Nu avgör vi saken tillsammans – är förstaperson i Cyberpunk ett misstag?

Medlem

@SID 6.7: Kollade precis Kickstartern, ser riktigt lovande ut! Tack för tipset, uppskattas! Definitivt en titel att hålla koll på

Medlem
Skrivet av Fader Konungen:

Börjar personligen bli rätt trött på den "hatstorm" som följer varenda litet utannonserande nu mera. Vi vet inget knappt något om spelet och folk tror ändå de vet vad som vore bäst för spelet?

Det har blivit IT världens hipster att hata, både film och spel.
Plus att lite hat genererar goda klickbaits för de som lever på det :/

Medlem
Skrivet av Mirage:

@keffkebab: För min del handlar det inte om att jag inte litar på utvecklaren - det handlar om att jag inte ör ett större fan av FPS läge i rollspel, det förstör inlevelsen för min del.

Skrivet av FuzioN:

själv känner first person ger mer imerssion, dock kan jag ju säga jag avskyr close combat i fp animationerna känns alltid så jävla stela och foven förstör för den använder alltid samma som när du har ett vapen vilket blir fett konstigt då du kan se vidgare i verkligheten än i spel därför jag antar close quarter blir så fel och konstigt.

Men jag är all in för fp men alternativ är alltid bäst enligt mig!

Skrivet av Tröjan:

Fattar ärligt talat inte hur folk kan tycka att förstaperson ger bra inlevelse. En hand och ett vapen som svävar runt i luften, är det bra inlevelse?

Folk tycker tydligen olika. Själv är jag kluven men kanske inte på det sätt de flesta först tänker sig. För mig handlar inlevelsen helt om det är "min karaktär" eller "någon annan".

Om jag får skapa min egen karaktär baserad på mina egna preferenser så föredra jag första person. På sätt och vis så är det "jag" som får upptäcka och utforska en ny värld och jag vill då se det hela med mina egna ögon. Då man skapar sin egen berättelse så ger det betydligt mer inlevelse. Man ser ju inte sig själv i tredje person så varför skulle man göra det i ett spel? Ett mycket, mycket bra exempel är System Shock 2. Förstapersonsvyn förminskar inte berättelsen det minsta. Enda gången det inte är "jag" som styr är i det avslutande filmklippet. Ett slut som för i övrigt störde lite just på grund av att man förlorar sin "agency", möjligheten att påverka.

Om jag däremot spelar en karaktär där jag upplever "någon annans" historia. Som exempelvis Deus Ex: Human Revolution eller The Witcher så föredrar jag tredje person. Visst går det att sätta sig in i och rollspela dessa karaktärer men då det tar tid och energi så brukar jag vara lat när det gäller rollspel på datorn och spara det till bordsrollspel. Och visst finns det problem med tredje person också såsom det fåniga att se runt hörn eller andra små kameratrick som försämrar inlevelsen och framförallt påverkar hur man spelar spelet. Men om jag spelar "någon annan" så föredrar jag att se denne så att dennes närvaro är påtaglig.

Slutligen så handlar det också mycket om gameplay. Svärdsvingande i förstaperson är det inte många spel som fått till rätt även om det finns några exempel. Tror gameplay kommer påverka mycket i detta fall. Så efter att ha skrivit allt detta så är jag nog fortfarande kluven, samt lite fascinerad över att jag hade så mycket tankar kring något så enkelt till att börja med.

Medlem

Själv hade jag nog blivit upprörd öm det hade varit tredjepersons vy.

Medlem

Det är ett stort misstag att inte erbjud Co-Op, eller någon form av MP.

Medlem

För min del spelar det ingen som helst roll. Mest eftersom att det är någonting nytt där vi inte redan har en massa spel som är på ett visst sätt. Hade det varit så att de hade gjort Witcher 4 och det hade varit FPS då hade jag blivit mera upprörd men så länge som de gör spelet bra så är det lugnt för mig.

Medlem

Third person alla dar i veckan

Medlem

Absolut ingen aning.
Det märks när man väl får ta och testa spelet måste jag säga.
Överlag föredrar jag 3e persons vyer men med det sagt så är det inte alltid en nackdel med första person vy heller.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

First person är det självklara valet när det gäller inlevelse, ett spel som Cyberpunk lever på inlevelse, 'nuff said.

