Forne Dragon Age-chefen: "Inquisitions värld var lite ihålig"

Robot
Forne Dragon Age-chefen: "Inquisitions värld var lite ihålig"

Om han gjorde det idag skulle det likna Witcher 3.

#dragon-age, #dragon-age-inquisition, #mike-laidlaw


Medlem

Bra självinsikt!

Medlem

2:an och 3:an i all ära, men jäklar vad jag saknar 1:an. Skulle vilja haft en riktig uppföljare på ettan med samma team kickstartat utan EA. Helt omöjligt, ja vet. Men det skulle jag kasta pengar på i alla fall.

Medlem

Tyckte 3:an var helt ok. Spenderade ändå 100 ish timmar men jag håller med om att världen kändes lite tråkig. Alltså det var en fint designad värld men att springa runt i den och göra side missions blev lite tröttsamt efter ett tag. Speciellt om körde en replay.

Sen att dem tog bort cinematic view när man pratar med NPCs (vilket dem även gjorde i ME:A) var ju hel idiotiskt, förstår mig verkligen inte på det korkade beslutet. I ett story drivet spel vill man ju se karaktärernas ansikte och ansiktsuttryck när man snackar med dem. Fan verkligen avskydde att dem tog bort det. Vet inte hur många som bryr sig men dialoger enligt mig blir 10x mer intressanta när man får en närbild och lite olika vinklar på karaktärerna som i dem gamla ME och DA spelen och även i Witcher.

Jag hoppas dock ändå på en uppföljare, efter Mass Effect fiaskot måste dem leverera med nästa Dragon Age spel. Man får hålla tummarna!

Medlem

Ihåligt är nog ett väl beskrivande ord för vad jag själv också kände kring DA:I:s side quests och värld. Nu är minnet lite luddigt, men vill minnas att vissa uppdrag kändes extremt repetitiva, vilket ledde till att jag - ju längre jag hade spelat spelet - hamnade i någon sorts "mmo-trans" där det kändes mer som att jag farmade i ett mmo än att faktiskt försöka lösa ett greppbart problem för någon stackare ute i spelvärlden. Mycket av det går dock också att skylla på den något tradiga stridsmekaniken, i min subjektiva mening.

Dock måste sägas att jag tyckte de gjorde ett strålande jobb med ens kompanjoner - har nog aldrig känt av en så äkta "personlighet" i spelkaraktärerna som i Inquisition. Deras interaktioner sinsemellan, med hjälp av röstskådisar i toppklass, var grymt underhållande att lyssna på (Sera, Dorian och Blackwall var mina favoriter), och de personliga uppdragen höll enligt mig högre kvalitet än de flesta andra uppdrag i spelet - huvudstory inkluderat. Witcher 3 har utan tvekan en uppsjö av intressanta karaktärer också, men det blir lite som att jämföra äpplen med päron då en i Witcher mestadels spelar ensam som Geralt.

Just kompanjoner i Biowares spel är nog, skulle jag säga, deras största styrka och något jag önskar att t.ex. Bethesda var bättre på. Fallout 4 och de kompanjoner en kunde lära känna där var ett stort steg framåt, men fortfarande hästlängder ifrån Biowares känsla för intressanta karaktärer med unika personligheter. Here's hoping for Elder Scrolls 6...

Medlem

Älskade Inquistition.
Bioware är mästare på att skapa kompanjoner som jag gillar och bryr mig om.

Mindre samla prylar för samlandets skull/för att dryga ut speltiden nästa gång dock. Tack.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Lätt att säga i efterhand.

Helt ok spel dock.

Medlem

Den må ha varit ihålig men jag har spelat igenom spelet 5 ggr och älskat det varje gång. Dock hade jag vissa QoL mods i spelet. Ett spel som kändes ihålighet var BotW men detta berodde mycket på att man inte hade roliga följeslagare med sig i spelet vilket var DA:I stora styrka imo. Kanske ska spela igenom igen...

Medlem

Ett nytt dragon age är fan på tiden!

Ambassadör
Xbox

Dragon Age: Origins var fantastiskt! Dragon Age 2 var underskattat, bakom de repetitiva miljöerna fanns en ganska bra berättelse som ändå gav ett helt ok spel.
Dragon Age: Inquisition var...ja ihåligt är en ganska bra beskrivning. Känslan av att spela ett MMO ensam på servern var påtaglig. Repetitivt, enformigt och småtråkigt stundtals.


signatur

Jump in.

