Amy Hennig har lämnat EA och Visceral Games

Robot
Amy Hennig har lämnat EA och Visceral Games

Och startat en egen spelstudio.

#Amy-Hennig


Medlem

Deppigt att läsa hur EA struntar fullkomligt i sina anställdas visioner. Varför ens värva en kompetent spelregissör om man ändå bara kör över henne?


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Deppigt att läsa hur EA struntar fullkomligt i sina anställdas visioner. Varför ens värva en kompetent spelregissör om man ändå bara kör över henne?

Verkligen fullständigt obegripligt. Antingen är de helt inkompetenta eller så de ingen som helst långsiktighet utan bara följer marknadstrender. Jag misstänker det är det senare... Jag hoppas att någon förläggare med pengar, tålamod och som förstår att single-player-spel kan generera stora intäkter plockar upp hennes spel. Sony hade varit perfekt men de är rätt upptagna med alla deras studios som de bara pumpar in pengar i. THQ Nordic hade behövt ett riktigt AAA-flaggskepp.

Medlem

Multiplayerspel och dess framgångar håller på att ta död på nya satsningar av singleplayerspel...

Medlem

Låt dom förstöra varje studio dom har.
Inte precis att dom går och mördar de kompetenta, dom kommer till slut hitta nya jobb hos utvecklare som respekterar deras arbete.

Dice eller Bioware kommer troligen bli nästa studio som får skottet i ryggen av PapEA.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Ambassadör
Xbox

Kanske något för The Initiative att plocka upp.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Deppigt att läsa hur EA struntar fullkomligt i sina anställdas visioner. Varför ens värva en kompetent spelregissör om man ändå bara kör över henne?

Det är ju så de har jobbat i decennier nu. Redan Westwood och Bullfrog råkade ut för samma sak. Kreatörerna gick vidare och kvar sitter EA med varumärken de kört i backen för att tjäna pengar. Tyvärr verkar det ju funka för dem.

Men på tal om Amy Henning, är hon ett namn att hålla ögonen på om man gillar bra story i sina spel? Har inte spelat Uncharted själv.

Medlem

@Mortaigne: fast det är väl en egen spelstudio eller har jag missuppfattat? Men jag tänkte typ i samma banor... Microsoft lär väl vara intresserade av att samarbeta.

Medlem

Hmm,
Men det finns väl ändå inget skrivet/nedtecknat om den företagskutymen eller?

Jo men kanske något lite ändå,
https://www.google.se/search?q=papaea&source=lnms&tbm=isch&sa...
Och något här också tydligen,
https://www.google.se/search?q=ea+meme&source=lnms&tbm=isch&s...

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Tråkigt att det gick den vägen, men hon borde inte ha svårt att få nytt jobb, men som spelindustrin ser ut, får hon kanske flytta utomlands.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Manqs:

Men på tal om Amy Henning, är hon ett namn att hålla ögonen på om man gillar bra story i sina spel? Har inte spelat Uncharted själv.

Nej. Uncharted blev ruskigt bra och är en fantastisk serie spel som ingen borde missa, men Amy drabbades av svår självgodhet och gick sedan inte att sammarbeta med längre. Det är nog bra att hon håller sig till mindre grupper.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Tråkigt att det gick den vägen, men hon borde inte ha svårt att få nytt jobb, men som spelindustrin ser ut, får hon kanske flytta utomlands.

Spelindustrin är likadan i alla länder, den enda skillnaden är ju att det finns mer eller mindre pengar och/eller kompetens.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

@B-itta: Hoppas du trollar, för så är definitivt inte fallet. SP spel lever och levererar grymma upplevelser och fantastiska säljsiffror. Titta på nutida exempel som Witcher 3, Assassin's Creed: Origins och The Last of Us.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

@B-itta: Hoppas du trollar, för så är definitivt inte fallet. SP spel lever och levererar grymma upplevelser och fantastiska säljsiffror. Titta på nutida exempel som Witcher 3, Assassin's Creed: Origins och The Last of Us.

För att inte nämna God of War, ett spel som totalt saknar all form av online-läge, men sålde 3,1 miljoner ex under endast tre dagar.

https://www.polygon.com/2018/5/3/17314880/god-of-war-ps4-sale...

Vårt sug efter historieberättande kommer aldrig dö ut, och spel som en förmedlare av historier blir bara allt mer allmänt accepterat. Så länge det finns drivet folk som vill berätta en historia genom spel som medium kommer vi aldrig tappa single player-genren.

