Tim Pool snackar Gaben-nytt

Medlem
Tim Pool snackar Gaben-nytt

Intressant reportage om Steams beslut om vilka spel som får säljas på plattformen:

Alla har väl hört Jim Sterlings tankar i ämnet, intressant (tycker jag i alla fall) att höra en annan synvinkel i frågan.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Dödgrävaren

@Svartsmurfen: Sterlings video var ju rent vansinne om man frågar mig, att påstå att Valve måste tycka om precis allting de säljer är som att säga att ett bibliotek måste hålla med om allting som står i dess böcker. Eller att Amazon måste tycka att alla produkter de kränger skulle hålla hög kvalitet.

Det enda vettiga beslut Valve kunde ta när det gäller ställningstagande till vad som släpps in på deras service är det de precis tagit.

Releasehästryttare

Vi får la se hur långt detta håller, tror själv att Vavle kommer dra i bromsarna så fort ett rent porr spel eller spel där du dödar judar laddas upp.

Medlem
Skrivet av Devan:

Vi får la se hur långt detta håller, tror själv att Vavle kommer dra i bromsarna så fort ett rent porr spel eller spel där du dödar judar laddas upp.

Fast ett spel där man dödar judar kommer aldrig tillåtas. Du borde läsa på om vad de bestämt.

Releasehästryttare

@Fr0gg0.: skulle det falla under olagligt menar du ?

Aids simulator har en Steam sida, ett spel där du är i Afrika, får aids och sen bestämmer dig att åka tillbaks till Afrika för att döda så många afrikaner som möjligt, så i dina ögon är judar inte ok att döda men afrikaner är?

Antingen är ju bägge spelen ok eller inget av det och just nu är ju det ena på Steam.

Så igen, jag frågar, kommer Vavle låta ett spel där du dödar judar inte vara ok men döda afrikaner är?

Medlem

Inte hört talas om Jim Sterling förut men snubben verkar ju ha problem

Releasehästryttare
Skrivet av delete:

Inte hört talas om Jim Sterling förut men snubben verkar ju ha problem

Ja, också förvånad att han fortfarande lever så överviktig han är.
Annars är han ju en underbar person som VÅGAR kritisera spel, det är ju så grymt få just nu, framför allt när TB just dog.

STEAM började så bra, nu är det översvämmat med märkliga spel och företaget verkar mest vara intresserat att tjäna så mycket pengar som möjligt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

STEAM började så bra, nu är det översvämmat med märkliga spel och företaget verkar mest vara intresserat att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Att tillåta allt är objektivt bättre än att endast tillåta vad du tycker är acceptabelt. Eller vad jag tycker är acceptabelt. Eller vem som helst.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

STEAM började så bra, nu är det översvämmat med märkliga spel och företaget verkar mest vara intresserat att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Nämn ett stort företag vars mål inte är att tjäna pengar.

Releasehästryttare
Skrivet av delete:

Nämn ett stort företag vars mål inte är att tjäna pengar.

https://www.allabolag.se/lista/ideella-foreningar/30

Medlem
Skrivet av delete:

Nämn ett stort företag vars mål inte är att tjäna pengar.

Företag som inte är aktieföretag behöver inte göra allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt till sina aktieägare. Lite så som kapitalism var tänkte från första början. Hälsosamt företagande, och det betyder inte alltid att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Medlem

Tycker om quality control, vilket steam helt saknar. Steam känns ungefär som en matbutik som börjat sälja rutten frukt och man som kund måste plocka i en gigantisk hög av skräp för att hitta något vettigt. Inte så konstigt att indieutvecklare flyr Steam och söker sig till t ex Switch istället.

Medlem

Ja där fick du mig..

Medlem
Skrivet av Devan:

@Fr0gg0.: skulle det falla under olagligt menar du ?

Aids simulator har en Steam sida, ett spel där du är i Afrika, får aids och sen bestämmer dig att åka tillbaks till Afrika för att döda så många afrikaner som möjligt, så i dina ögon är judar inte ok att döda men afrikaner är?

Antingen är ju bägge spelen ok eller inget av det och just nu är ju det ena på Steam.

Så igen, jag frågar, kommer Vavle låta ett spel där du dödar judar inte vara ok men döda afrikaner är?

du vet väl att judar är super special.
knas det där från dubbel moralens land.

Medlem

@JackG100: Jag tolkar inte Sterlings video som rent vansinnig men håller med om att han uttrycker sig lite överkomplicerat ibland, vilket kan ge en annan bild än den avsedda. Min tolkning är att han menar på att Steam måste ha någon form av kvalitetskontroll och god smak, i annat fall så riskerar de att bli reglerade av en myndighet istället, vilket ingen skulle tjäna på.

Jag tycker att bägge sidorna har rätt bra argument som kan vara värda att fundera på.
Å ena sidan kan man se det som yttrandefrihet (även fast den inte gäller på en privat plattform) och å andra sidan kan man se det som en ren kvalitetskontrollsfråga för konsumenter. Som det är nu skulle jag inte ens tänka tanken att impulsköpa ett okänt småspel på Steam, just för att det är så mycket skräp där. Knappast en bra situation för små indie-utvecklare som därför (som redan nämndes i tråden) hellre rör sig till andra plattformar med bättre anseende i kvalitetssynpunkt.

Håller med om att det inte var så många andra val Steam kunde göra i frågan.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Dödgrävaren

@Svartsmurfen: Det sa han i sin senaste video, i videon innan anser han att Steam måste stödja/rekommendera/endorse allt de säljer. Dvs. att de måste stå bakom de åsikter och ämnen som spel i deras butik skulle ta itu med, och det anser jag vara totalt vansinne. Steam är alltför stort för att agera moralpolis och blockera utvecklare pga. att de inte kan stå bakom ämnena som tas upp.

Håller inte med om hans senaste video heller, men den är i varje fall mer rimlig. Och så länge steam håller sig till att releasa saker som är lagliga så ser jag inga problem med det. Dock med hatpratslagar och liknande så är det extremt subjektiv numera, vilket är ett problem som växer i hela västvärlden.

1
Skriv svar