Är själv lite nyfiken på om de tänker ge sig på VR.

Medlem
Medlem
Skrivet av jonis:

Valde third person, enbart därför att jag har en tendens att drabbas av "motion sickness" i många first person-spel. Litar dock nästan blint på CDPR så det blir nog bra till slut oavsett.

Bara att spela korta stunder först och öka tiden allt eftersom så blir du av med din "åksjuka". Handlar bara om att vänja dig vid det. Samma sak med VR osv.

Medlem

Högljudda minoriteten i ett nötskal XD


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Personligen föredrar jag förstapersonvy, men det beror lite på spelet och resten av gameplay också. Varför inte fler utvecklare ger spelaren valet att kunna välja läge vet jag inte, kanske har det med hur man designar spelet och gameplay utifrån vilken vy man har(?).

Skrivet av Tröjan:

Fattar ärligt talat inte hur folk kan tycka att förstaperson ger bra inlevelse. En hand och ett vapen som svävar runt i luften, är det bra inlevelse?

För mig ger det en starkare upplevelse och känsla av att man ser allt ur karaktärens ögon, att man är karaktären man spelar. Om man hela tiden ser någon annan i spelet blir det inte samma "det är jag som gör detta" utan mer "jag styr honom/henne som gör detta".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Manqs:

Folk tycker tydligen olika. Själv är jag kluven men kanske inte på det sätt de flesta först tänker sig. För mig handlar inlevelsen helt om det är "min karaktär" eller "någon annan".

Om jag får skapa min egen karaktär baserad på mina egna preferenser så föredra jag första person. På sätt och vis så är det "jag" som får upptäcka och utforska en ny värld och jag vill då se det hela med mina egna ögon. Då man skapar sin egen berättelse så ger det betydligt mer inlevelse. Man ser ju inte sig själv i tredje person så varför skulle man göra det i ett spel? Ett mycket, mycket bra exempel är System Shock 2. Förstapersonsvyn förminskar inte berättelsen det minsta. Enda gången det inte är "jag" som styr är i det avslutande filmklippet. Ett slut som för i övrigt störde lite just på grund av att man förlorar sin "agency", möjligheten att påverka.

Om jag däremot spelar en karaktär där jag upplever "någon annans" historia. Som exempelvis Deus Ex: Human Revolution eller The Witcher så föredrar jag tredje person. Visst går det att sätta sig in i och rollspela dessa karaktärer men då det tar tid och energi så brukar jag vara lat när det gäller rollspel på datorn och spara det till bordsrollspel. Och visst finns det problem med tredje person också såsom det fåniga att se runt hörn eller andra små kameratrick som försämrar inlevelsen och framförallt påverkar hur man spelar spelet. Men om jag spelar "någon annan" så föredrar jag att se denne så att dennes närvaro är påtaglig.

Slutligen så handlar det också mycket om gameplay. Svärdsvingande i förstaperson är det inte många spel som fått till rätt även om det finns några exempel. Tror gameplay kommer påverka mycket i detta fall. Så efter att ha skrivit allt detta så är jag nog fortfarande kluven, samt lite fascinerad över att jag hade så mycket tankar kring något så enkelt till att börja med.

Mycket bra skrivet, passar på pricken in på mig också.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Hade hellre sett tredjeperson, men är definitivt ingen avgörande faktor

KoP
Medlem

CD Project vet bäst. Gamers som inte har en aning om skapandeprocessen (inkl. mig själv)
och vad som blir bäst ska hålla tyst. :'D

KoP
Medlem
Skrivet av muSPK:

Det är ett stort misstag att inte erbjud Co-Op, eller någon form av MP.

Varför? Vissa spel ska ses som en god bok, en upplevelse man avnjuter i sin egna takt utan något bihang som hänger en över axeln.

Att stå emot att implementera något blekt mp-läge bara för att "normen" säger att alla spel "måste" ha co-op eller mp är starkt.