KoP
Medlem

Och ändå är Inquisition det Dragon age spel jag personligen haft roligast med.

Medlem
Skrivet av KoP:

Och ändå är Inquisition det Dragon age spel jag personligen haft roligast med.

Samma sak här, för mig och min sambo var Inquisition det absolut mest underhållande i serien. Jag tycker att det låg på en väldigt bra nivå vad gäller casual <-> "mer seriöst" och karaktärerna var riktigt bra.

Relik 📜

Även jag tycker Inquisition var rätt bra. Har imho fått onödigt mycket skit, säkert för att det ställs mot just Witcher 3 i många fall. Jag hade trevlig genomspelning och förr eller senare blir det nog en till!


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Tycker inquisition var ren skit tyvärr. Tvingade igenom mig en bit av spelet men det gick verkligen inte så jag avinstallerade. Tråkig combat, enformiga questar och sjukt stel värld att springa runt i. Ville verkligen gilla det men föredrar Origins lätt, så mycket bättre.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Ettan är min favorit, tvåan har blivit bättre med genomspelningar och trots ~90 timmar i Inquisition kommer det på en tredjeplats. Känner mig inte alls unik med den uppfattningen, det verkar vara hur majoriteten känner.

Men alla tre har utan tvekan karaktärsgallerier som heter duga! Bioware har tappat sedan Mass Effect 2 (och även i och med ME2, om jag får vara en suris) i mina ögon, men karaktärer misslyckas de sällan med.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Gen
Medlem

Tycker personligen att Inquisition är favoriten. 1an körde jag aldrig klart, 2an varvade jag då jag tyckte det var bättre än 1an och Inquisition har jag lagt många timmar på. Många (men absolut inte alla) världar är ruskigt snygga och har fantastisk atmosfär, tex Storm Coast. Andra är klart sämre som ökenvärldarna.

Medlem

De jag saknade mest i Inquisition var Wade och Herren

FM-guru
F.d. Sisyr

Tror jag spelade Inquisition i 15-20 timmar innan jag gav upp. Det fanns inget som höll uppe intresset. Striderna var rätt banala - skåpmat - medan gameplay i övrigt var direkt uselt. MMO-känsla i ett singleplayer-RPG betackar jag mig för. Fifan. Manuset var ojämnt det också.

Medlem

jag tycker snarare det släpptes för tidigt. Om man följde det som sades osv om spelet, var det mycket som ändrades i systa stund eller inte kom med i spelet. Själva områdena var ju vackra

Medlem

Älskade Dragon Age: Origins. Hade längtat efter något som kunde fylla Baldurs Gate's plats. Sen kom tvåan som en hästspark rätt upp i juvelerna. Har nog aldrig varit så besviken på en uppföljare någonsin. Nya stridssystemet hade jag eventuellt kunnat leva med, men de repetitiva miljöerna var bara löjeveckande. Två grottor som ligger på olika plats i världen, men som är samma grotta fast du kan gå längre. De murade ju för fasen bara igen öppningar med en slarvig betongvägg! Efter tvåan hade inte DA:I någon större chans i mina ögon. De skulle behöva gå tillbaka till Origins och dessutom snegla både ett och två håll på Witcher 3

Medlem

Dragon Age Origins: Fick mig att minnas tiderna med Baldurs Gate, Neverwinter nights, planescape osv.

2an och 3an var extrema letdowns..

Sen kom Pilars Of Eternity ut och då glömde jag allt med Dragon Age och har inte tittat tillbaka.
Deras fixering på konsol och fördummade kontroller var döden för hela IP'n.

För er som inte har testat, Pillars Of Eternity 2: deadfire är nog det bästa sen Baldurs Gate kom ut om man gillar eller har gillat CRPG.

Testpilot

Dragon age 1 och dess DLC var det bästa även om världen man spelade i var ganska linjär.

2an hade bra story men allt annat var ett grymt nerköp.

I Inqusition lyckades de mot alla odds få fightingsystemet bli SÄMRE än 2an (det är en bedrift)
Storyn däremot höll hög klass och det var roligt att spela. Sen kom Witcher 3 och visade vart skåpet skulle stå.

Inför kommande Dragon Age spel hoppas jag de tittar på stridssystemet för det är deras riktigt svaga punkt.

Medlem

Måste väl finnas bättre sätt att göra spel bra än att använda sig av filmsekvenser.

1
Skriv svar