Krönika – Battlefield Vs kvinnor

Medlem

POWER TO THE WAMENS!!! I LOVE IT!!!


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem

"Och jag har MYCKET svårt att tro att de som nu förfasar sig över feminism och PK-ism för att det finns en kvinnlig soldat i trailern, hade skrikit lika högt om Dice istället hade visat fordon målade i historiskt felaktig färg, eller en soldat (manlig) i fel sorts uniform. "

Japp, men samtidigt så är ju andra extremsidan i debatten precis lika inkonsekvent. Hade det påtalats att färgen på fordonen var historiskt inkorrekt så hade dessa människor inte brytt sig, men så fort det råkar vara just en kvinnlig karaktär som inte anses passa in så går de fradgatuggande upp i taket och kritiken anses vara ett politiskt ställningstagande. Goes both ways.

Medlem

Snabb krönika, måste vara ett rekord? Speciellt på ett spel som inte kommer fören om flera månader =D

Tror själv inte detta påverkar försäljningen, varken mer eller mindre. För i botten bryr sig ingen, spelet i sig är som sagt det som nya Dice gör, lite "konstigt" och det påverkar troligen mera.

Man byter laget mot jaget i samma tråkiga stil som Rainbow Six gör nuförtiden.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag tyckte hela trailern var jätteroligt. Troligen dock inte på det vis som upphovsmännen önskat. Är ADHD-Shooters en term? Om inte så borde det vara det.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Frux:

"Och jag har MYCKET svårt att tro att de som nu förfasar sig över feminism och PK-ism för att det finns en kvinnlig soldat i trailern, hade skrikit lika högt om Dice istället hade visat fordon målade i historiskt felaktig färg, eller en soldat (manlig) i fel sorts uniform. "

Japp, men samtidigt så är ju andra extremsidan i debatten precis lika inkonsekvent. Hade det påtalats att färgen på fordonen var historiskt inkorrekt så hade dessa människor inte brytt sig, men så fort det råkar vara just en kvinnlig karaktär som inte anses passa in så går de fradgatuggande upp i taket och kritiken anses vara ett politiskt ställningstagande. Goes both ways.

Konstigt svar. Det krönikan säger är att folk klagar över att det är historiskt inkorrekt bara för att det är kvinnor i spelet och att bolagen är PK etc.
Detta gör ju att kritiken är politisk eller mot just att kvinnor är med, inte att spelen i sig är historiskt inkorrekta..

Ifall lika många klagade lika mycket över allt annat som är historisk inkorrekt i Battlefield och sen det krävs krönikor bara om kvinnofrågan så skulle din kommentar ha haft en poäng. Nu går ju inte internet komplett bananas, i samma omfattning över att fordon tål 6 stridsvagnskott etc.

Medlem

Woman detected. Must hate. Must find reason to hate. Prime directive compromised. Must search for possible flaw to expose.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Redsolo:

Skall man köra en realistiskt spelomgång så skall man bränna spelet varje gång man dör, för det är ju väldigt realistiskt att spawna om o om om igen. Varje gång dessa diskussioner dyker upp så tappar jag hopp om mänskligheten.... Sad.

Uttjatat och löjligt argument när det kommer till realism. Alltid någon som kastar ur sig denna idioti i brist på något bättre.

Vissa föredrar verklighetstrogna filmer, andra vill ha superhjältar.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Hade de försökt ge oss en gedigen WWII-upplevelse i singelplayer så hade jag kanske brytt mig om att de har så många kvinnor i just den delen av spelet efter som att det slår mot inlevelsen rätt hårt, men då DICE aldrig någonsin lyckas skapa något vettigt på den fronten ändå så är det oväsentlig för min del. I multiplayer kvittar det, där är det en total fragfest och med all kostumisering som kommer så lär folk hoppa runt på träben och rida enhjuling runt slagfältet. Tippar rätt hårt att det blir så EA kommer marknadsföra spelet, genom att låta folk köpa massa kläder och dylikt.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag kan villigt säga att nej, såg inte skämtet. Textbaserad kommunikation är, trots att man jobbat med det i snart 20 år, svårt. Vilket ju är grunden till varför sådana här diskussioner så lätt spårar. Du i din ordning misstolkade mig, var inte ute efter att förlöjliga någon. Jag försöker snarare ta dessa grejer med en klackspark, då tonen i regel är hård.

