"Stora paketet Star Citizen-grejer? Det blir 27 000 dollar, tack"

Redaktör
Skrivet av CTI:

Suck ännu en artikel av fz.se, så folk ska sitta o gnälla i forumet ännu en gång över SC.

Om nu någon skulle vilja stödja utveckling av SC med 27k dollars så är det väl upp den personen.

Dessa artiklar får folk som inte är insatta i det SC att vråla p2w osv osv....

Nyhetstorka much? Ni har ju inte ens orkat hämta en bild från SC till artikeln

Att kunna lägga 27 000 dollar för allt (typ) innehåll i ett av de senaste årens mest omtalade spel, det har ett inte obetydligt nyhetsvärde. Det är vårt jobb att skriva om de stora sakerna i spelbranschen, såväl positiva som negativa.


signatur
Medlem

Detta "börjar" bli löjligt.

Medlem
Skrivet av Striva:

Ligger mer i att SC fortfarande trycker ut orimligt dyra supporter packs utan att påvisa någon framgång i spelutvecklingen.
De startade utveckligen 2011 med ett släppdatum vid 2014. Vi är nu inne i 2018 och spelet är inte ens i närheten av att bli klart.

Utan att påvisa någon framgång? De har visat oerhört mycket framgång, saker som inte ens var planerat i Kickstarter-kampanjen. Landa på och utforska planeter med växlande ekosystem, städer, ruiner m.m.. Grafiken har blivit rejält förbättrad och de har visat upp helt nya tekniker som inte finns i andra spel. Jag tar hellre det nya och förbättrade SC och en längre utvecklingstid än ett spel som känns halvfärdigt.

Medlem

Det borde klassas som sinnessjukdom att lägga tiotusentals kronor på pixlar och medföra tvångsinläggning.

Medlem

Alltså, inte riktigt med på hur den röstande frågan har något med artikeln att göra? Menar ett spel ska väl kunna ha ett rimligt pris. Sen om någon känner sig ha tillräckligt med grönt i fickorna för att sponsra utvecklingen med en summa extra cash och kanske få något rörande spelet för det är väl en annan fråga. Så artikeltexten och frågeställningen här känner alla fall jag inte hänger riktigt ihop.

Medlem
Skrivet av tjompa:

Det borde klassas som sinnessjukdom att lägga tiotusentals kronor på pixlar och medföra tvångsinläggning.

Intressant du tar upp det där med "tiotusentals kronor på pixlar". Var inte så många år sen som företag och folk spenderade just den formen av pengar för att få sina pixlar ritade på en stor bild tillsammans med andra. Så nog finns det folk till allt

Medlem

Bäst för dom att slutprodukten är det bästa som har släppts genom tiderna, annars kommer dom nog gå under som spelvärldens största flopp.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ni som är insatta, vad är det mest prisvärda skeppet i spelet?

CTI
Medlem

@Tomas Helenius:

Visst Legatus paketet är nytt, men Star Citizen har alltid haft kompletta paket i varierande prissättning som
är lite insane även för den som är insatt i spelet & dess utveckling. (Men det är fortfarande endast för att stödja speletsutveckling).

Så jag ser inte något nyhetsvärde i detta, då deras tidgare paket låg på 15k. Men det kanske bara är jag.

Känns mer som att starta ett nytt/gammalt flame war på forumet, ännu en gång.

Grand Admiral [$2.500]

Lt. Commander [$5.000]

Space Marshal [$5.000]

Wing Commander [$10.000]

Completionist [$15.000]

Legatus Navium [$25.000]


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem

Jag gillade inte denna artikel, den känns saltad för att vara sensationell istället för informativ.

Vilket istället har fått lämnats över till de forums medlemmar som följer utvecklingen och är beredda på att gå in mer på djupet rent spelmekaniskt och vad som ligger i planering för spelet utvecklingsmässigt, samt ta fajten med folk som skriker P2W, VaporWare och cashgrab utan att följa utvecklingen.

Innan personer börjar skrika så vill ja påpeka att jag har spenderat totalt ca 700kr på spelet,jag är långt ifrån fullt finansiellt investerad. Min dator är fyra år gammal och långt från kraftfull nog att spela nya titlar på hög grafik. Jag följer utvecklingen genom de tre videorna de lägger upp varje vecka och jag är fullt medveten om att spelet kan floppa.

Jag är dock till stor del säker på att varför det skulle kunna floppa är inte p.g.a av ekonomiska problem eller utvecklingsproblem utan personer som är saltiga och sprider miss information och avsky utan att kolla på utvecklingen av spelet. Även spelare i spelet hatar på spelet för att de minsann har den bästa datorn men vet inte vad alpha stadie av ett spel innebär eller att det fortfarande är gammal nätverkskod som är flaskhalsen just nu.

Om någon har frågor om spelets utveckling så får ni jättegärna komma med frågor så ska jag svara på dem så bra jag kan.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

@employed: AEGIS Avenger Titan är ett jättebra skepp för de som vill ha något som funkar som både fighter och freight. Den tål lite stryk också så man får en chans att slå tillbaka. Avenger får också en rework i 3.2. som släpps i juni. Skeppet har funnits med sedan kickstartern och har åldrats.

Vill man ha lite mer lastutrymme så är Drake Cutlass Black är superb skepp.

I min mening så behöver man inte köpa ett bättre skepp än så förrän spelet släpps och man kan köpa alla skepp i spelet.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

@tjompa: Valar finns inom alla former av spel, allt ifrån mobilspel till de AAA spelen som har kosmetiska mikro transaktioner eller loot boxes.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

@Lolflakes: Hur menar du? Vill du har ett skepp gratis av utvecklarna? Varför ska de ge dig ett gratis? Eller vill du ha ett helt game package gratis?

Ett starter pack med en Mustang Alpha eller Aurora MR kostar 56,25 dollar (svensk skatt ink.) Då får en hangar, Star Citizen MMO, ett skepp. Samt tre månader försäkring och ett tusen credits när spelet går live.

Vill man också ha med Squadron 42 så kostar hela paketet 81.25 dollar.

Jag köpte mitt paket januari 2015, betalade 36 euro och fick fulla paketet med Sq 42. Det var dock innan lagändring kom i kraft så att det är 25% skatt på virtuella produkter.

https://robertsspaceindustries.com/pledge/game-packages?produ...


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

@Maddox:
För att vara ärlig så är ju Starting Money: 1,000 UEC ingenting i Star Citizen.
5,000 UEC kostar ju 55 kronor och ger på sin höjd fem posters på väggen i hangaren.
https://robertsspaceindustries.com/voyager-direct

Medlem

Om man har investerat x antal dollar i detta spel, när förväntar man sig ett släppdatum <2020? Efter att ha följt och investerat i några crowdfundingprojekt under de senaste åren kan jag bara rekommendera folk att hålla hårt i plånboken!

Medlem

Det jag stör mig som mest på när det kommer till SC och folk som stöttar projektet är hur de inte kan ta kritik överhuvudtaget. Om någon tycker att det är fullkomligt vansinnigt att lägga ut en kvarts miljon på ett skepp i ett spel som är i ett alpha-stadie efter åtta års utveckling får de bara höra att de minsann inte behöver lägga en krona på några skepp. Vi alla förstår att det är frivilligt men någonstans har det hela spårat ut något fruktansvärt.

Att man sedan får höra att man inte är insatt så fort man riktar kritik mot spelet (eller snarare utvecklarna) är bara bisarrt. Menar ni på allvar att jag ska följa sju års spelutveckling för att kunna uttrycka mina åsikter om spelet i fråga? Spelet skulle ha släppts för fyra år sedan, vilket de absolut borde ha klarat av med den summa pengar de fick ihop från sin Kickstarter. Men riktar man kritik emot fördröjningen av spelet får man endast höra hur de har lagt till så himla mycket fler saker att dessa fyra extra år självklart är värt det.

Nej, jag kräks faktiskt på Star Citizen och alla stackare med Stockholmssyndrom som inte kan förstå vilken otrolig röra som genomsyrar spelet och dess utveckling.

Redaktör
Skrivet av Maddox:

Jag gillade inte denna artikel, den känns saltad för att vara sensationell istället för informativ.

Vilket istället har fått lämnats över till de forums medlemmar som följer utvecklingen och är beredda på att gå in mer på djupet rent spelmekaniskt och vad som ligger i planering för spelet utvecklingsmässigt, samt ta fajten med folk som skriker P2W, VaporWare och cashgrab utan att följa utvecklingen.