Medlem

många gamers med noll koll hehe.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

@conthox: Läste en artikel där skribenten lyfte en så enkel grej som att det kommer vara mycket inomhusmiljöer. Poängen var att förstaperson lämpar sig bättre då, eftersom man inte behöver bry sig om hur kameran klarar väggar och tak på ett bra sätt.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

När man läser att man kan byta till third person när man kör bil och journalister tycker det är häftigt skulle kanske en intelligent utvecklare tänka att man kan göra samma sak när man springer omkring.

Medlem

De missnöjda skriker oftast högst!

Medlem

Tomma tunnor skramlar mest.

Till alla barn som skriker som treåringar som förlorat sin första tand - om ni hade följt scenen har ni (1) märkt att E3 trailern inte innehåller något gameplay. (2) Alla som sett gameplay från Cyberpunk från Mässan har sagt "It has blown my mind" - I ett bra sätt alltså,

MrMattyPlays - https://www.youtube.com/watch?v=x8jPrVQsbnw

Random Snubbe - https://www.youtube.com/watch?v=NN2Qp1GVFd8
"This makes Deus Ex seem like amateur hour. I love that game but by the gods there is no comparison. The scale, the seemliness. You got these reflex boosters that slows down time, [ other then that.. he only over exaggerate and seems kinda lost :x ]"

IGN- https://www.youtube.com/watch?v=16pY0EMdr3k
Från IGNs intryck: "When you shoot [people] little number blips show up for damage and they hav levels, yeah, Its kinda similar to Borderlands and Deus Ex in that way"

Vad sägs att vi förehåller oss till vad dem som faktiskt sett något GAMEPLAY säger och inte en massa humbug från E3's visuella trailer?

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

@conthox: Läste en artikel där skribenten lyfte en så enkel grej som att det kommer vara mycket inomhusmiljöer. Poängen var att förstaperson lämpar sig bättre då, eftersom man inte behöver bry sig om hur kameran klarar väggar och tak på ett bra sätt.

Ja precis. En sådan till synes enkel sak kan egentligen vara en stor sak rent tekniskt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag har tänkt lite på detta.

CDPR säger ju, stryker under, att det är ett RPG i första hand. Alltså inte en vanlig FPS-shooter likt COD, CS, BF etc. Ett FPRPG. Vilket TES också är (förutom att det går att spela i tpp).

Jag är väldigt nyfiken på hur dom gör detta! Det kanske blir en helt ny genre!


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av KoP:

Varför? Vissa spel ska ses som en god bok, en upplevelse man avnjuter i sin egna takt utan något bihang som hänger en över axeln.

Att stå emot att implementera något blekt mp-läge bara för att "normen" säger att alla spel "måste" ha co-op eller mp är starkt.

Fast det ena utesluter ju inte det andra? Du kan ju fortfarande avnjuta spelet i din egna takt, även om spelet skulle ha ett CoOp- eller MP-läge, du ska inte behövas tvingas in i MP, om du inte vill. Så förstår inte ditt argument som du försöker föra fram.

Jag tror det är ett stort misstag att inte erbjuda någon form av MP, och att dom går miste om många potentiella kunder.

ELF
Medlem

Helt klart förstaperson då det ger bästa inlevelsen. Mycket lättare att se världen på ett mer korrekt sett. Som det skrevs tidigare. I tredje person så känns det lite mer som att man hänger med i någon annans berättelse. Körde nästan aldrig Skyrim i tredjeperson och Witcher serien hade inte varit samma sak om det var i förstaperson. Allt hänger på vad utveklarna vill att man ska uppleva.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

KoP
Medlem
Skrivet av muSPK:

Fast det ena utesluter ju inte det andra? Du kan ju fortfarande avnjuta spelet i din egna takt, även om spelet skulle ha ett CoOp- eller MP-läge, du ska inte behövas tvingas in i MP, om du inte vill. Så förstår inte ditt argument som du försöker föra fram.

Jag tror det är ett stort misstag att inte erbjuda någon form av MP, och att dom går miste om många potentiella kunder.

Fast spelare 2 skulle isåfall bli någon meningslös bihangs karaktär då storyn är centrerad och skriven för spelare 1. Witcher spelen har klarat sig utmärkt (3:an sålde multum) och det utan någon som helst form av co-op. Jag tror inte dom behöver oroa sig för några förlorade intäkter, snarare vad dom ska göra utav all deg dom tjänar. :'D

Dessutom är spelet i första hand ett rpg och inget shmup. Hade det varit ett shmup hade co-op kunnat vara på tapeten.

Hade deras vision varit att co-op hade gjort spelet bättre så hade dom lagt in co-op. Men nu är det inte så. Utvecklarna vet bäst själv.

Frilansare
Skrivet av Theade:

Jag har tänkt lite på detta.

CDPR säger ju, stryker under, att det är ett RPG i första hand. Alltså inte en vanlig FPS-shooter likt COD, CS, BF etc. Ett FPRPG. Vilket TES också är (förutom att det går att spela i tpp).

Jag är väldigt nyfiken på hur dom gör detta! Det kanske blir en helt ny genre!

The Witcher 3 innehöll enorma mängder strider, utan att någon klagade på att det var ett action-rpg eller en tredjepsersons-slasher. Tänker att om de håller samma nivå här så funkar det fint, så länga man KAN glida runt i världen utan att slåss. Sen hänger det ju såklart på storyn. Varför slåss man? Kan jag snacka mig ur strider? Vad gör jag mellan striderna? Kan jag förlora en strid utan att det alltid blir game over? Sådana saker.
I ärlighetens namn var ju fighterna det absolut minst intressanta med W3. Hoppas på samma sak här, ur ett annat perspektiv.

Medlem
Skrivet av Theade:

Jag har tänkt lite på detta.

CDPR säger ju, stryker under, att det är ett RPG i första hand. Alltså inte en vanlig FPS-shooter likt COD, CS, BF etc. Ett FPRPG. Vilket TES också är (förutom att det går att spela i tpp).

Jag är väldigt nyfiken på hur dom gör detta! Det kanske blir en helt ny genre!

RPG i förstaperson är verkligen inget nytt,. Might and Magic, Deus Ex, System Shock, Vampire the Masquarade, Stalker. Många utav de absolut bästa rpg-spelen har varit fps-rpg, eller rpg i förstaperson. Akalabeth World of Doom som är ett utav det äldsta grafiska rpg-spelet var i förstaperson.

Skrivet av Joakim Bennet:

The Witcher 3 innehöll enorma mängder strider, utan att någon klagade på att det var ett action-rpg eller en tredjepsersons-slasher. Tänker att om de håller samma nivå här så funkar det fint, så länga man KAN glida runt i världen utan att slåss. Sen hänger det ju såklart på storyn. Varför slåss man? Kan jag snacka mig ur strider? Vad gör jag mellan striderna? Kan jag förlora en strid utan att det alltid blir game over? Sådana saker.
I ärlighetens namn var ju fighterna det absolut minst intressanta med W3. Hoppas på samma sak här, ur ett annat perspektiv.

Om vi snackar story tycker jag de främst bör då kolla på Deus Ex. Ross tog upp det här väldigt bra i sin Game Dungeon, hur spelet bygger på flera lager utav berättande och hur det gör Deus Ex till mer än bara ett spel.

Sen när det kommer till striderna tycker jag det är jäkligt synd att spel som Witcher 3 bara är tredjepersons-slashers. Kollar man på 12år gamla Dark Messiah ser man hur mycket mer man kan göra och bygga vidare på.

Hade varit grymt med ett nytt rpg med liknande kreaktivitet och interaktitet.

Förstår heller inte riktigt varför man inte vill sträva efter att ha lika stort djup i mekaniken, striderna och gamplayet, som i storyn och karaktärna. Det är ju det som gör spel unikt. Att väva ihop alla dessa aspekter och berätta något, inte bara genom det som sägs och visas upp på mellansekvenser, utan även berättas genom spelets interaktivetet och spelvärld.

Går man tillbaks till tex orginal Thief spelen ser man även flera andra saker här som många utav dagens spel missar.

Ironiskt att det också var det just perspektivet de nya utvecklarna tog upp när de skulle förklara vad som gör ett Thief spel unikt, men ändå lyckades helt missuppfatta vad som gjorde spelen så bra. Deras simpla förståelse och bristande insikt tycker jag verkligen representerar spelindustrin i stort, inklusive hela den här diskussionen om vad ett förstaperson spel innebär.

Skriv svar