Rättighetsstrul stoppar nya mordoffer i Friday the 13th

Robot
Rättighetsstrul stoppar nya mordoffer i Friday the 13th

Jason får nöja sig med de offer han redan har.

#friday-the-13th


Killmonday Games

Konstigt att dom inte höll koll på rättigheterna innan dom kapade hela Jason konceptet :/


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

MEG
Medlem

Jävla klantarslen, det är väl det första de ordnar om de ska göra ett spel baserat på en film/filmer.


signatur

Death is only the beginning

eld
Medlem
Skrivet av MEG:

Jävla klantarslen, det är väl det första de ordnar om de ska göra ett spel baserat på en film/filmer.

Artikeln är lite konstigt skriven, de hade som jag förstått det rättigheterna till att göra spelet av företaget som äger rättigheterna till friday the 13th, men rättigheterna i det stora hela har hamnat i legalt trubbel.

Det har att göra med det här: https://www.hollywoodreporter.com/thr-esq/friday-13th-produce...

Så företaget som gör spelet får inte (om jag förstått det rätt) röra något som har med IP't att göra, dvs lägga till nya saker i spelet, tills det att situationen har ordnat upp sig och de kan se till kunna använda IP't igen. Men de väljer istället att lägga ner istället för att vänta.

Medlem

Som jag förstått det här så grundar sig det på att Jason inte var med förrän i del två och således äger den som skapade den första filmen inte rättigheterna till hur Jason ser ut med masken. Alltså Jason som vuxen är inte samma kreation som Jason som barn. I första filmen är det inte heller Jason som är huvudkaraktären, han syns bara under några minuter.

Så vad han äger rättigheterna till är enbart den första filmen, inte efterföljande delar och således inte mycket av vad Friday The 13Th idag är känt för.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Som jag förstått det här så grundar sig det på att Jason inte var med förrän i del två och således äger den som skapade den första filmen inte rättigheterna till hur Jason ser ut med masken. Alltså Jason som vuxen är inte samma kreation som Jason som barn. I första filmen är det inte heller Jason som är huvudkaraktären, han syns bara under några minuter.

Så vad han äger rättigheterna till är enbart den första filmen, inte efterföljande delar och således inte mycket av vad Friday The 13Th idag är känt för.

nu var det längesen man såg filmerna men kom inte jason först i del 3 ?

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

nu var det längesen man såg filmerna men kom inte jason först i del 3 ?

Samma här hade också för mig det så det var nog i del tre, det komiska med F13th spelet är att det enda jag blir intresserad av är att kolla på filmerna igen.

Edit: Kollade lite snabbt på Wiki och det verkar som han fanns med i del två redan, får kolla om dem som sagt=)

Medlem

Så jäkla komiskt att göra ett spel baserat på en film-serie som man saknar rättigheterna till.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Jason hade väl en säck över skallen eller nåt i tvåan och typ någonstans i trean fann han väl masken..?

Medlem

Nu är det lite fel här.
Det är så att författaren Victor Miller har stämt regissören Sean S Cunningham och hans bolag Horror Inc. om rättigheterna av en märklig regel.
Det skulle ha spelats in en film förra året, men rättstvisten hindrade detta och så är det även i detta fall. När en rättsprocess pågår får ingen ny film eller tillägg i spelet läggas till i överhuvudtaget.

Medlem

@MEG: De fick rättigheterna gratis från filmregissören Sean S. Cunningham.
Men det är rättstvisten som sätter käppar i hjulen för spelföretaget.

Medlem

http://bloody-disgusting.com/video-games/3503558/legal-claim-...
Så här skrev Bloody Disgusting, för ett par veckor sedan. Märkligt att spelvärlden inte fick nys om detta förrän nu, förutom Kotaku som reagerade direkt.
Däremot så tror jag att det är Cunninghams fel i detta fall, som antagligen inte kollade igenom rättigheterna när han gav tillståndet gratis till Gun Media under arbetet med Summer Camp.

Redaktör
Skrivet av satrapojk:

http://bloody-disgusting.com/video-games/3503558/legal-claim-...
Så här skrev Bloody Disgusting, för ett par veckor sedan. Märkligt att spelvärlden inte fick nys om detta förrän nu, förutom Kotaku som reagerade direkt.
Däremot så tror jag att det är Cunninghams fel i detta fall, som antagligen inte kollade igenom rättigheterna när han gav tillståndet gratis till Gun Media under arbetet med Summer Camp.

Tack för info! Att vi (och nästan alla andra) missade det hänger säkerligen på E3.


signatur
Medlem
Skrivet av SWEBarb:

nu var det längesen man såg filmerna men kom inte jason först i del 3 ?

Jason var först med i del 2, fast han hade en potatissäck över huvudet istället för en hockeymask. Så vill man se den Jason som vi alla känner igen med Hockeymasken så är det del 3 som gäller att börja titta på.

1
Skriv svar