Spela Fallout 76 mellan olika konsoler? Nope, för Sony strular

Robot
Spela Fallout 76 mellan olika konsoler? Nope, för Sony strular
KoP
Medlem

Var väl strul när dom ville få ut moddar till PS4 verren av Fallout 4 också? Verkar vara osmidigt värre att samarbeta med Sony ibland. :/

Vore ju nice om dom kom till skott med crossplatform emellan Xbox<>PS4 då jag tänkte köpa FO76 på Xboxen där jag har flest polare som lirar med undantag för en som har PS4'a.
Inte sugen på att köpa dubbla kopior.

Medlem

Educate me plz. Jag är lite vilsen med crossplay gällande xbox, pc och Sony gällande de flesta spel.

Fattar att Sony krånglar. Gör deras krångel att crossplay mellan xbox och PC inte blir av på vissa spel?
Funkar crossplay mellan xbox och PC på alla spel eller bara vissa? Hur vet man när?

En polare som precis köpt xbox och hade varit kul att lira med honom ibland trots att jag kör PC. Min uppfattning är att bara vissa spel fungerar om vi vill lira ihop.

Det är nog ganska uppenbart, om man är flexibel kan det medföra att folk inte söker sig enkom till PS4:a. Om man kan spela spelet på flera olika plattformar förlorar SONY lite fotfäste.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

@Govein: Ja alla spel fungerar inte mellan xbox och pc men det blir vanligare. Skaffar ni båda xbox gamepass(finns på PC(win10) och xbox) får ni ett gäng spel som går köra ihop, kostar 99kr/månad 14 första dagarna gratis.

Medlem

@Govein: Du kan spela ihop med din kompis (Xbox & PC) men du måste plugga på varje individuellt spel. T.ex. vissa spel kräver att du köpt det digitalt via en Microsoft-butik. Detta gäller oftast för Microsoft-ägda titlar, exempelvis Gears of War.

Sen finns det vissa spel som har fått tillåtelse att ansluta till 3e-parts servrar. Ett bra exempel på detta är Rocket League. Där spelar det ingen roll vilken plattform du sitter på. Undantagsregeln denna generation är Sony/Playstation.

Anledningen är att Sony just nu leder på konsolmarknaden. Förra generationen hade Microsoft denna attityd med sin 360.

Medlem
Medlem

Kommer vara så här med alla spel tills Sony ger efter och kommer på en universiell lösning för alla spel.

Men det är bra att media fortsätter skriva om det för alla spel som förlorar stödet pga av Sony så att dom får mer press på sig.

Medlem
Skrivet av Govein:

Fattar att Sony krånglar. Gör deras krångel att crossplay mellan xbox och PC inte blir av på vissa spel?
Funkar crossplay mellan xbox och PC på alla spel eller bara vissa? Hur vet man när?

Sonys attityd till crossplay mellan konsoler borde inte påverka möjligheten till crossplay mellan Xbox och PC. Sony tillåter ju själva crossplay utom mot andra konsoler och jag tror det finns fler spel som har crossplay mellan PS4 och PC än mellan Xbox och PC.

Medlem
Skrivet av Margy:

Sonys attityd till crossplay mellan konsoler borde inte påverka möjligheten till crossplay mellan Xbox och PC. Sony tillåter ju själva crossplay utom mot andra konsoler och jag tror det finns fler spel som har crossplay mellan PS4 och PC än mellan Xbox och PC.

Beror nog helt på hur avtalet såg ut när det tecknades mot enheterna spelet utvecklas på. Om t.ex spelet har ingame köp så hamnar vissa procent av det ingameköpet hos ägaren av plattformen, och om då t.ex Sony säger att de inte vill vara med där då kan de inte andra heller inte köra cross för det då strider mot vissa vinstfördelningar etc.
Exempelvis i Fornite BR, ska du köpa V-buck på iphone eller Nintendo Switch så kostar de olika mycket (skiljer nån krona). Men köper du dina V-buck på iPhone så får såklart apple en del av vinsten via app store och vise versa för Nintendo. Även om du kan använda dina V-buck för köpa ett skin då kan spela på båda plattformarna.

Detta är bara ett exempel vad problemet kan vara, himla byråkratikrångel som inte alltid har med tekniska delar att göra.

Medlem

"Över mellan olika" xD

Medlem

PS4 håller ju stenhårt på sin exklusivitet samtidigt som de säljer mer. Det är solklart att de helt enkelt använder det som incentiv till att sälja sin konsol. Så länge de säljer som de gör och får bra exklusiva spel så funkar det säkert.

Medlem

Man får väl bara hoppas att den negativa PR SONY får för detta (till skillnad från den positiva de fick när de lanserade PS4 med bra soc media-stöd osv) leder till förändring. Tror inte Sony säljer fler konsoler för att de är inlåsta, förr tvärtom. De säljer mer för att det finns vissa titlar som är exklusiva och grymma, och konsolen i sig är jäkligt bra på mycket.

