Battlegrounds popularitet störtdyker

Robot
Battlegrounds popularitet störtdyker

Storhetstiden för Steams största spel verkar vara över.

#battle-royale, #battlegrounds, #bluehole, #fortnite, #pc, #pubg, #steam, #steam-charts, #xbox-one


Medlem

Det var då på tiden!

Jag tycker de har skött spelets utveckling ganska dåligt och rent finansiellt finns det inga ursäkter då de måste ha tjänat ett par dollars.. De hade möjlighet att förbättra den rätt så dåliga optimeringen, in med nya roliga saker som håller spelare kvar, men tycker inte att de levererat.

Jag tror inte deras stämning av Epic Games gjorde saken bättre. Bara tramsigt.

Medlem

Blivit ständigt sämre de senaste månaderna.

Medlem

Ja jag håller med er andra. Deras kommunikation och utvecklingsplan är det som dödar spelet, och inte Fortnite enligt mig.

Senaste tidens patchar verkar mest förstöra saker i spelet (ljud, desync, etc) än att fixa de problem de har. Deras "patch notes" glömmer att ta upp stora väsentliga ändringar, man testar en version på testservern sedan släpps en annan till produktion.

Allt är mycket märkligt...


signatur

Tack för visat intresse!

Medlem

Är själv en av dem som "bytt" från PUBG till Fortnite. Finner en helt annan spelglädje i det sistnämda! Nu kan man tex köra runt varandra med kundvagnar i Fortnite, bara en sådan sak :-D.

Medlem

Kan ju också ha något med att göra att Blue Hole/PlayerUnknown försöker stämma Epic och två andra spel som de anser kopierar dem (För Pubg började ju med stekpannor i sitt spel, ingen annan har någonsin kommit på den idén innan) när Pubg är det mest generiska BR spelet som finns som dessutom har köpt assets från UE4 marketplace.

Väntar på att Activision ska stämma dem för att de använder iron sights och snipers i sitt spel. Sen kan ju Koushun Takami stämma dem för att de använder Battle Royale genren överhuvudtaget

Medlem

Brinner dubbelt så starkt men hälften så länge.

"Fortnite" är helt enkelt en mycket roligare produkt. Även om den har många likheter med PUBG känns det som ett helt annat spel ändå.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

FM-guru
F.d. Sisyr

Tradigt. Får hoppas man kommer på fötterna med diverse tekniska problem, för när det gäller gunplay spelar PUBG i en egen liga och det är därför jag fortfarande lirar spelet.

Medlem
Skrivet av Niethrel:

Är själv en av dem som "bytt" från PUBG till Fortnite. Finner en helt annan spelglädje i det sistnämda! Nu kan man tex köra runt varandra med kundvagnar i Fortnite, bara en sådan sak :-D.

PUBG har alltid saknat stil, det är därför spelet fortfarande känns som Alpha. Det är nästan som dom inte vågar eller inte kan lägga in fler häftiga saker, det är synd när spelet har så stor potential. Tror PUBG är det enda spelet som man inte kan klättra i stegar på. Varför lägger dom inte in Humvees som man kan köra omkring med, eller technicals, bilar med kulsprutor på. mm. Potentialen är oändlig. Och att bli skjuten när man är bakom en vägg gäller fortfarande, det är nästan som din gubbe alltid är en halv sekund efter, oavsett server. UMP var för klen så dom gjorde den starkare, och nu är den OP och kommer patchas. Vad håller dom på med?

Bluehole får ta sig lite i kragen.

Medlem

Fortfarande väldigt många som spelar.
Låter som nå domedag detta


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tycker fortfarande pubg är det mest underhållande spelet att kolla streams på. Vet inte hur det funkar, men är Fortnite gratis, så gör ju det sitt också.

Medlem

Fortnite wut? H1Z1 på PS4 is the shit, det är det som gäller.

Medlem

Det kan inte vara så att fz försöker clickbaita litegrann nu när pubg är i blåsväder bara?
Komponerade en bild av de 3 mest populära spelen på steam, jag får anta att DOTA2 spelare blev så ursinniga på pubg att de slutade spela dota2 och började spela fortnite.... hmm... logiskt..

Sommar, någon?

Medlem

Dom lär säkert anklaga Epic snart för det med.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Nåja så länge jag hittar matcher fort så spelar det ingen större roll om det är 1 el 2 miljoner spelare... knappt rört csgo sen jag skaffa det.

Gillar de senaste (och kommande) uppdateringarna och nu med 60 tick servrar kan det ju bara bli bättre.

Försökt gilla fortnite om och om igen för att kunna lira med fruns systerson (10år och älskar det som alla andra i den åldern). Men det går bara inte, allt hoppande i varenda duel och magiska väggar som byggs på en sekund gör att jag bara klarar av nån match då o då innan jag tröttnar och skyller på att frugan behöver hjälp o jag kan inte spela mer

Medlem

@Shinsen: Nej fy fan, vilket jävla skitspel, sitta i en bil hela matchen och köra runt för
att ens hinna med cirklarna.

Redaktör
Skrivet av Allexz:

Det kan inte vara så att fz försöker clickbaita litegrann nu när pubg är i blåsväder bara?
Komponerade en bild av de 3 mest populära spelen på steam, jag får anta att DOTA2 spelare blev så ursinniga på pubg att de slutade spela dota2 och började spela fortnite.... hmm... logiskt..