Men, samtidigt skriver du senare att vi faktiskt har en agenda, att vi söker en ny publik. Att vi driver en ”sub par politisk blogg med mild inriktning på spel”. Kom igen. Att vi skriver krönikor (som ändå är en väldigt liten del av det vi gör) utifrån något uttalat mål.

Vi är spelare precis som alla andra. Vi känner och tycker, precis som alla andra. Ibland skriver vi om dessa saker.

Är fullt för att alla ska uttrycka hur dom känner och tänker fritt, jag vet att det är dina genuina åsikter kring ämnet och inte någon konspiration utan sann övertygelse.

Men när det kommer till politik och spel så kan jag ta upp spaltmeter av nära exakt samma åsikter och samma attityder kring dom oliktänkande under en minut, alla med samma identitetsvänster spår.
Jag skulle vara lika irriterad med lika konstiga attityder från hårda högern om hur Andrew Ryan var den riktiga hjälten i Bioshock och hur ni andra bara är frihets hatande Kommunist, men sånt är inte vad jag hittar över huvud taget när det kommer till spel, bara samma gamla vanliga.

Perspektiv genomsyrar betydligt mer artiklar än till era krönikor.

Medlem

Jag har hört att det kommer en reboot av Uncharted och Tomb Raider serierna.
Nathan Drake ska bytas ut emot en kvinna och Lara Croft emot en man. Så nu är jag helt vansinnig och ska gå bärsärkagång på något obskyrt forum i de mörka delarna av Internet.

Eller så kan jag bara acceptera att nötter som stör sig på allt och inget alltid kommer finnas, samtidigt som de inte är intresserade av att höra nyanserade svar om varför världen inte är som den var igår.

Förövrigt bryr jag mig inte om vad Battlefield V innehåller. Jag hoppades på något mycket mera skruvat så som alternativ historia alá Steampunk eller med Elefanter och Kameler. Trailern var för mig ganska intetsägande och förändringarna som kommer får mig att misstänka att spelet kommer vara väldigt olikt den välkända kaotiska Battlefield känslan.

Kanske blir det bra, kanske blir det dåligt, först och främst vill jag se Gameplay och sedan om möjligt testa en Beta, är det något likt hur det varit med de tidigare så har det ( för mig iaf ) varit otroligt roligt i Beta och sedan vid release har allt fallit isönder. Gällde för både BF3,BF4 samt BF1.

Som kul kuriosa kan jag avslöja att jag förövrigt alltid haft en tendens att välja kvinnliga karaktärer i de spel jag kan. Allt ifrån Tribes 1 till Fallout 4.

Trevlig kväll.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Struggle:

Jag har hört att det kommer en reboot av Uncharted och Tomb Raider serierna.
Nathan Drake ska bytas ut emot en kvinna och Lara Croft emot en man. Så nu är jag helt vansinnig och ska gå bärsärkagång på något obskyrt forum i de mörka delarna av Internet.

Eller så kan jag bara acceptera att nötter som stör sig på allt och inget alltid kommer finnas, samtidigt som de inte är intresserade av att höra nyanserade svar om varför världen inte är som den var igår.

Förövrigt bryr jag mig inte om vad Battlefield V innehåller. Jag hoppades på något mycket mera skruvat så som alternativ historia alá Steampunk eller med Elefanter och Kameler. Trailern var för mig ganska intetsägande och förändringarna som kommer får mig att misstänka att spelet kommer vara väldigt olikt den välkända kaotiska Battlefield känslan.

Kanske blir det bra, kanske blir det dåligt, först och främst vill jag se Gameplay och sedan om möjligt testa en Beta, är det något likt hur det varit med de tidigare så har det ( för mig iaf ) varit otroligt roligt i Beta och sedan vid release har allt fallit isönder. Gällde för både BF3,BF4 samt BF1.

Som kul kuriosa kan jag avslöja att jag förövrigt alltid haft en tendens att välja kvinnliga karaktärer i de spel jag kan. Allt ifrån Tribes 1 till Fallout 4.

Trevlig kväll.

Tribes <3


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Det är inge PK panik skulle jag vilja säga, dock så ser man direkt Pk inflytande. ICKE bra för oss gamers när politik tar sig in i story,spel, och till och med kanske gameplay.