Innan personer börjar skrika så vill ja påpeka att jag har spenderat totalt ca 700kr på spelet,jag är långt ifrån fullt finansiellt investerad. Min dator är fyra år gammal och långt från kraftfull nog att spela nya titlar på hög grafik. Jag följer utvecklingen genom de tre videorna de lägger upp varje vecka och jag är fullt medveten om att spelet kan floppa.

Jag är dock till stor del säker på att varför det skulle kunna floppa är inte p.g.a av ekonomiska problem eller utvecklingsproblem utan personer som är saltiga och sprider miss information och avsky utan att kolla på utvecklingen av spelet. Även spelare i spelet hatar på spelet för att de minsann har den bästa datorn men vet inte vad alpha stadie av ett spel innebär eller att det fortfarande är gammal nätverkskod som är flaskhalsen just nu.

Om någon har frågor om spelets utveckling så får ni jättegärna komma med frågor så ska jag svara på dem så bra jag kan.

När man tar 27 000 dollar för ett spel vore det tjänstefel av mig att inte spetsa till rubriken. I övrigt är nyheten inte speciellt saltad med tanke på vad den handlar om.

Annat: mycket trevligt av dig att ställa upp med din kunskap till andra läsare som har frågor - snyggt!


signatur
Medlem

Det enda jag är intresserad av gällande sc är när det släpps.
Känns som det är fokus på att fiska pengar av folk i alla kategorier från valar till dom som enbart köper spelet redan nu.
Nu ska vi inte vara sån men om spelet inte alls blir av så skulle det endå inte vara förvånande.
Sen förstår jag det finns dedikerade spelare också titta bara på eve.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Mega-transaktioner är det nya och heta när mikro-transaktionerna börjar få skit.

Medlem

Star Citizen?

Spelet ser mindre opolerat idag ut än Mass Effect 1 gjorde för 10 år sedan. Dessutom har de inte kunnat lämnat alpha på 7 år trots intäkter över 1 650 000 000 kr?

De har för stora ambitioner och för lite tid.
En Karlsborgs fästning i digitalt format.

Citat:

Karlsborgs fästning
Det mäktiga bygget av Karlsborgs fästning på Vanäs udde påbörjades 1819 och avslutades 1909. Fästningen [...] avrustades 1928.

Fästningen blev omodern långt innan den hann färdigställas...
Må samma öde vänta Star Citizen?

Inte dags att ge upp hoppet?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Avstängd

P2W? More like P2B! (Pay2Brag)

eld
Medlem
Skrivet av Aphex:

Att man sedan får höra att man inte är insatt så fort man riktar kritik mot spelet (eller snarare utvecklarna) är bara bisarrt. Menar ni på allvar att jag ska följa sju års spelutveckling för att kunna uttrycka mina åsikter om spelet i fråga? Spelet skulle ha släppts för fyra år sedan, vilket de absolut borde ha klarat av med den summa pengar de fick ihop från sin Kickstarter. Men riktar man kritik emot fördröjningen av spelet får man endast höra hur de har lagt till så himla mycket fler saker att dessa fyra extra år självklart är värt det.

Spelet skulle inte ha släppts för fyra år sen, när du är redo att släppa det så kan folk nog ta den diskussionen med dig.

Alla spel du spelat och gillat genom tiderna har gått igenom en krånglig utveckling, du får höra om 10% av vad som faktiskt händer, och de spelen som släppts är bara hälften av de projekten som faktiskt startats.

Just därför väljer många spelutvecklare att inte vara transparenta med sina kunder, för att de inte är redo att höra om all skit som pågår fram till släpp.

Medlem

Bortkastade pengar, spelet kommer aldrig släppas ändå. Försöka går ju dock, se bara på DICE med Battlefront 2.

Testpilot

Alltid lika underhållande att läsa i trådar om SC.

De drar åt sig folk som skriker scam/flopp som skit drar till sig flugor.

Ni borde skämmas!!
Hoppas på att det blir ett coolt spel av det hela istället , de har ambitionerna och pengarna bakom sig att lyckas.

Däremot håller jag med er som kritiserar dessa betalpaket , helt galet är det och de som pröjsar dessa galna summor kommer nog bli besvikna då spelet släpps.

Medlem

@employed: Avenger Titan skulle jag säga.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Star Citizen?
https://i0.wp.com/gifrific.com/wp-content/uploads/2014/01/Jor...

