Blizzard ansöker om patent på "Play of the Game" från Overwatch

Robot
Blizzard ansöker om patent på "Play of the Game" från Overwatch

Övriga utvecklare får hålla sina tassar borta från liknande system.

#blizzard, #overwatch, #patent


Medlem

Då kanske de kan ta tag i att fixa att den faktiskt visar play of the game istället för något helt random som hänt under matchen. Deras system är Långt ifrån bra. Sen är det inget jag bryr mig om alls i sig, ge mig färre spel som inte har det så är jag nöjd.

Medlem

"Detta borde innebära att system som visar upp matchens sista frag oavsett flärdfaktor – något som bland annat känns igen från Call of Duty-serien – borde klara sig undan advokaternas vrede."

CoD klarar sig nog. Samma bolag ju. 😋

Medlem

Men tjena, det är ju bara lite algoritmer som analyserar en datamängd. Om jag skulle gissa så finns nog diverse företag som pysslar med samma sak fast i annan typ av data som skulle slå fingrarna av Blizzard om de brydde sig.

Medlem

Overwatch "Play of the Game" och hur det går till är relativt unikt, det kan jag köpa. Jag oroar mig mer över att patentet täcker "Social Media Sharing", det vill säga processen att direkt ladda upp klippet till exempelvis YouTube. Även om det endast skulle vara gällande "Play of the Game"-klipp kan själva processen bli ett patentträsk för andra utvecklare.

Medlem

Det är bara en samling mätpunkter, algoritmer avgör sedan vilken som är värd mest och rankar händelserna i matchen... det unika har jag svårt att se i det hela.

Medlem

Har de förbättrat "Play of the Game" nu? Förr var det nästan (bara) den som gjorde en viktig kill ( multi-kill som fick Play of the Game, inget om man t.ex. helat nån som nästan dött som sedan flyttade objektet till målet osv. Om det gäller deras enkelriktade gamla funktion så får de gärna ha den kvar

Dock i stort tycker jag extremt illa om dessa patent på idéer. Så länge andra spel inte har samma grafik / assets / ljud då de bearbetar samma idé, så tycker jag inte det ska gå att patentera. Mer delande, mindre hökande över pengar... Om alla spelutvecklare (och andra kreatörer) patenterade sina idéer hela tiden, då skulle ju spelen inte utvecklas alls. Vem bestämmer hur liten detalj (eller stor feature) man kan patentera? Patentera FPS, Battle Royal, dubbelhopp eller kanske "automatisk sparning"... Håller med John Carmack när han utvecklade Wolfenstein och Doom, att det är bättre att dela med sig och uppmuntra att andra hackar / modifierar spelet än att försöka stoppa och profitera på det. Om de är rädda för kopior så kommer de ju ändå, med minimala ändringar; det är den med bäst genomförande som "vinner" kampen om spelarna och pengarna ändå.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av aasecond:

Dock i stort tycker jag extremt illa om dessa patent på idéer. Så länge andra spel inte har samma grafik / assets / ljud då de bearbetar samma idé, så tycker jag inte det ska gå att patentera. Mer delande, mindre hökande över pengar... Om alla spelutvecklare (och andra kreatörer) patenterade sina idéer hela tiden, då skulle ju spelen inte utvecklas alls. Vem bestämmer hur liten detalj (eller stor feature) man kan patentera? Patentera FPS, Battle Royal, dubbelhopp eller kanske "automatisk sparning"... Håller med John Carmack när han utvecklade Wolfenstein och Doom, att det är bättre att dela med sig och uppmuntra att andra hackar / modifierar spelet än att försöka stoppa och profitera på det. Om de är rädda för kopior så kommer de ju ändå, med minimala ändringar; det är den med bäst genomförande som "vinner" kampen om spelarna och pengarna ändå.

Är lite i samma båt som dig. Att skydda varumärken och karaktärer är jag helt med på, men det känns direkt dumt att ta patent på spelidéer och mekanik.

Introducing Nintendo Double Jump ™ and Unreal Tournament Capture The Flag ®.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Bästa pris på Djävulens Advokat (1997)
he he he

Medlem

Jag vill ha patent på "använda vapen för att skjuta andra spelare".
Borde väl vara rimligt?


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Inte första gången Blizzard samt deras moderbolag söker eller tar patent på saker som riskerar att förstöra för oss spelare i det långa loppet. Börjar kännas som att det är dags att börja bojkotta deras spel tills de slutar med dessa dumheter. Vilken troligen innebär att jag aldrig kan lira deras spel igen.

Medlem
Skrivet av aasecond:

Har de förbättrat "Play of the Game" nu? Förr var det nästan (bara) den som gjorde en viktig kill ( multi-kill som fick Play of the Game, inget om man t.ex. helat nån som nästan dött som sedan flyttade objektet till målet osv. Om det gäller deras enkelriktade gamla funktion så får de gärna ha den kvar

Det har alltid varit baserat på vem som får högst 'On fire' på kortast tid, eftersom det enklaste sättet att höja den faktorn är många samtidiga kills så har det indirekt ofta blivit som du säger men det är inte alls så enkelt som du tror.

Medlem
Skrivet av WargH:

Inte första gången Blizzard samt deras moderbolag söker eller tar patent på saker som riskerar att förstöra för oss spelare i det långa loppet. Börjar kännas som att det är dags att börja bojkotta deras spel tills de slutar med dessa dumheter. Vilken troligen innebär att jag aldrig kan lira deras spel igen.

Du får nog bojkotta en hel del spelproducenter med den filosofin, Blizzard (Vivendi) är långt ifrån ensamma när det gäller att upphovsrättskydda sina idéer.

Medlem

Är det patent på systemet som visar repriser eller har dom varumärkesskyddat namnet "Play of the game"? Ni verkar inte kunna separera på skillnaden med tanke på att ni nämner scrolls som är ett varumärkesskydd inte patent.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av jehuty:

Är det patent på systemet som visar repriser eller har dom varumärkesskyddat namnet "Play of the game"? Ni verkar inte kunna separera på skillnaden med tanke på att ni nämner scrolls som är ett varumärkesskydd inte patent.

Patent på systemet!

Första meningen i artikeln är "Patent- och varumärkesskydd i all ära, men ibland kan de kännas lite väl begränsade.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Du får nog bojkotta en hel del spelproducenter med den filosofin, Blizzard (Vivendi) är långt ifrån ensamma när det gäller att upphovsrättskydda sina idéer.

Är dock skillnad på hemska patenten är som söks.

Medlem

Detta är falskt men jag antar att sprida nyheter för klicks är viktigare än journalistarbete.

Går ni in på https://portal.uspto.gov/pair/PublicPair och söker på 15/374523 står det
Status: Docketed New Case - Ready for Examination

Vilket betyder dom nyligen börjat utreda ansökan om patentet blizzard vill ha.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

@Vercadi: Klantigt! Ber om ursäkt för missen, och tack för att du påpekade! Uppdaterar nyheten.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Avstängd

Äntligen, jag håller med att företag kan taga juridiska rättigheter till nyskapat. Därpå kan de bli fler försäljningar.

1
Skriv svar