Medlem
Skrivet av AHTF:

Konstigt svar. Det krönikan säger är att folk klagar över att det är historiskt inkorrekt bara för att det är kvinnor i spelet och att bolagen är PK etc.
Detta gör ju att kritiken är politisk eller mot just att kvinnor är med, inte att spelen i sig är historiskt inkorrekta..

Ifall lika många klagade lika mycket över allt annat som är historisk inkorrekt i Battlefield och sen det krävs krönikor bara om kvinnofrågan så skulle din kommentar ha haft en poäng. Nu går ju inte internet komplett bananas, i samma omfattning över att fordon tål 6 stridsvagnskott etc.

Ingen konstigt svar alls, om man tänker hela varvet runt. Det behövs två för att dansa tango. "De andra" politiserar frågan, är ju argumenten från båda sidor. All kritik mot den kvinnliga karaktären antas av vissa vara ett politiskt ställningstagande av anti-PK, mot kvinnor i synnerhet, trots att det inte alls behöver vara ett politiskt ställningstagande. Jag har sett mycket annan kritik bl.a. av det färgglada färgtemat, utan att detta politiserats i debattartiklar.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sidewinders:

Är fullt för att alla ska uttrycka hur dom känner och tänker fritt, jag vet att det är dina genuina åsikter kring ämnet och inte någon konspiration utan sann övertygelse.

Men när det kommer till politik och spel så kan jag ta upp spaltmeter av nära exakt samma åsikter och samma attityder kring dom oliktänkande under en minut, alla med samma identitetsvänster spår.
Jag skulle vara lika irriterad med lika konstiga attityder från hårda högern om hur Andrew Ryan var den riktiga hjälten i Bioshock och hur ni andra bara är frihets hatande Kommunist, men sånt är inte vad jag hittar över huvud taget när det kommer till spel, bara samma gamla vanliga.

Perspektiv genomsyrar betydligt mer artiklar än till era krönikor.

Samma argument går ju att använda på respektive falang i diskussionen. Jag skulle lätt kunna ta upp spaltmeter av nära nog identiska åsikter som tycker tvärtom i frågan, utan att för den delen påstå att det pågår någon högerkonspiration. Dagens snabba digitala klimat sprider åsikter och värderingar lika snabbt som fibern orkar.


signatur
Redaktör
Skrivet av anon_306295:

Okej men vad tyder på att det inte är en "PK-konspiration"?
Det jag menar är att det inte nödvändigtvis är för att sälja så många spel som möjligt som man gör sånt här utan att det uppifrån kommer direktiv om att man ska skapa "inkluderande" spel av andra anledningar. Även om företag ofta är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt är människorna inom företagen också ute efter någon form av självförverkligande vilket ofta innebär att försöka göra världen bättre med sin konst. Detta påverkar då konstverken de skapar.

Infiltrerade är kanske fel ordval, menar inte att personer bokstavligt talat infiltrerat företagen. Det jag menar är att vänsterideologisk identitetspolitik och radikalfeminism letat sig in i företagen vilket får dem att skapa sådana här spel och filmer.

"Kungahuset har sen 90-talet använt delar av apanaget till mutor åt agenter som hindrar IK Brage att gå upp i Fotbollsallsvenskan igen." Kan du visa att det inte stämmer? Där har du problemet med att bemöta konspirationsteorier.

Att Dice och EA stoppar in historiskt inkorrekta kvinnor i trailern kan bero på något så icke-konspiratoriskt som att det ligger i tiden. Företag som vill nå en bred massa anpassar sig - frivilligt - till rådande trender, exempelvis för att nå en stor målgrupp man ännu inte charmat - kvinnor. Så enkelt kan det faktiskt vara.


signatur
Redaktör
Skrivet av Soulless:

Absolut, det bör gälla i alla sammanhang.
Av de filmer du nämner har jag endast sett Inglorious Basterds och jag tror ingen som sett den filmen förväntade sig en historiskt korrekt återgivning. Inglorious passar direkt in i benämningen "alternativ historia" eller rent fiktion, när det gäller just Tarantino tycker jag det säger sig själv utan förtext. Men absolut, jag kan förstå dubbelmoralen.

Låt mig fråga, utan att veta om du gillar Band of Brothers men det är en väldigt populär återgivning av andra världskriget och såvitt en novis som jag kan avgöra en väldigt ackurat sådan, vad skulle du tycka om de valt att skriva in kvinnor och minoriteter i roller där det inte passar/inte fanns bara för att tillmötesgå den moderna tidens ideologi?