Spelet ser mindre opolerat idag ut än Mass Effect 1 gjorde för 10 år sedan. Dessutom har de inte kunnat lämnat alpha på 7 år trots intäkter över 1 650 000 000 kr?

De har för stora ambitioner och för lite tid.
En Karlsborgs fästning i digitalt format.

Fästningen blev omodern långt innan den hann färdigställas...
Må samma öde vänta Star Citizen?

Inte dags att ge upp hoppet?

Japp, precis samma öde. Om det ens blir färdigt.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av eld:

Spelet skulle inte ha släppts för fyra år sen, när du är redo att släppa det så kan folk nog ta den diskussionen med dig.

Vad baserar du det påståendet på? Finns flertalet källor som har rapporterat om att Star Citizen var tänkt att släppas 2014.

Skrivet av eld:

Alla spel du spelat och gillat genom tiderna har gått igenom en krånglig utveckling, du får höra om 10% av vad som faktiskt händer, och de spelen som släppts är bara hälften av de projekten som faktiskt startats.

Självklart är jag medveten om att spelutveckling är en krokig väg men att påstå att Star Citizens utvecklingstid är normal är inget annat än befängt.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Att kunna lägga 27 000 dollar för allt (typ) innehåll i ett av de senaste årens mest omtalade spel, det har ett inte obetydligt nyhetsvärde. Det är vårt jobb att skriva om de stora sakerna i spelbranschen, såväl positiva som negativa.

Japp, en mycket stor nyhet så förstår inte heller gnället: https://motherboard.vice.com/en_us/article/9k83m3/star-citize...


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

När man tar 27 000 dollar för ett spel vore det tjänstefel av mig att inte spetsa till rubriken. I övrigt är nyheten inte speciellt saltad med tanke på vad den handlar om.

Annat: mycket trevligt av dig att ställa upp med din kunskap till andra läsare som har frågor - snyggt!

Tack för tummen upp att jag försöker dela med mig. Jag ber också om ursäkt hur jag formulerade mig i mitt första inlägg, saltad var fel ordval, men jag skulle verkligen uppskatta artiklar om just utvecklingen av spelet och stora uppdateringar, eftersom fokus är på att det är ett så stort crowdfunding projekt och en sensationell titel. Många missar det, som t.ex. motherboard.vice.com som beskrev spelet som det var 2015. Dualshockers gjorde då i min personliga mening en bra artikel där de påpekar att det är upp till spelaren om de vill lägga ut pengarna. De missade dock att beskriva spelets nuvarande tillstånd.

Min personliga åsikt är dem som köper massa skepp bara för att ha kommer har jättetråkigt sen när spelet går live, för då har de inget att jobba emot och absolut inget sätt att underhålla sin armada då kostnader som bränsle, ammunition, varor och npc'er behövs för att fylla ut besättningen på skeppen.

Har ni några frågor om någon spelmekanik eller feature som ska komma så erbjuder jag gärna min hjälp, jag finns både här och på geeks discord och ska försöka referera er till rätt källa från RSI.

https://motherboard.vice.com/en_us/article/9k83m3/star-citize...
https://www.dualshockers.com/star-citizen-legatus-pack-dlc-pc...

Skrivet av Sipmo:

Star Citizen?
https://i0.wp.com/gifrific.com/wp-content/uploads/2014/01/Jor...

Spelet ser mindre opolerat idag ut än Mass Effect 1 gjorde för 10 år sedan. Dessutom har de inte kunnat lämnat alpha på 7 år trots intäkter över 1 650 000 000 kr?

De har för stora ambitioner och för lite tid.
En Karlsborgs fästning i digitalt format.

Fästningen blev omodern långt innan den hann färdigställas...
Må samma öde vänta Star Citizen?

Inte dags att ge upp hoppet?

Mass Effect annonserades två år innan release, SC har vi föjlt i princip sedan dag ett. Du kan inte jämföra ett spel du visste om innan det ens har påbörjat riktig utveckling med valfritt AAA spel som du först får se ett till två år innan release. StarCraft 2 tog sju år och det första man fick se var en CGI trailer 2007, tre år innan release. L.A. Noire tog sju år också och visades upp ett år innan sin release. Spore tog åtta år, TF 2 tog nio år och gick igenom flera iterationer innan det släpptes.

