Nationaldags-diskutera - Vilket är tidernas bästa svenska spel?

Medlem

Är jag tråkig om jag säger Minecraft?

Medlem

Svårt val men spontant skulle jag nog nämna:

Amnesia

Backpacker

Pinball Fantasies/Illusions

Battlefield 1942

Medlem

KRATER
Backpacker
Pinball Dreams & Pinball Illusions
The Division

ELF
Medlem

Tror BF1942 och Minecraft hamnar på en delad första plats.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Kanske inte det bästa men jag tycker Steamworld dig 1,2 bör nämnas.

Medlem

Stugan!! Versionen från 1986.
Fruktansvärt underska...nej fruktansvärt bara när jag tänker efter.

Pinball Fantasies får min röst. Kör det till och från än idag.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Sunes Sportlov

Medlem

BF1942 är givet. Även gamla klassiker som Backpacker och Svea Rike. I stort sett också det mesta Paradox släppt.

Men mina två absoluta favoriter är två väldigt små och okända spel som jag spelade sönder när jag var liten.

Gilbert och den kemystiska ön - Helt underbart mysigt och snyggt peka-klicka äventyrsspel utgivet av Kemifrämjandet. Riktigt klurigt men med lösningar som alla är realistiska. Har för mig att man bland annat skulle blanda till svartkrut för att lösa ett problem

Myulk - Spel utgivet av Arla. Det börjar som ett Myst-liknande spel med att du ärver en gammal förfallen gård som dessutom har lite övernaturliga problem. Långt, svårt och roligt. När du klarat av det är första delen av spelet slut och det förvandlas till ett riktigt bra managementspel där du ska driva bondgården genom att odla på åkrarna och ta hand om massa kor. Efter hand kan man uppgradera och köpa nya traktorer, plogar osv.

EDIT: Oh såg precis att Myulk går att ladda ner lagligt från tillverkaren. Ska tydligen gå relativt bra att få igång på nya datorer också. Här är länk om någon blev sugen på att testa:
http://www.vintergatan.se/Vara_produktioner.html#id18

EDIT2: Drog igång det i en VirtualBox nu och såg att det tyvärr bara var en demoversion, inte hela spelet.

Medlem

Victoria 1 och Europa Universalis 2!

Medlem

I stort sett det mesta från Paradox Interactive skulle jag säga, spenderat tusentals timmar i spel där man skapar sin egen story och sätter upp sina egna mål.

Favoriten från förr skulle jag nog säga är Europa Universalis 3, mest pga det MPgame som spelades med andra medlemmar från FZ för flertalet år sedan.

Victoria 2 är nog det spel jag föredrar mest, synd att Paradox inte utvecklade det spelet lite mer bara, blev knapert med expansioner och nytt innehåll efter Crusader Kings 2 släpptes. Folk har suttit och väntat på Victoria 3 så pass länge så att Paradox inofficiella motto blivit "när någon frågar om Vicky 3, skjut fram släppdatumet ett år till" så vid det här laget har vi nog hamnat vid år 20025.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av forzo:

BF1942 är givet. Även gamla klassiker som Backpacker och Svea Rike. I stort sett också det mesta Paradox släppt.

Men mina två absoluta favoriter är två väldigt små och okända spel som jag spelade sönder när jag var liten.

Gilbert och den kemystiska ön - Helt underbart mysigt och snyggt peka-klicka äventyrsspel utgivet av Kemifrämjandet. Riktigt klurigt men med lösningar som alla är realistiska. Har för mig att man bland annat skulle blanda till svartkrut för att lösa ett problem

Myulk - Spel utgivet av Arla. Det börjar som ett Myst-liknande spel med att du ärver en gammal förfallen gård som dessutom har lite övernaturliga problem. Långt, svårt och roligt. När du klarat av det är första delen av spelet slut och det förvandlas till ett riktigt bra managementspel där du ska driva bondgården genom att odla på åkrarna och ta hand om massa kor. Efter hand kan man uppgradera och köpa nya traktorer, plogar osv.

EDIT: Oh såg precis att Myulk går att ladda ner lagligt från tillverkaren. Går relativt bra att få igång på nya datorer också. Här är länk om någon blev sugen på att testa:
http://www.vintergatan.se/Vara_produktioner.html#id18

Myulk spelade man hemma hos kompisarna när man var yngre, får det inte att fungera på min dator dock, verkar vara gjord för 16-bitarsystem som inte alltid fungerar bra på 64-bitarsystem. Windows i sig har inte stöd för att köra 16-bitarsprogramvara vad jag vet iaf.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

@Dumlen: Ah typiskt. Har inte testat själv än utan såg länken i ett annat forum när jag googlade. Där sades det att det funkade bra på Vista och Win7 åtminstone. Men kanske är lite svårare än så.

Medlem

Det finns alldeles för många bra svenska spel för att nämna ett enda bästa spel men Frictional Games spel kommer definitivt högt upp på listan för mig.
EDIT: The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay måste självklart också nämnas i sammanhanget!

Medlem

Bad Company 2 vart riktigt skoj. Riddick är som många nämnt är en fin pärla. Utav nya spel älskade jag SOMA verkligen.

Medlem

@Enorus:

Jag glömde nämna Riddick sånlart! Kommer ihåg hur förvånad jag vaf att ett filmlicens-spel kunde va så bävla medryckande!

Annars någon minns Python tidningen? De släppte ett spel där man klämde finnar som var riktigt roligt o äckligt men kanske ingen pärla. Minns det och något plåsterspel av Salvaquick eller nåt. Dock osäker om de var svenskutvecklade.. Men denna tråden fick mig minnas en hel del hehe

Medlem
Medlem

Jag känner mig lite besviken att ingen fortfarande har ens nämnt Dubbelmoral

Men jag får nog säga att Pinball Dreams är väl det jag känner mest för ändå.

Medlem
Skrivet av pillveke:

Annars någon minns Python tidningen? De släppte ett spel där man klämde finnar som var riktigt roligt o äckligt men kanske ingen pärla.

Ja, Acne Attack eller vad det hette! Kanske inte någon högre kvalitet men kul grej. Har fortfarande disketten kvar

Medlem

Ja inte är det Minecraft i alla fall. BF 1942 för innovation och BF 2 för att dom följde upp med ett spel som stod sig så länge som det gjorde.

Varför inte Minecraft? För att Minecraft i grunden är innehållslöst, det som gjorde att man la ner dom timmar man gjorde var alla mods som tog det till skyarna.

Medlem

Havets Vargar, utan tvekan. 🙂


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Bästa?
Riddick.
Snyggaste?
Mad Max.

Medlem

Jag vill slå ett slag för Statik, ett Portal-doftande VR-spel utvecklat av Tarsier Studios. Även Unravel är ett riktigt fint spel.

Medlem

Battlefield 2 utan någon som helst tvekan.

Medlem

Riktigt svårt att välja ett spel som är tidernas bästa svenska spel.

För mig skulle det vara en delad förstaplats för dessa spel:

Battlefield 2, Mirror's Edge och Borthers - A Tale of Two Sons.

Inaktiv
Skrivet av Bardy73:

Jag känner mig lite besviken att ingen fortfarande har ens nämnt Dubbelmoral

Men jag får nog säga att Pinball Dreams är väl det jag känner mest för ändå.

Haha jag tänkte säga Dubbelmoral men trodde inte någon skulle veta vad jag pratade om.

Medlem

Finns många, men min röst faller nog på Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

inK
Medlem

@Piraten88:
Polis-serien tänkte jag också på. Polis 2 gillade jag.


signatur

Every trophy counts...

Avstängd

The Division, tätt följt av Pinball Fantasies tillsammans med dess syskon.

Medlem

Minecraft är det bästa Svenska spelet enligt mig.

Medlem

Candy Crush Saga, såklart!

123
Skriv svar