Det hade givetvis känts märkligt med kvinnor i alla roller som vi är vana att se män i, eller som enbart skötts av män. Och man har all rätt i världen att kritisera den som fattade beslutet, men samtidigt måste man inse att det någonstans också handlar om konstnärlig frihet. Man har ingen rätt att kräva att saker andra skapar ska vara på ett visst sätt. Den här krönikan handlar egentligen inte om rätten att kritisera, utan hur man framför sin kritik. Läsa in politiska konspirationer i en karaktärs utseende, som helt saknar gameplay-betydelse, är märkligt.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Samma argument går ju att använda på respektive falang i diskussionen. Jag skulle lätt kunna ta upp spaltmeter av nära nog identiska åsikter som tycker tvärtom i frågan, utan att för den delen påstå att det pågår någon högerkonspiration. Dagens snabba digitala klimat sprider åsikter och värderingar lika snabbt som fibern orkar.

Jag påstår ingen konspiration, jag vet att åskterna ni har är genuina (på dom andra sidorna också).

Många mediaföretag trycker på just SJW content eftersom dom tror det är det oss millenium Kidzen gillar, det är ingen konspiration, mer ett dedikerat rikting för clicks och inte idiologisk grund. Ljuvlig ironi där du, pusha vänstern för kapitalismens skull, ironi när den är som bäst.

Du säkert hitta spaltmeter av det, fast knappast på några dedikerade TV spels webbsidor, mer på kommentarerna osv. omkring ämnet.
Men ge mig gärna länkar till sådana sidor, jag skulle gärna vilja se en som pushar högern lika hårt som jag ser identitetsvänstern pushas i gaming news över webben, skulle vara intressant och se (plus poäng om det inte bara är en sajt med bara MOTREAKTIONER mot sånt här content utan också eget matrial kring ämnena)

Redaktör
Skrivet av EXPLICIT:

En riktigt dålig krönika. Antingen missar ni poängen eller, mer troligt, har ni samma kulturmarxistiska agenda som EA (helt öppet) stoltserar med att de har.

"Det handlar bara om ett skin" nej, det är ju precis det det inte gör. Det handlar om att systematiskt förminska och förvrida historien på grund av ideologiska skäl.

Ta BF1 som exempel. Totalt stred inte fler än 9(!) svarta soldater för Tyskland under första världskriget - trots det kan du gå in på valfri server i spelet, där är det redan fler svarta soldater på den rundan än var det var under hela kriget. Ett hemskt krig där miljontals vita män slaktades. Det är inte bara historielöshet, det är en spottloska i ansiktet på alla européer.

Det är samtidigt lika skrattretande som när Gustaf Mannerheim porträtterades som svart i filmen 'Marshall of Finland'. Förutsätt motsatsen, en film, där en för svarta historiskt viktig person, typ Muhammed Ali eller Malcolm X, hade spelats av en vit? Mediahetsen hade aldrig slutat. Det räcker bara med att kolla på 'debatten' som kulturell appropriering.

Detta är den värsta sortens rasism.

Att ett enskilt actionspel har kvinnor i situationer som eventuellt är historiskt inkorrekta kommer inte påverka folks syn på WW2 på något som helst väsentligt vis. Det här är ett lättillgängligt actionspel, inte en revidering av skolans läroböcker och bibliotekens WW2-sektioner. Dessutom har du, liksom alla andra i landet, frihet att välja: köpa eller inte köpa BFV. Du har även frihet att köpa spel du tycker stämmer bättre med din uppfattning av vad som är viktigt i ett spel. Slutligen: du ser inga problem med din sista kommentar och dina önskemål om historisk korrekthet? Apropå att förminska och förvrida.


signatur
eld
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Chefer måste man väl i stort sett alltid övertyga, mer eller mindre? Jag tolkar texten som att det fanns tvivel om det skulle gå hem bland spelarna, och inte för att de hatar kvinnor och vill förtrycka dem.

Precis det jag pratade om.

Det är faktumet att studios kan göra spel med kvinnor i för att de alltid velat och för att chefer nu tycker att det går hem hos köparna, till skillnad från tidigare.

Det handlar helt om vinst i chefernas ögon, det är inte nån konspiration om att radikalfeminister har infiltrerat spelindustrin.

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

En riktigt dålig krönika. Antingen missar ni poängen eller, mer troligt, har ni samma kulturmarxistiska agenda som EA (helt öppet) stoltserar med att de har.

"Det handlar bara om ett skin" nej, det är ju precis det det inte gör. Det handlar om att systematiskt förminska och förvrida historien på grund av ideologiska skäl.

Ta BF1 som exempel. Totalt stred inte fler än 9(!) svarta soldater för Tyskland under första världskriget - trots det kan du gå in på valfri server i spelet, där är det redan fler svarta soldater på den rundan än var det var under hela kriget. Ett hemskt krig där miljontals vita män slaktades. Det är inte bara historielöshet, det är en spottloska i ansiktet på alla européer.

Det är samtidigt lika skrattretande som när Gustaf Mannerheim porträtterades som svart i filmen 'Marshall of Finland'. Förutsätt motsatsen, en film, där en för svarta historiskt viktig person, typ Muhammed Ali eller Malcolm X, hade spelats av en vit? Mediahetsen hade aldrig slutat. Det räcker bara med att kolla på 'debatten' som kulturell appropriering.

Detta är den värsta sortens rasism.

Tänkte bara påpeka lite om begreppet kulturmarxism.

"Kulturmarxism, av engelskans Cultural Marxism, är en pejorativ politisk term och bygger på en konspirationsteori baserad på föreställningar om att judar och personer runt Frankfurtskolan försöker krossa den västerländska kulturen och kristendomen genom kulturkrig, bland annat genom att etablera politisk korrekthet och multikulturalism som norm. Denna teori framförs och används framförallt av tänkare och opinionsbildare inom den radikala högern och extremhögern i USA och Europa.

Forskare har spårat och kopplat konspirationsteorin om kulturmarxism till samma idégrund och tradition som det nazistiska uttrycket kulturbolsjevism, som gick ut på att vissa modernistiska konstformer dominerades av judar, och teorin om existensen av en judisk-marxistisk konspiration kallad judebolsjevism, som går ut på att bolsjevismen i Ryssland var en av judar kontrollerad rörelse.

Paleokonservativa debattörer och tänkare som amerikanerna Pat Buchanan, William S. Lind och Paul Gottfried har argumenterat för att kulturmarxism utgör ett hot mot etablerade moraliska värden och kristendomen.

Begreppen kulturmarxism och kulturmarxister fick stor uppmärksamhet i samband med terrorattentaten i Norge 2011 då Anders Behring Breivik såg kulturmarxismen som en av sina största fiender".

Antingen kan du inte ordets rätta betydelse eller så är du en konspirationsteoretiker från den extrema högerkanten. I vilket fall så har jag svårt att ta begreppet på allvar vare sig du skulle ha en poäng med ditt inlägg eller inte. Ingen vettig vetenskapsman eller akademiker tar i begreppet med tång utom i studier om propaganda och konspirationsteorier på den extrema högerkanten. Dags för lite källkritik! Och nej jag är inte en röd PK-anhängare innan nån börjar skrika. Jag läser inte "aftonhoran" eller röstar på "sossesvin". Jag är dock högutbildad och källkritisk med en tro på vetenskap och kunskap. Det är dags att förpassa "alternativa fakta" till graven där den hör hemma. Vare sig det handlar är okunnighet eller rena lögner på högerkanten eller vänsterkanten.

Medlem

@Bojkott: Mest smuggling och sabotage. Lite som i operations när jag tänker efter alltid i co-op.

Medlem
Medlem

What...

Politisk och religiös dogma är det som blir vår undergång.

Gief bad company 3 istället.


signatur

Ordo Ab Chao

Inaktiv
Skrivet av Manqs:

Tänkte bara påpeka lite om begreppet kulturmarxism.

"Kulturmarxism, av engelskans Cultural Marxism, är en pejorativ politisk term och bygger på en konspirationsteori baserad på föreställningar om att judar och personer runt Frankfurtskolan försöker krossa den västerländska kulturen och kristendomen genom kulturkrig, bland annat genom att etablera politisk korrekthet och multikulturalism som norm. Denna teori framförs och används framförallt av tänkare och opinionsbildare inom den radikala högern och extremhögern i USA och Europa.

Forskare har spårat och kopplat konspirationsteorin om kulturmarxism till samma idégrund och tradition som det nazistiska uttrycket kulturbolsjevism, som gick ut på att vissa modernistiska konstformer dominerades av judar, och teorin om existensen av en judisk-marxistisk konspiration kallad judebolsjevism, som går ut på att bolsjevismen i Ryssland var en av judar kontrollerad rörelse.

