Förhandstitt - League of Legends Clash

Ambassadör
League of Legends
Förhandstitt - League of Legends Clash

Nedan skriven text är en artikel/blogg/(kalla det vad du vill) skriven av mig. Texten är en beskrivning av innehållet i det kommande turneringsläget Clash i League of Legends. Då jag tänkte att det var kopplat till spel valde jag att lägga det under Allmänt spelsnack.

League of Legends är ett av de mest spelade spelen och ett av de spel som flest tittar på dagligen. Spelet är av typen Moba som har sin grund, likt många andra, i den omåttligt populära modden till Warcraft 3, Dota. Det enkla spelupplägget tillsammans med en spelmekanik som är lätt att lära sig men svår att bemästra gör det lätt att förstå varför så många tilltalar sig till spelet. Men League of Legends har 9 år på nacken så för att fortsätta uppehålla intresset för gamla spelare och locka till sig nya behöver man göra ändringar och tillägg. Jag (och @uberpwnage2.0, jag var till hans förtret snabbare på att svara ) fick frågan av @Carl Johansson-Sundelius om att vara med på en Q&A gällande League of Legends kommande förändring. En av de största förändringarna och satsningar som utvecklaren Riot har gjort.

Bakgrund och sammanfattning
Trots att spelet bygger på lagspel och taktik är det nästan endast i professionellt E-sport sammanhang som detta blir till fullo aktuellt. Med det nuvarande ranking-systemet spelar de flesta i läget solo/duo, alltså själv eller tillsammans med max en annan vän. Sen placeras man i lag med 2 eller 3 andra okända som skapar ett lag om 5 personer. Man har försökt med 5-mannarankat spel men aldrig lyckats få det att fungera. Detta eftersom det är svårt att hålla tillsammans ett helt lag under den tid det krävs att man lägger ner för att klättra på ranking-stegen och för att det inte finns någon direkt belöning om man väl lyckas ta sig igenom allt slit. Det är detta som Riot nu vill ändra på.

Den stora förändringen heter Clash och är ett mini-turnerings-system för kompletta femmannalag. Clash kommer gå av stapeln varannan vecka och pågå från fredag till söndag. Varje dag kommer lag tävlas i en utslagsturnering. Man anmäler ett lag inför turneringen och tilldelas en grupp (tier) som är beroende på din rankning i solo/duo, flex och tidigare Clash-turneringar. Laget tävlar i turneringarna under helgen och tilldelas olika priser beroende på hur bra man lyckas. Ju längre man går vidare och ju mer man vinner desto bättre blir priserna, men även förlorarna lovas priser för sitt deltagande.

Riot har planerat Clash under flera år och den första versionen testades i Vietnam redan i juli förra året. Med efterföljande tester i Europa, Amerika och Korea har man nu ett system och ett upplägg man är bekväma med att lansera. Anledningen till att man släpper Clash är för att ge spelarna, oberoende av vilken nivå man är på, en möjlighet att testa på och uppleva lagspelet som spelet erbjuder när det är som bäst. Med Clash erbjuder man spelarna en motivation och en mer professionell känsla än vad man tidigare kunnat erbjuda i League of Legends.

I nedanstående film får ni en introduktion av Riot Games, hur Clash är uppbyggt och vad det erbjuder. I efterföljande text kan ni läsa min beskrivning av spelläget samt mina tankar om vad det kan tillföra till League of Legends.

Upplägg
Turneringarna pågår alltid under helgen. På fredagen placeras man i en turnering med fyra lag i samma Tier. Vinner man båda matcherna i denna utslagsturneringen kvalificerar man sig till lördagen. Under dag 2, lördagen, placeras man i en utslagsturnering om 8 lag. Går du vinnande ut från denna dagen kvalificerar man sig till en utslagsturneringen om 16 lag under dag 3, söndagen. Har du tagit dig hit tävlar du om Clash-turneringens totala vinnare. Ditt lag kan ansluta en utslagsturnering om 4 lag under alla de tre dagarna men endast lag som anslutit på fredagen kan vara med och slåss i den slutgiltiga 16-lags-turneringen på söndagen.

Varje match man vinner leder till en bättre belöning. Man behöver inte spela fredag, lördag och söndag men om man vill vara med och slåss om de värdefullaste priserna och äran behöver man göra det. Det lag man startar med på fredagen, eller vilken dag man börjar, kommer man spela med resten av helgen. Matchmaking kommer ske efter en vägning av samtliga spelares rank och tidigare bedrifter i Clash. Man matchas in i olika grupper, som kallas Tiers, där andra lag med likvärdiga förmågor och spelare kommer finnas. Det kommer finnas 4 tiers. Man kan spela med vem som helst oberoende vilken rank de andra spelarna har i laget. Men 4 brons-rankade spelare (lägsta ranken i League of Legends) och en spelare som är rankad Diamond kan räkna med att möta motståndare som är bättre än brons. Clash kommer vara skilt från vanligt rankat spel så en brons-spelare i solo kommer fortfarande vara brons även om denna vinner en Tier 1 Clash.

