William Gibson dissar Cyberpunk 2077-trailern – "Generisk"

Robot
William Gibson dissar Cyberpunk 2077-trailern – "Generisk"

Neuromancer-författaren inte imponerad av CD Projekts nästa.

#cd-projekt, #cyberpunk-2077, #e3, #e3-2018, #william-gibson


Medlem

Vem? Aldrig hört talas om mannen.
Antar att han måste vara super kändis


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Fast, vad är problemet med det? Vem vill inte spela ett GTA-skinned 80tals-retro-framtid spel?

Medlem

Trailern säger absolut ingenting om spelet.

Logon till spelet var snygg iaf men mer än så kan jag inte säga.
Varken bu eller bä.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skrivet av nils45:

Fast, vad är problemet med det? Vem vill inte spela ett GTA-skinned 80tals-retro-framtid spel?

Jag tänkte just samma sak. Det är nog menat som just en "diss", fast då tycker jag han missar måltavlan. Då någonting mer "unikt" och originellt mycket väl kunde innebära ett betydligt sämre spel och också passat sämre ihop med bakgrundsmaterialet.

Medlem

Tyckte det visade upp mycket av världen, finns många detaljer att kolla igenom i den trailern. Visst fattades gameplay men vi har ju knappt hört något om spelet på många år så detta var precis vad jag ville se!

Verkar lovande

Medlem

William Gibson är en sådan författade som man bara känner till om man är intresserad av denna typen av världar och sådant. Det spelar ju ingen roll vad han tycker heller, det kommer inte påverka någon som köper spelet.

Typ som att Tom Clancy skulle leva och störa sig på call of duty eller sina egna spel för den delen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Gibson är kung och han har rätt angående trailern...

Men det spelar ingen roll för generisk 80-tals retrofuturism är precis vad jag vill ha.
Hade velat ha det ännu mera 80-tal dock.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Håller med han faktiskt och lite vad jag tänkte på när jag såg trailern med. Dock inte säker på att det behöver vara dåligt. Har lirat alla GTA spelen sen Vice City.

Medlem

Efter all denna tid hade jag väntat mig lite mer än några "in engine"-miljöer men man får hoppas att de har lite mer kvar att visa under E3.

Medlem

Det borde komma gameplay snart, det skall alltid hålla på att tramsas med sådana här filmer först.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Han ska väl i och för sig inte kacka i eget bo.

Det känns som trailern visar upp en del av USA som existerar i hans Neuromancer. Med tanke på att 80talsestetiken är så genomgående i trailern och boken kom då var det så "framtiden" såg ut.

Kan ju hoppas på ett DLC där man hamnar på en svart klinik i Shiba för nya implants.

Och alla kids som inte känner till Gibson, han skapade termen cyberpunk.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

phi
Medlem

Klart att Gibson dissar det när Cyberpunk 2077 bygger på Pondsmiths vision av cyberpunk istället för hans.

Medlem

@Godofcheese:
Det är mannen som tyyyp grundande cyberpunk genren. Så det är tyyyyyp som att Tolkien skulle dyka upp och kalla ett fantasyspel tråkigt.

Medlem

Jag är övertygad om att spelet kommer bli GOTY men trailern var inte bra.

KoP
Medlem

Det vore väl snarare generiskt att göra ett mörkt cyberpunk spel där det regnar hela tiden? :'D

Medlem
Skrivet av Evilof:

@Godofcheese:
Det är mannen som tyyyp grundande cyberpunk genren. Så det är tyyyyyp som att Tolkien skulle dyka upp och kalla ett fantasyspel tråkigt.

Tackar gudarna att Tolkien slapp se vad de gjorde med LOTR. Samtidigt tror jag chansen är minimal att han skulle ha visat något större intresse för fantasyspel om han levt idag.

Att en författare kritiserar ett ofärdigt spelprojekt är egentligen meningslöst. Även om han heter Gibson och spelet är i cyperpunk-genren. Den enda slutsatsen man kan dra är att filmiska speltrailers inte är representativa för hur spel fungerar; men det visste vi redan.

Pansarknekt

Alltså han har rätt men sen har han samtidigt fel. Det är dessutom ingen gameplay.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Jag håller med. Tycker trailers likt denna är rätt värdelösa, nått fint cinematiskt som egentligen inte säger så mycket om själva slutprodukten. Det man på sin höjd kan utläsa är ju någon sorts grafisk profil. Och med ett releasedatum som är så långt fram att dom öht inte vill spekulera, så känns det ännu mer intetsägande.

Varför släpper man ens en trailer i denna kaliber? Enbart för att mätta och hålla igång hypemaskinen. Titta på oss, vi håller fortfarande igång utvecklingen.

Kudos till alla i MS presskonf som hade släpp som ligger inom det närmsta året!

Medlem

Kunde inte sagt det bättre själv. Det hade varit bättre om dom sket i den här trailern. Blev väldigt meh när jag såg den...

Medlem

Måste nog hålla med, teasern var mer slående.
Känns nästan konstigt att samma studio som gjorde ”Lullaby of woes” trailern till TW3 ligger bakom denna...

Nåväl, trailer är trailer, jag vill se spelet!!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Avstängd
Skrivet av KoP:

Det vore väl snarare generiskt att göra ett mörkt cyberpunk spel där det regnar hela tiden? :'D

Ja det var det jag också tänkte. Men överlag, vet inte folk att open world spel idag har både väder och dag/natt-cykler? Klart att spelet kommer ha både regn, mörka nätter och dimma, något annat vore otänkbart. Man kan spela deras tidigare Witcher-spel för en inblick i vädersystem (som är väldigt väldigt bra, älskar te.x att se åska långt borta som kommer närmare).

Gibson skrev sin roman som påbörjade genren på en vanlig skrivmaskin f.ö.. hans intresse för teknik är, tror jag, fortfarande ganska begränsad. Han är bara sur för att han inte få lite sköna stålar i royalites..

FM-guru
F.d. Sisyr

Med all respekt för Gibson så känns kritiken rätt malplacerad med tanke på att det är en cinematisk E3-trailer vi pratar om. Chilla lite tills CDPR börjar snacka om spelet under E3 istället.

Skrivet av Evilof:

@Godofcheese:
Det är mannen som tyyyp grundande cyberpunk genren. Så det är tyyyyyp som att Tolkien skulle dyka upp och kalla ett fantasyspel tråkigt.

Med andra ord helt intetsägande, precis som det skulle vara om en spelutvecklare kritiserade baksidan av en bok...

FM-guru
F.d. Sisyr

EDIT: Dubbelpost, ups.

Medlem

Är helt på Gibsons sida.
Det här var en bra mycket sunkigare teaser än den första.

Ungefär som de trailers de släppt till Beyond good and evil 2 som känns helt som att de missat vad som gjorde första spelet bra.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Jag var inte imponerad av William Gibson när han kom ut på svenska faktiskt en besvikelse för en inbiten science fiction läsare - hans popularitet berodde på att han kom när fantsy vågen "dödat "den gamla sciene fiction genren - han hade stor appeal för unga läsare . Finns bättre författare som Neil Asher.

Avstängd
Skrivet av Tobias Solem:

Är helt på Gibsons sida.
Det här var en bra mycket sunkigare teaser än den första.

Ungefär som de trailers de släppt till Beyond good and evil 2 som känns helt som att de missat vad som gjorde första spelet bra.

Klart den första "trailern" såg bättre ut, det var ju en sjukt påkostad förrenderad film, jämfört med denna som är ihopklippt in-game..

MEG
Medlem

För min del så var förra trailern bättre men den här gör vad den ska, hålla intresset uppe tills vi får se gameplay.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Trailern hade inget med gameplay att göra, vilket hade utlovats vill jag minnas.
Sen fick vi inte se något alls om cyberrymden.
Gissar att detta spel kommer vara precis lika korridorsstyrt som Deus Ex. Inget fel med det i och för sig.

Avstängd
Skrivet av ForrestFox:

Trailern hade inget med gameplay att göra, vilket hade utlovats vill jag minnas.
Sen fick vi inte se något alls om cyberrymden.
Gissar att detta spel kommer vara precis lika korridorsstyrt som Deus Ex. Inget fel med det i och för sig.

Korridorstyrt? Allt pekar på precis tvärtom, ett open-world spel liknande Witcher 3 men i cyperpunkmiljö. Dessutom finns det fordon, så mer åt GTA än något som ens liknar Deus Ex.

Trailern har väl så mycket med gameplay att göra som det brukar vara när de klipper ihop lite olika in-game klipp, vissa grejer är från cut-scenes annat är från spelarens perspektiv, annat är säkert bara lek med kameran osv..

12
Skriv svar