Paleokonservativa debattörer och tänkare som amerikanerna Pat Buchanan, William S. Lind och Paul Gottfried har argumenterat för att kulturmarxism utgör ett hot mot etablerade moraliska värden och kristendomen.

Begreppen kulturmarxism och kulturmarxister fick stor uppmärksamhet i samband med terrorattentaten i Norge 2011 då Anders Behring Breivik såg kulturmarxismen som en av sina största fiender".

Antingen kan du inte ordets rätta betydelse eller så är du en konspirationsteoretiker från den extrema högerkanten. I vilket fall så har jag svårt att ta begreppet på allvar vare sig du skulle ha en poäng med ditt inlägg eller inte. Ingen vettig vetenskapsman eller akademiker tar i begreppet med tång utom i studier om propaganda och konspirationsteorier på den extrema högerkanten. Dags för lite källkritik! Och nej jag är inte en röd PK-anhängare innan nån börjar skrika. Jag läser inte "aftonhoran" eller röstar på "sossesvin". Jag är dock högutbildad och källkritisk med en tro på vetenskap och kunskap. Det är dags att förpassa "alternativa fakta" till graven där den hör hemma. Vare sig det handlar är okunnighet eller rena lögner på högerkanten eller vänsterkanten.

Det är dock skillnad på att vara "högutbildad" och att vara intellektuell.
En intellektuell person avfärdar inte något bara för att någon annan kallar det för en konspirationsteori och kopplar ihop det med nazister. En intellektuell tar själv reda på om det finns någon sanning i begreppet och dess betydelse.
Att blint lita på vad någon annan säger är knappast särskilt intellektuellt.

Avstängd

"Att tolka det som ett politiskt ställningstagande, och i förlängningen ett undergångshot mot den rådande spelkulturen, är lika balanserat som att kräva dödsstraff för snatteri."

Var detta ett försök till en liknelse? Pfff!!!!

Det är den genomsyrande feministiska och neo-marxistiska politiken som stör all form av konst och kulturell utveckling. Den gör sig tydlig överallt och det är ett jävla problem. Politikerna skapar till och med lagar omkring skiten. Vissa av oss har tröttnat. Punkt. Tack för mig!

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

All heder till din mormor!

I den brittiska armén spelade insats ingen roll alls om man var kvinna. Om man hade "fel" kön kom man sig inte till fronten. Så enkelt var det. Jag ser det snarare som att en historieskrivning som visar att kvinnor fanns i den brittiska armén missgynnar kvinnor eftersom det slätar över den diskriminering som fanns.

Så vitt jag vet är det få som kritiserar att ha med kvinnor i spelet eftersom dessa fanns i sovjetiska armén, olika motståndsrörelser (speciellt den norska och franska), etc. Men att slänga in kvinnor i helt fel arméer och fronta dessa i marknadsföringen är mycket märkligt.

Det är inte så märkligt, Battlefield har aldrig varit varken historiskt korrekt eller en stridssimulator utan ett ganska enkelt actionspel med historiska teman. Att man inför kvinnor i samtliga arméer beror ju på att de vill locka fler spelare och det gynnar ju i sin tur alla, sen finns det ju dessutom en hel del män som vill spela kvinnor så varför inte?
Istället för att vara ännu ett WW2-FPS i massan är sånt här kanske dessutom vad som krävs för att särskilja sig och det är garanterat väldigt få som egentligen bryr sig om historisk korrekthet utan de vill bara ha lite kul och skjuta nazister eller flyga spitfire.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Det är dock skillnad på att vara "högutbildad" och att vara intellektuell.
En intellektuell person avfärdar inte något bara för att någon annan kallar det för en konspirationsteori och kopplar ihop det med nazister. En intellektuell tar själv reda på om det finns någon sanning i begreppet och dess betydelse.
Att blint lita på vad någon annan säger är knappast särskilt intellektuellt.

Du har rätt. Men det är inte heller det jag har gjort. Jag har inte haft möjligheten att undersöka sanningshalten personligen då det inte är inom mitt akademiska fält och då jag inte är gjord av tid, så jag får nöja mig med den övervägande majoriteten hos den etablerade forskningen som finns. Om en övervägande majoritet av de som är mer kunniga och mer insatta i ämnet än mig påstår en sak så tar jag det generellt på deras kollektiva ord. Det är en del av den vetenskapliga metoden att basera kunskap på stora mängder forskning som ackumulerats över tid. Exempel: Om 8 av 10 forskare säger att global uppvärmning är på riktigt inom forskning som pågått i flera decennier så är det mycket, mycket troligt att det är sant. Det samma gäller för konspirationsteorier och i detta fall begreppet kulturmarxism.

Att tvivla på allt vad andra säger är inte direkt intellektuellt det heller. Bara en idiot tror att han vet mer än alla andra. Speciellt andra kunnigare än han själv. Att sedan dessutom förringa det faktum att forskning inte sker enskilt utan genomförs utav många individer oberoende av varandra är rent ut sagt dumt. Det är där källkritiken kommer in och jag har en, av erfarenhet och utbildning, tro på den vetenskapliga gemenskapen och det akademiska sökandet efter sanningen. Så istället för att försöka förringa mig som ett "får som följer flocken" (Ad hominem-argument är så fula...) så berätta gärna hur du kommit fram till din bild i frågan. Hur tog du reda på det? Är din metodik bättre än min?

Medlem

Såååå... ingen annan som knappt orkade se klart trailern p g a hur hetsigt "Michael Bay"-ifierad den var? Börjar känna mig gammal.

(Psst. Varför placerade de inte bara det här spelet i ett alternativt universum/tidslinje eller dylikt. Då hade vi sluppit hela den här diskussionen.)


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Avstängd

Hur i all sin dar har det dykt upp en krönika om ett spels trailer innan någon gameplay ens har visats och som inte ens handlar om Dator-/TV-spel det allra minsta? Det faktum kan så himla lätt tolkas som om krönikan skrevs av helt andra skäl...

Personligen tycker jag detta är högst irrelevant (att skriva en krönika om kvinnor i BFV) trots att jag själv först reagerade på "The A-Team with a chick and a black dude"-squaden. Den känns verkligen felplacerad även om den troligen har uppfyllt sitt långsiktiga syfte (dra mer uppmärksamhet till sig och BFV). Fast "all PR är bra PR" är inte alltid sant.

Jag spekulerar att detta ämne, kvinnors representation i dator-TV-spel och i dess industri, ligger FZ-redaktionen nära om hjärtat eftersom de tycks ha suttit uppe långt efter arbetstid och svarat på ett nätforum som främst handlar om dator-/TV-spel i en tråd som inte har ett dugg alls med dator-/TV-spel att göra med!

Det är bara att det så lätt kan tolkas att ni till synes försöker få ut era privata och personliga åsikter inom politik på något som bör anses vara en del av er "arbetsplats", nämligen nyhetssajten FZ.se.

Visst, det är krönika precis som det finns insändare, ledare och debatt på andra sajter, men en krönika om t.ex. "lootboxes" eller "priserna på dagens AAA-spel" känns mer relevant med nyhetssajtens primära syfte.

Personligen tycker jag att detta mer känns som om någon hade skrivit ned sina åsikter på en lapp och satt upp det i skyltfönstret i en klädaffär: det hör inte hemma där helt enkelt. Det är en arbetsplats, inte din plats att skriva ned dina djupaste personliga värderingar på.

Samma sak tycker jag om när det skrevs en "krönika" efter dådet på Drottninggatan. Vem kommer att skriva en krönika här för att bearbeta sina känslor efter att någon i familjen har gått bort? Man måste skilja på arbete och privatliv.

Jag uppfattar just att denna krönika känns verkligen som en "impulshandling" från FZ-redaktionens sida. Men visst, pekpinnen har flyttats från BFV som spel och håller nu på att kvävas sönder av detta trams (från båda sidorna av "debattfältet").

Är det inte ironiskt att snabbt skriva en krönika, på EN DATOR-/TV-SPELSSAJT, om hur konstigt det är att folk har reagerat på en kvinna i en speltrailer? Krönikan lyder, "varför överreagerar folk?". "Varför skrev du en hel krönika om det?" kanske andra undrar.

Medlem

Satan vad FZ's SJW redaktion varit bajsnödiga på sistone. Skulle vara kul med en svensk spelsida som inte bestod av massa södermalmare från Stockholm och ännu roligare med svenska spel som inte måste vara så förbannat politiska av sig

Skriv svar