För varje matchvinst kommer man få priser och tilldelas Victory Points. Victory Points kommer vara Clash erfarenhetssystem och en valuta för Clash. En annan valuta som introduceras i Clash är Tickets. Dessa ska kunna köpas av League of Legends befintliga valutor, blue essence och Riot points, alternativt förtjänas i spelet. Tickets kommer vara en nödvändighet i Clash eftersom det kostar 1 ticket att delta i en Clash-turnering. Anledningen till att Riot tvingar folk att “köpa in sig” i turnering är i första hand för att öka motivationen för spelarna att spela hela turneringen. Men även för att inte förstöra spelets egna ekonomi.

Den mest intressanta delen i mitt tycke är hur varje match kommer gå av stapeln. 30 minuter innan matchen börjar ska hela laget vara på plats och redo för att spela. Under dessa 30 minuter sker en “scoutingfas”. Här kommer man få se information om motståndarlaget. Vilka spelarna är, hur de har spelat tidigare, vilka karaktärer och placeringar dom brukar spela på och kanske någon mer viktig information. Detta betyder att en taktiskt lagd spelare kan utläsa starka och svaga punkter i sina motståndare och planera sitt spel utefter detta.

“Pick and Ban”-fasen kommer att gå till som den gör i professionella matcher, vilket också är nytt för “vanliga” spelare. Först gör varje lag tre bans, tre picks efterföljt av två bans och två picks i en förbestämd ordning. Lag som gjort sin läxa under scoutingfasen kan nu banna eller välja karaktärer som passar sitt och inte sin motståndares spel.

Därefter spelas en match på Summoners Rift (vanliga moba-banan i LoL) men även här är det några förändringar. För att minska tiden det tar att utföra turneringen så är varje match begränsad. Efter 60 minuter kommer byggnaderna att ta mer skada, efter 65 minuter kommer dom att börja förstöra sig själva som leder till att en match blir längst 70 minuter. Med förberedelsetiden och maximala matchtiden kommer det alltså nästan ta 7 timmar att spela samtliga matcher på söndagen. Andra förändringar är att /pause och /remake inte är tillgängligt under en Clash-match då det finns risk att dessa missbrukas.

Det finns även möjlighet att byta ut någon eller några av spelarna under turneringarnas gång. Hur detta går till och vilka begränsningar som ställs är jag inte 100% säker på. Spelaren som blir inbytt får ha samma rank eller lägre än den spelaren man byter ut.

Priser
Tickets har ytterligare en funktion förutom att vara en deltagar-biljett. Om du känner dig självsäker på dig och ditt lag kan du spendera flera Tickets för att vara med i turneringen vilket kommer göra att du får bättre priser. På introduktionen sa dom att man kunde använda sig av 5 Tickets för att öka kvalitén på priserna. Men vad är det då för priser det handlar om?

Förutom äran att tillsammans med dina vänner ta sig genom en helg fylld av vinster utlovar Riot priser, inte bara till vinnaren av hela turneringen utan till vinnaren för varje match samt till och med förloraren. Det finns tre typer av priser.

  1. Om man betalat 1 Ticket för att vara med i turneringen och vinner en match får man en Clash Orb. Denna uppgraderas för varje vinst i turneringen. Har man istället betalat 5 Tickets för att vara med får man en Clash Capsule som likt orben uppgraderas för varje vinst. För den oinvigde innehåller Capsules och Orbs olika saker. Det kan jämföras med lootboxes som man vinner genom att spela. I dessa får man skin/champion shards som kan, av en kostnad av spelets valuta, uppgraderas så man får de permanent.

  2. Med Victory points, som jag nämnde ovan, kan man få banners. Dessa är dekorationer som visas i samtliga matcher du är med i på Summoners Rift. De kommer först placeras på den lane där du spelar mest på i Clash men efter 2 minuter kommer den flyttas till vart du befinner dig på i den nuvarande matchen. Dessa är till för att du ska kunna visa dina vänner och motståndare hur bra ni lyckats i era Clash-turneringar.

  3. Det sista priset är Trophies som delas ut till vinnaren under en dag. Dessa kommer visas permanent på din profil och likt banners kommer de visas i varje match du spelar under 2 veckor, till nästa Clash, på Summoners Rift.

