wololo:

Nej det är den inte? https://en.wikipedia.org/wiki/Olympic_sports

"The governing bodies of the following sports, though not contested in the Olympic Games, are recognized by the IOC"

Så precis som E-sport skulle IOK kunna erkänna det som sport, men inte behöva låta den vara med i något av spelen.

Finns det ens ett e-sport förbund? Vet att CS hade något förbund för proffslagen, men känns ju dumt om ett gäng fd. cs-spelare ska föra talan för FGC, Moba osv.

Kalla det vad man vill, det är en erkänd idrott och tävlar i OS vart fjärde år, eller WBF som de tydligen kallar det nu:
http://www.svenskbridge.se/wbf/os-2016

"VM hölls första gången 1950 och 1960 blev Bridge OS-sport. "

"Bridge and chess are the only "mind sports" recognized by the International Olympic Committee"
https://en.wikipedia.org/wiki/Contract_bridge

Så min fråga till @takaii kvarstår.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@Dunder:

Ok, jag kallar det dock ett kryphål Det är ju inte en del av Sommar eller Vinter OS. Det är sitt egna OS.

Och precis så bör OS göra med E-sport. E-sport bör starta ett förbund, IOK erkänner E-sporten och sen kan man ha ett e-sport OS.

Medlem
Skrivet av wololo:

@Newklear:

Ok, jag kallar det dock ett kryphål Det är ju inte en del av Sommar eller Vinter OS. Det är sitt egna OS.

Och precis så bör OS göra med E-sport. E-sport bör starta ett förbund, IOK erkänner E-sporten och sen kan man ha ett e-sport OS.

Jag bryr mig inte särskilt om OS, det viktiga är att erkännas som idrott/sport/kalla-det-vad-man-vill så att visumhantering osv förenklas.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

1
Skriv svar