Geeks Gaming

Jag kan tänka mig att större utgivare/studios gärna hoppar på mp-spel då dessa drar in sanslöst med pengar (fortnite som exempel). Klart det lockar för både ledning, ägare och aktieägare.
För mig är detta helt ok så länge de mindre studiorna fortsätter att leverera storytelling i världsklass (CDPR, dontnod, warhorse, ninja theory, etc etc)

Medlem

@Mirage: användningen av trolla används mycket här på fz.

Nä, säger inte att folk inte köper singleplayer, det är mer att spelstudios går mer o mer över till multiplayer, som i detta fall eller senast nu med singleplayer mästaren David Cage!

@Diezel: det är som sagt inte vårt sug jag pratar om.

(Jämför framgångarna dock av God of war (som är ett mästerverk) med t.ex. Fortnite eller PUBG framgångar...)

Medlem

Enorm förlust för EA, men för oss konsumenter är det bara bra nyheter. Hon kan nu göra precis vad hon vill istället!

Medlem
Skrivet av B-itta:

Nä, säger inte att folk inte köper singleplayer, det är mer att spelstudios går mer o mer över till multiplayer, som i detta fall eller senast nu med singleplayer mästaren David Cage!

@Diezel: det är som sagt inte vårt sug jag pratar om.

(Jämför framgångarna dock av God of war (som är ett mästerverk) med t.ex. Fortnite eller PUBG framgångar...)

Det är här jag tror (hoppas!) du har fel. Bara för att ett par studios har gjort enorma framgångar med Battle Royale-formatet (precis som ett par företag blev enorma när MOBA var som störst) betyder det inte att folk kommer tappa sitt intresse av att vilja förmedla historier lika lite som folk kommer sluta sukta efter att få en historie berättad för sig.

Bara för att Battle Royale är populärt nu kommer t.ex. inte Santa Monica släppa allt och utveckla Kratos' Battlegrounds, utan de är historieberättare i grunden och kommer fortsätta vara det så länge samma personer leder företaget.

Jag tror att de två genrerna kommer fortsätta existera sida vid sida, eftersom vi gillar olika typer av spel helt enkelt -Vi köper single player när vi vill sugas in i en story, och vi köper multiplayer när vi bara vill ha en social gaming-upplevelse!
(Om vi här utgår ifrån två extremer, och helt bortser från spel som sömlöst blandar storyberättande med multiplayer.)

Medlem

Abandon ship! Abandon ship!


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Eller så var spelet helt enkelt inte så bra som de hade förväntat sig. Vi har inte all fakta och spekulationer kan vara farligt, man hoppar gärna på bandwagons och hatetrains när man drar egna slutsatser.
All lycka till Amy och hennes nya studio dock!

Medlem

@Diezel: Jag hoppas också att jag har fel.

Nu överdriver jag förstås när jag säger att multiplayer helt kommer ta död på singleplayer, men som i detta fall, där Amy Henning gjorde en Uncharted liknande spel i Star Wars (wow!) men blev avstängd på grund av att EA vill satsa på ett mer multiplayer aktigt spel. Där dog ett singleplayer som kunde blivit hur bra som helst.

Eller t.ex. COD som skippat sin SP del helt, COD som ändå varit rätt kända för sina campaigns.

Detroit skaparen, med bl.a. Heavy Rain och Fahrenheit bakom sig som nu vill börja satsa mer på MP.

Fallout 76.

Och fler o fler AAA spel som satsar på online världar m.m.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av laban005:

@Mortaigne: fast det är väl en egen spelstudio eller har jag missuppfattat? Men jag tänkte typ i samma banor... Microsoft lär väl vara intresserade av att samarbeta.

Ja, men Microsoft kan nog erbjuda ett och annat The Initiative, och alla nya MS-studios expanderar kraftigt atm.


signatur

Jump in.

Medlem

@Mortaigne: ja då tänker vi lika, känns som ett gyllene tillfälle för alla inblandade

Medlem
Skrivet av Artifactor:

Eller så var spelet helt enkelt inte så bra som de hade förväntat sig. Vi har inte all fakta och spekulationer kan vara farligt, man hoppar gärna på bandwagons och hatetrains när man drar egna slutsatser.
All lycka till Amy och hennes nya studio dock!

Tänker så med, det finns väl inget som säger att det där starwarsspelet var bra öht bara för att hon gick från att ha skrivit uncharted berättelser? Det finns ju så mycket mer designers och leads inblandade än bara den som skriver, det kan dessutom vara en av dom svårare rollerna kanske att flytta runt till andra projekt,.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

1
Skriv svar