De olika Clash-turneringarna kommer vara kopplade till bakgrundshistorien för League of Legends och utspela sig i de olika regionerna som spelets karaktärer kommer ifrån. Detta innebär att samtliga banners och trophies kommer att vara specifika beroende på vad den senaste Clash:en, fiktivt, utspelade sig.

Om dessa priser inte är något för dig så är det även äran som står på spel. Eller bara att ha roligt med sina vänner under en helg. Och även om du förlorar kommer du alltid att få något pris, lovar Riot.

Vem riktar det sig mot?
Den stora frågan jag hade inför Q&A-tillfället var vem Clash riktar in sig mot. Är det personerna som spenderat 9 år i solo-que eller finns det möjlighet att locka till sig nya spelare?

Det finns vissa krav för att få delta i en Clash-turnering. Förutom 1 Ticket som jag nämnt tidigare behöver du vara minst level 30, Honor-level 2 och spelat tillräckligt många matcher för att vara rankad. Vilken rank du har är oväsentligt bara du är rankad. Honor-level är ett relativt nytt system i League of Legends som är kopplat till hur man sköter sig i spelet. Jag har inte satt mig in i hur detta fungerar men det är väl ett, av flera sätt, för att hålla smurfar (troll eller vad det kallas) borta. Utöver detta kommer man också kräva en telefonverifiering. Endast en profil per telefonnummer.

Alltså är det inte från start inriktat mot helt nya spelare. Du behöver fortfarande spela ett tag innan du får ge dig in i Clash men det är väl ett bra tillfälle att träna med ditt kommande lag.

Samtliga karaktärer kommer vara tillgängliga för alla i Clash. I vanliga spellägen behöver du låsa upp de olika karaktärerna. Riot vill att samtliga spelare, som uppfyller ovanstående krav, ska få chansen att testa på hur det är att spela League of Legends “as it meant to be played”, som dom själva sa på presentationen innan Q&A:n.

Med Tier-systemet ska det locka både nya och gamla, dåliga och bra, till att möta jämlika motståndare i ett taktiskt lagspel. En person frågade om dom har tänkt sig att använda det som en språngbräda till en professionell eSport-karriär men Riot svarade att det inte var huvudfokus. Huvudfokus kommer istället ligga på att alla ska få uppleva det “riktiga” League of Legends men att de även naturligt blir en plats för scouter och organisationer att hitta lag och spelare som de kan investera i.

Smurfning
Alla som någonsin spelat ett onlinespel har säkert utstått en del förnedringar eller spelat i matcher med folk som bara förstör. När det gäller Moba-spel är det på något sätt ännu värre än alla andra spel tillsammans. Oberoende om det är Dota 2 eller LoL så kan det vara förskräckligt att ge sig in i matcher. Det är ofta helt oförlåtligt att du inte kan spelet och om du inte överprestera kommer du garanterat få ta all skit för att laget inte vann eller inte vann tillräckligt snabbt.

Med Clash försvinner en del av detta med tanke på att du är med i ett lag med fyra andra och ni möter jämbördigt motstånd. Dock så finns det även en stor risk att folk kommer försöka förstöra på ett eller annat sätt. Detta är Riot medvetna om. Som försök att minska detta kräver man telefonverifiering. Även Tickets är ett försök att hålla de som vill förstöra borta. Man har även i nuläget beslutat att man kommer ta bort alla priser och banna folk från Clash som inte sköter sig eller gör något som inte är acceptabelt.

Priserna blir också bättre beroende på vilken Tier du tillhör. Detta är dels för att hålla gamla spelare motiverade men även att få folk att hålla sig till sin rank och inte starta en ny profil och börja om i en lägre rank.

Detta kommer inte helt lösa problemet men det ger ändå förutsättningar att det kommer vara en trevligare och mer seriös atmosfär än vad solo-läget är för tillfället.

Vänner
Clash är till för grupper om 5 spelare och då det inte är alla som har 4 vänner som vill spela under en helg, har 4 vänner som inte håller ens klass eller har 4 vänner, så kan det vara svårt att delta. Utöver nuvarande kanaler som Reddit och andra forum (exempelvis FZ) har Riot tillsammans med op.gg skapat en “vänfinnare”. Denna kan man använda för att hitta spelare som har samma motivation och håller samma klass som sig själv. Ni hittar denna under webbadressen play.op.gg.

“Är ni [Riot] nöjda?”
En fråga som en av deltagarna i Q&A:n frågade, innan brandalarmet gick hos Riot Game, var “Är ni nöjda?” Och till min förvåning fick vi ett väldigt ärligt svar.

Riot vet att Clash inte är perfekt vid release och det är inte heller målet. Tanken är att Clash kommer vara en ny del och kommer utvecklas allteftersom att League of Legends utvecklas. Det finns inga planer på att ersätta befintliga spelsätt och ranking-system (solo/duo och flex) med Clash men det kommer vara ett komplement som varit under planering och utveckling under flera år.

Riot var även medvetna om problematiken med smurfning och andra förstörande moment men de åtgärder de introducerar är nya för League of Legends och kan förhoppningsvis vara en bra start.

Även att det är väldigt tidskrävande är något som de ser som ett stort hinder. Kommer spelarna att ta sig tiden att spela en, två eller tre dagar och kommer de göra det under varannan vecka en lång tid framöver, vilket är Riots önskan.

Lansering och slutsats
Min sista fråga var vilket lanseringsdatum som Clash har. Dom var tvungna att pausa mitt i meningen då en varnande röst lugnt bad dom att lämna byggnaden efterföljt av en hög brandsignal. Till slut fick jag svaret, Clash lanseras fredagen 25/5 men man kan registrera sig och anmäla sitt lag redan från måndagen innan. Vi tackade för en mycket trevlig, vänskaplig och informativ frågestund och bad dom att lämna så de inte brann inne.

Jag lämnade frågestunden och nervositeten jag kände innan hade nu släppt. Detta var en ny upplevelse för mig. Även fast det bara var ett simpelt gruppsamtal på Skype med vänliga personer kände jag mig lite som en mini-journalist, trots allt. Ord som pressembargo och publiceringsunderlag är ord som jag i mitt vanliga jobb inte behöver förhålla mig till. Och det var just till mitt vanliga jobb jag fick återvända efter jag lagt på samtalet. Jag får erkänna att jag inte var 100% effektiv under eftermiddagen. Mina fingrar sprätte av otålighet för att få gå hem och skriva ner de jag fått höra. Och nu sitter jag till slut här klockan 22.30 ute på balkongen. Färdigskriven med endast två uppgifter kvar. Publicera detta på FZ när pressembargot har släppt och skriva en slutsats.

Men vad är då min slutsats? Jag delar många av de frågetecken som de andra medverkande, inklusive Riot, har. Det är en vågad satsning av Riot att förvänta sig att deras spelare lägger den tid som det krävs för att delta i dessa turneringar och kommer motviationen som domineras av utstyrselartiklar att hålla spelarna kvar även i framtiden? Det krävs inte bara en som är intresserad utan att denna även hittar fyra andra som kan lägga ner tiden och hålla motivationen uppe.

Men jag som tycker att lagspelet och det taktiska är det mest intressanta inom League of Legends måste medge att scoutingfasen innan matcherna verkligen ger hela upplägget en ny dimension. Detta ger mig som hellre kollar på League of Legends än att spela det en lust och ett intresse att åtminstone testa en Clash-turnering. Om jag, och alla andra, fortsätter spela får endast tiden utvisa. Det gamla kommer inte försvinna med introduktionen av Clash så jag tror, och hoppas, på att detta är vad det gamla Mobaspelet behöver. League of Legends behövde bara 9 år på sig för att introducera ett spelläge som ger spelarna möjligheten att spela spelet som det är tänkt att spelas.

Hemsida för Clash.

(Samtliga bilder är erhållna av Riot Games, som äger rättigheterna. Inlägget är inte sponsrat.) Tack till @Sipmo för feedback. Om någon mer har synpunkter får man gärna dela med sig av det då mitt mål är att utvecklas som "skribent".

#dali #blogg #lolesport #lol

Ambassadör
League of Legends

Inlägget är nu uppdaterat med grafik.

Medlem

Ambitiöst skrivet men...
Jag tappade intresset redan vid den tredje meningen.

Vill du istället inleda tråden med att tala om vad det är för text som du vill dela med dig utav?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Ambassadör
League of Legends

@Sipmo:
Det är nog snarare ett blogginlägg/artikel men vet inte vart jag ska lägga det under om jag ska vara helt ärlig. Det är en förhandstitt på det kommande spelläget Clash i League of Legends.

Edit: Jag la till en förklarande text längst upp så folk inte blir livrädda av mängden text jag slänger ut mig. Tack för feedback.

Medlem

@dali:

Syftet kommer fram mycket tydligare nu!

Nu kommer jag in i texten och kan jag säga att den är välskriven.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Moderator | Testpilot

"jag var till hans förtret.."

Haha lite faktiskt! Men som tur var har jag NA och testkonton så jag kunnat testa spelläget så jag hade rätt så bra koll på vad det handlade om.

Bra skrivit för övrigt!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar