Nationaldags-diskutera - Vilket är tidernas bästa svenska spel?

Robot
Nationaldags-diskutera - Vilket är tidernas bästa svenska spel?
Skribent

Backpacker är ju faktiskt löjligt bra Och man ska heller inte glömma kultklassikern Safecracker.

Medlem

Jag tror mitt val blir World in Conflict samtidigt som jag haft väldigt kul med både MAD MAX och BF-spelen.

Medlem

Många bra svenska spel genom tiderna men känns ändå som om Minecraft är det spelet jag spelat mest och haft mest troligt med.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Min röst går nog till BF1942. Det förändrade marknaden för stora multiplayer spel med allt från flygplan, stridsvagnar och slagskepp på samma karta. Bombmattor med en B-17 eller snabba svängar med en Zero. Smyga till flaggor som infanterist eller rullande måltavla med mycket skydd som stridsvagn. Möjligheter, möjligheter

Releasehästryttare
Medlem

har ingen direkt svensk favorit
men jag skulle nog säga kanske
battlefield 1942, mirrors edge eller chronicles of riddick:escape from butcher bay.

Medlem

Första Diablo... *fnissar alldeles för högt* men skämt åsido så har svenska AAA-spelen likaså indiespel har sina stunder, men från -96/97 till 2002-2003 så var man uppvuxen med spel från företag som Levande Böcker, PAN vision, Young Genius, IQ Media.

Spel såsom: Jönsson-ligan, Matteraketen, Kannan, Mysteriet på Greveholm, Polis-serien, Här kommer Pippi Långstrump, Globetrotter/Traveller, Matte mysteriet: Jakten på den försvunna hjärnan. Det vill säga att listan kan göras lång - visst kan vara nostalgiskt, men sådana spel görs ju inte på samma sätt idag. Vilket är tragiskt enligt mig.

Medlem

Backpacker, Ignition, Ground Control och Bad Company 2 är nog de svenska spel jag har haft mest kul med. Kan ingen snälla remastra Ignition?

Medlem

Soma/Amnesia serien... inga tvivel för min del.

Medlem
Skrivet av JocheNSwe:

Min röst går nog till BF1942. Det förändrade marknaden för stora multiplayer spel med allt från flygplan, stridsvagnar och slagskepp på samma karta. Bombmattor med en B-17 eller snabba svängar med en Zero. Smyga till flaggor som infanterist eller rullande måltavla med mycket skydd som stridsvagn. Möjligheter, möjligheter

Håller med dig, tror det är ett av alla svenska spel som har haft störst betydelse. Det var riktigt stort då det släpptes. Nästan så man saknar spelet och alla klaner och communityn som skapades kring spelet då.

Edit: Förutom 1942, som är en självklar vinnare så måste jag också nominera Mulle meck, bilar och båtar. Sådana spel görs inte längre

Medlem

Måste nog vara Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay. Annars är ju Bygg bilar med Mulle Meck en svensk pärla.

Medlem

Är inte säker på att jag själv håller med, men tycker ändå spelen bör nämnas eftersom det hamnade lite i skymundan...

KRATER!!!! Eller Rymdkapsel?

Men jag fastnar nog också i DICE-träsket: Inte Pinball dreams, men Pinball fantasies, och ja... Battlefield 1942 inklusive expansioner. Obalanserat men fortfarande ett av de roligaste spelen. Hade de kommit med en grafikuppdatering och inte ändrat något annat så hade jag spelat det som om jag hade blivit helt skogstokig. Att det var obalanserat gjorde det nästan mer underhållande.

Medlem

Ärligt talat - svensk spel, fransk spel, japansk spel - spelar det verkligen roll? Bara en en enkel, kanske naiv fråga, ingen provokation.

Medlem

Bf2 måste jag nog säga är mitt favoritspel från Sverige.

Medlem

Jag gillar Mad Max spelet.

Medlem

Mirrors Edge!

Medlem

Pinball Dreams/Pinball Illusions. Sjukt bra pinball spel för sin tid och långt innan EA kom in i bilden och gjorde företaget till DICE med allt vad det innebar.

Medlem
Medlem
Medlem
Skrivet av waeress:

Pinball Dreams/Pinball Illusions. Sjukt bra pinball spel för sin tid och långt innan EA kom in i bilden och gjorde företaget till DICE med allt vad det innebar.

Minns hur jag spelade dessa på min Amiga 500. Oerhört bra pinball-spel för sin tid med underbar musik och grymma ljudeffekter.

Medlem

Battlefield 1942! Dock är det nog mycket nostalgi som ”talar”.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Hur kan ni glömma Mulle Meck!

Medlem

@Ronzem: Minnen!!


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Det är utan tvekan wolfenstein 2 the new colossus <3

Medlem

Oh finns så många bra att välja bland! Står nog mellan dessa för mig:
Mirror's Edge
Brothers
Europa Universalis IV

Medlem

Pyramiden - Gåtan vid Nilens strand.
Ignition
Battlefield 1942

Medlem
Skrivet av B-itta:

Soma/Amnesia serien... inga tvivel för min del.

Kontrar med Penumbra-serien

Medlem

Måste nog hålla med om Svea rike, så många timmar jag framför det. Inte utan att man blir sugen att gräva fram det

Megadelux

Codename Eagle ! Innan Battlefield var battlefield. Såååå många timmar skoj vi hade på LAN i ungdomen.

123
Skriv svar