Sommar, någon?

https://i.imgur.com/yyQvk8f.png

Man KAN skriva nyheter av andra skäl än klickjakt, t.ex. för att något är intressant eller relevant.

PUBG växte enormt snabbt, och nu minskar det ungefär lika snabbt - allt på ett drygt år. Den sjunkande trenden sedan februari är lika tydlig som den stigande innan dess. Det gäller varken CS eller Dota 2.


signatur
Medlem

Det enda jag vill att Epic lägger till i Fortnite nu är stekpannor.

Och förstapersonsvy...

Medlem

"GAME OF THE YEAR 2017" - FZ


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Medlem

Kanske fler som är ute i det fina vädret nu när det är soligt o fint? Någon som har lust att gräva fram liknande siffror sedan förra året?

// edit: Kanske inte för PUGB då, men andra stora titlar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Som andra skrivit känns det inte helt rätt att PUBG dör tack vare Fortnite. Känns snarare som det är fler faktorer än endast "FORTNITE PUBG KILLER 2022".

PUBG communityt har ju varit rätt onöjda länge över blandannat,

-Buggar
-Renderingsproblem
-Model hitbox/Server hitreg
-Fusk (Detta får man ju faktiskt ta med en nypa salt)
-Otaliga patcher som inte verkar röra mycket men är flera gig stora
-Tiden det tagit att kunna välja karta
-Skin istället för uppdateringar (Nu vet även jag att det garanterat är två olika team som fixar buggar och gör skins)
-Framedrop problem

Detta är ju bara några punkter som jag sätt blivit diskuterade friskt på diverse twitch, pubg och gaming forum och grupper.

Sedan kommer vi såklart till Fortnite, ett spel som dels är gratis, men även estetiskt tilltalande för många samt flyter väldigt bra. Jag själv provade fortnite, jag avskydde spelkänslan, men rent objektivt kring spelets uppbyggnad så känns det bra mycket mer färdigt än PUBG som ibland känns som DayZ standalone ca. anno 2013.

Utöver detta har vi även som fler har nämnt - Sommar.
Detta har en tendens till att göra att samtliga spel på Steam tappar spelare. Detta är ett normalt fenomen som sker varje år under denna tiden på året.

För att dra en paralell till World of Warcraft, så brukar många spelare ha "sommaruppehåll" vilket gör att även WoW tappar subs under sommarhalvåret, vilket det skrivits friskt om tidigare år på diverse spelsidor, och ofta med en klickbait rubrik.

PUBG har jag inte hunnit spela på ett bra tag, men försöker hålla alla mina spel uppdaterade på Steam. Men pubg börjar jag tröttna på då det känns som varje gång man startar steam är det en ny 2gb uppdatering som skall tankas ner.


signatur
Medlem

Hur fungerar det med fusk? Fuskas det mer eller mindre i fortnite?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Allexz:

Det kan inte vara så att fz försöker clickbaita litegrann nu när pubg är i blåsväder bara?
Komponerade en bild av de 3 mest populära spelen på steam, jag får anta att DOTA2 spelare blev så ursinniga på pubg att de slutade spela dota2 och började spela fortnite.... hmm... logiskt..

Sommar, någon?

https://i.imgur.com/yyQvk8f.png

Blev inte statistik väldigt opålitlig iochmed att Valve/Steam inte längre tillåter parsing av data på sina användare till samma utsträckning. Möjligt GDPR-relaterat.

Medlem

@Barkbiten:

Japp eller att Id Software stämmer alla som någonsin gjort ett FPS, ungefär lika tramsigt.

Medlem

En annan sjuk dryg sak med PUBG är att endast registrerade partners får sätta upp egna servrar.

Förhoppningsvis leder lite konkurrens det här till snabbare utvecklingstakt och ett bättre spel för konsumenterna.

Medlem
Skrivet av foock:

Blev inte statistik väldigt opålitlig iochmed att Valve/Steam inte längre tillåter parsing av data på sina användare till samma utsträckning. Möjligt GDPR-relaterat.

Det är väl hur många som äger ett spel som inte går att se lika bra längre eftersom man då går igenom Steam-konton och vilka spel man äger? Att detta inte går att se är default nu.

Antalet spelare är ju helt anonymiserat och borde fungera lika bra som förut?

Gnällkuk

Vem är förvånad? Spelet har ju dragit sjuka mängder pengar, trots det har utvecklingen i princip stått still om man ser till hur det borde ha sett ut. Sen blev man så sjukt kåta på pengar att man skulle prångla ut det först till konsol och sedan på mobil, allt medans man fortfarande hade en haltande produkt på PC.

Jag är INTE förvånad. Det är ett bra och kul spel i botten, men det är så otroligt mycket som FORTFARANDE är indie alpha-nivå på. Lägg där till den otroligt långsamma utrullningen av nytt content. Man tröttnar helt enkelt, trött på för lite nytt, trött på utvecklingen och den uppenbara bristen på kompetens, eller intresse för annat än pengar.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

@SilvaH: Ja precis,2017. Det är 2018 nu.

Medlem

Det enda jag stör mig på med PUBG är att man får lådor med lås på när man ska spendera sina välförtjänta BP coins!

Första gången de la in lådor med lås på så sa man att "Det här är en tillfällig grej och kostnaderna från nycklarna kommer att sponsra vår första turnering."

Men utöver det har jag fortfarande roligt i PUBG!

12
Skriv svar