Jag vill också påpeka att ingen av dessa spelen är i samma omfattning som SC utan istället någon form av rpg, rts eller fps shooter. SC ska i slutänden vara en singleplayer kampanj samt ett MMO som ska innehålla fps, rpg, ship flight, space combat & exploration. Allt detta ska också funka med organisations (guilds), samt kunna stjäla saker ifrån varandra och förstöra eller ta över andras baser och områden som finns på rymdkroppar.

Skrivet av AplAy:

P2W? More like P2B! (Pay2Brag)

Ja, och spelare som jag som har få skepp kommer skratta åt dem när de inte kan använda sina stora skepp eftersom de inte har credits att driva skeppen i form av bränsle, ammunition och npc'er. Enda sättet de kan använda dem är om de är i en stor organisation och alla bidrar till drift.

Skrivet av kebbe:

Bortkastade pengar, spelet kommer aldrig släppas ändå. Försöka går ju dock, se bara på DICE med Battlefront 2.

Du jämför ett projekt som kommer ge ett singleplayer spel samt ett separat MMO som finansieras genom crowdfunding och skepp som är valfria att köpa och som endast kan tjänas i spelet genom att spela när spelet går live med ett av världens största IP (Star Wars) som utvecklas av en av världens största spelutgivare som är ökänt för att köra över sina användare genom avskyvärda loot boxes, dlc paket och allmänt avsky för allt som kallas integritet emot sina kunder bara för att tjäna pengar? Snyggt.

Skrivet av Aphex:

Vad baserar du det påståendet på? Finns flertalet källor som har rapporterat om att Star Citizen var tänkt att släppas 2014.

Självklart är jag medveten om att spelutveckling är en krokig väg men att påstå att Star Citizens utvecklingstid är normal är inget annat än befängt.

Att spelet inte släpptes under de tidigare annonserade release datumen har flera faktorer. Först och främst i min mening är ju att Chris Roberts är en perfektionist och jag tror att han kan dra ut lite på det i sin jakt på perfektion. Chris Roberts frågade också om folk ville ha mera stretch goals med mera features och spelmekanik.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/139...

Detta ökade vad SC skulle vara och allt eftersom de fick mer och mer pengar så har också innebörden av vad Star Citizen ska vara ökat också. Allt eftersom projektet ökade så upptäckte de också begränsningarna i CryEngine och bestämde sig för att gå över till Lumberyard och deras egna variant av den, Star Engine.
https://starcitizen.tools/Star_Engine
https://robertsspaceindustries.com/comm-link//15653-Star-Citi...

En sak de också lärde sig med 3.0 uppdateringen var att inte fokusera sina uppdateringar på att få med så mycket nya moduler som möjligt utan följer nu kvartalsuppdateringar, om något inte hinner bli färdigt så ska de vara beredda på att skjuta upp den modulen och släppa allt annat.
https://www.youtube.com/watch?v=t2o1bJQQIXE&list=PLVct2QDhDrB...

Om man kollar bak på dem faktorerna så är inte utvecklingstiden för Star Citizen konstig alls med tanke på vad det i slutet ska innehålla. Många spel har haft en lång och krokig utvecklingsperiod, vi hör bara inte om det förrän spelet är färdigt.
https://overmental.com/content/10-games-that-spent-the-longes...

Jag vill också påpeka att flera av spelen i den listan jag länkat är från redan etablerade utvecklare som redan har grunden och resurserna (och pengarna) för att påbörja utveckling och inte får det successivt genom crowdfunding och dessutom måste bygga upp ett företag med allt det innebär.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Maddox:

Du jämför ett projekt som kommer ge ett singleplayer spel samt ett separat MMO som finansieras genom crowdfunding och skepp som är valfria att köpa och som endast kan tjänas i spelet genom att spela när spelet går live med ett av världens största IP (Star Wars) som utvecklas av en av världens största spelutgivare som är ökänt för att köra över sina användare genom avskyvärda loot boxes, dlc paket och allmänt avsky för allt som kallas integritet emot sina kunder bara för att tjäna pengar? Snyggt.

Nej, jag jämför två spel som båda valt att pressa mjölkningen av spelarna till sin yttersta gräns. Du kan rationalisera det hur du vill, men det är precis vad som händer med Star Citizen.

123
Skriv svar