Det irriterar mig ENORMT att inte kunna använda samma konto till Elite Dangerous på PC & PS4, att tvingas genom hela grinden två ggr, och att behöva använda mitt taffliga PSN-namn som commander-name. Förvisso inte crossplay, men bara en sådan grej hade ju onekligen gjort PC/PS4-spelande trevligare. Samma sak med andra spel man har på flera plattformar.

Samtidigt finns det legitima anledningar att tveka:
PC med mus och tangentbord vill man ju inte möta på konsolen när man spelar FPS precis, samtidigt som konsolspelen oftast är dyrare. F4 på konsol är given VATS-infiltratorbuild.
Griefing och barnvänlighet ÄR också en legitim anledning för Sony att vilja ha kontroll. De är inte precis Nintendo-barnvänliga, men att ha makt att stänga av spelare som inte sköter sig är svårt i samma veva som du tillåter crossplay.

Anyway.. Nu får man lira lite mer Fallout Shelter på PS4:an.

Medlem

Kaos va folk gnäller om du vill spela med din vän då är det bara gå köp en pc eller en Xbox och lira hur mycket ni vill f****n. Då slipper ni er förbannad snack om och om igen. Gör livet lite enklare och slös inte på mycket energi .

Medlem

Ärligt talat förstår jag inte varför folk förväntar sig Cross play. Spelföretag låter ju inte ens spelare ha en universal sparfil som funkar överallt. Att folk sedan väljer att spela multiplayer på konsol förstår jag inte heller. Betala för att spela online när det är gratis på pc? Nej tack. För att inte nämna hur sunkigt det är att spela multiplayer spel med en handkontroll.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Ärligt talat förstår jag inte varför folk förväntar sig Cross play. Spelföretag låter ju inte ens spelare ha en universal sparfil som funkar överallt. Att folk sedan väljer att spela multiplayer på konsol förstår jag inte heller. Betala för att spela online när det är gratis på pc? Nej tack. För att inte nämna hur sunkigt det är att spela multiplayer spel med en handkontroll.

Ja det var ju jättekonstigt att man helt plötsligt kunde spara filer i något moln, vem vill det? Finns ju bärbara hårddiskar och USB... nä det där företaget dropbox verkar skumt.

Medlem

Tycker inte det är ett dugg konstigt att Sony är mer tillbakahållna när det gäller CrossPlay, när MS ledde förra generationen sa de tvärnej när Sony sa ja, nu ligger de efter och tycker det är en jättebra idé. Konstigt. Sony tillåter redan CrossPlay, men man måste uppfylla vissa restriktioner och det är svårt om spelet har en vuxen målgrupp då Sony håller hårt i att det skyddar sina yngre spelare. Sedan får man väl tycka att det är en ursäkt hur mycket man vill men med tanke på att spel som Rocket League har CrossPlay utan problem känns det ganska rimligt.

Obe
Medlem

Så länge man inte får sämre prestanda på sin plattform för att en annan flaskar så är jag nöjd.

Ambassadör
Xbox

Det är ganska töntigt av Sony att inte vara med de andra och leka. De som förlorar på det är ju vi som gamers, hur någon kan försvara det förstår jag ärligt talat inte.


signatur

Jump in.

Medlem

Synd att Sony väljer att trilskas med crossplay men för min egen del spelar det ingen större roll då majoriteten av spelen jag kör är antigen singelplayer eller lokal multiplayer. Och vem behöver egentligen fler främlingar när man väl spänt på sig VR-headsetet? Me, myself and I

Medlem

Jag drömmer mer om att kunna spela det utan någon annan i värden och med en starkt single player story.

Medlem

Visst är det inte positivt. Men hur många hade ärligt använt denna funktion? Det känns som om någon enstaka unge vars far köpte Xbox/PS kan inte spela med sina kompisar kommer drabbas... Det blir alltid otroligt starka åsikter kring cross play i kommentarsfälten. Känns verkligen som en höna utav en fjäder.

Medlem

Märks vilken konsol som för närvarande inte bryr sig om konkurrenterna - med god anledning. Tyvärr, för konsumenterna.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Ärligt talat förstår jag inte varför folk förväntar sig Cross play. Spelföretag låter ju inte ens spelare ha en universal sparfil som funkar överallt. Att folk sedan väljer att spela multiplayer på konsol förstår jag inte heller. Betala för att spela online när det är gratis på pc? Nej tack. För att inte nämna hur sunkigt det är att spela multiplayer spel med en handkontroll.

Microsoft som dragit igång den här hetsen. Ingen har direkt brytt sig förrän nu.
Sedan om man nu är så osmart att man köper en konsol som inte en endaste vän har så får man väl iaf skylla sig själv lite eller om sitter på flera plattformar kan man väl prata ihop sig med kompisarna om vilken platform man ska spela ihop på. Har fungerat utmärkt i många år men nu är det tydligen svårt helt plötsligt.

Om Sony och MS kan på något sätt hitta så deras nätverk kan prata med varandra så är det löst men så länge MS trilskas med att vi alla ska börja betala till deras tjänst varje månad och logga in på deras nätverk för att kunna spela "cross play" så hoppas jag Sony vägrar.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar